beantwoord

overlast door rokers


In zo’n glazen gesloten wachtruimte op het parron (spoor 2) van station Veenendaal-De Klomp wordt gerookt. Dit is erg ongezond en vervelend voor medereizigers en ook voor mij omdat ik niet tegen roken kan. Ik ben nu genoodzaakt om buiten in de kou te gaan staan. (Ik durf er op zo’n verlaten station als vrouw niks van te zeggen tegen de man die dit deed, want ik wil het risico op agressie voorkomen.) 

Onder de luifel op station Zwolle werd afgelopen maandag ook volop gerookt, daar staat duidelijk aangegeven dat daar een rookverbod is. Ook de  NS-medewerkers die in de buurt stonden zag ik er niet actie op ondernemen. (Ik had haast en heb ze daarom niet om hulp gevraagd. Maar ik verwacht ook dat er strenger op actie ondernomen wordt.)

Kan hier iets aan gedaan worden? Kan hier iets aan gedaan worden?

icon

Beste antwoord door Erryt NS 11 March 2023, 12:57

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoewel er een rookverbod is op stations en perrons wordt daar niet aan gehouden en ook niet op gehandhaafd is mijn ervaring. Tegenwoordig wordt er zelfs in treinen gerookt. 

Een klacht indienen kun je het beste telefonisch, via Twitter, Facebook of chat doen bij NS klantenservice.

Reputatie 7
Badge

Helaas zijn er mensen die er niks van aantrekken en zolang er geen handhaving is zullen ze er mee weg komen.

Het rookverbod valt zoals de zo mooi eufemistisch heet onder de eigen verantwoordelijkheid. In gewoon Nederlands: je mag het ook aan je laars lappen. 

Reputatie 7
Badge +3

In wachtruimtes is natuurlijk not done. Maar het is in Nederland nog steeds gebruikelijk dat je buiten mag roken, tenzij expliciet aangegeven dat dit niet mag. Ik ben nog geen station tegengekomen waar dit duidelijk staat aangegeven. En nee, een zinnetje op het blauwe bordje met huisregels bij de ingang is niet “duidelijk aangeven".

Reputatie 7
Badge

In wachtruimtes is natuurlijk not done. Maar het is in Nederland nog steeds gebruikelijk dat je buiten mag roken, tenzij expliciet aangegeven dat dit niet mag. Ik ben nog geen station tegengekomen waar dit duidelijk staat aangegeven. En nee, een zinnetje op het blauwe bordje met huisregels bij de ingang is niet “duidelijk aangeven".

Ik ken wel stations met stickers van verbodsborden (zoals je die uit het verkeer kent) met een sigaret erop op de deuren. Die worden net zo goed genegeerd.

Desalniettemin zou ik ht rookverbod overigens graag op alle stations minstens op die manier aangegeven zijn trouwens.

Reputatie 7

Als ik in Dordrecht door de poortjes ga (voorzijde station), loop ik altijd door een walm van rook die direct op mijn keel slaat. Heel smerig. Direct voor de poortjes (straatzijde) staan altijd wel meerdere mensen te roken. Ik denk dan, ga toch een eind verderop staan, waarom direct voor de poortjes? Of het onder het station valt, geen idee, maar irritant is het wel. 

Ook in de onderdoorgang onder het station zie ik regelmatig peuken liggen. Geen haan die er naar kraait.

Reputatie 7
Badge +3

Het is te belachelijk voor woorden dat NS en ProRail niet veel meer rookverbodsborden ophangen. Ik vraag wel eens aan zo’n roker of die weet dat er op het station helemaal niet gerookt mag worden. Altijd krijg ik als antwoord dat het nergens staat aangegeven. En daar hebben de rokers wel een punt.

Spijtig dat je dit zo ervaart. Ik zal je suggestie doorgeven om er meer aandacht aan te besteden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben beslist niet de enige die het zo ervaart. 

Sinds de stations helemaal rookvrij zijn geworden op 1 oktober 2020 is de situatie bepaald niet verbeterd. Alle rookgedoogzones zijn weggehaald maar er zijn helemaal geen verbodsborden voor teruggekomen. 

In het VK zijn de stations al veel langer rookvrij en hangen er overal bordjes dat je niet mag roken op de perrons, ook geen e-sigaretten.

In Nederland denken ProRail en NS dat het probleem is opgelost door een persbericht te doen uitgaan. ProRail en NS leven in een papieren werkelijkheid. Het totale rookverbod moet actief worden uitgedragen door borden en stickers bij de ingang van de stations en op de perrons, ook buiten de overkapping. 
Ik zie dagelijks rokers op spoor 1 in Utrecht Overvecht. Die hebben geen idee dat ze niet mogen roken omdat het nergens staat aangegeven.

Reputatie 6

Ik ben beslist niet de enige die het zo ervaart. 

Sinds de stations helemaal rookvrij zijn geworden op 1 oktober 2020 is de situatie bepaald niet verbeterd. Alle rookgedoogzones zijn weggehaald maar er zijn helemaal geen verbodsborden voor teruggekomen. 

In het VK zijn de stations al veel langer rookvrij en hangen er overal bordjes dat je niet mag roken op de perrons, ook geen e-sigaretten.

In Nederland denken ProRail en NS dat het probleem is opgelost door een persbericht te doen uitgaan. ProRail en NS leven in een papieren werkelijkheid. Het totale rookverbod moet actief worden uitgedragen door borden en stickers bij de ingang van de stations en op de perrons, ook buiten de overkapping. 
Ik zie dagelijks rokers op spoor 1 in Utrecht Overvecht. Die hebben geen idee dat ze niet mogen roken omdat het nergens staat aangegeven.

Helemaal mee eens. Station Dronten bv, slechts klein deel overkapt met bankjes en daar staat te hele meute te roken en te blowen . Zodat je als forens maar buiten op de volle wind mag staan. Kampen zuid idem. Borden en stickers plaatsen en de eerste periode stegigbhandhaven. Mss in samenwerking met `boa s van betreffende gemeenten? 

Reputatie 2

In Woerden is sinds het weghalen van de rookzuilen en zone het perron alleen maar smeriger geworden . Op een vierkante meter liggen gewoon tientallen peuken ….. meer als toen er nog wel een rookzone was ! 

Reageer