beantwoord

roken op het perron

  • 13 July 2023
  • 15 reacties
  • 354 Bekeken

Goedemorgen,
Kunnen jullie echt een keer wat doen aan het roken op de perrons. 
Sta nu op Krommenie Assendelft en er staan echt 4 mensen verspreid over het perron te roken.  Ik kan nergens normaal staan zonder in de stank te staan. 
Waarom staat dit niet duidelijker aangegeven? 
alleen de kleine bordjes met huisregels is niet voldoende. 
André Swart

icon

Beste antwoord door Lorena NS 13 July 2023, 10:30

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat vragen meer mensen zich af waarom het rookverbod niet beter staat aangegeven, maar ook waarom er niet gehandhaafd wordt.

Reputatie 6
Badge +2

Hey AndreSwart en welkom bij de NS Community! 

Ik snap de frustratie! Hieruit blijkt wel dat het weghalen van de rookpalen en de huisregels blijkbaar niet voldoende is. Ik heb jouw bericht intern doorgezet zodat dit bekeken kan worden. Wellicht zal je in de toekomst nog extra maatregelen vinden en komt dit dan ook hopelijk niet meer voor!

Hey AndreSwart en welkom bij de NS Community! 

Ik snap de frustratie! Hieruit blijkt wel dat het weghalen van de rookpalen en de huisregels blijkbaar niet voldoende is. Ik heb jouw bericht intern doorgezet zodat dit bekeken kan worden. Wellicht zal je in de toekomst nog extra maatregelen vinden en komt dit dan ook hopelijk niet meer voor!



Maar… maar… dit probleem is ook al zo vaak aangekaart op deze community… Wordt er dan ook serieus naar signalen van reizigers geluisterd, behalve naar aaibare onderwerpen op het NS Panel?

Reputatie 7

Ik snap de frustratie! Hieruit blijkt wel dat het weghalen van de rookpalen en de huisregels blijkbaar niet voldoende is. Ik heb jouw bericht intern doorgezet zodat dit bekeken kan worden. Wellicht zal je in de toekomst nog extra maatregelen vinden en komt dit dan ook hopelijk niet meer voor!

Dit is dan nog Krommenie - Assendelft, kom eens kijken op Breda. Overal peuken. Rookpalen weghalen is totaal zinloos, mensen roken toch wel en gooien de peuk op de grond en trappen hem even uit. Geen haan die er naar kraait.

Reputatie 7

Als machinist erger ik me óók aan de enorme hoeveelheid rokers op perrons. Trouwens aan rokers in het algemeen. Ik zie ze dan ook dagelijks meestal aan de uiteindes van de perrons (op grotere stations) of net ergens half achter verscholen. De kringetjes rook die er bij weg vliegen verraden hun aanwezigheid alsnog.

Aanwijzingen als toezichthouder halen niet veel uit. De roker claimt niet te weten dat er een verbod is, maakt de sigaret uit en gaat verderop weer verder staan roken. Durf er een hand om te verwedden dat 95% van de rokers heus wel weet dat het niet mag. Enkel een dure financiële prikkel zal helpen de roker duidelijk te maken dat ze er niet mee weg komen. Wat mij betreft wordt er dan ook onverbiddelijk een boete uitgeschreven aan de roker. Doe maar gelijk het dubbele of het drievoudige bedrag ook 🤣

Op kleinere stations zoals Krommenie zal het echter een utopie zijn, daar is standaard geen personeel aanwezig. Helaas heeft de roker daar vrijspel. En daarnaast is het in Nederland een populair tijdverdrijf om te schoppen tegen regels, dus meer duidelijkheid geven aan het rookverbod zal vrees ik niet helpen.

Reputatie 7
Badge

Als je een roker als toezichthouder een aanwijzing geeft die wordt genegeerd, is dat reden voor drie boetes, toch? Overtreding van de huisregels, negeren van een aanwijzing en (ongetwijfeld daarna) het onjuist aanbieden van afval (nee, je peuk hoort niet op de grond).

Reputatie 7
Badge +3

Durf er een hand om te verwedden dat 95% van de rokers heus wel weet dat het niet mag.

 

Hoe zouden ze dat dan moeten weten als ze niet in oktober 2020 met de trein gereisd hebben? In die maand is het veelvuldig omgeroepen. Verder is er helemaal niks aan communicatie gedaan. Het is in Nederland nog steeds gebruikelijk dat je in de open lucht mag roken, tenzij anders aangegeven.

@Olav93 

Daar heb je een BOA voor nodig, een Toezichthouder kan er niets mee als me niet meewerkt.

Reputatie 7
Badge +3

Hey AndreSwart en welkom bij de NS Community! 

Ik snap de frustratie! Hieruit blijkt wel dat het weghalen van de rookpalen en de huisregels blijkbaar niet voldoende is. Ik heb jouw bericht intern doorgezet zodat dit bekeken kan worden. Wellicht zal je in de toekomst nog extra maatregelen vinden en komt dit dan ook hopelijk niet meer voor!

Rookverbod tegels op de perrons. Velen denken dat het in de open lucht wel kan. Met als men denkt dat vapen in de trein mag.

Reputatie 7

Als je een roker als toezichthouder een aanwijzing geeft die wordt genegeerd, is dat reden voor drie boetes, toch? Overtreding van de huisregels, negeren van een aanwijzing en (ongetwijfeld daarna) het onjuist aanbieden van afval (nee, je peuk hoort niet op de grond).

 

Zoals Loes inderdaad ook al noemt, als toezichthouder kan ik zelf geen boetes uitschrijven. Mijn collega-BOA kan dat wel, maar die moeten het feit zelf constateren voordat ze er iets mee kunnen. Simpelweg mijn aanwijzing dat er iemand rookte en diegene niet luisterde naar mijn aanwijzing is dus, helaas, onvoldoende.

Reputatie 6

Hey AndreSwart en welkom bij de NS Community! 

Ik snap de frustratie! Hieruit blijkt wel dat het weghalen van de rookpalen en de huisregels blijkbaar niet voldoende is. Ik heb jouw bericht intern doorgezet zodat dit bekeken kan worden. Wellicht zal je in de toekomst nog extra maatregelen vinden en komt dit dan ook hopelijk niet meer voor!

Rookverbod tegels op de perrons. Velen denken dat het in de open lucht wel kan. Met als men denkt dat vapen in de trein mag.

Het klagen over 4 personen die roken op een perron van meer dan 200 meter…. op elk moment van de dag roken er meer mensen binnen die afstand in een winkelstraat. Dat het op een perron niet mag...OK. Op Krommenie-Assendelft loopt, net als vele andere kleine stations zonder poortjes, de buitenruimte en het stations gedeelte in elkaar over zonder duidelijke scheiding. 1 stap of tegel maakt het legaal of illegaal. Er zijn ook stations waarbij het station de verbinding tussen wijken/voorzieningen is waardoor het geheel onduidelijk is waar de openbare ruimte of station begint. 

Reputatie 7
Badge +1

Zie ook dit topic 

 

NS handhaaft helaas niet en daardoor zullen dit soort topics hier nog geregeld terugkomen.

Reputatie 7
Badge +3

@Philned of het er 4 zijn of 200: roken mag niet in stations of op perrons.

Ja, klopt. 
en de Tata steel vervuilt maar een heel klein stukje van de Nederlandse kust. 
gaat er om dat je niet mag roken. En hoop een klein beetje dat de mensen het verschil wel weten tussen een perron en de openbare weg. 
 

Reputatie 7

Je ziet ook veel jongeren "vapen" op stations (en 2x gezien in de trein, die deden dat daar merkbaar stiekem). Soms al kinderen van een jaar of 12. Ik vraag me af of ze weten dat dit óók niet mag op stations. Zit je op zo'n nieuw bankje en ruik je opeens een prikkelende aardbeienlucht van degene die met de rug naar je toe zit achter je 🙄 

Reageer