Sluiting servicebalie bij NS Station Hoorn ‘kwalijke zaak’

  • 6 August 2021
  • 39 reacties
  • 1243 Bekeken


Toon eerste bericht

39 reacties

Allemaal leuke jammer verhalen over vroeger. Gaan we dan ook akkoord om de lonen weer terug te verlagen naar het niveau van 50:jaar geleden?

En roepen dat de overheid het dan maar moet subsidiëren is ook een dooddoener. De overheid subsidieert zich al dood aan van alles en nog wat met als gevolg dat de belastingen in Nederland nu al bijna de hoogste van de wereld zijn.

Als steeds meer dienstverlening zichzelf niet meer kan bedruipen is de conclusie dat het te arbeidsintensief is georganiseerd of dat de loonkosten in verhouding tot de arbeidsproductiviteit domweg te hoog zijn. 

Op papier is het allemaal efficiënter ja. In de praktijk? 

Als belastingadviseur werk ik veel met de Belastingdienst. Die is ook geherorganiseerd. Landelijke teams, meer deskundigheid en zo. Totdat de Belastingdienst de wettelijke termijnen overschrijdt omdat het ICT-systeem dat de digitalisering mogelijk maakte hapert. Vroeger ging je even naar het plaatselijke kantoor en werd het opgelost. Nu kun je geen medewerker meer spreken, alleen maar de Belastingtelefoon. 

Ook goed, dan kiezen we de formele weg. Vorige week € 1442 aan dwangsom + € 1496 aan vergoeding voor de kosten van het eisen van een dwangsom ontvangen. Niet slecht voor twee uur werk. 

Badge +3

Er komt een tijd dat er geen bemenste dienstverleningspunten meer zijn en dat werkelijk alles online gaat, je het zelf mag doen en er dan natuurlijk ook zelf verantwoordelijk voor bent of je het wel goed doet en of je bijv. niet opgelicht wordt.

Goeiemorrege.. https://www.youtube.com/watch?v=k348WSlCHgE

Doe mij soms maar die ‘digitale snelweg’ in plaats van de ‘slome anologe’.

De menselijkheid is soms weg inderdaad, maar voor zover je nog een ‘echt iemand’ te spreken krijgt volgen die ook (meestal) maar de scripts, met als uitkomst vaak ‘computer says no’ :sleeping:

Tja, zover was je al en had je die persoon niet voor nodig. 

Reputatie 7

Het persoonlijke gaat er steeds verder vanaf. Maar dat zie je overal. Alles om kosten te besparen omdat personeel zo duur is. Alles moet rendabel zijn in deze wereld anders gaat de schaar er steeds sneller in.

Als personeel in Nederland niet zo godvergeten duur was zou je meer personeel kunnen inzetten. 

Klagen dat alles rendabel moet zijn is dan ook zinloos als je niet vertelt wie anders de verliezen betaalt. 

Alles moet altijd bekeken worden in termen van winst en verlies. Sommige zaken die algemeen publiek nut dienen zoals ov vragen gewoon bijdragen van de overheid. Het OV als landelijk geheel kan zichzelf toch nooit helemaal financieel bedruipen. De belastingbetaler en niet-ovreiziger betaalt hier dan ook aan mee inderdaad, maar ik als belastingbetaler betaal evengoed mee aan weer andere zaken waar ik geen gebruik van maak. Dat hoort er nu eenmaal bij. Afgezien daarvan worden er door bedrijven vaak wel bakken met geld uitgegeven aan totaal onzinnige vernieuwingen en innovatieve speeltjes om weer in de aandacht te komen of te blijven. Miljoentjes hier en daar, daar hoor je dan niemand over. Wat dat betreft kan je dan als NS beter een (evt kleiner) servicepunt laten bestaan en deze effectiever inrichten en combineren met nieuwe functies. Dan heb je op middelgrote stations  in ieder geval nog een bemensd punt en niet alleen een zielige SOS-paal.  Laat ze eens vragen waar de reizigers behoefte aan hebben, dat zou nu echt eens service zijn😉!

Er komt een tijd dat er geen bemenste dienstverleningspunten meer zijn en dat werkelijk alles online gaat, je het zelf mag doen en er dan natuurlijk ook zelf verantwoordelijk voor bent of je het wel goed doet en of je bijv. niet opgelicht wordt. Dan gaan er ipv grote uitgaven aan personeelskosten gigantische kosten zitten in het optuigen, beveiligen, onderhouden en steeds weer vernieuwen van digitale systemen. Dat geldt voor stationsvoorzieningen maar evengoed voor huisartsen die je in de toekomst alleen nog online gaat zien, een hypotheekgesprek met een virtuele bankmedewerker op je laptop of telefoonscherm en robots in de verzorgingshuizen. Iedereen mag er van denken wat hij wil, maar ik vind het vreselijk. En het gaat steeds meer die kant op. 

Badge +3

Als het waar is dat medewerkers van een servicebalie een groot deel van de tijd niets te doen hebben is het wel logisch dat die balies op een gegeven moment verdwijnen, en mensen uit Zeeland helemaal naar Breda zouden moeten, of dat je in Limburg alleen nog in Maastricht terecht kunt.

Met personeelsgebrek (zoals dat artikel suggereert) zal het weinig te maken hebben.

Digitalisering lijkt me de hoofdreden, net als het verdwijnen van veel bankfilialen, pinautomaten, brievenbussen e.d. Er wordt simpelweg te weinig gebruik van gemaakt, waarbij de (vaste) kosten natuurlijk gewoon blijven. Personeel met name uiteraard.

Je zou er nog wat anders bij kunnen verzinnen qua werkzaamheden, zoals een pakketafhaalpunt van maken, maar ja dat kan al bij veel supermarkten of PostNL ‘kluisjes’ op grotere stations. Samenvoegen met een VVV zou ook nog kunnen, maar daar zijn NS medewerkers natuurlijk niet voor.

In Eindhoven heet tenminste één van de twee Tickets & Service balies tegenwoordig ‘OV winkel’, maar die hebben dus personeel voor het NS gedeelte en het stads/streekvervoer. Scheelt wel weer vaste kosten voor de gedeelde ruimte dus (die waarschijnlijk door de gemeente betaald wordt).

Een wachtrij is daar bijna nooit (mijn ervaring) dus men is blij met elke klant, die natuurlijk ook vaak blij is (‘wow, ik word meteen geholpen en ze nemen echt de tijd voor me!)

Dat ‘tijd nemen’ is soms ook wel relatief, want iemand die (met volle mond) hallo zegt en even een broodje of banaantje op vreet en vervolgens zonder handen wassen/ontsmetten je ov-chipkaart aanpakt… Corona alert~! op zijn minst :sweat_smile:

Wat betreft het eerste is het niet wenselijk dat de gemeenten moeten opdraaien voor de kosten van een bemand NS loket. Die bal ligt toch echt bij de NS en indirect bij de treinreiziger.

NS zal op eigen kosten echt geen loketten gaan handhaven waar nog maar incidenteel een kaartje wordt verkocht. Gemeenteraadsleden die dat denken zijn los gezongen van de werkelijkheid, die hebben een gat in andermans hand.

Voor die kosten draaien wat mij betreft de NS en de reiziger op. Enige tijd geleden, pre corona, maakte dit ‘geprivatiseerde’ orgaan nog winst. Service verlenen is mensenwerk, evenals het controleren van treinkaartjes of een serviceronde lopen door de trein.

Ik denk dat noch NS noch de gemiddelde reiziger genegen is dit te gaan betalen. Het lijkt me meer logisch dat degenen die zo graag een bemand loket willen (meestal lokale of regionale politici die zelf nooit met de trein reizen) dat maar moeten betalen. Wordt wel duur want voor één loket heb je zelfs met beperkte openingstijden al gauw drie of vier man personeel nodig. 

Dat NS voor corona een kleine winst maakte is een eis van de staat, de enige aandeelhouder. Het is misschien nieuw voor u maar bedrijven zijn er niet om hooguit quitte te draaien of verlies te maken.

Overigens is NS helemaal niet geprivatiseerd, de staat is nog steeds de enige aandeelhouder. Aan de staat is weinig privaats.

Het persoonlijke gaat er steeds verder vanaf. Maar dat zie je overal. Alles om kosten te besparen omdat personeel zo duur is. Alles moet rendabel zijn in deze wereld anders gaat de schaar er steeds sneller in.

Als personeel in Nederland niet zo godvergeten duur was zou je meer personeel kunnen inzetten. 

Klagen dat alles rendabel moet zijn is dan ook zinloos als je niet vertelt wie anders de verliezen betaalt. 

Reputatie 7
Badge +1

Wat tamzin voorstelt is (of was?ben daar niet meer geweest sinds covid uitbraak) al zo in de drentse steden Assen en Emmen (toegegeven, hier komt geen NS maar ARV qua trein). Als algemene OV-infopunt waar men tevens zowel trein als bus biljetten kon verkopen.

Maak eens zoń leuk overzichtelijk lijstje van alle plaatsen met nog meer inwoners als Hoorn waar het loket al lang geleden toegegaan is? De stad Delft, een grotere toeristentrelkker en met heel veel foreign students doet het ook al jaren zonder-zelfs de HTM heetf er recent het kantoor dichtgedaan.

Overigens-hier lees/verneem ik dus voor het eerst dat er daar in de stad van de grote woensdagse westfryske markt en het westfries museum alsmede dast van de jaren 50 nog een kaartverkooppunt was-is mij nooit opgevallen.

Maar ach-voor alles is een oplossing-er staat een mooi antiek stationsgebouw aan de andere kant van de NS sporen voor een toeristentrekker genaamd stoomtram. Die zijn altijd op zoek naar meer inkomsten dus wie weet kan je die een grote peen voor de neus houden om in te bijten

Reputatie 7

Het persoonlijke gaat er steeds verder vanaf. Maar dat zie je overal. Alles om kosten te besparen omdat personeel zo duur is. Alles moet rendabel zijn in deze wereld anders gaat de schaar er steeds sneller in. Klanten kunnen zoveel zelf regelen tegenwoordig. Aan de ene kant is dat praktisch en efficiënt (niet in het minst voor het bedrijf zelf), aan de andere kant wordt de samenleving zo steeds anoniemer en killer. Op stations resulteert het in lege en gaandeweg verloederende stationsgebouwen. Als treurig voorbeeld geef ik het station van provinciehoofdstad Middelburg. Er is behalve een fietsenmaker helemaal niets meer, zelfs geen VVV, businformatie, koffiehoek of zoiets. Welkom in Zeeland hoor! Een tijdje geleden was ik in Hoorn en het station (en busstation idem) daar was al net zo treurig. Een mooi stationsgebouw maar er zit vrijwel niets meer in. Iedereen loopt snel verder. Servicebalies kan je ook omvormen tot plekken waar behalve kaartverkoop als bijzaak, ook andere service gegeven kan worden. Regiopromotie, kleine unieke horeca in bijzondere concepten. Tegenwoordig is het toch "beleving" waar alles om draait. Maak er iets aantrekkelijks van. 

 

Wat betreft het eerste is het niet wenselijk dat de gemeenten moeten opdraaien voor de kosten van een bemand NS loket. Die bal ligt toch echt bij de NS en indirect bij de treinreiziger.

NS zal op eigen kosten echt geen loketten gaan handhaven waar nog maar incidenteel een kaartje wordt verkocht. Gemeenteraadsleden die dat denken zijn los gezongen van de werkelijkheid, die hebben een gat in andermans hand.

Voor die kosten draaien wat mij betreft de NS en de reiziger op. Enige tijd geleden, pre corona, maakte dit ‘geprivatiseerde’ orgaan nog winst. Service verlenen is mensenwerk, evenals het controleren van treinkaartjes of een serviceronde lopen door de trein. Ofwel, zonder loket, een enkele controle per 1000 kilometer, een medewerker die na het fluiten direct de cabine induikt moet je niet willen vervangen door een ‘praatpaal’ op het station. (Ik bedoel natuurlijk de ‘servicezuil’.) Daarnaast heeft de NS helemaal geen moeite om externe partijen in te huren. Webhelp is hier een voorbeeld van. Service aan de reiziger begint niet bij het versoberen van faciliteiten waar een reiziger wat aan heeft. Op die manier wordt het er echt niet beter op. 

Wat betreft het eerste is het niet wenselijk dat de gemeenten moeten opdraaien voor de kosten van een bemand NS loket. Die bal ligt toch echt bij de NS en indirect bij de treinreiziger.

NS zal op eigen kosten echt geen loketten gaan handhaven waar nog maar incidenteel een kaartje wordt verkocht. Gemeenteraadsleden die dat denken zijn los gezongen van de werkelijkheid, die hebben een gat in andermans hand.

Reputatie 7
Badge +3

Dat verhaal over het personeelstekort klopt. Vooruitlopend op de besluitvorming na de adviesaanvraag bij de OR is NS al aanbiedingen gaan doen of personeelsleden eerder wilden stoppen met het werk. Daar is gebruik van gemaakt. Gevolg is dat er voor de laatste maanden dat de balies nog open zijn geen volledige bezetting meer is.

 

Wat betreft het eerste is het niet wenselijk dat de gemeenten moeten opdraaien voor de kosten van een bemand NS loket. Die bal ligt toch echt bij de NS en indirect bij de treinreiziger. En als die de kosten willen dragen voor het onderhoud van de panden vind ik het prima. Zelfs als er geen baliemedewerker ter plaatse is. 

 

Ik stel voor dat gemeenten die perse een bemand loket willen hebben dat kunnen krijgen mits zij zelf de kosten daarvan betalen.

Waar het verhaal over een personeelstekort vandaan komt is me overigens een raadsel. In ieder geval niet van NS.

Reageer