Sluiting servicebalie bij NS Station Hoorn ‘kwalijke zaak’ | NS Community

Sluiting servicebalie bij NS Station Hoorn ‘kwalijke zaak’

  • 6 August 2021
  • 39 reacties
  • 1233 Bekeken

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/289905/sluiting-servicebalie-bij-ns-station-hoorn-kwalijke-zaak

 

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/277490/ns-sluit-loketten-op-station-alkmaar-hoorn-haarlem-en-amsterdam-amstel

 

Blijft natuurlijk vervelend als de service sterk zal afnemen vanwege het personeelstekort:disappointed_relieved:  Gelukkig verdwijnt met het sluiten van de lokketen het probleem dat er bij sommige balies dagenlang geen kaartje meer gekocht kan worden. (Dat zal niet meer gebeuren/lukken.) Je zou haast de NS even een mailtje willen sturen. Ooh nee, email kan natuurlijk ook niet. Wat stom van mij! :nerd:

 

 


39 reacties

Reputatie 7

Service verkoopt niet (meer), te duur geworden. De economen zijn ook wij als consumenten. Bij een klein prijsverschil laten wij bijvoorbeeld van alles via internet aanrukken met bovendien vervuilende bestelbusjes en laten de winkelier om de hoek met zijn service zitten.

Dit is inderdaad de realiteit. Maar of dit individualistische jachtige bestaan op zoek naar gemak en de goedkoopste prijs op de lange duur goed uitpakt, is maar zeer de vraag.

Goedkoop gemak is ons streven, het resultaat wordt vooruitgang genoemd.

 

Neem die flitsbezorgers. Vroeger ging je lopend naar winkel op de hoek. Nu allemaal weg, weggeconcurreerd door grote jongens. Blijkbaar wordt het toch gemist, want de online flitsbezorgdiensten springen nu in dat gat. Binnen 10 minuten je vergeten boodschappen thuis bezorgd... waar je vroeger even naar de buurtwinkel liep 😆

 

(Flits)bezorging kan gezien worden als een vorm van service waar wij (nog) wel  iets voor willen betalen. Op een praatje hoef je daarbij echter niet te rekenen.

Het kan ook anders. Zo vroeg mijn kapper mij onlangs bij zijn pensionering of ik wel wist dat ik al die jaren gratis geknipt was. Ik had namelijk enkel voor het fijne gesprek betaald.

 

Reputatie 7

Vroeger is niet meer. Toen veel stations meerdere loketten hadden met personeel. Toen NS het alleenrecht had op treintjes rijden. En vadertje staat alle tekorten aanzuiverde. Wat was het toen makkelijk allemaal! 

Andere tijden.... In sommige andere landen bestaat het nog (voor een groot deel): België, Portugal, Tsjechië bijv. Daarom is de trein er zo goedkoop, maar modern is het meeste materieel niet. En de ritfrequenties houden niet over. Het oude systeem heeft zowel voor-als nadelen. 

Reputatie 7
Badge

Vroeger is niet meer. Toen veel stations meerdere loketten hadden met personeel. Toen NS het alleenrecht had op treintjes rijden. En vadertje staat alle tekorten aanzuiverde. Wat was het toen makkelijk allemaal! 

@Tamzin  Ik denk dat je beter af bent om bij dit soort bedrijven eens goed naar de management lagen en RvB vergoedingen te kijken. Met goede service kun je ook verdienen als bedrijf, helaas kijken we steeds meer als econoom naar alles en mag niets meer geld kosten binnen bedrijven.

En zo spectaculair is de CAO verhoging bij de NS ook weer niet de laatste jaren.

Drie of vier leden van een RVB tikken niet aan, 10.000.conducteurs en machinisten wel. 

Hoe je met service geld denkt te kunnen verdienen zou ik graag willen weten. Via nog hogere tarieven? 

Reputatie 7

Service verkoopt niet (meer), te duur geworden. De economen zijn ook wij als consumenten. Bij een klein prijsverschil laten wij bijvoorbeeld van alles via internet aanrukken met bovendien vervuilende bestelbusjes en laten de winkelier om de hoek met zijn service zitten.

Dit is inderdaad de realiteit. Maar of dit individualistische jachtige bestaan op zoek naar gemak en de goedkoopste prijs op de lange duur goed uitpakt, is maar zeer de vraag.

Neem die flitsbezorgers. Vroeger ging je lopend naar winkel op de hoek. Nu allemaal weg, weggeconcurreerd door grote jongens. Blijkbaar wordt het toch gemist, want de online flitsbezorgdiensten springen nu in dat gat. Binnen 10 minuten je vergeten boodschappen thuis bezorgd... waar je vroeger even naar de buurtwinkel liep 😆

 

Reputatie 7

Service verkoopt niet (meer), te duur geworden. De economen zijn ook wij als consumenten. Bij een klein prijsverschil laten wij bijvoorbeeld van alles via internet aanrukken met bovendien vervuilende bestelbusjes en laten de winkelier om de hoek met zijn service zitten. 

@Tamzin  Ik denk dat je beter af bent om bij dit soort bedrijven eens goed naar de management lagen en RvB vergoedingen te kijken. Met goede service kun je ook verdienen als bedrijf, helaas kijken we steeds meer als econoom naar alles en mag niets meer geld kosten binnen bedrijven.

En zo spectaculair is de CAO verhoging bij de NS ook weer niet de laatste jaren.

Het is inderdaad heel spijtig dat grote bedrijven niet inzien dat persoonlijk contact/service veel meer tevredenheid geeft bij klanten dan een app of website.  Die laatste moeten een aanvulling zijn op de service die persoonlijk gegeven kan worden maar helaas vervangt deze steeds meer die persoonlijke service.

Misschien bij de volgende CAO onderhandelingen de salarissen bij NS bevriezen zodat er meer geld overblijft voor dienstverlening. Je kunt het geld tenslotte maar één keer uitgeven.

Het is inderdaad heel spijtig dat grote bedrijven niet inzien dat persoonlijk contact/service veel meer tevredenheid geeft bij klanten dan een app of website.  Die laatste moeten een aanvulling zijn op de service die persoonlijk gegeven kan worden maar helaas vervangt deze steeds meer die persoonlijke service.

En de NS is niet de enige, o.a. de banken sluiten ook in dat rijtje aan.

Reputatie 1

In Nijmegen wil NS ook van de loketten af, jammer genoeg! Het is juist fijn, als er iemand is die mij kan helpen met bijvoorbeeld een dagkaart voor de fiets. Ik ben niet altijd even handig met mobiel of computer. Ik maakte een tijd geleden een praatje met een conductrice over een krantenartikel over dat mensen steeds minder 'live’ contact hebben met elkaar. Ze vertelde over een oude vrouw die ze eerder in de trein kwam. De conductrice wenste haar een goede morgen. De vrouw vertelde, dat zij de eerste was die haar dat die dag toewenste. Tegenwoordig zijn veel mensen te veel bezig met mobiels en dergelijke, in plaats met de (echte) mensen om hen heen.

Reputatie 7
Badge +3

In de reeks van sluitingen van servicebalies op middelgrote stations staat Hilversum ook op de nominatie. Frappant is dat streekvervoerder Transdev (de naam van de moedermaatschappij van Connexxion wordt de nieuwe merknaam) op een steenworp afstand per 11 juli 2021 (ingangsdatum nieuwe vervoersconcessie Gooi en Vechtstreek) een servicebalie heeft geopend in het hoofdkantoor van Transdev.

https://www.transdev.nl/nl/klantenservice/contact

Met een beetje coördinatie tussen de vervoerders was er natuurlijk de mogelijkheid geweest om in Hilversum een OV-winkel te openen. Je zou er ook nog VVV-achtige activiteiten aan kunnen toevoegen. 

Badge +3

Nog wel. De OV winkel aan de buszijde gaat weg. Daarmee dus ook de winkel van Hermes (de streekvervoerder)

Oh, lekker dan. Hopelijk nemen ze (Hermes/Bravo/Connexxion/Arriva) dan hun intrek aan de centrumzijde, want die hadden volgens mij nog best wat inloop.

Zoals reizigers van/naar Eindhoven Airport, of mensen die bepaalde abonnementen konden krijgen op vertoon van een brief van de gemeente of andere instellingen. Of een goedkoop zwem/schaats abonnement op je Stadspas (voor minima).

Reputatie 4

In Eindhoven heet tenminste één van de twee Tickets & Service balies tegenwoordig ‘OV winkel’, maar die hebben dus personeel voor het NS gedeelte en het stads/streekvervoer.

 

 

Nog wel. De OV winkel aan de buszijde gaat weg. Daarmee dus ook de winkel van Hermes (de streekvervoerder)

 

@Jan Haverkamp Ik doelde meer op het feit dat de belastingdienst nog de moeite neemt om telefonisch contact op te nemen. Dat had de NS bijvoorbeeld in het geval van de 34 euro ook kunnen doen. En je hebt groot gelijk om het een klantenservice op locatie te noemen. Helaas is de ‘personal touch’ van de NS net even anders. De servicelocaties verdwijnen en daarmee een gedeelte van de dienstverlening. Als ik telefonisch contact opneem met de NS verwacht ik ook niet dat ik een manager aan de lijn krijg, maar wel iemand die me op zijn minst intern kan doorverbinden (al is het vanuit Paramaribo) met de juiste afdeling. ;)

 

Op papier is het allemaal efficiënter ja. In de praktijk? 

Als belastingadviseur werk ik veel met de Belastingdienst. Die is ook geherorganiseerd. Landelijke teams, meer deskundigheid en zo. Totdat de Belastingdienst de wettelijke termijnen overschrijdt omdat het ICT-systeem dat de digitalisering mogelijk maakte hapert. Vroeger ging je even naar het plaatselijke kantoor en werd het opgelost. Nu kun je geen medewerker meer spreken, alleen maar de Belastingtelefoon. 

Ook goed, dan kiezen we de formele weg. Vorige week € 1442 aan dwangsom + € 1496 aan vergoeding voor de kosten van het eisen van een dwangsom ontvangen. Niet slecht voor twee uur werk. 

Jawel hoor, je kunt zelfs op kantoor afspreken. Het is wel zo dat de belastingdienst dan contact opneemt om een afspraak in te plannen. Die service biedt de belastingdienst wel! Echter de NS daarentegen heeft meer moeite om een minimale service te bieden. Als in een ander topic al te lezen is dat na een kleine twee jaar 34 euro op tijd was bijgeschreven bij de NS, gaat er toch wat mis. 

 

Afspraak inplannen op kantoor bij de Belastingdienst is vooral bedoeld voor particulieren. Dan krijg je een medewerker klantcontact of iets dergelijks, geen inspecteur. Een soort klantenservice op locatie, die ook zo bedoeld is.

 

Badge +3

Het gaat (behalve de uitstraling) natuurlijk ook wel over het takenpakket van het personeel.

Bij een ReadShop/Primera (voorheen ook postkantoor/agentschap) is het natuurlijk logisch om naast de bestseller boeken, wenskaarten, postzegels, agenda’s en kantoorartikelen ook andere services aan te bieden tegenwoordig.

Ze hebben het nog nooit zo druk gehad sinds de oude uitbater/exploitant (een ouder echtpaar met hond) ermee gestopt is. Een echte ‘gemakswinkel’ geworden dus, en vanuit de AH (franchise) kan je er gewoon binnen lopen dus open 07:00-22:00.

En daar is hier ook UPS bij gekomen voor pakketjes, en oh ja stomerijservice doen we er ook bij! DHL en DPD niet, daarvoor moet je (nog) naar een Turkse meubel/tapijtenzaak -die blijkbaar ook sanitair en keukens verkoopt- even verderop. Salam (hoi) Hassan, ik kom voor een pakketje dus nee ik hoef geen koffie! :rofl:

Beetje one-stop-shop idee dus, waarbij in het gemiddelde ‘wijkwinkelcentrum’ natuurlijk wel de bakker en slager al lang zijn verdwenen/vervangen, en je bij de (afhaal)chinees eigenlijk nooit iemand ziet en je afvraagt waar die (nog) van bestaat… 

Op papier is het allemaal efficiënter ja. In de praktijk? 

Als belastingadviseur werk ik veel met de Belastingdienst. Die is ook geherorganiseerd. Landelijke teams, meer deskundigheid en zo. Totdat de Belastingdienst de wettelijke termijnen overschrijdt omdat het ICT-systeem dat de digitalisering mogelijk maakte hapert. Vroeger ging je even naar het plaatselijke kantoor en werd het opgelost. Nu kun je geen medewerker meer spreken, alleen maar de Belastingtelefoon. 

Ook goed, dan kiezen we de formele weg. Vorige week € 1442 aan dwangsom + € 1496 aan vergoeding voor de kosten van het eisen van een dwangsom ontvangen. Niet slecht voor twee uur werk. 

Jawel hoor, je kunt zelfs op kantoor afspreken. Het is wel zo dat de belastingdienst dan contact opneemt om een afspraak in te plannen. Die service biedt de belastingdienst wel! Echter de NS daarentegen heeft meer moeite om een minimale service te bieden. Als in een ander topic al te lezen is dat na een kleine twee jaar 34 euro op tijd was bijgeschreven bij de NS, gaat er toch wat mis. 

Vroeger gaf ik weleens gevonden voorwerpen af bij de balie, maar als ik nu iets zou vinden en afgeven ben ik 3 uur onderweg en moet ik zeker nog voor de reis betalen ook. Afgeven bij de HC is een optie als die zichtbaar is. Controle in de eerste klas? Zelf in dit topic laat de NS zich niet zien. 

Reputatie 7

Een leeg gebouw waar met enige regelmaat treinen aankomen en vertrekken is geen station meer maar een veredelde bushalte. Afbreken dus? Er een tram/treinhalte van maken zonder enige vorm van service want dat is goedkoper. Zo een kale vlakte waar je iedereen van 100 meter afstand kan zien aankomen…. oja, dat is voor de veiligheid.

 Misschien eens naar een andere manier van het gebruik van stationsgebouwen kijken….. Tegen lage prijs gedeeltelijk verhuren aan ondernemers die een aanvulling zijn op het OV en die tevens OV service punt zijn… Het is PostNL ook gelukt, boek en tijdschriften handels, “gemakswinkels”, die als post agentschap werken. 

Zo zou het moeten zijn inderdaad. Gewoonweg opheffen en laten verloederen zoals bijv. in Middelburg is de weg van de minste weerstand. Je krijgt dan stations die net zo ogen als die desolate unheimische wijkwinkelcentra die je steeds meer ziet. Een station dient aantrekkelijk te zijn, je wilt toch immers klanten aantrekken en van het negatieve ov-imago af?

Badge +3

De eerste stap naar zo’n algemeen OV servicepunt is er al op sommige plaatsen, dan heet het OV-winkel in plaats van Tickets & Service.

Toerisme wordt (in Eindhoven) nog door de VVV gedaan, maar kan er misschien ook wel bij in kleinere plaatsen (Middelburg werd al genoemd), maar dan natuurlijk niet op kosten van de NS.

En die ruzie met een HC over een Groepstickets gaat natuurlijk nergens over. Die zal zich misschien de Facebook ‘fraude’ met de oude Groepsretours herinneren?

Dat is al lang de kop ingedrukt (of in ieder geval aan banden gelegd). Als jij voor een groepje mensen tickets bestelt ben je geen ‘wederverkoper’ of zo.

Reputatie 6

NS service punten sluiten is gewoon onhandig en ook nog eens duur voor de klant. Ja het scheelt de NS wat geld. Als ik in de stad moet zijn stel ik mijn vragen bij het service punt. Dat is goedkoper en dan bellen. Als je onderweg vragen hebt moet je of een internet verbinding op je telefoon hebben of bellen want wifi werkt vaak niet. Als je al 20 minuten in de wacht staat voor je persoon aan de lijn krijgt ben je al een paar euro kwijt voor je je vraag kan stellen. Via een SOS/Service zuil is, als er een trein aankomt, bijna geen woord te verstaan. Het lijkt wel leuk het verdwijnen van service punten, het scheelt de NS personeel, maar er moet wel personeel voor de klantenservice aangenomen worden. Dat zou een medewerker op het servicepunt erbij kunnen doen als ze niets te doen hebben. De klantenservice zit toch al ver weg dus zo een computerlijntje binnen Nederland mag geen probleem zijn.
Je zou natuurlijk het takenpakket van medewerkers kunnen aanpassen. Er een algemeen OV en toerisme loket van maken, zo zijn er nog wel een aantal dingen te bedenken.

Een leeg gebouw waar met enige regelmaat treinen aankomen en vertrekken is geen station meer maar een veredelde bushalte. Afbreken dus? Er een tram/treinhalte van maken zonder enige vorm van service want dat is goedkoper. Zo een kale vlakte waar je iedereen van 100 meter afstand kan zien aankomen…. oja, dat is voor de veiligheid.

 
Misschien eens naar een andere manier van het gebruik van stationsgebouwen kijken….. Tegen lage prijs gedeeltelijk verhuren aan ondernemers die een aanvulling zijn op het OV en die tevens OV service punt zijn… Het is PostNL ook gelukt, boek en tijdschriften handels, “gemakswinkels”, die als post agentschap werken. 

Of kan zoiets bij de NS niet?

Ik kreeg al ruzie met een HC toen ik een groepje zeelieden, die een enkeltje hadden gekocht, (ongeveer 18 euro pp) aanbood om groeps tickets voor de terugweg voor ze uit te draaien omdat het ze 12 euro pp zou schelen. Wat ik deed was illegaal, diefstal… Ik heb me er maar niets van aangetrokken en gewoon die kaartjes voor ze geprint.

@Jan Haverkamp Vennootschapsbelasting terug naar 40% en toptarief inkomstenbelasting terug naar 72%, zoals het 25 jaar geleden was. 

Met dat soort volkomen wereldvreemde belastingtarieven hoeven we over 10 jaar niet meer te werken want dan is er geen bedrijf meer over. 72% is erger dan het zelfs in communistische landen ooit geweest is. En dat om een loket te handhaven in Hoorn.waar hooguit 5 kaartjes per dag worden verkocht? 


Zelfs de VS hadden in 1960 een toptarief van 90%. Het vennootschapsbelastingtarief van de VS was in 1981 46%.

Waarom kon dat toen wel en nu niet?

Omdat de tijd dat de VS en de Europa via een monopolie alle economische lakens In de wereld uitdeelden inmiddels al lang voorbij is. Bedrijven en burgers kunnen tegenwoordig overal terecht en vertikken het al sinds de jaren 70 om zich nog langer door (veelal westerse) overheden te laten kaal plukken.

Waarom moeten bedrijven trouwens opdraaien voor allerlei financiële cadeautjes van de overheid waar ze helemaal niets mee te maken hebben? Wat heeft Apple of ASML te schaften met de NS of de RET die bij de personeelskosten de tering niet naar de nering willen zetten?

@Jan Haverkamp Vennootschapsbelasting terug naar 40% en toptarief inkomstenbelasting terug naar 72%, zoals het 25 jaar geleden was. 

Met dat soort volkomen wereldvreemde belastingtarieven hoeven we over 10 jaar niet meer te werken want dan is er geen bedrijf meer over. 72% is erger dan het zelfs in communistische landen ooit geweest is. En dat om een loket te handhaven in Hoorn.waar hooguit 5 kaartjes per dag worden verkocht? 


Zelfs de VS hadden in 1960 een toptarief van 90%. Het vennootschapsbelastingtarief van de VS was in 1981 46%.

Waarom kon dat toen wel en nu niet?

Reputatie 7

@Tamzin Alleen dat loketje in Hoorn is niet zo interessant. Het gaat breder om de overname van menselijk werk door automatisering, wat je jammer genoeg steeds sneller ziet gaan in allerlei sectoren, waaronder het ov. Om personeel te houden op een station als Hoorn is dat loketje nodig, zo nodig in combinatie met andere functies dan alleen kaartjes verkopen. Een menselijk aanspreekpunt is beter dan een SOS-paal. Op welke manier je dat dan regelt is punt twee. Ik neem aan dat de gemeente ook liever een wat levendiger station ziet als stadsentree dan een doods stationsgebouw. Leven in een station is aantrekkelijker en beter dan een kale verloederende bende. In de horeca laat je je ook bedienen en maak je ook niet zelf je eigen broodje en koffie klaar - tenminste nu nog niet, maar dat zou zomaar eens kunnen gebeuren als de lonen flink stijgen 🤣 Selfservice is de toekomst.

Ik snap niet dat iemand het allemaal wel prima vindt om steeds meer en sneller te digitaliseren uit kostenoogpunt. Dan is vroeger mijns inziens soms inderdaad beter. Een stuk digitalisering is prima maar de balans is helemaal aan het verdwijnen. Het hele economische systeem is veel te ver doorgeslagen en wordt steeds Amerikaanser en kapitalistischer.

@Jan Haverkamp Vennootschapsbelasting terug naar 40% en toptarief inkomstenbelasting terug naar 72%, zoals het 25 jaar geleden was. 

Met dat soort volkomen wereldvreemde belastingtarieven hoeven we over 10 jaar niet meer te werken want dan is er geen bedrijf meer over. 72% is erger dan het zelfs in communistische landen ooit geweest is. En dat om een loket te handhaven in Hoorn.waar hooguit 5 kaartjes per dag worden verkocht? 

Allemaal leuke jammer verhalen over vroeger. Gaan we dan ook akkoord om de lonen weer terug te verlagen naar het niveau van 50:jaar geleden?

En roepen dat de overheid het dan maar moet subsidiëren is ook een dooddoener. De overheid subsidieert zich al dood aan van alles en nog wat met als gevolg dat de belastingen in Nederland nu al bijna de hoogste van de wereld zijn.

Als steeds meer dienstverlening zichzelf niet meer kan bedruipen is de conclusie dat het te arbeidsintensief is georganiseerd of dat de loonkosten in verhouding tot de arbeidsproductiviteit domweg te hoog zijn. 

 

De belastingen zijn de afgelopen twintig jaar trouwens gedaald voor bedrijven en hoge inkomens en gestegen voor de gewone man. Vennootschapsbelasting terug naar 40% en toptarief inkomstenbelasting terug naar 72%, zoals het 25 jaar geleden was. 

De gewone man

 - in een veel te dure huurwoning omdat de corporaties door de verhuurderheffing sociale huurwoningen hebben verkocht en koopwoningen onbetaalbaar zijn

- met salaris dat al twintig jaar niet meer gestegen is

- op een fiets naar het werk omdat de buslijn is geschrapt vanwege bezuinigingen

- in een dorp waar de bibliotheek gesloten is vanwege bezuinigingen

Enzovoort.

 

 

 

 

 

Reageer