Skip to main content

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/289905/sluiting-servicebalie-bij-ns-station-hoorn-kwalijke-zaak

 

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/277490/ns-sluit-loketten-op-station-alkmaar-hoorn-haarlem-en-amsterdam-amstel

 

Blijft natuurlijk vervelend als de service sterk zal afnemen vanwege het personeelstekort:disappointed_relieved:  Gelukkig verdwijnt met het sluiten van de lokketen het probleem dat er bij sommige balies dagenlang geen kaartje meer gekocht kan worden. (Dat zal niet meer gebeuren/lukken.) Je zou haast de NS even een mailtje willen sturen. Ooh nee, email kan natuurlijk ook niet. Wat stom van mij! :nerd:

 

 

Service verkoopt niet (meer), te duur geworden. De economen zijn ook wij als consumenten. Bij een klein prijsverschil laten wij bijvoorbeeld van alles via internet aanrukken met bovendien vervuilende bestelbusjes en laten de winkelier om de hoek met zijn service zitten.

Dit is inderdaad de realiteit. Maar of dit individualistische jachtige bestaan op zoek naar gemak en de goedkoopste prijs op de lange duur goed uitpakt, is maar zeer de vraag.

Goedkoop gemak is ons streven, het resultaat wordt vooruitgang genoemd.

 

Neem die flitsbezorgers. Vroeger ging je lopend naar winkel op de hoek. Nu allemaal weg, weggeconcurreerd door grote jongens. Blijkbaar wordt het toch gemist, want de online flitsbezorgdiensten springen nu in dat gat. Binnen 10 minuten je vergeten boodschappen thuis bezorgd... waar je vroeger even naar de buurtwinkel liep 😆

 

(Flits)bezorging kan gezien worden als een vorm van service waar wij (nog) wel  iets voor willen betalen. Op een praatje hoef je daarbij echter niet te rekenen.

Het kan ook anders. Zo vroeg mijn kapper mij onlangs bij zijn pensionering of ik wel wist dat ik al die jaren gratis geknipt was. Ik had namelijk enkel voor het fijne gesprek betaald.

 


Vroeger is niet meer. Toen veel stations meerdere loketten hadden met personeel. Toen NS het alleenrecht had op treintjes rijden. En vadertje staat alle tekorten aanzuiverde. Wat was het toen makkelijk allemaal! 


In de reeks van sluitingen van servicebalies op middelgrote stations staat Hilversum ook op de nominatie. Frappant is dat streekvervoerder Transdev (de naam van de moedermaatschappij van Connexxion wordt de nieuwe merknaam) op een steenworp afstand per 11 juli 2021 (ingangsdatum nieuwe vervoersconcessie Gooi en Vechtstreek) een servicebalie heeft geopend in het hoofdkantoor van Transdev.

https://www.transdev.nl/nl/klantenservice/contact

Met een beetje coördinatie tussen de vervoerders was er natuurlijk de mogelijkheid geweest om in Hilversum een OV-winkel te openen. Je zou er ook nog VVV-achtige activiteiten aan kunnen toevoegen. 


Het persoonlijke gaat er steeds verder vanaf. Maar dat zie je overal. Alles om kosten te besparen omdat personeel zo duur is. Alles moet rendabel zijn in deze wereld anders gaat de schaar er steeds sneller in.

Als personeel in Nederland niet zo godvergeten duur was zou je meer personeel kunnen inzetten. 

Klagen dat alles rendabel moet zijn is dan ook zinloos als je niet vertelt wie anders de verliezen betaalt. 

Alles moet altijd bekeken worden in termen van winst en verlies. Sommige zaken die algemeen publiek nut dienen zoals ov vragen gewoon bijdragen van de overheid. Het OV als landelijk geheel kan zichzelf toch nooit helemaal financieel bedruipen. De belastingbetaler en niet-ovreiziger betaalt hier dan ook aan mee inderdaad, maar ik als belastingbetaler betaal evengoed mee aan weer andere zaken waar ik geen gebruik van maak. Dat hoort er nu eenmaal bij. Afgezien daarvan worden er door bedrijven vaak wel bakken met geld uitgegeven aan totaal onzinnige vernieuwingen en innovatieve speeltjes om weer in de aandacht te komen of te blijven. Miljoentjes hier en daar, daar hoor je dan niemand over. Wat dat betreft kan je dan als NS beter een (evt kleiner) servicepunt laten bestaan en deze effectiever inrichten en combineren met nieuwe functies. Dan heb je op middelgrote stations  in ieder geval nog een bemensd punt en niet alleen een zielige SOS-paal.  Laat ze eens vragen waar de reizigers behoefte aan hebben, dat zou nu echt eens service zijn😉!

Er komt een tijd dat er geen bemenste dienstverleningspunten meer zijn en dat werkelijk alles online gaat, je het zelf mag doen en er dan natuurlijk ook zelf verantwoordelijk voor bent of je het wel goed doet en of je bijv. niet opgelicht wordt. Dan gaan er ipv grote uitgaven aan personeelskosten gigantische kosten zitten in het optuigen, beveiligen, onderhouden en steeds weer vernieuwen van digitale systemen. Dat geldt voor stationsvoorzieningen maar evengoed voor huisartsen die je in de toekomst alleen nog online gaat zien, een hypotheekgesprek met een virtuele bankmedewerker op je laptop of telefoonscherm en robots in de verzorgingshuizen. Iedereen mag er van denken wat hij wil, maar ik vind het vreselijk. En het gaat steeds meer die kant op. 


Allemaal leuke jammer verhalen over vroeger. Gaan we dan ook akkoord om de lonen weer terug te verlagen naar het niveau van 50:jaar geleden?

En roepen dat de overheid het dan maar moet subsidiëren is ook een dooddoener. De overheid subsidieert zich al dood aan van alles en nog wat met als gevolg dat de belastingen in Nederland nu al bijna de hoogste van de wereld zijn.

Als steeds meer dienstverlening zichzelf niet meer kan bedruipen is de conclusie dat het te arbeidsintensief is georganiseerd of dat de loonkosten in verhouding tot de arbeidsproductiviteit domweg te hoog zijn. 

 

De belastingen zijn de afgelopen twintig jaar trouwens gedaald voor bedrijven en hoge inkomens en gestegen voor de gewone man. Vennootschapsbelasting terug naar 40% en toptarief inkomstenbelasting terug naar 72%, zoals het 25 jaar geleden was. 

De gewone man

 - in een veel te dure huurwoning omdat de corporaties door de verhuurderheffing sociale huurwoningen hebben verkocht en koopwoningen onbetaalbaar zijn

- met salaris dat al twintig jaar niet meer gestegen is

- op een fiets naar het werk omdat de buslijn is geschrapt vanwege bezuinigingen

- in een dorp waar de bibliotheek gesloten is vanwege bezuinigingen

Enzovoort.

 

 

 

 

 


In Nijmegen wil NS ook van de loketten af, jammer genoeg! Het is juist fijn, als er iemand is die mij kan helpen met bijvoorbeeld een dagkaart voor de fiets. Ik ben niet altijd even handig met mobiel of computer. Ik maakte een tijd geleden een praatje met een conductrice over een krantenartikel over dat mensen steeds minder 'live’ contact hebben met elkaar. Ze vertelde over een oude vrouw die ze eerder in de trein kwam. De conductrice wenste haar een goede morgen. De vrouw vertelde, dat zij de eerste was die haar dat die dag toewenste. Tegenwoordig zijn veel mensen te veel bezig met mobiels en dergelijke, in plaats met de (echte) mensen om hen heen.


Service verkoopt niet (meer), te duur geworden. De economen zijn ook wij als consumenten. Bij een klein prijsverschil laten wij bijvoorbeeld van alles via internet aanrukken met bovendien vervuilende bestelbusjes en laten de winkelier om de hoek met zijn service zitten. 


@Tamzin  Ik denk dat je beter af bent om bij dit soort bedrijven eens goed naar de management lagen en RvB vergoedingen te kijken. Met goede service kun je ook verdienen als bedrijf, helaas kijken we steeds meer als econoom naar alles en mag niets meer geld kosten binnen bedrijven.

En zo spectaculair is de CAO verhoging bij de NS ook weer niet de laatste jaren.


Het is inderdaad heel spijtig dat grote bedrijven niet inzien dat persoonlijk contact/service veel meer tevredenheid geeft bij klanten dan een app of website.  Die laatste moeten een aanvulling zijn op de service die persoonlijk gegeven kan worden maar helaas vervangt deze steeds meer die persoonlijke service.

Misschien bij de volgende CAO onderhandelingen de salarissen bij NS bevriezen zodat er meer geld overblijft voor dienstverlening. Je kunt het geld tenslotte maar één keer uitgeven.


Het is inderdaad heel spijtig dat grote bedrijven niet inzien dat persoonlijk contact/service veel meer tevredenheid geeft bij klanten dan een app of website.  Die laatste moeten een aanvulling zijn op de service die persoonlijk gegeven kan worden maar helaas vervangt deze steeds meer die persoonlijke service.

En de NS is niet de enige, o.a. de banken sluiten ook in dat rijtje aan.


NS service punten sluiten is gewoon onhandig en ook nog eens duur voor de klant. Ja het scheelt de NS wat geld. Als ik in de stad moet zijn stel ik mijn vragen bij het service punt. Dat is goedkoper en dan bellen. Als je onderweg vragen hebt moet je of een internet verbinding op je telefoon hebben of bellen want wifi werkt vaak niet. Als je al 20 minuten in de wacht staat voor je persoon aan de lijn krijgt ben je al een paar euro kwijt voor je je vraag kan stellen. Via een SOS/Service zuil is, als er een trein aankomt, bijna geen woord te verstaan. Het lijkt wel leuk het verdwijnen van service punten, het scheelt de NS personeel, maar er moet wel personeel voor de klantenservice aangenomen worden. Dat zou een medewerker op het servicepunt erbij kunnen doen als ze niets te doen hebben. De klantenservice zit toch al ver weg dus zo een computerlijntje binnen Nederland mag geen probleem zijn.
Je zou natuurlijk het takenpakket van medewerkers kunnen aanpassen. Er een algemeen OV en toerisme loket van maken, zo zijn er nog wel een aantal dingen te bedenken.

Een leeg gebouw waar met enige regelmaat treinen aankomen en vertrekken is geen station meer maar een veredelde bushalte. Afbreken dus? Er een tram/treinhalte van maken zonder enige vorm van service want dat is goedkoper. Zo een kale vlakte waar je iedereen van 100 meter afstand kan zien aankomen…. oja, dat is voor de veiligheid.

 
Misschien eens naar een andere manier van het gebruik van stationsgebouwen kijken….. Tegen lage prijs gedeeltelijk verhuren aan ondernemers die een aanvulling zijn op het OV en die tevens OV service punt zijn… Het is PostNL ook gelukt, boek en tijdschriften handels, “gemakswinkels”, die als post agentschap werken. 

Of kan zoiets bij de NS niet?

Ik kreeg al ruzie met een HC toen ik een groepje zeelieden, die een enkeltje hadden gekocht, (ongeveer 18 euro pp) aanbood om groeps tickets voor de terugweg voor ze uit te draaien omdat het ze 12 euro pp zou schelen. Wat ik deed was illegaal, diefstal… Ik heb me er maar niets van aangetrokken en gewoon die kaartjes voor ze geprint.


Service verkoopt niet (meer), te duur geworden. De economen zijn ook wij als consumenten. Bij een klein prijsverschil laten wij bijvoorbeeld van alles via internet aanrukken met bovendien vervuilende bestelbusjes en laten de winkelier om de hoek met zijn service zitten.

Dit is inderdaad de realiteit. Maar of dit individualistische jachtige bestaan op zoek naar gemak en de goedkoopste prijs op de lange duur goed uitpakt, is maar zeer de vraag.

Neem die flitsbezorgers. Vroeger ging je lopend naar winkel op de hoek. Nu allemaal weg, weggeconcurreerd door grote jongens. Blijkbaar wordt het toch gemist, want de online flitsbezorgdiensten springen nu in dat gat. Binnen 10 minuten je vergeten boodschappen thuis bezorgd... waar je vroeger even naar de buurtwinkel liep 😆

 


@Tamzin  Ik denk dat je beter af bent om bij dit soort bedrijven eens goed naar de management lagen en RvB vergoedingen te kijken. Met goede service kun je ook verdienen als bedrijf, helaas kijken we steeds meer als econoom naar alles en mag niets meer geld kosten binnen bedrijven.

En zo spectaculair is de CAO verhoging bij de NS ook weer niet de laatste jaren.

Drie of vier leden van een RVB tikken niet aan, 10.000.conducteurs en machinisten wel. 

Hoe je met service geld denkt te kunnen verdienen zou ik graag willen weten. Via nog hogere tarieven? 


Nog wel. De OV winkel aan de buszijde gaat weg. Daarmee dus ook de winkel van Hermes (de streekvervoerder)

Oh, lekker dan. Hopelijk nemen ze (Hermes/Bravo/Connexxion/Arriva) dan hun intrek aan de centrumzijde, want die hadden volgens mij nog best wat inloop.

Zoals reizigers van/naar Eindhoven Airport, of mensen die bepaalde abonnementen konden krijgen op vertoon van een brief van de gemeente of andere instellingen. Of een goedkoop zwem/schaats abonnement op je Stadspas (voor minima).


Vroeger is niet meer. Toen veel stations meerdere loketten hadden met personeel. Toen NS het alleenrecht had op treintjes rijden. En vadertje staat alle tekorten aanzuiverde. Wat was het toen makkelijk allemaal! 

Andere tijden.... In sommige andere landen bestaat het nog (voor een groot deel): België, Portugal, Tsjechië bijv. Daarom is de trein er zo goedkoop, maar modern is het meeste materieel niet. En de ritfrequenties houden niet over. Het oude systeem heeft zowel voor-als nadelen. 


In Eindhoven heet tenminste één van de twee Tickets & Service balies tegenwoordig ‘OV winkel’, maar die hebben dus personeel voor het NS gedeelte en het stads/streekvervoer.

 

 

Nog wel. De OV winkel aan de buszijde gaat weg. Daarmee dus ook de winkel van Hermes (de streekvervoerder)

 


@Jan Haverkamp Ik doelde meer op het feit dat de belastingdienst nog de moeite neemt om telefonisch contact op te nemen. Dat had de NS bijvoorbeeld in het geval van de 34 euro ook kunnen doen. En je hebt groot gelijk om het een klantenservice op locatie te noemen. Helaas is de ‘personal touch’ van de NS net even anders. De servicelocaties verdwijnen en daarmee een gedeelte van de dienstverlening. Als ik telefonisch contact opneem met de NS verwacht ik ook niet dat ik een manager aan de lijn krijg, maar wel iemand die me op zijn minst intern kan doorverbinden (al is het vanuit Paramaribo) met de juiste afdeling. ;)

 


Op papier is het allemaal efficiënter ja. In de praktijk? 

Als belastingadviseur werk ik veel met de Belastingdienst. Die is ook geherorganiseerd. Landelijke teams, meer deskundigheid en zo. Totdat de Belastingdienst de wettelijke termijnen overschrijdt omdat het ICT-systeem dat de digitalisering mogelijk maakte hapert. Vroeger ging je even naar het plaatselijke kantoor en werd het opgelost. Nu kun je geen medewerker meer spreken, alleen maar de Belastingtelefoon. 

Ook goed, dan kiezen we de formele weg. Vorige week € 1442 aan dwangsom + € 1496 aan vergoeding voor de kosten van het eisen van een dwangsom ontvangen. Niet slecht voor twee uur werk. 

Jawel hoor, je kunt zelfs op kantoor afspreken. Het is wel zo dat de belastingdienst dan contact opneemt om een afspraak in te plannen. Die service biedt de belastingdienst wel! Echter de NS daarentegen heeft meer moeite om een minimale service te bieden. Als in een ander topic al te lezen is dat na een kleine twee jaar 34 euro op tijd was bijgeschreven bij de NS, gaat er toch wat mis. 

 

Afspraak inplannen op kantoor bij de Belastingdienst is vooral bedoeld voor particulieren. Dan krijg je een medewerker klantcontact of iets dergelijks, geen inspecteur. Een soort klantenservice op locatie, die ook zo bedoeld is.

 


Het gaat (behalve de uitstraling) natuurlijk ook wel over het takenpakket van het personeel.

Bij een ReadShop/Primera (voorheen ook postkantoor/agentschap) is het natuurlijk logisch om naast de bestseller boeken, wenskaarten, postzegels, agenda’s en kantoorartikelen ook andere services aan te bieden tegenwoordig.

Ze hebben het nog nooit zo druk gehad sinds de oude uitbater/exploitant (een ouder echtpaar met hond) ermee gestopt is. Een echte ‘gemakswinkel’ geworden dus, en vanuit de AH (franchise) kan je er gewoon binnen lopen dus open 07:00-22:00.

En daar is hier ook UPS bij gekomen voor pakketjes, en oh ja stomerijservice doen we er ook bij! DHL en DPD niet, daarvoor moet je (nog) naar een Turkse meubel/tapijtenzaak -die blijkbaar ook sanitair en keukens verkoopt- even verderop. Salam (hoi) Hassan, ik kom voor een pakketje dus nee ik hoef geen koffie! :rofl:

Beetje one-stop-shop idee dus, waarbij in het gemiddelde ‘wijkwinkelcentrum’ natuurlijk wel de bakker en slager al lang zijn verdwenen/vervangen, en je bij de (afhaal)chinees eigenlijk nooit iemand ziet en je afvraagt waar die (nog) van bestaat… 


Op papier is het allemaal efficiënter ja. In de praktijk? 

Als belastingadviseur werk ik veel met de Belastingdienst. Die is ook geherorganiseerd. Landelijke teams, meer deskundigheid en zo. Totdat de Belastingdienst de wettelijke termijnen overschrijdt omdat het ICT-systeem dat de digitalisering mogelijk maakte hapert. Vroeger ging je even naar het plaatselijke kantoor en werd het opgelost. Nu kun je geen medewerker meer spreken, alleen maar de Belastingtelefoon. 

Ook goed, dan kiezen we de formele weg. Vorige week € 1442 aan dwangsom + € 1496 aan vergoeding voor de kosten van het eisen van een dwangsom ontvangen. Niet slecht voor twee uur werk. 

Jawel hoor, je kunt zelfs op kantoor afspreken. Het is wel zo dat de belastingdienst dan contact opneemt om een afspraak in te plannen. Die service biedt de belastingdienst wel! Echter de NS daarentegen heeft meer moeite om een minimale service te bieden. Als in een ander topic al te lezen is dat na een kleine twee jaar 34 euro op tijd was bijgeschreven bij de NS, gaat er toch wat mis. 

Vroeger gaf ik weleens gevonden voorwerpen af bij de balie, maar als ik nu iets zou vinden en afgeven ben ik 3 uur onderweg en moet ik zeker nog voor de reis betalen ook. Afgeven bij de HC is een optie als die zichtbaar is. Controle in de eerste klas? Zelf in dit topic laat de NS zich niet zien. 


Een leeg gebouw waar met enige regelmaat treinen aankomen en vertrekken is geen station meer maar een veredelde bushalte. Afbreken dus? Er een tram/treinhalte van maken zonder enige vorm van service want dat is goedkoper. Zo een kale vlakte waar je iedereen van 100 meter afstand kan zien aankomen…. oja, dat is voor de veiligheid.

 Misschien eens naar een andere manier van het gebruik van stationsgebouwen kijken….. Tegen lage prijs gedeeltelijk verhuren aan ondernemers die een aanvulling zijn op het OV en die tevens OV service punt zijn… Het is PostNL ook gelukt, boek en tijdschriften handels, “gemakswinkels”, die als post agentschap werken. 

Zo zou het moeten zijn inderdaad. Gewoonweg opheffen en laten verloederen zoals bijv. in Middelburg is de weg van de minste weerstand. Je krijgt dan stations die net zo ogen als die desolate unheimische wijkwinkelcentra die je steeds meer ziet. Een station dient aantrekkelijk te zijn, je wilt toch immers klanten aantrekken en van het negatieve ov-imago af?


Als het waar is dat medewerkers van een servicebalie een groot deel van de tijd niets te doen hebben is het wel logisch dat die balies op een gegeven moment verdwijnen, en mensen uit Zeeland helemaal naar Breda zouden moeten, of dat je in Limburg alleen nog in Maastricht terecht kunt.

Met personeelsgebrek (zoals dat artikel suggereert) zal het weinig te maken hebben.

Digitalisering lijkt me de hoofdreden, net als het verdwijnen van veel bankfilialen, pinautomaten, brievenbussen e.d. Er wordt simpelweg te weinig gebruik van gemaakt, waarbij de (vaste) kosten natuurlijk gewoon blijven. Personeel met name uiteraard.

Je zou er nog wat anders bij kunnen verzinnen qua werkzaamheden, zoals een pakketafhaalpunt van maken, maar ja dat kan al bij veel supermarkten of PostNL ‘kluisjes’ op grotere stations. Samenvoegen met een VVV zou ook nog kunnen, maar daar zijn NS medewerkers natuurlijk niet voor.

In Eindhoven heet tenminste één van de twee Tickets & Service balies tegenwoordig ‘OV winkel’, maar die hebben dus personeel voor het NS gedeelte en het stads/streekvervoer. Scheelt wel weer vaste kosten voor de gedeelde ruimte dus (die waarschijnlijk door de gemeente betaald wordt).

Een wachtrij is daar bijna nooit (mijn ervaring) dus men is blij met elke klant, die natuurlijk ook vaak blij is (‘wow, ik word meteen geholpen en ze nemen echt de tijd voor me!)

Dat ‘tijd nemen’ is soms ook wel relatief, want iemand die (met volle mond) hallo zegt en even een broodje of banaantje op vreet en vervolgens zonder handen wassen/ontsmetten je ov-chipkaart aanpakt… Corona alert~! op zijn minst :sweat_smile:


Wat betreft het eerste is het niet wenselijk dat de gemeenten moeten opdraaien voor de kosten van een bemand NS loket. Die bal ligt toch echt bij de NS en indirect bij de treinreiziger. En als die de kosten willen dragen voor het onderhoud van de panden vind ik het prima. Zelfs als er geen baliemedewerker ter plaatse is. 

 


Dat verhaal over het personeelstekort klopt. Vooruitlopend op de besluitvorming na de adviesaanvraag bij de OR is NS al aanbiedingen gaan doen of personeelsleden eerder wilden stoppen met het werk. Daar is gebruik van gemaakt. Gevolg is dat er voor de laatste maanden dat de balies nog open zijn geen volledige bezetting meer is.

 


Wat betreft het eerste is het niet wenselijk dat de gemeenten moeten opdraaien voor de kosten van een bemand NS loket. Die bal ligt toch echt bij de NS en indirect bij de treinreiziger.

NS zal op eigen kosten echt geen loketten gaan handhaven waar nog maar incidenteel een kaartje wordt verkocht. Gemeenteraadsleden die dat denken zijn los gezongen van de werkelijkheid, die hebben een gat in andermans hand.


Reageer