Sluiting servicebalie bij NS Station Hoorn ‘kwalijke zaak’ | NS Community

Sluiting servicebalie bij NS Station Hoorn ‘kwalijke zaak’

  • 6 August 2021
  • 39 reacties
  • 1233 Bekeken

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/289905/sluiting-servicebalie-bij-ns-station-hoorn-kwalijke-zaak

 

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/277490/ns-sluit-loketten-op-station-alkmaar-hoorn-haarlem-en-amsterdam-amstel

 

Blijft natuurlijk vervelend als de service sterk zal afnemen vanwege het personeelstekort:disappointed_relieved:  Gelukkig verdwijnt met het sluiten van de lokketen het probleem dat er bij sommige balies dagenlang geen kaartje meer gekocht kan worden. (Dat zal niet meer gebeuren/lukken.) Je zou haast de NS even een mailtje willen sturen. Ooh nee, email kan natuurlijk ook niet. Wat stom van mij! :nerd:

 

 


39 reacties

Reputatie 7
Badge

Vroeger is niet meer. Toen veel stations meerdere loketten hadden met personeel. Toen NS het alleenrecht had op treintjes rijden. En vadertje staat alle tekorten aanzuiverde. Wat was het toen makkelijk allemaal! 

Reputatie 7

Service verkoopt niet (meer), te duur geworden. De economen zijn ook wij als consumenten. Bij een klein prijsverschil laten wij bijvoorbeeld van alles via internet aanrukken met bovendien vervuilende bestelbusjes en laten de winkelier om de hoek met zijn service zitten.

Dit is inderdaad de realiteit. Maar of dit individualistische jachtige bestaan op zoek naar gemak en de goedkoopste prijs op de lange duur goed uitpakt, is maar zeer de vraag.

Goedkoop gemak is ons streven, het resultaat wordt vooruitgang genoemd.

 

Neem die flitsbezorgers. Vroeger ging je lopend naar winkel op de hoek. Nu allemaal weg, weggeconcurreerd door grote jongens. Blijkbaar wordt het toch gemist, want de online flitsbezorgdiensten springen nu in dat gat. Binnen 10 minuten je vergeten boodschappen thuis bezorgd... waar je vroeger even naar de buurtwinkel liep 😆

 

(Flits)bezorging kan gezien worden als een vorm van service waar wij (nog) wel  iets voor willen betalen. Op een praatje hoef je daarbij echter niet te rekenen.

Het kan ook anders. Zo vroeg mijn kapper mij onlangs bij zijn pensionering of ik wel wist dat ik al die jaren gratis geknipt was. Ik had namelijk enkel voor het fijne gesprek betaald.

 

Reputatie 7
Badge +3

In de reeks van sluitingen van servicebalies op middelgrote stations staat Hilversum ook op de nominatie. Frappant is dat streekvervoerder Transdev (de naam van de moedermaatschappij van Connexxion wordt de nieuwe merknaam) op een steenworp afstand per 11 juli 2021 (ingangsdatum nieuwe vervoersconcessie Gooi en Vechtstreek) een servicebalie heeft geopend in het hoofdkantoor van Transdev.

https://www.transdev.nl/nl/klantenservice/contact

Met een beetje coördinatie tussen de vervoerders was er natuurlijk de mogelijkheid geweest om in Hilversum een OV-winkel te openen. Je zou er ook nog VVV-achtige activiteiten aan kunnen toevoegen. 

Reputatie 1

In Nijmegen wil NS ook van de loketten af, jammer genoeg! Het is juist fijn, als er iemand is die mij kan helpen met bijvoorbeeld een dagkaart voor de fiets. Ik ben niet altijd even handig met mobiel of computer. Ik maakte een tijd geleden een praatje met een conductrice over een krantenartikel over dat mensen steeds minder 'live’ contact hebben met elkaar. Ze vertelde over een oude vrouw die ze eerder in de trein kwam. De conductrice wenste haar een goede morgen. De vrouw vertelde, dat zij de eerste was die haar dat die dag toewenste. Tegenwoordig zijn veel mensen te veel bezig met mobiels en dergelijke, in plaats met de (echte) mensen om hen heen.

Reputatie 7

Het persoonlijke gaat er steeds verder vanaf. Maar dat zie je overal. Alles om kosten te besparen omdat personeel zo duur is. Alles moet rendabel zijn in deze wereld anders gaat de schaar er steeds sneller in.

Als personeel in Nederland niet zo godvergeten duur was zou je meer personeel kunnen inzetten. 

Klagen dat alles rendabel moet zijn is dan ook zinloos als je niet vertelt wie anders de verliezen betaalt. 

Alles moet altijd bekeken worden in termen van winst en verlies. Sommige zaken die algemeen publiek nut dienen zoals ov vragen gewoon bijdragen van de overheid. Het OV als landelijk geheel kan zichzelf toch nooit helemaal financieel bedruipen. De belastingbetaler en niet-ovreiziger betaalt hier dan ook aan mee inderdaad, maar ik als belastingbetaler betaal evengoed mee aan weer andere zaken waar ik geen gebruik van maak. Dat hoort er nu eenmaal bij. Afgezien daarvan worden er door bedrijven vaak wel bakken met geld uitgegeven aan totaal onzinnige vernieuwingen en innovatieve speeltjes om weer in de aandacht te komen of te blijven. Miljoentjes hier en daar, daar hoor je dan niemand over. Wat dat betreft kan je dan als NS beter een (evt kleiner) servicepunt laten bestaan en deze effectiever inrichten en combineren met nieuwe functies. Dan heb je op middelgrote stations  in ieder geval nog een bemensd punt en niet alleen een zielige SOS-paal.  Laat ze eens vragen waar de reizigers behoefte aan hebben, dat zou nu echt eens service zijn😉!

Er komt een tijd dat er geen bemenste dienstverleningspunten meer zijn en dat werkelijk alles online gaat, je het zelf mag doen en er dan natuurlijk ook zelf verantwoordelijk voor bent of je het wel goed doet en of je bijv. niet opgelicht wordt. Dan gaan er ipv grote uitgaven aan personeelskosten gigantische kosten zitten in het optuigen, beveiligen, onderhouden en steeds weer vernieuwen van digitale systemen. Dat geldt voor stationsvoorzieningen maar evengoed voor huisartsen die je in de toekomst alleen nog online gaat zien, een hypotheekgesprek met een virtuele bankmedewerker op je laptop of telefoonscherm en robots in de verzorgingshuizen. Iedereen mag er van denken wat hij wil, maar ik vind het vreselijk. En het gaat steeds meer die kant op. 

Allemaal leuke jammer verhalen over vroeger. Gaan we dan ook akkoord om de lonen weer terug te verlagen naar het niveau van 50:jaar geleden?

En roepen dat de overheid het dan maar moet subsidiëren is ook een dooddoener. De overheid subsidieert zich al dood aan van alles en nog wat met als gevolg dat de belastingen in Nederland nu al bijna de hoogste van de wereld zijn.

Als steeds meer dienstverlening zichzelf niet meer kan bedruipen is de conclusie dat het te arbeidsintensief is georganiseerd of dat de loonkosten in verhouding tot de arbeidsproductiviteit domweg te hoog zijn. 

 

De belastingen zijn de afgelopen twintig jaar trouwens gedaald voor bedrijven en hoge inkomens en gestegen voor de gewone man. Vennootschapsbelasting terug naar 40% en toptarief inkomstenbelasting terug naar 72%, zoals het 25 jaar geleden was. 

De gewone man

 - in een veel te dure huurwoning omdat de corporaties door de verhuurderheffing sociale huurwoningen hebben verkocht en koopwoningen onbetaalbaar zijn

- met salaris dat al twintig jaar niet meer gestegen is

- op een fiets naar het werk omdat de buslijn is geschrapt vanwege bezuinigingen

- in een dorp waar de bibliotheek gesloten is vanwege bezuinigingen

Enzovoort.

 

 

 

 

 

Het is inderdaad heel spijtig dat grote bedrijven niet inzien dat persoonlijk contact/service veel meer tevredenheid geeft bij klanten dan een app of website.  Die laatste moeten een aanvulling zijn op de service die persoonlijk gegeven kan worden maar helaas vervangt deze steeds meer die persoonlijke service.

En de NS is niet de enige, o.a. de banken sluiten ook in dat rijtje aan.

Het is inderdaad heel spijtig dat grote bedrijven niet inzien dat persoonlijk contact/service veel meer tevredenheid geeft bij klanten dan een app of website.  Die laatste moeten een aanvulling zijn op de service die persoonlijk gegeven kan worden maar helaas vervangt deze steeds meer die persoonlijke service.

Misschien bij de volgende CAO onderhandelingen de salarissen bij NS bevriezen zodat er meer geld overblijft voor dienstverlening. Je kunt het geld tenslotte maar één keer uitgeven.

@Tamzin  Ik denk dat je beter af bent om bij dit soort bedrijven eens goed naar de management lagen en RvB vergoedingen te kijken. Met goede service kun je ook verdienen als bedrijf, helaas kijken we steeds meer als econoom naar alles en mag niets meer geld kosten binnen bedrijven.

En zo spectaculair is de CAO verhoging bij de NS ook weer niet de laatste jaren.

Reputatie 7

Service verkoopt niet (meer), te duur geworden. De economen zijn ook wij als consumenten. Bij een klein prijsverschil laten wij bijvoorbeeld van alles via internet aanrukken met bovendien vervuilende bestelbusjes en laten de winkelier om de hoek met zijn service zitten. 

Reputatie 7

Service verkoopt niet (meer), te duur geworden. De economen zijn ook wij als consumenten. Bij een klein prijsverschil laten wij bijvoorbeeld van alles via internet aanrukken met bovendien vervuilende bestelbusjes en laten de winkelier om de hoek met zijn service zitten.

Dit is inderdaad de realiteit. Maar of dit individualistische jachtige bestaan op zoek naar gemak en de goedkoopste prijs op de lange duur goed uitpakt, is maar zeer de vraag.

Neem die flitsbezorgers. Vroeger ging je lopend naar winkel op de hoek. Nu allemaal weg, weggeconcurreerd door grote jongens. Blijkbaar wordt het toch gemist, want de online flitsbezorgdiensten springen nu in dat gat. Binnen 10 minuten je vergeten boodschappen thuis bezorgd... waar je vroeger even naar de buurtwinkel liep 😆

 

@Tamzin  Ik denk dat je beter af bent om bij dit soort bedrijven eens goed naar de management lagen en RvB vergoedingen te kijken. Met goede service kun je ook verdienen als bedrijf, helaas kijken we steeds meer als econoom naar alles en mag niets meer geld kosten binnen bedrijven.

En zo spectaculair is de CAO verhoging bij de NS ook weer niet de laatste jaren.

Drie of vier leden van een RVB tikken niet aan, 10.000.conducteurs en machinisten wel. 

Hoe je met service geld denkt te kunnen verdienen zou ik graag willen weten. Via nog hogere tarieven? 

Reputatie 7

Vroeger is niet meer. Toen veel stations meerdere loketten hadden met personeel. Toen NS het alleenrecht had op treintjes rijden. En vadertje staat alle tekorten aanzuiverde. Wat was het toen makkelijk allemaal! 

Andere tijden.... In sommige andere landen bestaat het nog (voor een groot deel): België, Portugal, Tsjechië bijv. Daarom is de trein er zo goedkoop, maar modern is het meeste materieel niet. En de ritfrequenties houden niet over. Het oude systeem heeft zowel voor-als nadelen. 

Ik stel voor dat gemeenten die perse een bemand loket willen hebben dat kunnen krijgen mits zij zelf de kosten daarvan betalen.

Waar het verhaal over een personeelstekort vandaan komt is me overigens een raadsel. In ieder geval niet van NS.

Wat betreft het eerste is het niet wenselijk dat de gemeenten moeten opdraaien voor de kosten van een bemand NS loket. Die bal ligt toch echt bij de NS en indirect bij de treinreiziger. En als die de kosten willen dragen voor het onderhoud van de panden vind ik het prima. Zelfs als er geen baliemedewerker ter plaatse is. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat verhaal over het personeelstekort klopt. Vooruitlopend op de besluitvorming na de adviesaanvraag bij de OR is NS al aanbiedingen gaan doen of personeelsleden eerder wilden stoppen met het werk. Daar is gebruik van gemaakt. Gevolg is dat er voor de laatste maanden dat de balies nog open zijn geen volledige bezetting meer is.

 

Wat betreft het eerste is het niet wenselijk dat de gemeenten moeten opdraaien voor de kosten van een bemand NS loket. Die bal ligt toch echt bij de NS en indirect bij de treinreiziger.

NS zal op eigen kosten echt geen loketten gaan handhaven waar nog maar incidenteel een kaartje wordt verkocht. Gemeenteraadsleden die dat denken zijn los gezongen van de werkelijkheid, die hebben een gat in andermans hand.

Wat betreft het eerste is het niet wenselijk dat de gemeenten moeten opdraaien voor de kosten van een bemand NS loket. Die bal ligt toch echt bij de NS en indirect bij de treinreiziger.

NS zal op eigen kosten echt geen loketten gaan handhaven waar nog maar incidenteel een kaartje wordt verkocht. Gemeenteraadsleden die dat denken zijn los gezongen van de werkelijkheid, die hebben een gat in andermans hand.

Voor die kosten draaien wat mij betreft de NS en de reiziger op. Enige tijd geleden, pre corona, maakte dit ‘geprivatiseerde’ orgaan nog winst. Service verlenen is mensenwerk, evenals het controleren van treinkaartjes of een serviceronde lopen door de trein. Ofwel, zonder loket, een enkele controle per 1000 kilometer, een medewerker die na het fluiten direct de cabine induikt moet je niet willen vervangen door een ‘praatpaal’ op het station. (Ik bedoel natuurlijk de ‘servicezuil’.) Daarnaast heeft de NS helemaal geen moeite om externe partijen in te huren. Webhelp is hier een voorbeeld van. Service aan de reiziger begint niet bij het versoberen van faciliteiten waar een reiziger wat aan heeft. Op die manier wordt het er echt niet beter op. 

Reputatie 7

Het persoonlijke gaat er steeds verder vanaf. Maar dat zie je overal. Alles om kosten te besparen omdat personeel zo duur is. Alles moet rendabel zijn in deze wereld anders gaat de schaar er steeds sneller in. Klanten kunnen zoveel zelf regelen tegenwoordig. Aan de ene kant is dat praktisch en efficiënt (niet in het minst voor het bedrijf zelf), aan de andere kant wordt de samenleving zo steeds anoniemer en killer. Op stations resulteert het in lege en gaandeweg verloederende stationsgebouwen. Als treurig voorbeeld geef ik het station van provinciehoofdstad Middelburg. Er is behalve een fietsenmaker helemaal niets meer, zelfs geen VVV, businformatie, koffiehoek of zoiets. Welkom in Zeeland hoor! Een tijdje geleden was ik in Hoorn en het station (en busstation idem) daar was al net zo treurig. Een mooi stationsgebouw maar er zit vrijwel niets meer in. Iedereen loopt snel verder. Servicebalies kan je ook omvormen tot plekken waar behalve kaartverkoop als bijzaak, ook andere service gegeven kan worden. Regiopromotie, kleine unieke horeca in bijzondere concepten. Tegenwoordig is het toch "beleving" waar alles om draait. Maak er iets aantrekkelijks van. 

 

Reputatie 7
Badge +1

Wat tamzin voorstelt is (of was?ben daar niet meer geweest sinds covid uitbraak) al zo in de drentse steden Assen en Emmen (toegegeven, hier komt geen NS maar ARV qua trein). Als algemene OV-infopunt waar men tevens zowel trein als bus biljetten kon verkopen.

Maak eens zoń leuk overzichtelijk lijstje van alle plaatsen met nog meer inwoners als Hoorn waar het loket al lang geleden toegegaan is? De stad Delft, een grotere toeristentrelkker en met heel veel foreign students doet het ook al jaren zonder-zelfs de HTM heetf er recent het kantoor dichtgedaan.

Overigens-hier lees/verneem ik dus voor het eerst dat er daar in de stad van de grote woensdagse westfryske markt en het westfries museum alsmede dast van de jaren 50 nog een kaartverkooppunt was-is mij nooit opgevallen.

Maar ach-voor alles is een oplossing-er staat een mooi antiek stationsgebouw aan de andere kant van de NS sporen voor een toeristentrekker genaamd stoomtram. Die zijn altijd op zoek naar meer inkomsten dus wie weet kan je die een grote peen voor de neus houden om in te bijten

Het persoonlijke gaat er steeds verder vanaf. Maar dat zie je overal. Alles om kosten te besparen omdat personeel zo duur is. Alles moet rendabel zijn in deze wereld anders gaat de schaar er steeds sneller in.

Als personeel in Nederland niet zo godvergeten duur was zou je meer personeel kunnen inzetten. 

Klagen dat alles rendabel moet zijn is dan ook zinloos als je niet vertelt wie anders de verliezen betaalt. 

Wat betreft het eerste is het niet wenselijk dat de gemeenten moeten opdraaien voor de kosten van een bemand NS loket. Die bal ligt toch echt bij de NS en indirect bij de treinreiziger.

NS zal op eigen kosten echt geen loketten gaan handhaven waar nog maar incidenteel een kaartje wordt verkocht. Gemeenteraadsleden die dat denken zijn los gezongen van de werkelijkheid, die hebben een gat in andermans hand.

Voor die kosten draaien wat mij betreft de NS en de reiziger op. Enige tijd geleden, pre corona, maakte dit ‘geprivatiseerde’ orgaan nog winst. Service verlenen is mensenwerk, evenals het controleren van treinkaartjes of een serviceronde lopen door de trein.

Ik denk dat noch NS noch de gemiddelde reiziger genegen is dit te gaan betalen. Het lijkt me meer logisch dat degenen die zo graag een bemand loket willen (meestal lokale of regionale politici die zelf nooit met de trein reizen) dat maar moeten betalen. Wordt wel duur want voor één loket heb je zelfs met beperkte openingstijden al gauw drie of vier man personeel nodig. 

Dat NS voor corona een kleine winst maakte is een eis van de staat, de enige aandeelhouder. Het is misschien nieuw voor u maar bedrijven zijn er niet om hooguit quitte te draaien of verlies te maken.

Overigens is NS helemaal niet geprivatiseerd, de staat is nog steeds de enige aandeelhouder. Aan de staat is weinig privaats.

Badge +3

Als het waar is dat medewerkers van een servicebalie een groot deel van de tijd niets te doen hebben is het wel logisch dat die balies op een gegeven moment verdwijnen, en mensen uit Zeeland helemaal naar Breda zouden moeten, of dat je in Limburg alleen nog in Maastricht terecht kunt.

Met personeelsgebrek (zoals dat artikel suggereert) zal het weinig te maken hebben.

Digitalisering lijkt me de hoofdreden, net als het verdwijnen van veel bankfilialen, pinautomaten, brievenbussen e.d. Er wordt simpelweg te weinig gebruik van gemaakt, waarbij de (vaste) kosten natuurlijk gewoon blijven. Personeel met name uiteraard.

Je zou er nog wat anders bij kunnen verzinnen qua werkzaamheden, zoals een pakketafhaalpunt van maken, maar ja dat kan al bij veel supermarkten of PostNL ‘kluisjes’ op grotere stations. Samenvoegen met een VVV zou ook nog kunnen, maar daar zijn NS medewerkers natuurlijk niet voor.

In Eindhoven heet tenminste één van de twee Tickets & Service balies tegenwoordig ‘OV winkel’, maar die hebben dus personeel voor het NS gedeelte en het stads/streekvervoer. Scheelt wel weer vaste kosten voor de gedeelde ruimte dus (die waarschijnlijk door de gemeente betaald wordt).

Een wachtrij is daar bijna nooit (mijn ervaring) dus men is blij met elke klant, die natuurlijk ook vaak blij is (‘wow, ik word meteen geholpen en ze nemen echt de tijd voor me!)

Dat ‘tijd nemen’ is soms ook wel relatief, want iemand die (met volle mond) hallo zegt en even een broodje of banaantje op vreet en vervolgens zonder handen wassen/ontsmetten je ov-chipkaart aanpakt… Corona alert~! op zijn minst :sweat_smile:

Badge +3

Er komt een tijd dat er geen bemenste dienstverleningspunten meer zijn en dat werkelijk alles online gaat, je het zelf mag doen en er dan natuurlijk ook zelf verantwoordelijk voor bent of je het wel goed doet en of je bijv. niet opgelicht wordt.

Goeiemorrege.. https://www.youtube.com/watch?v=k348WSlCHgE

Doe mij soms maar die ‘digitale snelweg’ in plaats van de ‘slome anologe’.

De menselijkheid is soms weg inderdaad, maar voor zover je nog een ‘echt iemand’ te spreken krijgt volgen die ook (meestal) maar de scripts, met als uitkomst vaak ‘computer says no’ :sleeping:

Tja, zover was je al en had je die persoon niet voor nodig. 

Op papier is het allemaal efficiënter ja. In de praktijk? 

Als belastingadviseur werk ik veel met de Belastingdienst. Die is ook geherorganiseerd. Landelijke teams, meer deskundigheid en zo. Totdat de Belastingdienst de wettelijke termijnen overschrijdt omdat het ICT-systeem dat de digitalisering mogelijk maakte hapert. Vroeger ging je even naar het plaatselijke kantoor en werd het opgelost. Nu kun je geen medewerker meer spreken, alleen maar de Belastingtelefoon. 

Ook goed, dan kiezen we de formele weg. Vorige week € 1442 aan dwangsom + € 1496 aan vergoeding voor de kosten van het eisen van een dwangsom ontvangen. Niet slecht voor twee uur werk. 

Reageer