Sluiting servicebalie bij NS Station Hoorn ‘kwalijke zaak’

  • 6 August 2021
  • 39 reacties
  • 1246 Bekeken


Toon eerste bericht

39 reacties

Allemaal leuke jammer verhalen over vroeger. Gaan we dan ook akkoord om de lonen weer terug te verlagen naar het niveau van 50:jaar geleden?

En roepen dat de overheid het dan maar moet subsidiëren is ook een dooddoener. De overheid subsidieert zich al dood aan van alles en nog wat met als gevolg dat de belastingen in Nederland nu al bijna de hoogste van de wereld zijn.

Als steeds meer dienstverlening zichzelf niet meer kan bedruipen is de conclusie dat het te arbeidsintensief is georganiseerd of dat de loonkosten in verhouding tot de arbeidsproductiviteit domweg te hoog zijn. 

@Jan Haverkamp Vennootschapsbelasting terug naar 40% en toptarief inkomstenbelasting terug naar 72%, zoals het 25 jaar geleden was. 

Met dat soort volkomen wereldvreemde belastingtarieven hoeven we over 10 jaar niet meer te werken want dan is er geen bedrijf meer over. 72% is erger dan het zelfs in communistische landen ooit geweest is. En dat om een loket te handhaven in Hoorn.waar hooguit 5 kaartjes per dag worden verkocht? 

Reputatie 7

@Tamzin Alleen dat loketje in Hoorn is niet zo interessant. Het gaat breder om de overname van menselijk werk door automatisering, wat je jammer genoeg steeds sneller ziet gaan in allerlei sectoren, waaronder het ov. Om personeel te houden op een station als Hoorn is dat loketje nodig, zo nodig in combinatie met andere functies dan alleen kaartjes verkopen. Een menselijk aanspreekpunt is beter dan een SOS-paal. Op welke manier je dat dan regelt is punt twee. Ik neem aan dat de gemeente ook liever een wat levendiger station ziet als stadsentree dan een doods stationsgebouw. Leven in een station is aantrekkelijker en beter dan een kale verloederende bende. In de horeca laat je je ook bedienen en maak je ook niet zelf je eigen broodje en koffie klaar - tenminste nu nog niet, maar dat zou zomaar eens kunnen gebeuren als de lonen flink stijgen 🤣 Selfservice is de toekomst.

Ik snap niet dat iemand het allemaal wel prima vindt om steeds meer en sneller te digitaliseren uit kostenoogpunt. Dan is vroeger mijns inziens soms inderdaad beter. Een stuk digitalisering is prima maar de balans is helemaal aan het verdwijnen. Het hele economische systeem is veel te ver doorgeslagen en wordt steeds Amerikaanser en kapitalistischer.

@Jan Haverkamp Vennootschapsbelasting terug naar 40% en toptarief inkomstenbelasting terug naar 72%, zoals het 25 jaar geleden was. 

Met dat soort volkomen wereldvreemde belastingtarieven hoeven we over 10 jaar niet meer te werken want dan is er geen bedrijf meer over. 72% is erger dan het zelfs in communistische landen ooit geweest is. En dat om een loket te handhaven in Hoorn.waar hooguit 5 kaartjes per dag worden verkocht? 


Zelfs de VS hadden in 1960 een toptarief van 90%. Het vennootschapsbelastingtarief van de VS was in 1981 46%.

Waarom kon dat toen wel en nu niet?

@Jan Haverkamp Vennootschapsbelasting terug naar 40% en toptarief inkomstenbelasting terug naar 72%, zoals het 25 jaar geleden was. 

Met dat soort volkomen wereldvreemde belastingtarieven hoeven we over 10 jaar niet meer te werken want dan is er geen bedrijf meer over. 72% is erger dan het zelfs in communistische landen ooit geweest is. En dat om een loket te handhaven in Hoorn.waar hooguit 5 kaartjes per dag worden verkocht? 


Zelfs de VS hadden in 1960 een toptarief van 90%. Het vennootschapsbelastingtarief van de VS was in 1981 46%.

Waarom kon dat toen wel en nu niet?

Omdat de tijd dat de VS en de Europa via een monopolie alle economische lakens In de wereld uitdeelden inmiddels al lang voorbij is. Bedrijven en burgers kunnen tegenwoordig overal terecht en vertikken het al sinds de jaren 70 om zich nog langer door (veelal westerse) overheden te laten kaal plukken.

Waarom moeten bedrijven trouwens opdraaien voor allerlei financiële cadeautjes van de overheid waar ze helemaal niets mee te maken hebben? Wat heeft Apple of ASML te schaften met de NS of de RET die bij de personeelskosten de tering niet naar de nering willen zetten?

Reputatie 6

NS service punten sluiten is gewoon onhandig en ook nog eens duur voor de klant. Ja het scheelt de NS wat geld. Als ik in de stad moet zijn stel ik mijn vragen bij het service punt. Dat is goedkoper en dan bellen. Als je onderweg vragen hebt moet je of een internet verbinding op je telefoon hebben of bellen want wifi werkt vaak niet. Als je al 20 minuten in de wacht staat voor je persoon aan de lijn krijgt ben je al een paar euro kwijt voor je je vraag kan stellen. Via een SOS/Service zuil is, als er een trein aankomt, bijna geen woord te verstaan. Het lijkt wel leuk het verdwijnen van service punten, het scheelt de NS personeel, maar er moet wel personeel voor de klantenservice aangenomen worden. Dat zou een medewerker op het servicepunt erbij kunnen doen als ze niets te doen hebben. De klantenservice zit toch al ver weg dus zo een computerlijntje binnen Nederland mag geen probleem zijn.
Je zou natuurlijk het takenpakket van medewerkers kunnen aanpassen. Er een algemeen OV en toerisme loket van maken, zo zijn er nog wel een aantal dingen te bedenken.

Een leeg gebouw waar met enige regelmaat treinen aankomen en vertrekken is geen station meer maar een veredelde bushalte. Afbreken dus? Er een tram/treinhalte van maken zonder enige vorm van service want dat is goedkoper. Zo een kale vlakte waar je iedereen van 100 meter afstand kan zien aankomen…. oja, dat is voor de veiligheid.

 
Misschien eens naar een andere manier van het gebruik van stationsgebouwen kijken….. Tegen lage prijs gedeeltelijk verhuren aan ondernemers die een aanvulling zijn op het OV en die tevens OV service punt zijn… Het is PostNL ook gelukt, boek en tijdschriften handels, “gemakswinkels”, die als post agentschap werken. 

Of kan zoiets bij de NS niet?

Ik kreeg al ruzie met een HC toen ik een groepje zeelieden, die een enkeltje hadden gekocht, (ongeveer 18 euro pp) aanbood om groeps tickets voor de terugweg voor ze uit te draaien omdat het ze 12 euro pp zou schelen. Wat ik deed was illegaal, diefstal… Ik heb me er maar niets van aangetrokken en gewoon die kaartjes voor ze geprint.

Badge +3

De eerste stap naar zo’n algemeen OV servicepunt is er al op sommige plaatsen, dan heet het OV-winkel in plaats van Tickets & Service.

Toerisme wordt (in Eindhoven) nog door de VVV gedaan, maar kan er misschien ook wel bij in kleinere plaatsen (Middelburg werd al genoemd), maar dan natuurlijk niet op kosten van de NS.

En die ruzie met een HC over een Groepstickets gaat natuurlijk nergens over. Die zal zich misschien de Facebook ‘fraude’ met de oude Groepsretours herinneren?

Dat is al lang de kop ingedrukt (of in ieder geval aan banden gelegd). Als jij voor een groepje mensen tickets bestelt ben je geen ‘wederverkoper’ of zo.

Reputatie 7

Een leeg gebouw waar met enige regelmaat treinen aankomen en vertrekken is geen station meer maar een veredelde bushalte. Afbreken dus? Er een tram/treinhalte van maken zonder enige vorm van service want dat is goedkoper. Zo een kale vlakte waar je iedereen van 100 meter afstand kan zien aankomen…. oja, dat is voor de veiligheid.

 Misschien eens naar een andere manier van het gebruik van stationsgebouwen kijken….. Tegen lage prijs gedeeltelijk verhuren aan ondernemers die een aanvulling zijn op het OV en die tevens OV service punt zijn… Het is PostNL ook gelukt, boek en tijdschriften handels, “gemakswinkels”, die als post agentschap werken. 

Zo zou het moeten zijn inderdaad. Gewoonweg opheffen en laten verloederen zoals bijv. in Middelburg is de weg van de minste weerstand. Je krijgt dan stations die net zo ogen als die desolate unheimische wijkwinkelcentra die je steeds meer ziet. Een station dient aantrekkelijk te zijn, je wilt toch immers klanten aantrekken en van het negatieve ov-imago af?

Op papier is het allemaal efficiënter ja. In de praktijk? 

Als belastingadviseur werk ik veel met de Belastingdienst. Die is ook geherorganiseerd. Landelijke teams, meer deskundigheid en zo. Totdat de Belastingdienst de wettelijke termijnen overschrijdt omdat het ICT-systeem dat de digitalisering mogelijk maakte hapert. Vroeger ging je even naar het plaatselijke kantoor en werd het opgelost. Nu kun je geen medewerker meer spreken, alleen maar de Belastingtelefoon. 

Ook goed, dan kiezen we de formele weg. Vorige week € 1442 aan dwangsom + € 1496 aan vergoeding voor de kosten van het eisen van een dwangsom ontvangen. Niet slecht voor twee uur werk. 

Jawel hoor, je kunt zelfs op kantoor afspreken. Het is wel zo dat de belastingdienst dan contact opneemt om een afspraak in te plannen. Die service biedt de belastingdienst wel! Echter de NS daarentegen heeft meer moeite om een minimale service te bieden. Als in een ander topic al te lezen is dat na een kleine twee jaar 34 euro op tijd was bijgeschreven bij de NS, gaat er toch wat mis. 

Vroeger gaf ik weleens gevonden voorwerpen af bij de balie, maar als ik nu iets zou vinden en afgeven ben ik 3 uur onderweg en moet ik zeker nog voor de reis betalen ook. Afgeven bij de HC is een optie als die zichtbaar is. Controle in de eerste klas? Zelf in dit topic laat de NS zich niet zien. 

Badge +3

Het gaat (behalve de uitstraling) natuurlijk ook wel over het takenpakket van het personeel.

Bij een ReadShop/Primera (voorheen ook postkantoor/agentschap) is het natuurlijk logisch om naast de bestseller boeken, wenskaarten, postzegels, agenda’s en kantoorartikelen ook andere services aan te bieden tegenwoordig.

Ze hebben het nog nooit zo druk gehad sinds de oude uitbater/exploitant (een ouder echtpaar met hond) ermee gestopt is. Een echte ‘gemakswinkel’ geworden dus, en vanuit de AH (franchise) kan je er gewoon binnen lopen dus open 07:00-22:00.

En daar is hier ook UPS bij gekomen voor pakketjes, en oh ja stomerijservice doen we er ook bij! DHL en DPD niet, daarvoor moet je (nog) naar een Turkse meubel/tapijtenzaak -die blijkbaar ook sanitair en keukens verkoopt- even verderop. Salam (hoi) Hassan, ik kom voor een pakketje dus nee ik hoef geen koffie! :rofl:

Beetje one-stop-shop idee dus, waarbij in het gemiddelde ‘wijkwinkelcentrum’ natuurlijk wel de bakker en slager al lang zijn verdwenen/vervangen, en je bij de (afhaal)chinees eigenlijk nooit iemand ziet en je afvraagt waar die (nog) van bestaat… 

Op papier is het allemaal efficiënter ja. In de praktijk? 

Als belastingadviseur werk ik veel met de Belastingdienst. Die is ook geherorganiseerd. Landelijke teams, meer deskundigheid en zo. Totdat de Belastingdienst de wettelijke termijnen overschrijdt omdat het ICT-systeem dat de digitalisering mogelijk maakte hapert. Vroeger ging je even naar het plaatselijke kantoor en werd het opgelost. Nu kun je geen medewerker meer spreken, alleen maar de Belastingtelefoon. 

Ook goed, dan kiezen we de formele weg. Vorige week € 1442 aan dwangsom + € 1496 aan vergoeding voor de kosten van het eisen van een dwangsom ontvangen. Niet slecht voor twee uur werk. 

Jawel hoor, je kunt zelfs op kantoor afspreken. Het is wel zo dat de belastingdienst dan contact opneemt om een afspraak in te plannen. Die service biedt de belastingdienst wel! Echter de NS daarentegen heeft meer moeite om een minimale service te bieden. Als in een ander topic al te lezen is dat na een kleine twee jaar 34 euro op tijd was bijgeschreven bij de NS, gaat er toch wat mis. 

 

Afspraak inplannen op kantoor bij de Belastingdienst is vooral bedoeld voor particulieren. Dan krijg je een medewerker klantcontact of iets dergelijks, geen inspecteur. Een soort klantenservice op locatie, die ook zo bedoeld is.

 

@Jan Haverkamp Ik doelde meer op het feit dat de belastingdienst nog de moeite neemt om telefonisch contact op te nemen. Dat had de NS bijvoorbeeld in het geval van de 34 euro ook kunnen doen. En je hebt groot gelijk om het een klantenservice op locatie te noemen. Helaas is de ‘personal touch’ van de NS net even anders. De servicelocaties verdwijnen en daarmee een gedeelte van de dienstverlening. Als ik telefonisch contact opneem met de NS verwacht ik ook niet dat ik een manager aan de lijn krijg, maar wel iemand die me op zijn minst intern kan doorverbinden (al is het vanuit Paramaribo) met de juiste afdeling. ;)

 

Reputatie 4

In Eindhoven heet tenminste één van de twee Tickets & Service balies tegenwoordig ‘OV winkel’, maar die hebben dus personeel voor het NS gedeelte en het stads/streekvervoer.

 

 

Nog wel. De OV winkel aan de buszijde gaat weg. Daarmee dus ook de winkel van Hermes (de streekvervoerder)

 

Badge +3

Nog wel. De OV winkel aan de buszijde gaat weg. Daarmee dus ook de winkel van Hermes (de streekvervoerder)

Oh, lekker dan. Hopelijk nemen ze (Hermes/Bravo/Connexxion/Arriva) dan hun intrek aan de centrumzijde, want die hadden volgens mij nog best wat inloop.

Zoals reizigers van/naar Eindhoven Airport, of mensen die bepaalde abonnementen konden krijgen op vertoon van een brief van de gemeente of andere instellingen. Of een goedkoop zwem/schaats abonnement op je Stadspas (voor minima).

Reageer