beantwoord

Taxi ivm geen treinen



Toon eerste bericht

40 reacties

Reputatie 1

Haha, een paar weken geleden heb ik( dalvrij abb) ook 2 dagen met de bus moeten reizen, vandaag ook natuurlijk, ben benieuwd of ik kan declareren. Denk dat het overmacht is.

Er is inderdaad een thuisbrenggarantie; NS organiseert dat normaliter zelf. Wat zegt de klantenservice als je vraagt hoe ze dat vandaag organiseren?

Het probleem is dat de thuisbrengplicht er alleen is voor mensen die onderweg stranden. Omdat NS al om 12.00 uur had opgeroepen niet op reis te gaan kun je die thuisbrengplicht dan niet zes uur later als je nog helemaal niet op reis bent gaan eisen.

Reputatie 7
Badge +1

Er is inderdaad een thuisbrenggarantie; NS organiseert dat normaliter zelf. Wat zegt de klantenservice als je vraagt hoe ze dat vandaag organiseren?

Het probleem is dat de thuisbrengplicht er alleen is voor mensen die onderweg stranden. Omdat NS al om 12.00 uur had opgeroepen niet op reis te gaan kun je die thuisbrengplicht dan niet zes uur later als je nog helemaal niet op reis bent gaan eisen.

Ik begrijp dat deze reiziger 's morgens nog voor de storing op reis was gegaan en nu graag naar huis zou willen en dus in feite gestrand is.

Badge +3

Je terugreis was immers nog niet begonnen en de NS heeft duidelijk afgeraden om nog te gaan reizen vandaag met de trein.

Als die (terug)reis niet gemaakt kon worden dan GTbV, en als je vandaag niet meer kunt reizen de ‘thuisbrengplicht’.

Denk niet dat de NS een hotel voor je gaat regelen, dus dat wordt dan een taxi.

Bij NS Flex krijg je sowieso de volle ritprijs als GTbV, dus daar kan je maandag op reizen.

Reputatie 7
Badge +1

Dat gaat uitgelegd worden als dat je de eindbestemming van je eerste reis hebt gehaald dus dat er geen vergoeding komt.  Je terugreis was immers nog niet begonnen en de NS heeft duidelijk afgeraden om nog te gaan reizen vandaag met de trein.

Probleem wordt bij de reizigers gelegd.

Ik ken al tenminste 1 persoon die zich niet zal laten afschepen en indien nodig naar de geschillencommissie zal gaan. Ben benieuwd of NS dan een uitspraak zal willen riskeren.

Reputatie 7
Badge +3

Dat recht op een taxi (of hotelovernachting) is er gewoon, zeker na een incheck en vervolgens geen treinen meer de rest van de avond.

NS thuisbrengplicht. Maar dat moet dan wel door de NS zelf geregeld worden, dus niet zelf regelen/betalen en later terug vragen.

Je hebt recht om thuisgebracht te worden als je met een NS trein en/of door vertraging gestrand bent met de laatste reismogelijkheden. Het is aan NS om te bepalen op welke manier dat gebeurt. Je hebt geen recht op taxi (hoewel @Tonny.s daar van uit ging en specifiek om taxi vroeg) of hotelovernachting. NS kan besluiten om deelvervoer of bussen in te zetten en als het om individueel vervoer gaat om een taxi. 

Het zal wel aan mij liggen, maar met die storm in januari 2018 toen er geen treinen reden ben ik met fiets, bus, metro, lopend toch nog op mijn werk terecht gekomen. Zonder internet op mijn telefoon, NS app of 9292 app. Er was vandaag toch geen storing bij overige OV? 

 

Reputatie 7
Badge +3

Het zal wel aan mij liggen, maar met die storm in januari 2018 toen er geen treinen reden ben ik met fiets, bus, metro, lopend toch nog op mijn werk terecht gekomen. Zonder internet op mijn telefoon, NS app of 9292 app. Er was vandaag toch geen storing bij overige OV? 

Er zullen ook veel mensen gebruik hebben gemaakt van ander OV maar het maakt natuurlijk wel een groot verschil of je een afstand 10 of 15 kilometer moet afleggen om op werk te komen of dat je 150 of 200 km moet afleggen omdat je een dagje weg bent (op bezoek bij iemand, winkelen, voor museaumbezoek etc). Stel dat je vanuit je woonplaats Utrecht 's morgens voor de storing begon naar Leeuwarden of Maastricht bent gegaan, dan zou ik het erg knap vinden als je dan nog thuis komt met het overig OV. 

Reputatie 7
Badge +3

'Tuurlijk @Jeroen. Vanuit Leeuwarden hoop ik dan in ieder geval Lelystad te halen, dan bel ik bij jou aan met de vraag of je me met je luxe Mustang even thuis brengt. Dat doe je toch wel voor me? 😁

Reputatie 7
Badge +3

Het zal wel aan mij liggen, maar met die storm in januari 2018 toen er geen treinen reden ben ik met fiets, bus, metro, lopend toch nog op mijn werk terecht gekomen. Zonder internet op mijn telefoon, NS app of 9292 app. Er was vandaag toch geen storing bij overige OV? 

Er zullen ook veel mensen gebruik hebben gemaakt van ander OV maar het maakt natuurlijk wel een groot verschil of je een afstand 10 of 15 kilometer moet afleggen om op werk te komen of dat je 150 of 200 km moet afleggen omdat je een dagje weg bent (op bezoek bij iemand, winkelen, voor museaumbezoek etc). Stel dat je vanuit je woonplaats Utrecht 's morgens voor de storing begon naar Leeuwarden of Maastricht bent gegaan, dan zou ik het erg knap vinden als je dan nog thuis komt met het overig OV. 

10 tot 15 km fiets ik. Ik werkte januari-maart 2018 60 km vanaf mijn woonplaats.

Jarenlang om het weekend op en neer naar Maastricht geweest. Als ik daar gestrand was dan had ik de keuze om met de bus naar familie in Limburg of Brabant te reizen. Met de bus had ik ook naar Utrecht kunnen reizen al zou ik een aantal keren moeten overstappen en zou het ook duurder zijn geweest dan met de trein. Op zondag ging ik altijd voor zessen weg, omdat vanaf 19 uur de treinen drukker werden, dus zou met de bus thuis hebben kunnen komen.

Regelmatig te maken gehad met treinuitval. Altijd wel thuis gekomen, al was het uren of en dag later. Extra reis/verblijfkosten/ovfiets nooit geclaimd, wel GTbV als ik ingecheckt was of ander geldig vervoersbewijs had. Taxi nooit gekregen, wel 4 uur lang 's nachts op vervangende bus staan wachten toen mijn laatste trein door aanrijding niet meer reed.

Reputatie 7
Badge +3

Over gebruik maken van overig OV, dat werd gedaan getuige deze tweet:

https://twitter.com/Arriva_NL/status/1510593694814113801

 

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt recht om thuisgebracht te worden als je met een NS trein en/of door vertraging gestrand bent met de laatste reismogelijkheden. Het is aan NS om te bepalen op welke manier dat gebeurt. Je hebt geen recht op taxi (hoewel @Tonny.s daar van uit ging en specifiek om taxi vroeg) of hotelovernachting. NS kan besluiten om deelvervoer of bussen in te zetten en als het om individueel vervoer gaat om een taxi. 

 

NS geeft wel dit aan in de algemene voorwaarden:

Het kan zijn dat NS niet in staat is om vervangend vervoer aan te bieden. Hiervan is bijvoorbeeld sprake bij massale uitval van treinen, of wanneer uw eindbestemming redelijkerwijs niet meer bereikbaar is (zoals bij afgesloten wegen of als u reist naar een Waddeneiland). In een dergelijk geval zal NS zich maximaal inspannen om u kosteloos een slaapplaats aan te bieden. 

Hoe NS denk dat dat te doen bij landelijk massale uitval van treinen vraag ik me wel af. En kosteloos een slaapplaats aanbieden is ook wel iets anders dan zelf een hotel boeken en de kosten bij NS declareren. Zo mag je ook niet zelf een taxi nemen en de kosten declareren, die taxi moet door NS geboekt worden of in ieder geval goedgekeurd worden. 

Het probleem is dat de thuisbrengplicht er alleen is voor mensen die onderweg stranden. Omdat NS al om 12.00 uur had opgeroepen niet op reis te gaan kun je die thuisbrengplicht dan niet zes uur later als je nog helemaal niet op reis bent gaan eisen.

Jawel, want na 17.00 (en later 20.00) zou men weer gaan rijden. Als dat niet zo was moeten ze (de NS) je op een andere manier thuisbrengen, of een hotel aanbieden zonder eigen kosten.

Plus je reis van maandagochtend naar waar dan ook vergoeden.

Er was gezegd dat er in ieder geval tot 17.00 uur niet gereden zouden, niet dat er vanaf 17.00 uur wel gereden zou worden. Het advies was al vanaf 12.00 uur voorlopig niet op reis te gaan.

 

Dat recht op een taxi (of hotelovernachting) is er gewoon, zeker na een incheck en vervolgens geen treinen meer de rest van de avond.

NS thuisbrengplicht. Maar dat moet dan wel door de NS zelf geregeld worden, dus niet zelf regelen/betalen en later terug vragen.

Je hebt recht om thuisgebracht te worden als je met een NS trein en/of door vertraging gestrand bent met de laatste reismogelijkheden. 

Als je onderweg bent en je niet meer thuis kunt komen ja. Maar de meesten die hier klagen waren helemaal niet onderweg maar wilden nog later op de zondag ergens naar toe gaan (ver nadat er was opgeroepen niet meer op pad te gaan) bijv. omdat ze maandagochtend ergens moeten zijn. Die mensen zijn dus niet onderweg gestrand, zeker waren nog helemaal niet op reis.

Reputatie 7
Badge +1

NS geeft wel dit aan in de algemene voorwaarden:

Het kan zijn dat NS niet in staat is om vervangend vervoer aan te bieden. Hiervan is bijvoorbeeld sprake bij massale uitval van treinen, of wanneer uw eindbestemming redelijkerwijs niet meer bereikbaar is (zoals bij afgesloten wegen of als u reist naar een Waddeneiland). In een dergelijk geval zal NS zich maximaal inspannen om u kosteloos een slaapplaats aan te bieden. 

Hoe NS denk dat dat te doen bij landelijk massale uitval van treinen vraag ik me wel af. En kosteloos een slaapplaats aanbieden is ook wel iets anders dan zelf een hotel boeken en de kosten bij NS declareren. Zo mag je ook niet zelf een taxi nemen en de kosten declareren, die taxi moet door NS geboekt worden of in ieder geval goedgekeurd worden. 

NS is tot assistentie verplicht en je moet NS dan natuurlijk in de gelegenheid stellen om je te helpen. Maar als NS expliciet hulp weigert, dan zul je toch echt zelf iets moeten regelen. En dat betekent niet dat je dan geen rechten meer hebt.

 

We kunnen denk ik hier best wel concluderen dat op een enkel geval na misschien NS weinig tot niets heeft gedaan aan assistentie. Ik begrijp volkomen dat het gisteren natuurlijk ook bijna niet te doen was, begrijp alleen absoluut niet dat je tot na 6 uur "sa-middags twittert dat de treinen hopelijk na 20.00 uur weer gaan rijden. Vervolgens is de storing om even na 7 uur opgelost en besluit je als NS zijnde om de dienstregeling niet meer op te starten met voor mij zeer vage motivatie. Een paar treinen inleggen naar bijvoorbeeld grote studentensteden (Maastricht, Groningen, Amsterdam) had volgens mij een groot deel van de problemen kunnen oplossen.

Zoals bijna alle topics op dit forum gaat NS alleen wat doen voor de mensen die een klacht indienen.

Ik verwacht eigenlijk nu wel dat dat massaal gedaan gaat worden.  

Het zal wel aan mij liggen, maar met die storm in januari 2018 toen er geen treinen reden ben ik met fiets, bus, metro, lopend toch nog op mijn werk terecht gekomen. Zonder internet op mijn telefoon, NS app of 9292 app. Er was vandaag toch geen storing bij overige OV? 

Er zullen ook veel mensen gebruik hebben gemaakt van ander OV maar het maakt natuurlijk wel een groot verschil of je een afstand 10 of 15 kilometer moet afleggen om op werk te komen of dat je 150 of 200 km moet afleggen omdat je een dagje weg bent (op bezoek bij iemand, winkelen, voor museaumbezoek etc). Stel dat je vanuit je woonplaats Utrecht 's morgens voor de storing begon naar Leeuwarden of Maastricht bent gegaan, dan zou ik het erg knap vinden als je dan nog thuis komt met het overig OV. 

Het voorbeeld dat u geeft betreft niet één reis maar twee reizen. Tussen de heenreis en de terugreis ben je in de zin van de OV-wetgeving niet onderweg.

Als je pas eind van de middag de terugreis wil gaan maken terwijl er om 12.00 uur al is opgeroepen niet meer op reis te gaan kun je geen beroep doen op de thuisbrengplicht.

Reageer