tijdweergave op poortjes | NS Community
beantwoord

tijdweergave op poortjes


Reputatie 7
Badge
Op Amsterdam Centraal (centrumzijde middendoorgang) klopt de tijdsweergave niet op elk poortje. Vanochtend stond het poortje waar ik wilde inchecken nog op 8.54 terwijl het volgens de stationsklok al 20 seconden 8.55 was. Poortje ernaast stond wel al op 8.55. Kortom: Het systeem is niet foutloos.

Dit betekent dus, dat als je niet goed op de zeer klein weergegeven tijd let, zoals weergegeven op het poortje, je je korting misloopt, terwijl de rest van de wachtenden zich al (hopelijk) met korting door de poortjes begeven.
icon

Beste antwoord door Erryt NS 15 July 2016, 13:32

Bekijk origineel

123 reacties

@ Erryt,

Ja ik waardeer dat je met een verklaring gekomen bent na enig speurwerk, toch graag nog enige uitleg bij het volgende.

"Door een systeemaanpassing hebben de poortjes (niet de paaltjes) meerdere dagen niet hun interne klok kunnen synchroniseren, en zijn daardoor uit de pas gaan lopen."

Meerdere dagen, zijn dat er 5 of betreft het 6 tot 8 weken? Een afwijking van meer dan een minuut is heel veel. 😠
Een afwijking van meer dan een minuut zou inderdaad weken aan gemiste synchronisatie moeten betekenen, of een enorm brakke klok. Daarnaast, waarom wordt dit niet actief gemonitoord? Het is een vrij triviaal onderdeel van het gehele OVC-systeem en zou direct gedetecteerd moeten worden.
Iets met een magische knop? 😛
Tijdsynchronisatie is totaal geen nieuwe techniek of onredelijke verwachting bij een apparaat waarbij tijdsbepaling vrij triviaal is volgens mij.
Ik kan bevestigen dat de poortjes in Hilversum nu allemaal gelijk lopen (binnen mijn eigen meetfout van 1 a 2 seconden natuurlijk).
Reputatie 6
Badge +2
Dat is mooi. En kostte het een minuut per poortje om het te controleren? (https://forum.ns.nl/op-station-17/tijdweergave-op-poortjes-25152/index1.html#post156176)
Een afwijking van een seconde per week lijkt mij al veel. Maar ervan uitgaande dat de klokken 1 seconde per week afwijken is een afwijking van een minuut mogelijk na een jaar niet synchroniseren. Dus misschien dat ze al langere tijd geen verbinding hebben kunnen maken met het netwerk en/of zijn er dus een aantal poortjes met hele "brakke" klokken. Het lijkt mij logisch dat je de tijden van de poortjes op afstand kan uitlezen. Dus het controleren van heel veel poortjes hoeft geen minuut te duren. Het hoort geen mensenwerk te zijn. Dat reizigers dit constateren is eigenlijk al te triest voor woorden. Maar als je er mensenwerk van wil maken is het handiger om met een aantal personen te gaan meten. 10 poortjes naast elkaar. Dan met 10 man daar gaan staan. Tijdstip maakt niet uit. Allemaal tegelijkertijd de stopwatch indrukken en wachten. Veranderen de minuten, dan weer even dat knopje van de stopwacht indrukken. Binnen een minuut, misschien wel na 10 seconden, weet je het. Inclusief 9 andere getuigen.
Ik heb navraag gedaan over de periode dat de poortjes niet konden synchroniseren. Als ik een terugkoppeling krijg dan zal ik deze hier vermelden maar ik durf niets te garanderen. Mochten er nog afwijkingen worden waargenomen dan hoor ik dat graag zodat ik deze kan doorgeven.
@Erryt,

Zou je ook even willen navragen hoe zulke grote tijdsverschillen kunnen onstaan.
@janjan

Ik heb deze vraag meegenomen, het belangrijkste is dat het probleem is opgelost. Ik heb nog geen klachten over tijdverschillen vernomen. Als deze er wel zijn hoor ik dat graag.
Het belangrijkste lijkt mij nog steeds dat het in de toekomst wordt gemonitord en niet meer voorkomt 🙂
Geen idee of het opgelost is. Wel weet ik dat een aantal forumleden enige actie hebben ondernomen om het probleem aan te pakken. En als er nog ‘klachten’ zijn over tijdverschillen dan lijkt mij dat de NS dat toch echt zelf moet monitoren. Dus Erryt, graag een deugdelijk antwoord. En geloof me, een terugkoppeling vanuit de organisatie zal je zeker ontvangen. Zo niet, dan spelen er andere problemen mee...

@Henk,
Lijkt mij niet onredelijk, maar of dat nu het geval is? Lijkt mij bij eventuele brakke klokken wel noodzakelijk.
Blijkbaar niet, anders was het wel opgevallen. NS IT heeft fantastische monitoringsjongens, die willen vast wel een paar klokkies monitoren 🙂
@Erryt

Heb je al een terugkoppeling ontvangen? Na een dag of 12 lijkt mij dat niet onredelijk. 😠
Erryt zit er bovenop, maar omdat er meerdere mensen bij betrokken zijn ligt het wat complexer. We doen ons best!
Dat klopt, ik hoop spoedig antwoord te geven maar nogmaals het belangrijkste is dat het probleem lijkt te zijn opgelost.
het belangrijkste is dat het probleem lijkt te zijn opgelost.

Het belangrijkste lijkt mij nog steeds dat het in de toekomst wordt gemonitord en niet meer voorkomt :)

Dit had pertinent niet mogen gebeuren.
het belangrijkste is dat het probleem lijkt te zijn opgelost.

Het belangrijkste lijkt mij nog steeds dat het in de toekomst wordt gemonitord en niet meer voorkomt :)


Dit had pertinent niet mogen gebeuren.


Natuurlijk had dit nooit mogen gebeuren. Afgezien van het monitoren op afstand, zou ik een uitleg betreft de per poortje verschillende kloktijden kunnen waarderen.
De informatie die in dit topic is gegeven door Erryt, is de informatie die wij kunnen geven hierover. Jullie zullen het ermee moeten doen, jongens.

Erryt, bedankt voor je speurwerk. Laten we hopen dat een dergelijke situatie niet meer voorkomt. Uiteraard is dit signaal inmiddels bekend en zal erop worden gelet.
Ik vind het weinig hoopgevend dat jullie blijkbaar zelf ook geen idee hebben hoe deze fout heeft kunnen ontstaan. Dat geeft weinig hoop voor de toekomst. Aangezien deze gegevens worden gebruikt om het juiste bedrag in rekening te brengen bij de reizigers en de impact hiervan per 1 september vermoedelijk nog groter wordt (ook daarover is echt met spoed meer informatie nodig) wil ik je toch vriendelijk maar dringend verzoeken er nogmaals achteraan te gaan.
Neen, niet alles hoeft op dit forum gepubliceerd te worden. Dat betekent natuurlijk niet dat dit ook niet bekend is. Soms worden er keuzes gemaakt wat betreft de informatie die wij via sociale media verspreiden. In dit geval laten we het bij bovenstaande. Ik heb er vertrouwen in dat mijn collega's die over deze kwestie gaan, ervoor zullen zorgen dat dit goed belegd is/wordt.
De informatie die in dit topic is gegeven door Erryt, is de informatie die wij kunnen geven hierover. Jullie zullen het ermee moeten doen, jongens.

Erryt, bedankt voor je speurwerk. Laten we hopen dat een dergelijke situatie niet meer voorkomt. Uiteraard is dit signaal inmiddels bekend en zal erop worden gelet.


Dat is niet veel Sivan. Zelfs een beetje weinig na anderhalve maand speurwerk. Heb je de reacties van de NS in dit topic gelezen? Laten we hopen dat een dergelijke situatie niet meer voorkomt. 😠 ...
Ik ben me ervan bewust, Janjan. Wij (moderators en forumleden) hebben in ieder geval wat we konden. En absoluut: laten we hopen dat dit niet meer gebeurt.

Reageer