trein rijdt weg zonder deuren te openen


Sprinter van 18:55 op station halfweg/ zwanenburg richting Amsterdam centraal.

Stopt opent de deuren niet en rijdt vervolgens weg, zonder iemand in of uit te laten stappen.

 

Ik zag dat de conducteur via portofoon aan 't praten was met de machinist, en dan toch wegrijden.

Schandalig


21 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Misschien was er wel een storing waardoor de deuren niet geopend konden worden. 

Helaas komt dit wel eens voor bij de sprinters SLT en SNG, dan kun je als machinist de knop ingedrukt hebben maar dan komt het signaal om de een of andere reden niet door of is er een voorwaarde in het systeem dat het openen blokkeert.  Het valt je als machinist niet altijd op dat het niet goed gaat aangezien een machinist niet op de deuren uitkijkt en weet dat de knop voor ontgrendelen is ingedrukt.

Als de machinist de deuren niet ontgrendelt kreeg dan is er weinig te doen, de optie is de trein iets verplaatsen en nogmaals proberen of een deur handmatig ontgrendelen door de Hc.

Helaas faalt techniek wel eens.

Noodrem & noodontgrendeling werken anders ook wel denk ik?

Reputatie 2

Maar waar was de conducteur dan in dit verhaal? Hij moet toch toezien op het veilig in- en uitstappen van reizigers en dan het vertrek proces starten.

De conducteur stond voor de deur te wachten, drukte op de knop om de deur te openen. Ging uiteraard niet en toen pakte hij de portofoon om met de machinist te praten.

Vervolgens rijdt de trein eerst langzaam weg. Ik dacht nog misschien stukje verder rijden en dan stoppen.

Maar nee hoor reed gewoon door.

Maar als de deuren niet kunnen ontgrendelen, machinist geen zicht heeft op het perron, moet hij toch een signaal krijgen dat de deuren vergrendelt zijn?

Ik bedoel ze rijden niet weg als ze geen signaal krijgen dat de deuren vergrendelt zijn.

Reputatie 7
Badge

De conducteur stond voor de deur te wachten, drukte op de knop om de deur te openen. Ging uiteraard niet en toen pakte hij de portofoon om met de machinist te praten.

Vervolgens rijdt de trein eerst langzaam weg. Ik dacht nog misschien stukje verder rijden en dan stoppen.

Maar nee hoor reed gewoon door.

Maar als de deuren niet kunnen ontgrendelen, machinist geen zicht heeft op het perron, moet hij toch een signaal krijgen dat de deuren vergrendelt zijn?

Ik bedoel ze rijden niet weg als ze geen signaal krijgen dat de deuren vergrendelt zijn.

Dat is wat Jeroen wilde zeggen. Vooral bij SLT is het zo, dat je af en toe de knop bedient om de deuren te ontgrendelen, maar dit signaal niet goed doorkomt. In dat geval krijgen we als machinist die ‘Groene lamp’ (het signaal dat de deuren vergrendeld zijn) en aangezien ook dat nog wel eens zonder geluid tot stand komt, kán het gebeuren dat de machinist weer gaat rijden.

 

Als dan 1 reizigersdeur al buiten het perron gekomen is, is het niet veilig meer om alsnog de deuren te ontgrendelen.

Noodrem & noodontgrendeling werken anders ook wel denk ik?

Noodrem ja, noodontgrendeling niet bij een rijdende trein.

Maar dit is geen NOOD situatie en op misbruik staan ook boete bedragen.

En ja het is niet fijn als het je gebeurt als reiziger maar het is ook niet onoverkomelijk.

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat iets wel of niet onoverkomelijk is, is niet aan een ander om te beoordelen. Ik kan me goed voorstellen dat er situaties zijn waar je gewoon geen extra tijd hebt om een hele omweg te maken. Bijvoorbeeld wanneer je een examen of een doktersafspraak hebt. NS moet er alles aan doen om dit soort situaties te voorkomen.

Reputatie 7
Badge

Noodrem & noodontgrendeling werken anders ook wel denk ik?

Noodrem ja, noodontgrendeling niet bij een rijdende trein.

Maar dit is geen NOOD situatie en op misbruik staan ook boete bedragen.

En ja het is niet fijn als het je gebeurt als reiziger maar het is ook niet onoverkomelijk.

 

Als NS mij tegen mijn zin en buiten mijn invloed besluit mee te nemen, lijkt me dat absoluut wel een noodsituatie. Is dit feitelijk niet zelfs gewoon ontvoering?

De deuren maar gewoon niet openen lijkt me in ieder geval altijd de slechtste optie. Blijkbaar heeft de conducteur dit gezien en na waarschijnlijk van de machinist begrepen te hebben dat het niet werkte besloten maar gewoon weer te vertrekken. Dat kan toch gewoon niet? Ligt het nou aan mij dat ik dat echt gestoord vindt en vele betere opties zie? Start even een systeem opnieuw op, open wat deuren met de hand of rijd inderdaad even een stukje en desnoods weer terug, of ga even in die ene deur staan die dan niet meer naast het perron staat, zodat daar niemand uitstapt.

En als het hier niet lukt dit probleem op te lossen, wie zegt dan dat het bij het volgende station wel lukt? Nemen we iedereen anders maar mee naar het rangeerterrein? Slapen we met zijn allen in de trein in de hoop dat het morgen weer lukt?

En wat doet NS om reizigers die nu heen en weer hebben gereisd naar een volgend station hebben gereisd te compenseren voor de bijkomende kosten als ze bij het 'terusteken' netjes uit en weer in hebben gecheckt of juist een boete hebben gekregen omdat ze dat niet hebben gedaan? Het lijkt me duidelijk dat voor een ongewenst geleverd product geen geld verschuldigd is.

Ontvoering is wel iets heel anders dan hier gebeurt, je moet ook niet overdrijven.

De situatie is hier geweest dat de machinist er geen erg in heeft gehad dat het systeem niet ontgrendelde na het indrukken van de knop, op het moment dat de Hc contact opnam ziet deze de groene lamp en gaat rijden terwijl hij/zij de Hc te woord staat en verneemt dat de deuren niet ontgrendelt waren.  Dan is het helaas te laat om te stoppen omdat je al weg bent bij het station

Even achteruit rijden is GEEN optie, achteruit rijden met de trein is beperkt tot ca. 1 mtr. omdat je geen overzicht hebt, dit metertje achteruit rijden is alleen toegestaan bij het splitsen van treinen.

Een systeem opnieuw opstarten kost je in het geval van een SLT ca. 10 minuten, in deze tijd gaan ook alle systemen uit in de trein zoals verlichting, klimaatbeheersing e.d. en kun je pas weer iets bedienen

Het frappante is dat het falen van het systeem zich op het volgende station gewoon niet meer voordoet en dan werkt het zoals het zou moeten.

Ik denk dat je meer problemen ziet dan er zijn, uiteraard nemen we niemand mee naar een rangeer terrein want in het uiterste geval zijn er nog cabines om via uit te stappen.

.

Reputatie 7
Badge

Uiteraard chargeerde ik, en bewust, maar ik ben wel echt van mening dat reizigers verder meenemen toch echt geen optie is en dat NS nu dat toch gebeurt is bovendien extra gemaakte kosten (proactief!) dient te compenseren. Maar terug bij dat eerste punt, 10 minuten vertraging en even zonder airco is ook vervelend, maar toch vele malen minder erg dan dit.

Als de trein daadwerkelijk al reed voor de conducteur de machinist bereikte, maakt dat begrijpelijker dat men daarna niet meer terug kon, maar hoe is dat dan mogelijk? De conducteur is toch degene die met het vertrekbevel de vertrprocedure begint? Als dat nog niet is geweest, heeft een machinist toch helemaal geen aanleiding om te controleren of hij weg kan (deuren dicht en sein veilig) en zo mogelijk te vertrekken, maar moet hij toch gewoon op dat signaal wachten? Ik neem toch niet aan dat de conducteur is uitgestapt via de cabine om buiten te fluiten, vervolgens weer in te stappen en daarna de machinist op te roepen...

Reputatie 7
Badge

De conducteur is toch degene die met het vertrekbevel de vertrekprocedure begint?

Dat is zo, maar het vertrekbevel komt bij ons in de cabine in de vorm van de lamp deuren dicht en die heeft de machinist in dit geval gehad nadat hij/zij de deuren (in zijn/haar beleving) ontgrendeld had.

Ik heb dat zelf ook meegemaakt. In eerste instantie blijft de lamp branden na het ontgrendelen, dus druk je de ontgrendelknop nogmaals in. Daarna knippert de ontgrendelknop en even later brandt de lamp deuren dicht weer. In die tijd zijn de reizigersdeuren niet te bedienen. Het is een zeer ongewenst iets wat vooral bij SLT voorkomt. Onveilig is het niet (deuren blijven dicht en je kunt niet met geopende deuren vertrekken), maar wel zeer vervelend.

Reputatie 7
Badge

Dus de machinist beschouwt de automatische bevestiging dat de deuren gesloten zijn, die afhankelijk is van of ze open zijn geweest, als vertrekbevel? Ik dacht dat dat het fluitsignaal was, maar dat zou een goede verklaring zijn voor wat hier gebeurt is inderdaad. Dit klinkt wel als een mooie kans voor verbetering van de techniek en/of het proces. De machinist heeft - naast zicht op het gesloten zijn van de deuren - een manier nodig om te weten of hem bevolen is te vertrekken.

Reputatie 7
Badge +3

Het fluitsignaal is volgens mij alleen voor de reizigers, dat die weten dat de vertrekprocedure is gestart en dat ze niet meer mogen instappen. Bij het fluitsignaal zijn alle deuren nog open, dus mag een trein niet vertrekken. En bij het fluitsignaal staat de HC nog buiten, je wilt als machinist denk ook wel dat de HC in de trein is als je vertrekt. 😁

Reputatie 7
Badge

Dus de machinist beschouwt de automatische bevestiging dat de deuren gesloten zijn, die afhankelijk is van of ze open zijn geweest, als vertrekbevel? Ik dacht dat dat het fluitsignaal was, maar dat zou een goede verklaring zijn voor wat hier gebeurt is inderdaad. Dit klinkt wel als een mooie kans voor verbetering van de techniek en/of het proces. De machinist heeft - naast zicht op het gesloten zijn van de deuren - een manier nodig om te weten of hem bevolen is te vertrekken.

Het fluitsignaal is een signaal naar de reizigers dat er niet meer mag worden ingestapt en dat het vertrekproces is gestart. Als een HC achteraan 7 bakken materieel staat, hoor ik écht dat fluitje niet. Die lamp is een signaal dat alle deuren niet alleen gesloten zijn, maar ook in de vergrendeling zitten. Ze kunnen niet meer bediend worden en dat is een hele belangrijke voorwaarde om te kunnen gaan rijden.

 

Het is ook niet zo dat het meerdere malen per dag voorkomt dat een trein op die manier wegrijdt zonder de deuren geopend te hebben. 99.9% van de keren gaat het wél gewoon zoals het hoort, moet je dan voor 0.1% een hele nieuwe vertrekprocedure in elkaar gaan zetten? Nee, dat is niet nodig.

Gezien het aantal treinen die er per dag rijden denk en het aantal meldingen ervan denk ik dat het zelfs nog een veeeeel kleiner percentage is waarbij dit gebeurt. Vaak merkt de machinist het niet goed functioneren van het ontgrendelen wel op en handelt dan.

Dit zijn echt grote uitzonderingen dat de deuren niet open gaan en dat op alle duizenden stops die er per dag gemaakt worden op stations.

Laatste trein vanaf Utrecht op 8 juni om 23.54 uur. Overstappen op Hilversum naar Bussum zuid. Trein 15 minuten vertraagd.. dat is vervelend maar op Bussum zuid stapt de conducteur uit maar de passagiers mochten er niet uit. Trein reedt weg zonder de overige deuren te openen. 
Dus op Naarden Bussum wachten op de trein van 1.05. 
Reis nauwelijks meer met de trein naar weet weer precies waarom. Had om 00 thuis kunnen zijn. 
Maar goed kan ik een klacht indienen? Heeft dat Zin? 

Reputatie 7
Badge +1

Je kunt in ieder geval het formulier geld terug bij vertraging invullen, omdat je hierdoor meer dan 30 minuten vertraging hebt opgelopen.

Reputatie 7
Badge

Laatste trein vanaf Utrecht op 8 juni om 23.54 uur. Overstappen op Hilversum naar Bussum zuid. Trein 15 minuten vertraagd.. dat is vervelend maar op Bussum zuid stapt de conducteur uit maar de passagiers mochten er niet uit. Trein reedt weg zonder de overige deuren te openen. 
Dus op Naarden Bussum wachten op de trein van 1.05. 
Reis nauwelijks meer met de trein naar weet weer precies waarom. Had om 00 thuis kunnen zijn. 
Maar goed kan ik een klacht indienen? Heeft dat Zin? 

Hoe stapte de conducteur uit dan? Als die naar buiten kon via de reizigersdeuren, konden de reizigers dat ook, tenzij hij/zij de deur met de rijtuigsleutel geopend heeft en dat is niet de procedure zoals dat geleerd wordt.

Beste Edwin,

hij stond helaas niet bij de deur waar ik en nog een passagier uit wilde en zag hem inderdaad iets met een sleutel doen. Maar onze deur ging dus niet open. Rende nog naar de andere deur waar hij zelf uit ging maar werkte niet. De knopjes werden ook niet groen dus dan weet je t eigenlijk al.. 

Reputatie 7
Badge

Beste Edwin,

hij stond helaas niet bij de deur waar ik en nog een passagier uit wilde en zag hem inderdaad iets met een sleutel doen. Maar onze deur ging dus niet open. Rende nog naar de andere deur waar hij zelf uit ging maar werkte niet. De knopjes werden ook niet groen dus dan weet je t eigenlijk al.. 

Dat is wel heel apart. Zou daar wel even melding van laten maken, dan kan er uitgezocht worden wat er nu gebeurd is, want óf de deur waar jullie stonden was afgesloten (ik ga er even vanuit dat je geen rode ‘defect’ sticker op de deur hebt gezien) zonder melding, of de deur is met de sleutel geopend en dat is geenszins de bedoeling bij een reizigersstop.

 

Los daarvan kun je, zoals JurgenH al aangeeft, geld terug bij vertraging aanvragen. Hou er dan wel rekening mee dat je claim in eerste instantie afgewezen gaat worden, omdat je trein gewoon op tijd heeft gereden. Je kunt (als ik het goed heb) reageren op de afwijzingsmail en uitleggen hoe je vertraging hebt opgelopen.

Reageer