Terwijl niets NS ervan hoeft te weerhouden om weer gewoon de vertrektijd als uiterste instaptijd te hanteren. Dan is het ook opgelost.
Verder ben ik het volkomen met je eens dat de NS het probleem bij de reizigers neerlegt. Ze zouden om te beginnen inderdaad de vertrektijd als uiterste instaptijd moeten hanteren (dat is precies mijn oplossing). DAARNA wordt gelijk duidelijk dat veel officiële overstappen eigenlijk niet haalbaar zijn. Dat is geen nieuw probleem; een cross-platform overstap van nu 2 minuten is net zo krap als straks van 1 minuut. N.B.: die ene minuut lijkt krapper dan het is, maar het is tenminste een gegarandeerde tijd. De "vertraging" a.g.v. de vertrekprocedure zou je gewoon moeten incalculeren bij het bepalen van de punctualiteitscijfers. Bij een "vertrektijd" van 12:44 weten de reizigers dat ze tot die tijd kunnen instappen terwijl de conducteur in zijn/haar achterhoofd houdt dat de trein uiterlijk pas om 12:45 hoeft te rijden. Bij zo'n krappe overstap zullen de meeste conducteurs pas vlak voor 12:45 de deuren sluiten. Precies zoals nu ook gebeurt 🙂
Ik heb niet het idee dat je de consequenties van je voorstellen overziet. Dat is op zich al een probleem. Bij verdere uitwerking van je voorstellen is door meerdere schrijvers uitgelegd dat jouw voorstellen ook nog eens de cross-platformoverstappen om zeep helpen. Jouw voorstellen verslechteren de huidige praktijk, die op zich al beroerd is.
Maar NS en iets consequent toepassen, ik denk dat we eerder zullen meemaken dat de paus moslim wordt.
De lastige positie van NS is dat hun marketing afdeling - die van alles verzint om meer opbrengst te krijgen tegen minder uitgaven - dusdanig leidend is in de organisatie, dat de échte werkers van NS grote moeite hebben om aan de verwachtingen van NS-top én reizigers te voldoen. Zeker gezien de performance-eisen die de minister (terecht) stelt.
De afdeling Operations moet binnen het budget de klus klaren. Om bij tegenvallers speelruimte te krijgen worden procedures en regeltjes aangescherpt, en "lastige punten" met slimme verwoordingen naar de hand gezet. En met het één veranderen, moet je ook vaak het andere bijschaven. Zo ontstaat - net als een wetboek - iets waar iedereen naar wijst, en wat niemand begrijpt.
Terecht wijst hb-ngn naar de (on)duidelijke communicatie. Dat is ook voor mij het belangrijkste van reizen: weten wanneer waar wat waarnaartoe vertrekt. Mijn reisplan kan ik dan zelf wel maken. Mijn brein werkt goed. Ik wil actuele, complete reis-info, uit een betrouwbare bron. Geen google, die weglaat wat niet welgevallig is..
Maar als NS duidelijker en transparanter gaat communiceren, zal de reiziger zich daaraan vasthouden, en heeft NS geen speelruimte meer. NS legt zich met "Over enkele minuten komt binnen op spoor 4 de trein naar ...." minder vast, dan met "Over anderhalve minuut kunt u op spoor 4 instappen in de trein naar.... ". Hoe meer de reiziger wil weten, hoe wolliger taal NS gaat gebruiken. Hoe slechter de aansluitingen, hoe meer "wachtverzachters" er op het station komen. Hoe lager de korting, hoe hoger de verwachtingen van de klant. Hoe stipter de vertrektijd, hoe kritischer de reizigers zijn op de aankomsttijd.
Volgens deze regel heb je als reiziger eigenlijk geen poot om op te staan.
NS is wat betreft regels een heel naar en extreem klantonvriendelijk bedrijf. De regels zijn al zeer onevenwichtig in het voordeel van NS opgesteld en waar een regel in het nadeel van NS dreigt uit te pakken, wordt dat bij voorkeur door dit bedrijf genegeerd. Voorbeelden te over helaas.
Trein vanuit Almere centrum 9.29 vertrok meer dan 2 minuten te vroeg. Dit kost me tijd en vertraging!! Bovendien is dit nooit zichtbaar op de app. Krijg ik geld terug?
DIe is zo te zien inderdaad te veel te vroeg vertrokken. Hopelijk kan 1 van de moderators hier een melding van maken. U zou ik adviseren om een beroep te doen op Geld terug bij vertraging. Die zal hoogstwaarschijnlijk afgewezen worden, maar u kunt hierop antwoorden dat deze trein te vroeg vertrokken is, er zal dan nogmaals naar uw claim gekeken worden.

Trein is inderdaad te vroeg vertrokken, maar niet meer dan 2 minuten. Op basis van de gegevens bij Treinposities zou ik zeggen dat de trein ongeveer in de laatste seconden van 9:27 is vertrokken (om 9:27 snelheid 1 km/u en om 9:28 was dat 9 km/u).
En in het kaartje van de routeverloop wordt de stop aangegeven van 09:26:50 tot 09:28:00.
Trein zou dan dan 1 minuut (en misschien enkele seconden) te vroeg zijn vertrokken, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Wanneer je een claim indient is het wellicht handig deze gegevens te bewaren

De trein rijdt voor me ogen weg heb de longen uit me lijf gerend en die conducteur ziet me rennen en hij gaat weg wat is dit nou weer
Maar treinen moeten niet te vroeg vertrekken. En dat zie bij NS heel vaak gebeuren. Vaak zo’n 10 tot 15 seconden. Tel daar nog eens de sluitingsprocedure bij op en je kunt al zo’n 45 seconden voor vertrek niet meer instappen.
Een trein die te vroeg vertrekt is evenmin op tijd als een trein die te laat vertrekt.
Nee hoor, 30 seconden voor de vertrektijd mag dat pas.
Ook dat vind ik raar. Natuurlijk duurt het na het instappen even voor de trein in beweging komt. Maar de reiziger wil weten tot welk moment hij mag instappen. Als in het boekje staat dat de trein om 15:10 vertrekt, dan mag je tot 15:10 instappen. Het interesseert me niet hoe lang de trein daarna nog blijft stilstaan.
NS is wettelijk gezien niet aansprakelijk te stellen voor vervolgschade, deze wordt dus nimmer vergoed.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.