Skip to main content
Zoals veel mensen zullen onderkennen, is het vrij frustrerend om net je trein te missen. Zeker frustrerend als de trein te vroeg vertrekt! Ik stond zojuist op het perron van Amsterdam CS, waar ik tot mijn verbijstering de trein van 17.10 uur naar Maastricht om 17.09 uur zie vertrekken. Op het moment dat het fluitje ging, rende ik nog naar de conducteur maar hij was onverbiddelijk: de deuren sloten en ik kon niet meer mee. Ik zal mijn zoon en zijn kinderopvangleidsters die nu op mij moeten wachten, vertellen dat ik dankzij een overijverige machinist mijn aansluiting heb gemist. Bizar toch? In al die 12 jaar dat ik forens, heb ik dit nog nooit meegemaakt! (De boete bij de kinderopvang voor te laat je kind ophalen bedraagt overigens 14 euro.) De NS geeft geld terug bij vertraging. Maar hoe compenseert de NS haar (trouwe) reizigers eigenlijk bij dit soort situaties?
Waarom niet de simpelste oplossing toepassen en gewoon de deuren dicht doen op de tijd die aangegeven staat, net als de rest van het OV en de rest van de wereld ?
@Martin7182, het probleem van jouw oplossing is dat die ook officieel de meeste aansluitingen om zeep helpt. Een cross-platform aansluiting waar twee minuten genoeg is, mits je als klant echt die twee minuten krijgt, moet dan in de "achter de schermen" dienstregeling per definitie drie minuten krijgen. Daarmee haalt NS haar hele dienstregeling overhoop, want dat geldt voor elke overstap die op het minimum zit. Nu is NS zo gemeen om van dat minimum nog wat bij de reizigers weg te halen. De meeste reizigers weten dat toch niet en leggen de schuld zelfs bij zichzelf en de enkeling die beter weet en wel claimt, krijgt na een paar maanden misschien een gtbv. NS is blij, de punctualiteitscijfers varen er wel bij. Een aantal klanten minder blij, maar NS interesseert het niet echt als haar klanten minder blij zijn. Pas als de prestatieindicator op dat gebied in de gevarenzone komt, gaat NS zich druk maken.



Terwijl niets NS ervan hoeft te weerhouden om weer gewoon de vertrektijd als uiterste instaptijd te hanteren. Dan is het ook opgelost.
Nee hb-ngn. Mijn oplossing laat alleen maar zien dat een cross-platform overstap van 2 minuten op zijn slechtst eigenlijk maar 1 minuut is. Eventuele vertragingen even buiten beschouwing gelaten. Dat dat (bestaande!) probleem ook aandacht verdient lijkt me logisch. Kijk maar naar de regelmatige posts hier op het forum over niet gehaalde overstappen.



Verder ben ik het volkomen met je eens dat de NS het probleem bij de reizigers neerlegt. Ze zouden om te beginnen inderdaad de vertrektijd als uiterste instaptijd moeten hanteren (dat is precies mijn oplossing). DAARNA wordt gelijk duidelijk dat veel officiële overstappen eigenlijk niet haalbaar zijn. Dat is geen nieuw probleem; een cross-platform overstap van nu 2 minuten is net zo krap als straks van 1 minuut. N.B.: die ene minuut lijkt krapper dan het is, maar het is tenminste een gegarandeerde tijd. De "vertraging" a.g.v. de vertrekprocedure zou je gewoon moeten incalculeren bij het bepalen van de punctualiteitscijfers. Bij een "vertrektijd" van 12:44 weten de reizigers dat ze tot die tijd kunnen instappen terwijl de conducteur in zijn/haar achterhoofd houdt dat de trein uiterlijk pas om 12:45 hoeft te rijden. Bij zo'n krappe overstap zullen de meeste conducteurs pas vlak voor 12:45 de deuren sluiten. Precies zoals nu ook gebeurt 🙂
@Martin7182

Ik heb niet het idee dat je de consequenties van je voorstellen overziet. Dat is op zich al een probleem. Bij verdere uitwerking van je voorstellen is door meerdere schrijvers uitgelegd dat jouw voorstellen ook nog eens de cross-platformoverstappen om zeep helpen. Jouw voorstellen verslechteren de huidige praktijk, die op zich al beroerd is.
Als dit nu heel consequent zou worden toegepast, het duidelijk wordt gecommuniceerd naar de reiziger en er ook bij overstaptijden rekening zou worden gehouden met die halve minuut, valt er nog wel mee te leven, ook al blijft het denken vanuit het systeem i.p.v. vanuit de klant.

Maar NS en iets consequent toepassen, ik denk dat we eerder zullen meemaken dat de paus moslim wordt.


De lastige positie van NS is dat hun marketing afdeling - die van alles verzint om meer opbrengst te krijgen tegen minder uitgaven - dusdanig leidend is in de organisatie, dat de échte werkers van NS grote moeite hebben om aan de verwachtingen van NS-top én reizigers te voldoen. Zeker gezien de performance-eisen die de minister (terecht) stelt.

De afdeling Operations moet binnen het budget de klus klaren. Om bij tegenvallers speelruimte te krijgen worden procedures en regeltjes aangescherpt, en "lastige punten" met slimme verwoordingen naar de hand gezet. En met het één veranderen, moet je ook vaak het andere bijschaven. Zo ontstaat - net als een wetboek - iets waar iedereen naar wijst, en wat niemand begrijpt.



Terecht wijst hb-ngn naar de (on)duidelijke communicatie. Dat is ook voor mij het belangrijkste van reizen: weten wanneer waar wat waarnaartoe vertrekt. Mijn reisplan kan ik dan zelf wel maken. Mijn brein werkt goed. Ik wil actuele, complete reis-info, uit een betrouwbare bron. Geen google, die weglaat wat niet welgevallig is..



Maar als NS duidelijker en transparanter gaat communiceren, zal de reiziger zich daaraan vasthouden, en heeft NS geen speelruimte meer. NS legt zich met "Over enkele minuten komt binnen op spoor 4 de trein naar ...." minder vast, dan met "Over anderhalve minuut kunt u op spoor 4 instappen in de trein naar.... ". Hoe meer de reiziger wil weten, hoe wolliger taal NS gaat gebruiken. Hoe slechter de aansluitingen, hoe meer "wachtverzachters" er op het station komen. Hoe lager de korting, hoe hoger de verwachtingen van de klant. Hoe stipter de vertrektijd, hoe kritischer de reizigers zijn op de aankomsttijd.
Inderdaad hb-ngn. Tot die tijd blijven reizigers melden dat de deuren te vroeg sluiten terwijl dat volgens de regels strict genomen niet zo is. Een van de regels is, ik quote de algemene voorwaarden nog maar eens:

U begrijpt dat de deuren van de trein eerder kunnen sluiten dan de geplande vertrektijd.

Volgens deze regel heb je als reiziger eigenlijk geen poot om op te staan.
Maar er zijn ook regels die aangeven dat de reisplanner leidend is. En in die reisplanner wordt geen rekening gehouden met het eerder sluiten van de deuren.

NS is wat betreft regels een heel naar en extreem klantonvriendelijk bedrijf. De regels zijn al zeer onevenwichtig in het voordeel van NS opgesteld en waar een regel in het nadeel van NS dreigt uit te pakken, wordt dat bij voorkeur door dit bedrijf genegeerd. Voorbeelden te over helaas.

Trein vanuit Almere centrum 9.29 vertrok meer dan 2 minuten te vroeg. Dit kost me tijd en vertraging!! Bovendien is dit nooit zichtbaar op de app. Krijg ik geld terug?


DIe is zo te zien inderdaad te veel te vroeg vertrokken. Hopelijk kan 1 van de moderators hier een melding van maken. U zou ik adviseren om een beroep te doen op Geld terug bij vertraging. Die zal hoogstwaarschijnlijk afgewezen worden, maar u kunt hierop antwoorden dat deze trein te vroeg vertrokken is, er zal dan nogmaals naar uw claim gekeken worden.

 

 


Trein is inderdaad te vroeg vertrokken, maar niet meer dan 2 minuten. Op basis van de gegevens bij Treinposities zou ik zeggen dat de trein ongeveer in de laatste seconden van 9:27 is vertrokken (om 9:27 snelheid 1 km/u en om 9:28 was dat 9 km/u). 

En in het kaartje van de routeverloop wordt de stop aangegeven van 09:26:50 tot 09:28:00.

Trein zou dan dan 1 minuut (en misschien enkele seconden) te vroeg zijn vertrokken, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Wanneer je een claim indient is het wellicht handig deze gegevens te bewaren

 

 


De trein rijdt voor me ogen weg heb de longen uit me lijf gerend en die conducteur ziet me rennen en hij gaat weg wat is dit nou weer


Maar treinen moeten niet te vroeg vertrekken. En dat zie bij NS heel vaak gebeuren. Vaak zo’n 10 tot 15 seconden. Tel daar nog eens de sluitingsprocedure bij op en je kunt al zo’n 45 seconden voor vertrek niet meer instappen.

Een trein die te vroeg vertrekt is evenmin op tijd als een trein die te laat vertrekt.

 
 
×
 
 
 

Nee hoor, 30 seconden voor de vertrektijd mag dat pas.

Ook dat vind ik raar. Natuurlijk duurt het na het instappen even voor de trein in beweging komt. Maar de reiziger wil weten tot welk moment hij mag instappen. Als in het boekje staat dat de trein om 15:10 vertrekt, dan mag je tot 15:10 instappen. Het interesseert me niet hoe lang de trein daarna nog blijft stilstaan.


Vind ik ook. Meest duidelijk voor de reizigers.
Nee hoor, 30 seconden voor de vertrektijd mag dat pas.
In dit geval kom je in aanmerking voor geld terug bij vertraging als je 30 minuten vetraging of meer hebt. Dit zal dus afhankelijk zijn van je eindbestemming, omdat op dit IC-traject tot Eindhoven een kwartiersdienst rijdt.



NS is wettelijk gezien niet aansprakelijk te stellen voor vervolgschade, deze wordt dus nimmer vergoed.
Gewoon zeggen dat je dus naar Maastricht moet, dan heb je recht op GTBV.
En om 1 minuut te vroeg weg te rijden, is dat ook 'normale voorgeschreven procedure'? De 'grap' is ook dat ik gewoon op tijd op het perron stond, dus daar lag het niet aan. Punctueel rijden betekent toch niet dat men te vroeg mag vertrekken? Nogmaals, ben benieuwd of andere reizigers dit ook wel eens ervaren, en hoe de NS hiermee omgaat.
Vragen ze daarnaar bij de klantenservice? Zelfs na het vertellen van een vervelend verhaal?
Ik dacht ze gewoon keken naar het saldo dat je betaald had voor de reis.
Vooral sprinterstations tussen intercitystations hebben vrijwel altijd groen sein. In ieder geval ieder station tussen Enschede en Apeldoorn (op Borne richting Hengelo na, die staat wel tot een bepaald moment op rood)
Gisteren geconstateerd dat de 4955 zo'n 20 seconden te vroeg vertrok in Hilversum. De 1557 vertrok ook iets te vroeg.
Het gaat helemaal niet om te vroeg vertrekken, maar om te vroeg de deuren sluiten. Als het treinpersoneel 1 minuut vertrekprocedure mag gebruiken, dan zul je dus uiterlijk 1 minuut voor vertrektijd moeten instappen. Of de trein vervolgens 50s, 40s, 30s, 20s of 10s voor de officiële vertrektijd of pas erna wegrijdt, doet er niet toe.
Het een is het gevolg van het ander. Doordat de deuren te vroeg worden gesloten, vertrekken de treinen ook te vroeg. De gepubliceerde dienstregeringstijd behoort de uiterste instaptijd te zijn. Dan worden nooit meer de deuren te vroeg gesloten en ook niet meer te vroeg vertrokken.
Maar de Pro-NS'ers gaan dan zeggen dat de treinen die dan 20 sec "te laat" vertrekken een hoop vertraging kunnen veroorzaken, ookal kan je in 1 -2 stations die 20 sec weer inhalen, mits je een klein beetje fatsoenlijk optrekt, afremt.

Reageer