Trein vertrekt te vroeg! Geld terug?
Maar treinen moeten niet te vroeg vertrekken. En dat zie bij NS heel vaak gebeuren. Vaak zoān 10 tot 15 seconden. Tel daar nog eens de sluitingsprocedure bij op en je kunt al zoān 45 seconden voor vertrek niet meer instappen.
Een trein die te vroeg vertrekt is evenmin op tijd als een trein die te laat vertrekt.
Naar mijn mening mogen de deuren pas sluiten op het in de dienstregeling genoemde tijdstip.
Het is dan ook veel belangrijker dat een trein op tijd aankomt dan dat die 30 seconden te vroeg verrekt.
Nee hoor, 30 seconden voor de vertrektijd mag dat pas.
Ook dat vind ik raar. Natuurlijk duurt het na het instappen even voor de trein in beweging komt. Maar de reiziger wil weten tot welk moment hij mag instappen. Als in het boekje staat dat de trein om 15:10 vertrekt, dan mag je tot 15:10 instappen. Het interesseert me niet hoe lang de trein daarna nog blijft stilstaan.
Alleen, en uitsluitend alleen op de borden verandert er iets. Niemand doet er moeilijk over dat een trein met "vertrektijd" 07:59 pas om 08:00 gaat rijden. Dat is juist wat reizigers willen.
Dat heet in de marketing "verwachtingsmanagement"... je verkoopt een vervoersbewijs met een context waarop een trein, een klok en een zitplaats zijn afgebeeld. Of die trein rijdt, of ie op tijd rijdt, en of er een zitplaats is, blijft buiten beschouwing.
Bovendien zal het ertoe lijden dat die malle NS-ers nog vroeger gaan sleutelen. De baas heeft immers gezegd dat ze 20 seconden voor vertrektijd moeten beginnen met de vertrekprocedure.
Als dit nu heel consequent zou worden toegepast, het duidelijk wordt gecommuniceerd naar de reiziger en er ook bij overstaptijden rekening zou worden gehouden met die halve minuut, valt er nog wel mee te leven, ook al blijft het denken vanuit het systeem i.p.v. vanuit de klant.
Maar NS en iets consequent toepassen, ik denk dat we eerder zullen meemaken dat de paus moslim wordt.
Misschien even de begrippenlijst een keer aanpassen?
Vertrektijd.....
Maar NS en iets consequent toepassen, ik denk dat we eerder zullen meemaken dat de paus moslim wordt.
De lastige positie van NS is dat hun marketing afdeling - die van alles verzint om meer opbrengst te krijgen tegen minder uitgaven - dusdanig leidend is in de organisatie, dat de Ć©chte werkers van NS grote moeite hebben om aan de verwachtingen van NS-top Ć©n reizigers te voldoen. Zeker gezien de performance-eisen die de minister (terecht) stelt.
De afdeling Operations moet binnen het budget de klus klaren. Om bij tegenvallers speelruimte te krijgen worden procedures en regeltjes aangescherpt, en "lastige punten" met slimme verwoordingen naar de hand gezet. En met het Ć©Ć©n veranderen, moet je ook vaak het andere bijschaven. Zo ontstaat - net als een wetboek - iets waar iedereen naar wijst, en wat niemand begrijpt.
Terecht wijst hb-ngn naar de (on)duidelijke communicatie. Dat is ook voor mij het belangrijkste van reizen: weten wanneer waar wat waarnaartoe vertrekt. Mijn reisplan kan ik dan zelf wel maken. Mijn brein werkt goed. Ik wil actuele, complete reis-info, uit een betrouwbare bron. Geen google, die weglaat wat niet welgevallig is..
Maar als NS duidelijker en transparanter gaat communiceren, zal de reiziger zich daaraan vasthouden, en heeft NS geen speelruimte meer. NS legt zich met "Over enkele minuten komt binnen op spoor 4 de trein naar ...." minder vast, dan met "Over anderhalve minuut kunt u op spoor 4 instappen in de trein naar.... ". Hoe meer de reiziger wil weten, hoe wolliger taal NS gaat gebruiken. Hoe slechter de aansluitingen, hoe meer "wachtverzachters" er op het station komen. Hoe lager de korting, hoe hoger de verwachtingen van de klant. Hoe stipter de vertrektijd, hoe kritischer de reizigers zijn op de aankomsttijd.
Bovendien zal het ertoe lijden dat die malle NS-ers nog vroeger gaan sleutelen. De baas heeft immers gezegd dat ze 20 seconden voor vertrektijd moeten beginnen met de vertrekprocedure.
Je snapt mijn punt niet. Wat ik bedoel is alleen een kleine wijziging in de communicatie; trek van alle gecommuniceerde vertrektijden 1 minuut af. De treinen blijven gewoon rijden precies zoals nu. Een overstap van 3 minuten wordt een overstap van 2 minuten. Een reis van een uur wordt een reis van een uur en 1 minuut. Alleen op papier! Een vertrekvertraging van 1 minuut blijft een vertrekvertraging van 1 minuut (want voor de definitie van "vertraging" wordt de geplande, niet gecommuniceerde vertrektijd gehanteerd).
De kijk op alles verandert. Waar nu een trein 1 minuut voor "vertrek" begint aan de vertrekprocedure, is dat straks op de "vertrektijd" zelf. Praktisch is dat precies hetzelfde. Nogmaals mijn voorbeeld:
nu:
gecommuniceerde vertrektijd: 08:00
start vertrekprocedure: 07:59
vertrektijd: 08:00
straks:
gecommuniceerde vertrektijd: 07:59
start vertrekprocedure: 07:59
vertrektijd: 08:00
In plaats van tegen reizigers te zeggen dat ze uiterlijk 1 minuut voor vertrek moeten instappen, kun je beter de "vertrektijd" op papier 1 minuut vervroegen en zeggen dat ze tot dat moment kunnen instappen.
Je idee is verfrissend. Net zoals die van een student die communicatie over vertraagde treinen wil omzetten in berichten van vertrekkende treinen.
We moeten wel voorkomen dat manipulatie van feitelijke gegevens ontstaat. Dat gebeurt al te vaak in het vervoer. Als betalende reiziger hebben we recht op transparantie.
Je begrijpt mijn punt niet. Wanneer je alle uiterste instaptijden gaat publiceren als een minuut eerder dan de vertrektijd (en in feite alle 'vertrektijden' met een minuut vervroegt) gaan in het hele land aansluitingen de mist in. De aankomsttijden worden immers niet met een minuut vervroegd.
Jouw idee werkt alleen wanneer je iedere trein als een afzonderlijk eilandje beschouwt zonder na te denken over het openbaar vervoer als systeem dat staat of valt met goede aansluitingen.
Ik lees het idee van Martin7182 zo, dat hij zegt dat de overstap hetzelfde blijft, maar dat er geen theoretische ruime "show"overstaptijden meer worden gecommuniceerd (die door het fluit- en sluitbeleid vaak niet te halen zijn), maar kortere werkelijk haalbare. Dus geen 5 minuten, die in de praktijk niet haalbaar zijn, maar wel 3 minuten die gemiddeld te halen zijn. En is 3 "werkelijke minuten in de praktijk te kort, dan wordt het verruimd.
Nu:
12:27 Vertrek Schiphol
12:43 Aankomst Leiden
12:45 Vertrek Leiden
13:18 Aankomst Rotterdam
Straks:
12:26 "Vertrek" Schiphol
12:43 Aankomst Leiden
12:44 "Vertrek" Leiden
13:18 Aankomst Rotterdam
"Vertrek" tussen aanhalingstekens, want dit zijn in feite uiterste instaptijden. Op de klok vertrekt de trein nog steeds exact om 12:27 en 12:45 van Schiphol resp. Leiden. De minimale overstaptijd gaat van 2 minuten naar 1 minuut, maar alleen op papier. Dat zo'n overstap misschien niet te halen is, is geen nieuw probleem; de huidige overstap van 12:43 tot 12:45 is ook al erg krap want je moet uiterlijk 1 minuut voor vertrek instappen. Om 12:44 dus 🙂
12:27 Vertrek Schiphol
12:43 Aankomst Leiden
12:45:00 Fluitsignaal Leiden
12.45:20 Vertrek Leiden
13:18 Aankomst Rotterdam
Ziedaar, de aansluiting in Leiden wordt gehaald.
Ten overvloede, bij mijn oplossing wordt de gepubliceerde "vertrektijd" het moment waarop de vertrekprocedure begint. Reizigers kunnen tot dat moment nog instappen en de conducteur mag pas vanaf dat moment op zijn/haar fluitje blazen.
Dat een overstap van 1 minuut niet reƫel is, is bijzaak. In de huidige dienstregeling is de overstap van 2 minuten in feite ook maar 1 minuut omdat de vertrekprocedure er ook binnen valt. In praktische zin heeft mijn oplossing nul komma nul invloed op de dienstregeling zelf. Alleen de "kijk" erop verandert.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.