Zoals veel mensen zullen onderkennen, is het vrij frustrerend om net je trein te missen. Zeker frustrerend als de trein te vroeg vertrekt! Ik stond zojuist op het perron van Amsterdam CS, waar ik tot mijn verbijstering de trein van 17.10 uur naar Maastricht om 17.09 uur zie vertrekken. Op het moment dat het fluitje ging, rende ik nog naar de conducteur maar hij was onverbiddelijk: de deuren sloten en ik kon niet meer mee. Ik zal mijn zoon en zijn kinderopvangleidsters die nu op mij moeten wachten, vertellen dat ik dankzij een overijverige machinist mijn aansluiting heb gemist. Bizar toch? In al die 12 jaar dat ik forens, heb ik dit nog nooit meegemaakt! (De boete bij de kinderopvang voor te laat je kind ophalen bedraagt overigens 14 euro.) De NS geeft geld terug bij vertraging. Maar hoe compenseert de NS haar (trouwe) reizigers eigenlijk bij dit soort situaties?
Bladzijde 3 / 3
Deze discussie komt regelmatig terug.
Naar mijn mening mogen de deuren pas sluiten op het in de dienstregeling genoemde tijdstip.
Naar mijn mening mogen de deuren pas sluiten op het in de dienstregeling genoemde tijdstip.
Ja, maar dan komt het weer voor dat de trein 30 seconden te laat vertrekt. Het is ook nooit goed.
Precies klant_jac! Haal een willekeurige bestaande overstap erbij en ik laat zien wat ik bedoel. Neem b.v. Schiphol - Rotterdam met overstap in Leiden:
Nu:
12:27 Vertrek Schiphol
12:43 Aankomst Leiden
12:45 Vertrek Leiden
13:18 Aankomst Rotterdam
Straks:
12:26 "Vertrek" Schiphol
12:43 Aankomst Leiden
12:44 "Vertrek" Leiden
13:18 Aankomst Rotterdam
"Vertrek" tussen aanhalingstekens, want dit zijn in feite uiterste instaptijden. Op de klok vertrekt de trein nog steeds exact om 12:27 en 12:45 van Schiphol resp. Leiden. De minimale overstaptijd gaat van 2 minuten naar 1 minuut, maar alleen op papier. Dat zo'n overstap misschien niet te halen is, is geen nieuw probleem; de huidige overstap van 12:43 tot 12:45 is ook al erg krap want je moet uiterlijk 1 minuut voor vertrek instappen. Om 12:44 dus 🙂
Nu:
12:27 Vertrek Schiphol
12:43 Aankomst Leiden
12:45 Vertrek Leiden
13:18 Aankomst Rotterdam
Straks:
12:26 "Vertrek" Schiphol
12:43 Aankomst Leiden
12:44 "Vertrek" Leiden
13:18 Aankomst Rotterdam
"Vertrek" tussen aanhalingstekens, want dit zijn in feite uiterste instaptijden. Op de klok vertrekt de trein nog steeds exact om 12:27 en 12:45 van Schiphol resp. Leiden. De minimale overstaptijd gaat van 2 minuten naar 1 minuut, maar alleen op papier. Dat zo'n overstap misschien niet te halen is, is geen nieuw probleem; de huidige overstap van 12:43 tot 12:45 is ook al erg krap want je moet uiterlijk 1 minuut voor vertrek instappen. Om 12:44 dus 🙂
Het is dan ook veel belangrijker dat een trein op tijd aankomt dan dat die 30 seconden te vroeg verrekt.
Ik verbaas me er dan ook steeds over dat NS-ers het probleem van de te vroeg vertrekkende treinen maar niet willen begrijpen. Er wordt steeds geschermd met de onzin dat een trein op het moment dat de minuut verspringt moet gaan rijden. Dat moet helemaal juist helemaal niet. Op het moment dat de minuut verspringt hoor je met de vertrekprocedure te beginnen en geen seconde eerder. Er gaan veel te veel aansluitingen de mist in omdat er te vroeg gesleuteld wordt. Dat kan ook een aansluiting van bus op trein zijn. Maar dar interesseert ze bij NS al helemaal geen zier.
Het mooie is dat de oplossing zo simpel is; communiceer de vertrektijd gewoon 1 minuut vroeger. Praktisch wijzigt er niets, alleen i.p.v. b.v. "08:00" op de borden staat er "07:59". De officiële reistijd wordt dan 1 minuut langer. Maar de trein rijdt nog precies zoals voorheen.
Qua punctualiteit verandert er helemaal niets als je die baseert op de echte (en onveranderde) vertrek- en aankomsttijden. Dus in mijn voorbeeld neem je 08:00 als beoogde vertrektijd en niet 07:59. Dat er een gat zit tussen vertrektijd op de borden en werkelijke vertrektijd is prima uit te leggen want er is een vertrekprocedure van 1 minuut.
Alleen, en uitsluitend alleen op de borden verandert er iets. Niemand doet er moeilijk over dat een trein met "vertrektijd" 07:59 pas om 08:00 gaat rijden. Dat is juist wat reizigers willen.
Alleen, en uitsluitend alleen op de borden verandert er iets. Niemand doet er moeilijk over dat een trein met "vertrektijd" 07:59 pas om 08:00 gaat rijden. Dat is juist wat reizigers willen.
Dat heet in de marketing "verwachtingsmanagement"... je verkoopt een vervoersbewijs met een context waarop een trein, een klok en een zitplaats zijn afgebeeld. Of die trein rijdt, of ie op tijd rijdt, en of er een zitplaats is, blijft buiten beschouwing.
Er gaat wel degelijk van alles mis wanneer je vertrektijden een minuut vervroegt maar de aankomsttijden niet. In het hele land gaan dan aansluitingen van trein op trein de mist in. De dienstregeling valt als een kaartenhuis in elkaar.
Bovendien zal het ertoe lijden dat die malle NS-ers nog vroeger gaan sleutelen. De baas heeft immers gezegd dat ze 20 seconden voor vertrektijd moeten beginnen met de vertrekprocedure.
Bovendien zal het ertoe lijden dat die malle NS-ers nog vroeger gaan sleutelen. De baas heeft immers gezegd dat ze 20 seconden voor vertrektijd moeten beginnen met de vertrekprocedure.
Die 20 seconden stond me ook bij, maar ik heb het nagekeken en volgens de informatie die ik heb was het bij invoering van deze onzin in de dienstregeling 2007 30 seconden. Dan wordt er gefloten, dan kan er op 20 seconden gesleuteld worden om de deuren te sluiten en op 10 seconden de conducteur zijn eigen deur sluiten waarna stipt op het verspringen van de minuut de trein in beweging kan komen. Aldus de theorie.
Als dit nu heel consequent zou worden toegepast, het duidelijk wordt gecommuniceerd naar de reiziger en er ook bij overstaptijden rekening zou worden gehouden met die halve minuut, valt er nog wel mee te leven, ook al blijft het denken vanuit het systeem i.p.v. vanuit de klant.
Maar NS en iets consequent toepassen, ik denk dat we eerder zullen meemaken dat de paus moslim wordt.
Als dit nu heel consequent zou worden toegepast, het duidelijk wordt gecommuniceerd naar de reiziger en er ook bij overstaptijden rekening zou worden gehouden met die halve minuut, valt er nog wel mee te leven, ook al blijft het denken vanuit het systeem i.p.v. vanuit de klant.
Maar NS en iets consequent toepassen, ik denk dat we eerder zullen meemaken dat de paus moslim wordt.
Moest even terugdenken aan: "Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken?"
Misschien even de begrippenlijst een keer aanpassen?
Vertrektijd.....
Misschien even de begrippenlijst een keer aanpassen?
Vertrektijd.....
Vanaf één minuut van te voren mag de conducteur de deuren sluiten. Dat is de normale voorgeschreven procedure.
Bovendien zal het ertoe lijden dat die malle NS-ers nog vroeger gaan sleutelen. De baas heeft immers gezegd dat ze 20 seconden voor vertrektijd moeten beginnen met de vertrekprocedure.
Je snapt mijn punt niet. Wat ik bedoel is alleen een kleine wijziging in de communicatie; trek van alle gecommuniceerde vertrektijden 1 minuut af. De treinen blijven gewoon rijden precies zoals nu. Een overstap van 3 minuten wordt een overstap van 2 minuten. Een reis van een uur wordt een reis van een uur en 1 minuut. Alleen op papier! Een vertrekvertraging van 1 minuut blijft een vertrekvertraging van 1 minuut (want voor de definitie van "vertraging" wordt de geplande, niet gecommuniceerde vertrektijd gehanteerd).
De kijk op alles verandert. Waar nu een trein 1 minuut voor "vertrek" begint aan de vertrekprocedure, is dat straks op de "vertrektijd" zelf. Praktisch is dat precies hetzelfde. Nogmaals mijn voorbeeld:
nu:
gecommuniceerde vertrektijd: 08:00
start vertrekprocedure: 07:59
vertrektijd: 08:00
straks:
gecommuniceerde vertrektijd: 07:59
start vertrekprocedure: 07:59
vertrektijd: 08:00
In plaats van tegen reizigers te zeggen dat ze uiterlijk 1 minuut voor vertrek moeten instappen, kun je beter de "vertrektijd" op papier 1 minuut vervroegen en zeggen dat ze tot dat moment kunnen instappen.
@martin7182
Je idee is verfrissend. Net zoals die van een student die communicatie over vertraagde treinen wil omzetten in berichten van vertrekkende treinen.
We moeten wel voorkomen dat manipulatie van feitelijke gegevens ontstaat. Dat gebeurt al te vaak in het vervoer. Als betalende reiziger hebben we recht op transparantie.
Je idee is verfrissend. Net zoals die van een student die communicatie over vertraagde treinen wil omzetten in berichten van vertrekkende treinen.
We moeten wel voorkomen dat manipulatie van feitelijke gegevens ontstaat. Dat gebeurt al te vaak in het vervoer. Als betalende reiziger hebben we recht op transparantie.
@Martin7182
Je begrijpt mijn punt niet. Wanneer je alle uiterste instaptijden gaat publiceren als een minuut eerder dan de vertrektijd (en in feite alle 'vertrektijden' met een minuut vervroegt) gaan in het hele land aansluitingen de mist in. De aankomsttijden worden immers niet met een minuut vervroegd.
Jouw idee werkt alleen wanneer je iedere trein als een afzonderlijk eilandje beschouwt zonder na te denken over het openbaar vervoer als systeem dat staat of valt met goede aansluitingen.
Je begrijpt mijn punt niet. Wanneer je alle uiterste instaptijden gaat publiceren als een minuut eerder dan de vertrektijd (en in feite alle 'vertrektijden' met een minuut vervroegt) gaan in het hele land aansluitingen de mist in. De aankomsttijden worden immers niet met een minuut vervroegd.
Jouw idee werkt alleen wanneer je iedere trein als een afzonderlijk eilandje beschouwt zonder na te denken over het openbaar vervoer als systeem dat staat of valt met goede aansluitingen.
@iMark
Ik lees het idee van Martin7182 zo, dat hij zegt dat de overstap hetzelfde blijft, maar dat er geen theoretische ruime "show"overstaptijden meer worden gecommuniceerd (die door het fluit- en sluitbeleid vaak niet te halen zijn), maar kortere werkelijk haalbare. Dus geen 5 minuten, die in de praktijk niet haalbaar zijn, maar wel 3 minuten die gemiddeld te halen zijn. En is 3 "werkelijke minuten in de praktijk te kort, dan wordt het verruimd.
Ik lees het idee van Martin7182 zo, dat hij zegt dat de overstap hetzelfde blijft, maar dat er geen theoretische ruime "show"overstaptijden meer worden gecommuniceerd (die door het fluit- en sluitbeleid vaak niet te halen zijn), maar kortere werkelijk haalbare. Dus geen 5 minuten, die in de praktijk niet haalbaar zijn, maar wel 3 minuten die gemiddeld te halen zijn. En is 3 "werkelijke minuten in de praktijk te kort, dan wordt het verruimd.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.