Trein vertrekt te vroeg! Geld terug?

  • 30 August 2017
  • 66 reacties
  • 2717 Bekeken


Toon eerste bericht

66 reacties

Reputatie 3
Vergeet niet dat de rijtijd tussen Schiphol en Leiden erg ruim is, waardoor je in de praktijk altijd te vroeg arriveert in Leiden, een kleine 2 minuten ook nog ingehaald kan worden. Bewust, ga ik vanuit om de overstap betrouwbaarder te maken.
Reputatie 7
Badge +3
@Martin7182
Ik heb het overstappen die niet gehaald worden doordat er te vroeg vertrokken wordt. Jij wilt dat probleem nog verergeren door nog eerder de deuren te sluiten. Dat lijkt me eerlijk gezegd een heel slecht idee. Nog slechter dan de huidige vertrekprocedure van NS waardoor treinen te vroeg vertrekken en aansluitingen niet gehaald worden.

@Coryza
Je volkomen gelijk dat je stelt dat op veel trajecten er speling in de dienstregeling zit om kleine vertragingen op te vangen. Het is daarom des te krankzinniger dat NS met de huidige vertrekprocedure treinen te vroeg laat vertrekken. Daar heeft helemaal niemand iets aan.
iMark, dat klopt niet. In de huidige situatie begint de vertrekprocedure in principe ook 1 minuut voor het echte vertrek. Maar conducteurs blazen meestal pas 10 a 20 seconden voor vertrek op hun fluitje.

Dat wordt in mijn oplossing niet anders:

12:44 "Vertrek" Leiden

Betekent dan in de praktijk:
- gegarandeerd instappen mogelijk tot 12:44:00
- de conducteur fluit tussen 12:44:00 en 12:44:50
- om 12:45 zet de trein zich in beweging

Hoe vaak moet ik het nog zeggen: precies zoals nu ook al het geval is!!! Wegrijden tussen 12:44 en 12:45 wordt niet meer gezien als te vroeg vertrekken. Zoals ik al zei: alleen de "kijk" erop verandert 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Dat ben ik niet met je eens. Bij fluiten tussen 12.44.00 en 12.44.50 worden nog steeds de deuren te vroeg gesloten en gaan aansluitingen de mist in.
Fluiten dus pas om 12.45.00 (goh, dat is de vertrektijd!) en vertrek rond 12.45:15.
Het punt is dat zowel NS als jij te vroeg de deuren sluiten. Hoe je daar ook naar kijkt, te vroeg blijft te vroeg.
Het lijkt me echt niet zo moeilijk te begrijpen.

Misschien moeten NS'ers eens met de metro of bus gaan, die rijden weg op het moment dat het infobord 0 min.aangeeft, pas daarna gaan de deuren dicht en vertrekken ze.
iMark, je hebt het over een heel ander probleem, namelijk te korte overstaptijden. Als bij de nieuwe "vertrektijd" van 12:44 de deuren pas vanaf dat moment gesloten worden, dan worden de deuren DUS per definitie niet te vroeg gesloten.

Dat bepaalde overstappen daardoor misschien niet te halen zijn is eigenlijk off-topic, maar het een heeft wel met het ander te maken. Wat mijn voorbeeld mooi laat zien is dat een overstap van 2 minuten in werkelijkheid iets korter is. In de praktijk valt het vaak mee, maar je zult maar net een conducteur hebben die op zijn strepen staat en doodleuk 1 minuut voor vertrek met de vertrekprocedure begint. Daar wil ik vanaf en dat kan alleen door inzichtelijk te maken dat bepaalde overstappen te krap zijn. Ergo, geef het moment dat de vertrekprocedure KAN beginnen gewoon op de borden aan als "vertrektijd".

Bijkomend voordeel is dat niemand meer hoeft te klagen over te vroeg vertrekkende treinen. In de voorwaarden staat:
U begrijpt dat de deuren van de trein eerder kunnen sluiten dan de geplande vertrektijd.
Dat is nogal onduidelijk, want nergens staat hoeveel eerder dat kan zijn. Straks staat er:
U begrijpt dat u kunt instappen tot de geplande vertrektijd. Daarna sluiten de deuren.
🙂
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb het helemaal niet over een ander probleem. Ik geef aan dat op zich krappe aansluitingen de mist ingaan omdat NS de deuren van vertrekkende treinen te vroeg sluit.

Wat jouw "oplossing" inhoudt is dat de krappe aansluitingen helemaal verdwijnen omdat de deuren dan nog eerder gesloten worden dan nu al het geval en ook nog eens de vertrektijd een minuut eerder stelt. Dan gaan alle cross platform overstappen van 2 minuten de prullenbak in. Je hebt dan inderdaad het probleem van de krappe aansluitingen opgelost door ze simpelweg af te schaffen. Gefeliciteerd.
Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt me echt niet zo moeilijk te begrijpen.

Misschien moeten NS'ers eens met de metro of bus gaan, die rijden weg op het moment dat het infobord 0 min.aangeeft, pas daarna gaan de deuren dicht en vertrekken ze.


Veel NS-ers lijden aan het 'not invented by us'-syndroom.
Reputatie 6
Badge
NS Mag een groot voorbeeld nemen aan RET en GVB. Bij de Metro's weet je altijd waar je aan toe bent en wordt er inderdaad precies op tijd vertrokken.
Waarom niet de simpelste oplossing toepassen en gewoon de deuren dicht doen op de tijd die aangegeven staat, net als de rest van het OV en de rest van de wereld ?
@Martin7182, het probleem van jouw oplossing is dat die ook officieel de meeste aansluitingen om zeep helpt. Een cross-platform aansluiting waar twee minuten genoeg is, mits je als klant echt die twee minuten krijgt, moet dan in de "achter de schermen" dienstregeling per definitie drie minuten krijgen. Daarmee haalt NS haar hele dienstregeling overhoop, want dat geldt voor elke overstap die op het minimum zit. Nu is NS zo gemeen om van dat minimum nog wat bij de reizigers weg te halen. De meeste reizigers weten dat toch niet en leggen de schuld zelfs bij zichzelf en de enkeling die beter weet en wel claimt, krijgt na een paar maanden misschien een gtbv. NS is blij, de punctualiteitscijfers varen er wel bij. Een aantal klanten minder blij, maar NS interesseert het niet echt als haar klanten minder blij zijn. Pas als de prestatieindicator op dat gebied in de gevarenzone komt, gaat NS zich druk maken.

Terwijl niets NS ervan hoeft te weerhouden om weer gewoon de vertrektijd als uiterste instaptijd te hanteren. Dan is het ook opgelost.
Nee hb-ngn. Mijn oplossing laat alleen maar zien dat een cross-platform overstap van 2 minuten op zijn slechtst eigenlijk maar 1 minuut is. Eventuele vertragingen even buiten beschouwing gelaten. Dat dat (bestaande!) probleem ook aandacht verdient lijkt me logisch. Kijk maar naar de regelmatige posts hier op het forum over niet gehaalde overstappen.

Verder ben ik het volkomen met je eens dat de NS het probleem bij de reizigers neerlegt. Ze zouden om te beginnen inderdaad de vertrektijd als uiterste instaptijd moeten hanteren (dat is precies mijn oplossing). DAARNA wordt gelijk duidelijk dat veel officiĆ«le overstappen eigenlijk niet haalbaar zijn. Dat is geen nieuw probleem; een cross-platform overstap van nu 2 minuten is net zo krap als straks van 1 minuut. N.B.: die ene minuut lijkt krapper dan het is, maar het is tenminste een gegarandeerde tijd. De "vertraging" a.g.v. de vertrekprocedure zou je gewoon moeten incalculeren bij het bepalen van de punctualiteitscijfers. Bij een "vertrektijd" van 12:44 weten de reizigers dat ze tot die tijd kunnen instappen terwijl de conducteur in zijn/haar achterhoofd houdt dat de trein uiterlijk pas om 12:45 hoeft te rijden. Bij zo'n krappe overstap zullen de meeste conducteurs pas vlak voor 12:45 de deuren sluiten. Precies zoals nu ook gebeurt 🙂
Reputatie 7
Badge +3
@Martin7182
Ik heb niet het idee dat je de consequenties van je voorstellen overziet. Dat is op zich al een probleem. Bij verdere uitwerking van je voorstellen is door meerdere schrijvers uitgelegd dat jouw voorstellen ook nog eens de cross-platformoverstappen om zeep helpen. Jouw voorstellen verslechteren de huidige praktijk, die op zich al beroerd is.
@Martin7182, ik snap precies wat je bedoelt en voor de reiziger zou het inderdaad beter zijn dan de huidige praktijk. Maar NS zal dit nooit doen. Nu klopt het met die aansluitingen op papier, maar niet in de praktijk. Nauwelijks een probleem voor NS, want die redeneren gewoon dat de reizigers de sukkels zijn die op zo'n krappe overstap rekenen.
In jouw voorstel klopt het met die aansluitingen ook niet meer op papier. Daar komt NS niet mee weg bij de concessieverlener als ineens zwart op wit staat dat een groot deel van de aansluitingen niet meer haalbaar is. Ook al is dat nu ook al vaak de praktijk en verandert de werkelijke overstaptijd niet, het is een essentieel verschil.
Inderdaad hb-ngn. Tot die tijd blijven reizigers melden dat de deuren te vroeg sluiten terwijl dat volgens de regels strict genomen niet zo is. Een van de regels is, ik quote de algemene voorwaarden nog maar eens:
U begrijpt dat de deuren van de trein eerder kunnen sluiten dan de geplande vertrektijd.
Volgens deze regel heb je als reiziger eigenlijk geen poot om op te staan.
Maar er zijn ook regels die aangeven dat de reisplanner leidend is. En in die reisplanner wordt geen rekening gehouden met het eerder sluiten van de deuren.
NS is wat betreft regels een heel naar en extreem klantonvriendelijk bedrijf. De regels zijn al zeer onevenwichtig in het voordeel van NS opgesteld en waar een regel in het nadeel van NS dreigt uit te pakken, wordt dat bij voorkeur door dit bedrijf genegeerd. Voorbeelden te over helaas.

Reageer