Trein vertrekt te vroeg! Geld terug?

  • 30 August 2017
  • 66 reacties
  • 2674 Bekeken

Zoals veel mensen zullen onderkennen, is het vrij frustrerend om net je trein te missen. Zeker frustrerend als de trein te vroeg vertrekt! Ik stond zojuist op het perron van Amsterdam CS, waar ik tot mijn verbijstering de trein van 17.10 uur naar Maastricht om 17.09 uur zie vertrekken. Op het moment dat het fluitje ging, rende ik nog naar de conducteur maar hij was onverbiddelijk: de deuren sloten en ik kon niet meer mee. Ik zal mijn zoon en zijn kinderopvangleidsters die nu op mij moeten wachten, vertellen dat ik dankzij een overijverige machinist mijn aansluiting heb gemist. Bizar toch? In al die 12 jaar dat ik forens, heb ik dit nog nooit meegemaakt! (De boete bij de kinderopvang voor te laat je kind ophalen bedraagt overigens 14 euro.) De NS geeft geld terug bij vertraging. Maar hoe compenseert de NS haar (trouwe) reizigers eigenlijk bij dit soort situaties?

66 reacties

En om 1 minuut te vroeg weg te rijden, is dat ook 'normale voorgeschreven procedure'? De 'grap' is ook dat ik gewoon op tijd op het perron stond, dus daar lag het niet aan. Punctueel rijden betekent toch niet dat men te vroeg mag vertrekken? Nogmaals, ben benieuwd of andere reizigers dit ook wel eens ervaren, en hoe de NS hiermee omgaat. Om een volle minuut te vroeg weg te rijden is niet de bedoeling. Is overigens ook niet mogelijk, want het sein komt in Amsterdam op zijn vroegst pas 50 seconden voor vertrek veilig. Samen met de vertrekprocedure (die op zijn kortst 20 seconden duurt) zou je theoretisch gezien 30 seconden te vroeg weg kunnen. Maar dat is de situatie als je alles zo snel mogelijk doet. Ik zal nog eens aan Henk vragen of ie iets kan vinden over de echte vertrektijd
Ik zal nog eens aan Henk vragen of ie iets kan vinden over de echte vertrektijd
Natuurlijk, Henk kan alles 🆒

Nee dat is onzin. Maar in dit geval kan ik je wel helpen. Om 17.09.33 stond de trein nog stil. Om 17.09.43 reed de trein 9 KM/h. Op dat moment zat de vertrekprocedure er dus al op, waar je ook nog wat marge bij moet tellen tussen het moment van groene lamp krijgen en het werkelijk snelheid maken en meten van die snelheid.
Reputatie 7
Badge
Om een volle minuut te vroeg weg te rijden is niet de bedoeling. Is overigens ook niet mogelijk, want het sein komt in Amsterdam op zijn vroegst pas 50 seconden voor vertrek veilig. Samen met de vertrekprocedure (die op zijn kortst 20 seconden duurt) zou je theoretisch gezien 30 seconden te vroeg weg kunnen. Maar dat is de situatie als je alles zo snel mogelijk doet. Ik zal nog eens aan Henk vragen of ie iets kan vinden over de echte vertrektijd Dit is een ander verhaal dan ik van ProRail heb gekregen, toen een trein 1,5 minuut te vroeg vertrok. Die hadden het over 1 a 2 minuten, afhankelijk van het sein. Ik had een foto gemaakt van vertrekkende trein met stationsklok in beeld. Later bevestigde ProRail het te vroege vertrek. Hoewel in de voorwaarden vertraging door afwijkende vertrektijd wordt vergoed, wilde het NS systeem eerst niet uitbetalen, maar uiteindelijk kwam via de klantenservice toch geld over de brug. De conducteur is via manager aangesproken, maar ontkende eerst. De foto , www.ovtijden.com en de email van ProRail waren wel nodig.

Kortom.... te vroeg vertrekken? Verzamel bewijs en haal je geld terug.

De trein rijdt voor me ogen weg heb de longen uit me lijf gerend en die conducteur ziet me rennen en hij gaat weg wat is dit nou weer

 

Zonder route, station en tijdstip valt er niets te checken.

Overigens moeten treinen op tijd vertrekken en kan er niet zomaar gewacht worden op rennende reizigers want dan blijven op sommige station de treinen continu staan.

Goedemorgen Marta K en welkom bij de NS Community.

Het lijkt er inderdaad op dat de betreffende trein 1 minuut te vroeg is vertrokken, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Edwin heeft al geadviseerd wat jij zou kunnen doen, ik heb in ieder geval een melding gemaakt hiervan.

Gewoon zeggen dat je dus naar Maastricht moet, dan heb je recht op GTBV.
Je reisgegevens zullen dan ook moeten kloppen 🙂
Vragen ze daarnaar bij de klantenservice? Zelfs na het vertellen van een vervelend verhaal? Natuurlijk, GTBV is op basis van je reishistorie... Hoe komen ze anders op een vertraging of een bedrag?
Ik dacht ze gewoon keken naar het saldo dat je betaald had voor de reis.
Nee, je reishistorie wordt bekeken en vergeleken met de bekende vertragingen. Als daar uit komt dat die gegevens overeenkomen, kan er restitutie worden verleend. Dit is dan afhankelijk van het type abonnement (de ...Vrij producten krijgen een deel van de maandkosten terug, de saldo abonnementen krijgen bij 30 min vertraging 50% terug en bij 60min of meer 100%, van die reis, met een minimumbedrag van 2,30 voor je kunt claimen)
Dank voor jullie reacties en het verifiëren van de exacte vertrektijd. Wat goed dat je dat zo exact kan terugzien. Ik had uiteindelijk niet meer dan 30 minuten vertraging (gelukkig maar). Maar vervelend was het wel, vooral dat zo'n conducteur me niet meer liet instappen, terwijl hij toch kan zien dat hij zich in de tijd heeft vergist... Dat was zacht gezegd niet m'n beste NS-ervaring ooit.
Enfin, dank voor het meedenken mensen, volgende keer beter... Conducteurs en machinisten opgelet: morgen doe ik weer een poging de trein van 17.10 te halen...
Reputatie 7
Badge +3
Er zijn genoeg zogenaamde haltes aan de vrije baan waar het sein al op veilig staat wanneer de trein aankomt. Dat zijn de beruchte stations waar wel tot 4 minuten te vroeg vertrokken wordt omdat het treinpersoneel al begint te sleutelen wanneer het vertreklicht brandt en niet meer op de klok kijkt.

Het blijft natuurlijk te bezopen voor woorden dat de leiding van NS het probleem van te vroeg vertrekkende treinen niet wenst te onderkennen en er ook niet tegen wordt opgetreden.
Reputatie 7
Badge
De gepubliceerde dienstregeringstijd behoort de uiterste instaptijd te zijn. Dan worden nooit meer de deuren te vroeg gesloten en ook niet meer te vroeg vertrokken.

Dan klopt eindelijk de overstaptijd in de reisplanner. Nu krijg je 3 minuten te zien, waarvan 1 minuut minder vanwege aankomst op de 59e seconde van de aankomsttijd, en 1 minuut minder wegens fluiten en sluiten vóór vertrektijd. NETTO 1 minuut om als een malloot de trappen op en af te vliegen om je aansluiting te halen.

Den Bosch is ook zo'n miskleun: door de ligging van de wissels staan de stoptreinen aan t eind van het perron. Nog minder overstaptijd.
De huidige vertrekprocedure is ingevoerd om de punctualiteitscijfers op te poetsen. Die punctualiteit wordt echter gebaseerd op de aan de klant beloofde vertrek- en aankomsttijd. Met de voorgestelde wijziging zou iedere trein standaard één minuut vertraging krijgen en gooit NS dus zijn eigen glazen in.
Van NS valt hier sowieso niets te verwachten, dat is gewoon een procesgericht bedrijf waar de klanten bijzaak zijn. Zolang het klantbelang gelijk oploopt met het procesbelang, is dat geen enkel probleem. Zodra dat uit elkaar gaat lopen, zie je dat NS structureel voor het proces kiest en de klant het nakijken heeft.
Hier ligt een belangrijke taak voor de concessieverlener, de overheid. Alleen, overheid en klantgerichtheid is ook zelden een prettige combinatie. Maar mocht die overheid eens een helder moment hebben, invoeren van echte reizigerspunctualiteit (dus met echt gehaalde aansluitingen i.p.v. theoretisch gehaalde) zal in een mum van tijd leiden tot het naar achteren schuiven van het begin van de vertrekprocedure.
iMark, waarom denk jij toch steeds dat mijn oplossing die per definitie niets aan de dienstregeling verandert, toch iets aan de dienstregeling verandert? Ik kan in herhaling vallen, maar dat helpt geloof ik niet. Het verschil tussen "iets" en "niets" is maar 1 letter, maar toch is "iets" oneindig veel meer dan "niets".

Ok, laat ik een laatste poging wagen. De dienstregeling blijft ongewijzigd. Punt. Daarna ontwikkelen we in het geheim een nieuwe NS-app die de dienstregeling weergeeft, die alleen reizigers kunnen raadplegen. En nu komt de clue; van alle vertrektijden wordt 1 minuut afgetrokken! Zie mijn post #39 hierboven als voorbeeld, onder "Straks:". De nieuwe app laat dus een iets andere "kijk" op de echte dienstregeling zien. Stiekem voor mezelf heb ik deze app al en hij werkt prima 🙂

Trein vanuit Almere centrum 9.29 vertrok meer dan 2 minuten te vroeg. Dit kost me tijd en vertraging!! Bovendien is dit nooit zichtbaar op de app. Krijg ik geld terug?

Reputatie 7
Badge

DIe is zo te zien inderdaad te veel te vroeg vertrokken. Hopelijk kan 1 van de moderators hier een melding van maken. U zou ik adviseren om een beroep te doen op Geld terug bij vertraging. Die zal hoogstwaarschijnlijk afgewezen worden, maar u kunt hierop antwoorden dat deze trein te vroeg vertrokken is, er zal dan nogmaals naar uw claim gekeken worden.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Trein is inderdaad te vroeg vertrokken, maar niet meer dan 2 minuten. Op basis van de gegevens bij Treinposities zou ik zeggen dat de trein ongeveer in de laatste seconden van 9:27 is vertrokken (om 9:27 snelheid 1 km/u en om 9:28 was dat 9 km/u). 

En in het kaartje van de routeverloop wordt de stop aangegeven van 09:26:50 tot 09:28:00.

Trein zou dan dan 1 minuut (en misschien enkele seconden) te vroeg zijn vertrokken, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Wanneer je een claim indient is het wellicht handig deze gegevens te bewaren

 

 

Vanaf één minuut van te voren mag de conducteur de deuren sluiten. Dat is de normale voorgeschreven procedure.
Nee hoor, 30 seconden voor de vertrektijd mag dat pas.
In dit geval kom je in aanmerking voor geld terug bij vertraging als je 30 minuten vetraging of meer hebt. Dit zal dus afhankelijk zijn van je eindbestemming, omdat op dit IC-traject tot Eindhoven een kwartiersdienst rijdt.

NS is wettelijk gezien niet aansprakelijk te stellen voor vervolgschade, deze wordt dus nimmer vergoed.
Reputatie 6
Badge
Gewoon zeggen dat je dus naar Maastricht moet, dan heb je recht op GTBV.
En om 1 minuut te vroeg weg te rijden, is dat ook 'normale voorgeschreven procedure'? De 'grap' is ook dat ik gewoon op tijd op het perron stond, dus daar lag het niet aan. Punctueel rijden betekent toch niet dat men te vroeg mag vertrekken? Nogmaals, ben benieuwd of andere reizigers dit ook wel eens ervaren, en hoe de NS hiermee omgaat.
Reputatie 6
Badge
Vragen ze daarnaar bij de klantenservice? Zelfs na het vertellen van een vervelend verhaal?
Reputatie 6
Badge
Ik dacht ze gewoon keken naar het saldo dat je betaald had voor de reis.

De trein rijdt voor me ogen weg heb de longen uit me lijf gerend en die conducteur ziet me rennen en hij gaat weg wat is dit nou weer

Reputatie 5
Vooral sprinterstations tussen intercitystations hebben vrijwel altijd groen sein. In ieder geval ieder station tussen Enschede en Apeldoorn (op Borne richting Hengelo na, die staat wel tot een bepaald moment op rood)

Reageer