Skip to main content
Zoals veel mensen zullen onderkennen, is het vrij frustrerend om net je trein te missen. Zeker frustrerend als de trein te vroeg vertrekt! Ik stond zojuist op het perron van Amsterdam CS, waar ik tot mijn verbijstering de trein van 17.10 uur naar Maastricht om 17.09 uur zie vertrekken. Op het moment dat het fluitje ging, rende ik nog naar de conducteur maar hij was onverbiddelijk: de deuren sloten en ik kon niet meer mee. Ik zal mijn zoon en zijn kinderopvangleidsters die nu op mij moeten wachten, vertellen dat ik dankzij een overijverige machinist mijn aansluiting heb gemist. Bizar toch? In al die 12 jaar dat ik forens, heb ik dit nog nooit meegemaakt! (De boete bij de kinderopvang voor te laat je kind ophalen bedraagt overigens 14 euro.) De NS geeft geld terug bij vertraging. Maar hoe compenseert de NS haar (trouwe) reizigers eigenlijk bij dit soort situaties?

De trein rijdt voor me ogen weg heb de longen uit me lijf gerend en die conducteur ziet me rennen en hij gaat weg wat is dit nou weer

 

Zonder route, station en tijdstip valt er niets te checken.

Overigens moeten treinen op tijd vertrekken en kan er niet zomaar gewacht worden op rennende reizigers want dan blijven op sommige station de treinen continu staan.


Om een volle minuut te vroeg weg te rijden is niet de bedoeling. Is overigens ook niet mogelijk, want het sein komt in Amsterdam op zijn vroegst pas 50 seconden voor vertrek veilig. Samen met de vertrekprocedure (die op zijn kortst 20 seconden duurt) zou je theoretisch gezien 30 seconden te vroeg weg kunnen. Maar dat is de situatie als je alles zo snel mogelijk doet. Ik zal nog eens aan Henk vragen of ie iets kan vinden over de echte vertrektijd Dit is een ander verhaal dan ik van ProRail heb gekregen, toen een trein 1,5 minuut te vroeg vertrok. Die hadden het over 1 a 2 minuten, afhankelijk van het sein. Ik had een foto gemaakt van vertrekkende trein met stationsklok in beeld. Later bevestigde ProRail het te vroege vertrek. Hoewel in de voorwaarden vertraging door afwijkende vertrektijd wordt vergoed, wilde het NS systeem eerst niet uitbetalen, maar uiteindelijk kwam via de klantenservice toch geld over de brug. De conducteur is via manager aangesproken, maar ontkende eerst. De foto , www.ovtijden.com en de email van ProRail waren wel nodig.



Kortom.... te vroeg vertrekken? Verzamel bewijs en haal je geld terug.
En om 1 minuut te vroeg weg te rijden, is dat ook 'normale voorgeschreven procedure'? De 'grap' is ook dat ik gewoon op tijd op het perron stond, dus daar lag het niet aan. Punctueel rijden betekent toch niet dat men te vroeg mag vertrekken? Nogmaals, ben benieuwd of andere reizigers dit ook wel eens ervaren, en hoe de NS hiermee omgaat. Om een volle minuut te vroeg weg te rijden is niet de bedoeling. Is overigens ook niet mogelijk, want het sein komt in Amsterdam op zijn vroegst pas 50 seconden voor vertrek veilig. Samen met de vertrekprocedure (die op zijn kortst 20 seconden duurt) zou je theoretisch gezien 30 seconden te vroeg weg kunnen. Maar dat is de situatie als je alles zo snel mogelijk doet. Ik zal nog eens aan Henk vragen of ie iets kan vinden over de echte vertrektijd
Ik zal nog eens aan Henk vragen of ie iets kan vinden over de echte vertrektijd

Natuurlijk, Henk kan alles 🆒



Nee dat is onzin. Maar in dit geval kan ik je wel helpen. Om 17.09.33 stond de trein nog stil. Om 17.09.43 reed de trein 9 KM/h. Op dat moment zat de vertrekprocedure er dus al op, waar je ook nog wat marge bij moet tellen tussen het moment van groene lamp krijgen en het werkelijk snelheid maken en meten van die snelheid.
Dank voor jullie reacties en het verifiëren van de exacte vertrektijd. Wat goed dat je dat zo exact kan terugzien. Ik had uiteindelijk niet meer dan 30 minuten vertraging (gelukkig maar). Maar vervelend was het wel, vooral dat zo'n conducteur me niet meer liet instappen, terwijl hij toch kan zien dat hij zich in de tijd heeft vergist... Dat was zacht gezegd niet m'n beste NS-ervaring ooit.

Enfin, dank voor het meedenken mensen, volgende keer beter... Conducteurs en machinisten opgelet: morgen doe ik weer een poging de trein van 17.10 te halen...
De gepubliceerde dienstregeringstijd behoort de uiterste instaptijd te zijn. Dan worden nooit meer de deuren te vroeg gesloten en ook niet meer te vroeg vertrokken.



Dan klopt eindelijk de overstaptijd in de reisplanner. Nu krijg je 3 minuten te zien, waarvan 1 minuut minder vanwege aankomst op de 59e seconde van de aankomsttijd, en 1 minuut minder wegens fluiten en sluiten vóór vertrektijd. NETTO 1 minuut om als een malloot de trappen op en af te vliegen om je aansluiting te halen.



Den Bosch is ook zo'n miskleun: door de ligging van de wissels staan de stoptreinen aan t eind van het perron. Nog minder overstaptijd.
iMark, waarom denk jij toch steeds dat mijn oplossing die per definitie niets aan de dienstregeling verandert, toch iets aan de dienstregeling verandert? Ik kan in herhaling vallen, maar dat helpt geloof ik niet. Het verschil tussen "iets" en "niets" is maar 1 letter, maar toch is "iets" oneindig veel meer dan "niets".



Ok, laat ik een laatste poging wagen. De dienstregeling blijft ongewijzigd. Punt. Daarna ontwikkelen we in het geheim een nieuwe NS-app die de dienstregeling weergeeft, die alleen reizigers kunnen raadplegen. En nu komt de clue; van alle vertrektijden wordt 1 minuut afgetrokken! Zie mijn post #39 hierboven als voorbeeld, onder "Straks:". De nieuwe app laat dus een iets andere "kijk" op de echte dienstregeling zien. Stiekem voor mezelf heb ik deze app al en hij werkt prima 🙂
De huidige vertrekprocedure is ingevoerd om de punctualiteitscijfers op te poetsen. Die punctualiteit wordt echter gebaseerd op de aan de klant beloofde vertrek- en aankomsttijd. Met de voorgestelde wijziging zou iedere trein standaard één minuut vertraging krijgen en gooit NS dus zijn eigen glazen in.

Van NS valt hier sowieso niets te verwachten, dat is gewoon een procesgericht bedrijf waar de klanten bijzaak zijn. Zolang het klantbelang gelijk oploopt met het procesbelang, is dat geen enkel probleem. Zodra dat uit elkaar gaat lopen, zie je dat NS structureel voor het proces kiest en de klant het nakijken heeft.

Hier ligt een belangrijke taak voor de concessieverlener, de overheid. Alleen, overheid en klantgerichtheid is ook zelden een prettige combinatie. Maar mocht die overheid eens een helder moment hebben, invoeren van echte reizigerspunctualiteit (dus met echt gehaalde aansluitingen i.p.v. theoretisch gehaalde) zal in een mum van tijd leiden tot het naar achteren schuiven van het begin van de vertrekprocedure.
Er zijn genoeg zogenaamde haltes aan de vrije baan waar het sein al op veilig staat wanneer de trein aankomt. Dat zijn de beruchte stations waar wel tot 4 minuten te vroeg vertrokken wordt omdat het treinpersoneel al begint te sleutelen wanneer het vertreklicht brandt en niet meer op de klok kijkt.



Het blijft natuurlijk te bezopen voor woorden dat de leiding van NS het probleem van te vroeg vertrekkende treinen niet wenst te onderkennen en er ook niet tegen wordt opgetreden.
Ik dacht ze gewoon keken naar het saldo dat je betaald had voor de reis.

Nee, je reishistorie wordt bekeken en vergeleken met de bekende vertragingen. Als daar uit komt dat die gegevens overeenkomen, kan er restitutie worden verleend. Dit is dan afhankelijk van het type abonnement (de ...Vrij producten krijgen een deel van de maandkosten terug, de saldo abonnementen krijgen bij 30 min vertraging 50% terug en bij 60min of meer 100%, van die reis, met een minimumbedrag van 2,30 voor je kunt claimen)
Vragen ze daarnaar bij de klantenservice? Zelfs na het vertellen van een vervelend verhaal? Natuurlijk, GTBV is op basis van je reishistorie... Hoe komen ze anders op een vertraging of een bedrag?

Goedemorgen Marta K en welkom bij de NS Community.

Het lijkt er inderdaad op dat de betreffende trein 1 minuut te vroeg is vertrokken, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Edwin heeft al geadviseerd wat jij zou kunnen doen, ik heb in ieder geval een melding gemaakt hiervan.


Gewoon zeggen dat je dus naar Maastricht moet, dan heb je recht op GTBV.

Je reisgegevens zullen dan ook moeten kloppen 🙂
@Martin7182

Ik heb het overstappen die niet gehaald worden doordat er te vroeg vertrokken wordt. Jij wilt dat probleem nog verergeren door nog eerder de deuren te sluiten. Dat lijkt me eerlijk gezegd een heel slecht idee. Nog slechter dan de huidige vertrekprocedure van NS waardoor treinen te vroeg vertrekken en aansluitingen niet gehaald worden.



@Coryza

Je volkomen gelijk dat je stelt dat op veel trajecten er speling in de dienstregeling zit om kleine vertragingen op te vangen. Het is daarom des te krankzinniger dat NS met de huidige vertrekprocedure treinen te vroeg laat vertrekken. Daar heeft helemaal niemand iets aan.
@Martin7182, ik snap precies wat je bedoelt en voor de reiziger zou het inderdaad beter zijn dan de huidige praktijk. Maar NS zal dit nooit doen. Nu klopt het met die aansluitingen op papier, maar niet in de praktijk. Nauwelijks een probleem voor NS, want die redeneren gewoon dat de reizigers de sukkels zijn die op zo'n krappe overstap rekenen.

In jouw voorstel klopt het met die aansluitingen ook niet meer op papier. Daar komt NS niet mee weg bij de concessieverlener als ineens zwart op wit staat dat een groot deel van de aansluitingen niet meer haalbaar is. Ook al is dat nu ook al vaak de praktijk en verandert de werkelijke overstaptijd niet, het is een essentieel verschil.
iMark, dat klopt niet. In de huidige situatie begint de vertrekprocedure in principe ook 1 minuut voor het echte vertrek. Maar conducteurs blazen meestal pas 10 a 20 seconden voor vertrek op hun fluitje.



Dat wordt in mijn oplossing niet anders:



12:44 "Vertrek" Leiden



Betekent dan in de praktijk:

- gegarandeerd instappen mogelijk tot 12:44:00

- de conducteur fluit tussen 12:44:00 en 12:44:50

- om 12:45 zet de trein zich in beweging



Hoe vaak moet ik het nog zeggen: precies zoals nu ook al het geval is!!! Wegrijden tussen 12:44 en 12:45 wordt niet meer gezien als te vroeg vertrekken. Zoals ik al zei: alleen de "kijk" erop verandert 🙂
Dat ben ik niet met je eens. Bij fluiten tussen 12.44.00 en 12.44.50 worden nog steeds de deuren te vroeg gesloten en gaan aansluitingen de mist in.

Fluiten dus pas om 12.45.00 (goh, dat is de vertrektijd!) en vertrek rond 12.45:15.

Het punt is dat zowel NS als jij te vroeg de deuren sluiten. Hoe je daar ook naar kijkt, te vroeg blijft te vroeg.
Het lijkt me echt niet zo moeilijk te begrijpen.



Misschien moeten NS'ers eens met de metro of bus gaan, die rijden weg op het moment dat het infobord 0 min.aangeeft, pas daarna gaan de deuren dicht en vertrekken ze.
iMark, je hebt het over een heel ander probleem, namelijk te korte overstaptijden. Als bij de nieuwe "vertrektijd" van 12:44 de deuren pas vanaf dat moment gesloten worden, dan worden de deuren DUS per definitie niet te vroeg gesloten.



Dat bepaalde overstappen daardoor misschien niet te halen zijn is eigenlijk off-topic, maar het een heeft wel met het ander te maken. Wat mijn voorbeeld mooi laat zien is dat een overstap van 2 minuten in werkelijkheid iets korter is. In de praktijk valt het vaak mee, maar je zult maar net een conducteur hebben die op zijn strepen staat en doodleuk 1 minuut voor vertrek met de vertrekprocedure begint. Daar wil ik vanaf en dat kan alleen door inzichtelijk te maken dat bepaalde overstappen te krap zijn. Ergo, geef het moment dat de vertrekprocedure KAN beginnen gewoon op de borden aan als "vertrektijd".



Bijkomend voordeel is dat niemand meer hoeft te klagen over te vroeg vertrekkende treinen. In de voorwaarden staat:

U begrijpt dat de deuren van de trein eerder kunnen sluiten dan de geplande vertrektijd.

Dat is nogal onduidelijk, want nergens staat hoeveel eerder dat kan zijn. Straks staat er:

U begrijpt dat u kunt instappen tot de geplande vertrektijd. Daarna sluiten de deuren.
🙂
Ik heb het helemaal niet over een ander probleem. Ik geef aan dat op zich krappe aansluitingen de mist ingaan omdat NS de deuren van vertrekkende treinen te vroeg sluit.



Wat jouw "oplossing" inhoudt is dat de krappe aansluitingen helemaal verdwijnen omdat de deuren dan nog eerder gesloten worden dan nu al het geval en ook nog eens de vertrektijd een minuut eerder stelt. Dan gaan alle cross platform overstappen van 2 minuten de prullenbak in. Je hebt dan inderdaad het probleem van de krappe aansluitingen opgelost door ze simpelweg af te schaffen. Gefeliciteerd.
Het lijkt me echt niet zo moeilijk te begrijpen.



Misschien moeten NS'ers eens met de metro of bus gaan, die rijden weg op het moment dat het infobord 0 min.aangeeft, pas daarna gaan de deuren dicht en vertrekken ze.




Veel NS-ers lijden aan het 'not invented by us'-syndroom.
Vergeet niet dat de rijtijd tussen Schiphol en Leiden erg ruim is, waardoor je in de praktijk altijd te vroeg arriveert in Leiden, een kleine 2 minuten ook nog ingehaald kan worden. Bewust, ga ik vanuit om de overstap betrouwbaarder te maken.
NS Mag een groot voorbeeld nemen aan RET en GVB. Bij de Metro's weet je altijd waar je aan toe bent en wordt er inderdaad precies op tijd vertrokken.
iMark, je hebt het over een heel ander probleem, namelijk te korte overstaptijden. Ik weet niet of dat in dit specifieke geval ook geldt trouwens, maar het voorbeeld is wel aardig.



Ten overvloede, bij mijn oplossing wordt de gepubliceerde "vertrektijd" het moment waarop de vertrekprocedure begint. Reizigers kunnen tot dat moment nog instappen en de conducteur mag pas vanaf dat moment op zijn/haar fluitje blazen.



Dat een overstap van 1 minuut niet reëel is, is bijzaak. In de huidige dienstregeling is de overstap van 2 minuten in feite ook maar 1 minuut omdat de vertrekprocedure er ook binnen valt. In praktische zin heeft mijn oplossing nul komma nul invloed op de dienstregeling zelf. Alleen de "kijk" erop verandert.
Het probleem dat bestaat is van de "papieren" overstaptijden. Dat zijn we eens. Mijn oplossing laat die "papieren" overstaptijden werkelijkheid worden doordat er niet meer te vroeg met de vertrekprocedure begonnen wordt. De oplossing van Martin7182 is geen oplossing. Een overstap in Leiden zoals in zijn voorbeeld zal dan niet gehaald worden omdat al om 12.44 de deuren gesloten worden. En de NS-ers kennende beginnen ze dan al om 12.43.40 te fluiten.



12:27 Vertrek Schiphol

12:43 Aankomst Leiden

12:45:00 Fluitsignaal Leiden

12.45:20 Vertrek Leiden

13:18 Aankomst Rotterdam



Ziedaar, de aansluiting in Leiden wordt gehaald.

Reageer