De trein rijdt voor me ogen weg heb de longen uit me lijf gerend en die conducteur ziet me rennen en hij gaat weg wat is dit nou weer
Zonder route, station en tijdstip valt er niets te checken.
Overigens moeten treinen op tijd vertrekken en kan er niet zomaar gewacht worden op rennende reizigers want dan blijven op sommige station de treinen continu staan.
Kortom.... te vroeg vertrekken? Verzamel bewijs en haal je geld terug.
Natuurlijk, Henk kan alles

Nee dat is onzin. Maar in dit geval kan ik je wel helpen. Om 17.09.33 stond de trein nog stil. Om 17.09.43 reed de trein 9 KM/h. Op dat moment zat de vertrekprocedure er dus al op, waar je ook nog wat marge bij moet tellen tussen het moment van groene lamp krijgen en het werkelijk snelheid maken en meten van die snelheid.
Enfin, dank voor het meedenken mensen, volgende keer beter... Conducteurs en machinisten opgelet: morgen doe ik weer een poging de trein van 17.10 te halen...
Dan klopt eindelijk de overstaptijd in de reisplanner. Nu krijg je 3 minuten te zien, waarvan 1 minuut minder vanwege aankomst op de 59e seconde van de aankomsttijd, en 1 minuut minder wegens fluiten en sluiten vóór vertrektijd. NETTO 1 minuut om als een malloot de trappen op en af te vliegen om je aansluiting te halen.
Den Bosch is ook zo'n miskleun: door de ligging van de wissels staan de stoptreinen aan t eind van het perron. Nog minder overstaptijd.
Ok, laat ik een laatste poging wagen. De dienstregeling blijft ongewijzigd. Punt. Daarna ontwikkelen we in het geheim een nieuwe NS-app die de dienstregeling weergeeft, die alleen reizigers kunnen raadplegen. En nu komt de clue; van alle vertrektijden wordt 1 minuut afgetrokken! Zie mijn post #39 hierboven als voorbeeld, onder "Straks:". De nieuwe app laat dus een iets andere "kijk" op de echte dienstregeling zien. Stiekem voor mezelf heb ik deze app al en hij werkt prima 🙂
Van NS valt hier sowieso niets te verwachten, dat is gewoon een procesgericht bedrijf waar de klanten bijzaak zijn. Zolang het klantbelang gelijk oploopt met het procesbelang, is dat geen enkel probleem. Zodra dat uit elkaar gaat lopen, zie je dat NS structureel voor het proces kiest en de klant het nakijken heeft.
Hier ligt een belangrijke taak voor de concessieverlener, de overheid. Alleen, overheid en klantgerichtheid is ook zelden een prettige combinatie. Maar mocht die overheid eens een helder moment hebben, invoeren van echte reizigerspunctualiteit (dus met echt gehaalde aansluitingen i.p.v. theoretisch gehaalde) zal in een mum van tijd leiden tot het naar achteren schuiven van het begin van de vertrekprocedure.
Het blijft natuurlijk te bezopen voor woorden dat de leiding van NS het probleem van te vroeg vertrekkende treinen niet wenst te onderkennen en er ook niet tegen wordt opgetreden.
Nee, je reishistorie wordt bekeken en vergeleken met de bekende vertragingen. Als daar uit komt dat die gegevens overeenkomen, kan er restitutie worden verleend. Dit is dan afhankelijk van het type abonnement (de ...Vrij producten krijgen een deel van de maandkosten terug, de saldo abonnementen krijgen bij 30 min vertraging 50% terug en bij 60min of meer 100%, van die reis, met een minimumbedrag van 2,30 voor je kunt claimen)
Goedemorgen Marta K en welkom bij de NS Community.
Het lijkt er inderdaad op dat de betreffende trein 1 minuut te vroeg is vertrokken, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Edwin heeft al geadviseerd wat jij zou kunnen doen, ik heb in ieder geval een melding gemaakt hiervan.
Je reisgegevens zullen dan ook moeten kloppen 🙂
Ik heb het overstappen die niet gehaald worden doordat er te vroeg vertrokken wordt. Jij wilt dat probleem nog verergeren door nog eerder de deuren te sluiten. Dat lijkt me eerlijk gezegd een heel slecht idee. Nog slechter dan de huidige vertrekprocedure van NS waardoor treinen te vroeg vertrekken en aansluitingen niet gehaald worden.
@Coryza
Je volkomen gelijk dat je stelt dat op veel trajecten er speling in de dienstregeling zit om kleine vertragingen op te vangen. Het is daarom des te krankzinniger dat NS met de huidige vertrekprocedure treinen te vroeg laat vertrekken. Daar heeft helemaal niemand iets aan.
In jouw voorstel klopt het met die aansluitingen ook niet meer op papier. Daar komt NS niet mee weg bij de concessieverlener als ineens zwart op wit staat dat een groot deel van de aansluitingen niet meer haalbaar is. Ook al is dat nu ook al vaak de praktijk en verandert de werkelijke overstaptijd niet, het is een essentieel verschil.
Dat wordt in mijn oplossing niet anders:
12:44 "Vertrek" Leiden
Betekent dan in de praktijk:
- gegarandeerd instappen mogelijk tot 12:44:00
- de conducteur fluit tussen 12:44:00 en 12:44:50
- om 12:45 zet de trein zich in beweging
Hoe vaak moet ik het nog zeggen: precies zoals nu ook al het geval is!!! Wegrijden tussen 12:44 en 12:45 wordt niet meer gezien als te vroeg vertrekken. Zoals ik al zei: alleen de "kijk" erop verandert 🙂
Fluiten dus pas om 12.45.00 (goh, dat is de vertrektijd!) en vertrek rond 12.45:15.
Het punt is dat zowel NS als jij te vroeg de deuren sluiten. Hoe je daar ook naar kijkt, te vroeg blijft te vroeg.
Misschien moeten NS'ers eens met de metro of bus gaan, die rijden weg op het moment dat het infobord 0 min.aangeeft, pas daarna gaan de deuren dicht en vertrekken ze.
Dat bepaalde overstappen daardoor misschien niet te halen zijn is eigenlijk off-topic, maar het een heeft wel met het ander te maken. Wat mijn voorbeeld mooi laat zien is dat een overstap van 2 minuten in werkelijkheid iets korter is. In de praktijk valt het vaak mee, maar je zult maar net een conducteur hebben die op zijn strepen staat en doodleuk 1 minuut voor vertrek met de vertrekprocedure begint. Daar wil ik vanaf en dat kan alleen door inzichtelijk te maken dat bepaalde overstappen te krap zijn. Ergo, geef het moment dat de vertrekprocedure KAN beginnen gewoon op de borden aan als "vertrektijd".
Bijkomend voordeel is dat niemand meer hoeft te klagen over te vroeg vertrekkende treinen. In de voorwaarden staat:
Dat is nogal onduidelijk, want nergens staat hoeveel eerder dat kan zijn. Straks staat er:
U begrijpt dat u kunt instappen tot de geplande vertrektijd. Daarna sluiten de deuren.🙂
Wat jouw "oplossing" inhoudt is dat de krappe aansluitingen helemaal verdwijnen omdat de deuren dan nog eerder gesloten worden dan nu al het geval en ook nog eens de vertrektijd een minuut eerder stelt. Dan gaan alle cross platform overstappen van 2 minuten de prullenbak in. Je hebt dan inderdaad het probleem van de krappe aansluitingen opgelost door ze simpelweg af te schaffen. Gefeliciteerd.
Misschien moeten NS'ers eens met de metro of bus gaan, die rijden weg op het moment dat het infobord 0 min.aangeeft, pas daarna gaan de deuren dicht en vertrekken ze.
Veel NS-ers lijden aan het 'not invented by us'-syndroom.
Ten overvloede, bij mijn oplossing wordt de gepubliceerde "vertrektijd" het moment waarop de vertrekprocedure begint. Reizigers kunnen tot dat moment nog instappen en de conducteur mag pas vanaf dat moment op zijn/haar fluitje blazen.
Dat een overstap van 1 minuut niet reëel is, is bijzaak. In de huidige dienstregeling is de overstap van 2 minuten in feite ook maar 1 minuut omdat de vertrekprocedure er ook binnen valt. In praktische zin heeft mijn oplossing nul komma nul invloed op de dienstregeling zelf. Alleen de "kijk" erop verandert.
12:27 Vertrek Schiphol
12:43 Aankomst Leiden
12:45:00 Fluitsignaal Leiden
12.45:20 Vertrek Leiden
13:18 Aankomst Rotterdam
Ziedaar, de aansluiting in Leiden wordt gehaald.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.