beantwoord

Treinpad na station Deventer

  • 7 March 2024
  • 5 reacties
  • 126 Bekeken

Reputatie 5

Hi all,

Ik heb een relatief domme vraag. Een beetje achtergrond informatie:

De intercity Deventer → Enschede vertrekt in Deventer vanaf spoor 3. Dat is tot aan de splitsing volgens mij gewoon een recht stuk spoor zonder wissels. Normaal gaat dat ook goed, maar de afgelopen week maak ik mee dat ie na het vertrek een wissel pakt via het rangeerterrein en dan aan het eind van het rangeerterrein weer de hoofdbaan (hoe noem je dat?) oprijdt.

Er is geen andere trein die het pad blokkeert, de trein Deventer → Zutphen doet het wel gewoon, net als de sprinter richting Colmschate en verder.

Het boeit verder niet qua dienstregeling, want je verliest er misschien 30 seconden door, maar ik was gewoon benieuwd waarom zoiets gebeurt.

Groetjes Mark

icon

Beste antwoord door Tamzin 7 March 2024, 17:57

Bekijk origineel

5 reacties

Vaak is dat "roestrijden". Men laat dan treinen een stukje via weinig gebruikte wissels en sporen rijden om roestvorming te voorkomen. 

Het antwoord van Tamzin is waarschijnlijk het correcte antwoord.

Reputatie 5

Aha weer wat geleerd. Vond het al zo gek. Het is ook elke keer een ander rangeerspoor wat ie pakt. 

Reputatie 7

Dat het om roestrijden gaat klopt inderdaad. Elk in dienst zijnd spoor moet één keer per 24 uur worden bereden met tenminste 12 assen. Als er niet wordt roestgereden dan wordt bijvoorbeeld de bediening van wissels en de ATB-frequentie in het spoor onbetrouwbaar (ATB = een soort snelheidsmonitor). Wat in Deventer gebeurt vind om die reden dan ook op veel andere van dit soort sporen plaats, denk aan Uitgeest of Tilburg universiteit.

Reputatie 7
Badge +1

Of op Schiphol 🫢: https://www.nu.nl/binnenland/6304390/hinder-voor-treinreizigers-rond-schiphol-door-roestig-spoor.html

Reageer