Skip to main content

Kan er vaker gecontroleerd worden speciaal tussen Dordrecht en Breda? Deze week al drie zwartrijders gesignaleerd. Lopen achter iemand aan de poortjes door en wachten in Breda tot er iemand door de poortjes naar buiten gaat. Net op Prinsenbeek stond er een figuur weggedoken in capuchon te wachten voor de poortjes en die glipte achter mij aan. Ik durfde niets te zeggen, er was verder niemand. De trein was  vrijwel leeg, geen controle natuurlijk (de conducteur zat bij de machinist) en in Breda sprong ie over het poortje (daar zijn de poortjes laag). Dit is aan de orde van de dag en zeer ergerlijk altijd weer. Als vaste reiziger zie je heel wat zo dagelijks. Vooral op de latere avond zie ik dit heel vaak in Breda.

Ja ze lopen kans op een boete maar wel een uiterst minimale kans. Ik weet ook dat deze reactie niets op zal lossenmaar wil het toch weer kwijt.

Zonet weer eentje gespot, zondagochtend 10.15. Ingestapt Etten- Leur, geen mondkapje om. Liep wat te dwalen door de trein, ging niet zitten. Halve liter bier in de hand. In Breda eruit, schopte een keer tegen een poortje en sprong toen lenig eroverheen. Wie doet je wat?

Op spoor 5 stond veiligheidspersoneel met zijn vieren te wachten op de trein uit Brussel. Die hebben er niets van gemerkt.

Toevallig was ik op dat moment ook aan het werk in Breda (stond daar nog niet bij), dus heb toevallig wat meer achtergrond informatie. Kan natuurlijk niet te veel delen.
Treintje wat om 10.18 binnen zou komen zaten 4 personen in zonder kaartje, id weigeren etc. Waarvan een dronken en vervelend. Vandaar de inzet en locatie.

Kan me goed voorstellen dat het dan even lijkt alsof er 4 man niets staat te doen, een aantal minuten later was het goed druk. Je kunt natuurlijk niet overal tegelijkertijd zijn en dat blijft vaak het lastige.

Natuurlijk is het een kosten/baten kwestie. Alle stations 100% afsluiten, controleren 24/7 is natuurlijk niet rendabel en haalbaar. Er zal nu inderdaad altijd een risico zijn dat er wat tussendoor glipt.

Als de conducteurs meer gaan controleren, veel zichtbaar zijn, kom je al een heel eind verder.
 


Grijsrijders in de 1e klas bedoel je? Dan moeten ze mij niet tegenkomen, want ik controleer met regelmaat de eerste klas en iedereen krijgt een UVB als je daar niet hoort (of een NS flex registratie wat correctietarief oplevert)

Bij Flex is het simpel natuurlijk. Neem aan dat je ze dan wel van je registratie op de hoogte stelt, want zo te lezen zeggen de meeste HC’s al gauw “het is goed zo” (net zoals bij een missende incheck) en zijn die beste reizigers nogal verbaasd/verbolgen over het feit dat ze een paar minuten later een mail krijgen over een correctie (of die later terug zien in hun reishistorie of factuur).

Het is volgens mij lange tijd de ‘norm’ geweest om ze de keuze te geven (verklassen naar de 2e of een UvB) maar dat werkt dus niet, en al helemaal niet als (men vindt dat) het druk is.

Een omroep (controle aankondigen) schijnt ook goed te werken, om de scheefrijders pro-actief de 1e klas uit te jagen zonder dat je zelf iets hoeft te doen🤣

Wel apart dat iemand met Flex bij controle uitendelijk 20 euro mag aftikken, terwijl een UvB voor reizigers op saldo (en studenten) 50 euro kost, plus het verschil tussen 2e en 1e klas voor je reis.

Aan de andere kant, de saldo-reizigers kunnen bij een automaat voor 10 euro (daluren) of 6 euro (weekend) een upgrade halen, dat kan bij Flex dan weer niet voor een incidenteel 1e klas ritje.

Als ik heb aangegeven dat de eerste klasse alleen bedoeld is voor mensen met een eerste klas vervoerbewijs, dan breng ik ze niet op de hoogte van de registratie voor de eerste klas. Mensen hebben dan zelf de mogelijkheid te checken of het goed staat. Als mijn kaartlezer 2e klas aangeeft en de backoffice heeft 1e klas staan dan komt er alsnog geen correctietarief.

Ik had donderdag HSL dienst. voorste 2 rijtuigen van 9 helemaal leeg. Ik controleren in achterste eerste klas. Heb daar bijna 20 mensen voorzien van een correctie voor klasse 1. Éen meneer werd boos op mij omdat ik hem naar de 2e klas stuurde terwijl mensen stonden. Ik heb die mensen meerdere keren gevraagd om naar voren te gaan en uiteindelijk maar gesommeerd. Het is echt van de zotte. Als ik als HC de opdracht geef om naar voren te lopen dan moet je dat gewoon doen. 


Het is helaas een bekend fenomeen. De leiding van NS lijkt niet erg geïnteresseerd in het controleren van vervoerbewijzen. Ze hebben zichzelf wijsgemaakt dat het allemaal geregeld is door het plaatsen van poortjes.


@Jeroen probleem is wel bekend, maar zitten een beetje met capaciteit. Worden wel acties in rsd gehouden


Ik heb het idee dat er bij NS net zo gedacht wordt als bij het zelfscannen in de supermarkten. Het is veel duurder om 100% controle uit te voeren dan af en toe een niet afgerekende reis of product als verliesje te moeten schrijven.

Tegen de notoire zwartrijders die door de poortjes mee naar binnen en naar buiten glippen is amper iets te doen. Behalve dan natuurlijk controle in de treinen zelf of menselijk toezicht bij de poortjes. NS-ers zijn het gevoel voor de realiteit kwijtgeraakt sinds de invoering van de poortjes. Er leeft het gevoel dat er in de treinen niet gecontroleerd hoeft te worden tussen twee stations met in- en uitgangscontrole. Het bedrijft lijdt van hoog tot laag aan een bijna kinderlijke naïveteit. 


Ik had donderdag HSL dienst. voorste 2 rijtuigen van 9 helemaal leeg. Ik controleren in achterste eerste klas. Heb daar bijna 20 mensen voorzien van een correctie voor klasse 1. Éen meneer werd boos op mij omdat ik hem naar de 2e klas stuurde terwijl mensen stonden. Ik heb die mensen meerdere keren gevraagd om naar voren te gaan en uiteindelijk maar gesommeerd. Het is echt van de zotte. Als ik als HC de opdracht geef om naar voren te lopen dan moet je dat gewoon doen. 

Mooi om te lezen! Bedankt voor je tomeloze inzet. 😁 Vooral op de HSL waren mijn ervaringen namelijk altijd een misser. Van het massale grijsrijden tussen Schiphol en Amsterdam door toeristen, tot het totale gebrek aan controle tijdens een rit van Schiphol tot aan Breda (waarna eindelijk een ‘treinbegeleider’ van de NMBS langskwam).

Afgelopen weekend in een dubbeldekker tussen Zwolle en Arnhem weer iets absurds meegemaakt: Kennelijk was een grijsrijder al eerder uit de 1e klas beneden gestuurd, waarna hij besloot in de 1e klas direct erboven te zitten. Toen de dienstdraaiende HC ook daar langskwam, raakten de twee in discussie: ‘Ik wist niet dat boven ook 1e klas was!’ Met als resultaat dat meneer voor de tweede keer in 1 rit met een waarschuwing wegkwam. Werkelijk van de zotte hoe makkelijk het misbruik soms gaat.

Om dan op deze wijze te lezen hoe er steeds vaker correctietarieven worden uitgedeeld, balanceert enigszins zulke absurde taferelen zoals de mijne.


Vorige week ook eens een keer meegemaakt op station Zwolle dat er iemand achter me door de poortjes liep. Niet echt prettig dat er mensen zo dicht achter je aan lopen. Draagt niet echt bij aan het gevoel van veiligheid. Als die poortjes geen barrière vormen voor zwartrijders kun je ze trouwens net zo goed open laten staan. Er staat (in ieder geval in Zwolle) ook helemaal geen personeel bij te controleren. Voor zo'n station zou dat toch wel uit moeten kunnen zou je zeggen.


Moet zeggen dat de frequentie van controle iets toegenomen is de laatste tijd. Maar je hebt er niks aan als de grijsrijders alleen weggestuurd worden en even later gewoon weer terugkomen.

 

Grijsrijders in de 1e klas bedoel je? Dan moeten ze mij niet tegenkomen, want ik controleer met regelmaat de eerste klas en iedereen krijgt een UVB als je daar niet hoort (of een NS flex registratie wat correctietarief oplevert)

 


Kan er vaker gecontroleerd worden speciaal tussen Dordrecht en Breda? Deze week al drie zwartrijders gesignaleerd. Lopen achter iemand aan de poortjes door en wachten in Breda tot er iemand door de poortjes naar buiten gaat. Net op Prinsenbeek stond er een figuur weggedoken in capuchon te wachten voor de poortjes en die glipte achter mij aan. Ik durfde niets te zeggen, er was verder niemand. De trein was  vrijwel leeg, geen controle natuurlijk (de conducteur zat bij de machinist) en in Breda sprong ie over het poortje (daar zijn de poortjes laag). Dit is aan de orde van de dag en zeer ergerlijk altijd weer. Als vaste reiziger zie je heel wat zo dagelijks. Vooral op de latere avond zie ik dit heel vaak in Breda.

Ja ze lopen kans op een boete maar wel een uiterst minimale kans. Ik weet ook dat deze reactie niets op zal lossenmaar wil het toch weer kwijt.

Volgens mij weet je al precies waar deze post terecht komt. In de digitale papierversnipperaar. Er zijn nu al veel meer dan 100 topics over falende controle bij NS. Ze reageren inmiddels ook al niet meer in de laatste topics. Is gewoon verschroeide aarde tactiek. Best wel treurig. Ik heb NS inmiddels maar geclassificeerd als "net-niet” bedrijf, dat alleen overleeft omdat het voor een groot gedeelte een monopolist als. Indien er echte concurrentie op het spoor zou komen is het bedrijf ten dode opgeschreven.


De poortjes helpen natuurlijk wel wat. Maar niet tegen notoire meeglippers die ook wel weten dat ze in de trein niet gecontroleerd gaan worden. Hetzelfde probleem speelt bij de metro in Amsterdam. Daar heb ik lenige jongens gewoon over hoge poortjes zien klimmen.


Ik had donderdag HSL dienst. voorste 2 rijtuigen van 9 helemaal leeg. Ik controleren in achterste eerste klas. Heb daar bijna 20 mensen voorzien van een correctie voor klasse 1. Éen meneer werd boos op mij omdat ik hem naar de 2e klas stuurde terwijl mensen stonden. Ik heb die mensen meerdere keren gevraagd om naar voren te gaan en uiteindelijk maar gesommeerd. Het is echt van de zotte. Als ik als HC de opdracht geef om naar voren te lopen dan moet je dat gewoon doen. 

Top @Sander-VH Fijn dat je zichtbaar bent en controleert.

En zo wordt weer duidelijk hoe veel er wel niet “grijsgereden” wordt en hoe belangrijk controle is. Bovendien is het ook rechtvaardig naar de netjes betalende NS-reiziger toe. 

Of je het nu wel of niet eens bent met het bestaan van de 1e klas, deze bestaat nog altijd en dan heb je je aan regels daaromtrent te houden. Wat kennelijk moeilijk is voor een deel van de bevolking.


En toch heb ik in mijn 5 jaar treinforenzen juist veel meer controle gehad tijdens mijn reizen in een sprinter die om de paar minuten stopte dan in een IC. Ik heb dat eens ruim anderhalf jaar lang bijgehouden, en het was 2 keer in een IC en 34 keer in een sprinter. Een enkele keer als ik op Den Haag Centraal achterin (dus aan de kant van de stationshal) was ingestapt was de controle nog tussen Centraal en Laan van NOI (dat is echt wel een heel kort stukje) of net na Laan van NOI, maar de meeste keren stapte ik op Laan pas in de sprinter en dan ook verder naar voren en was de controle meer in de buurt van Voorschoten of net voor De Vink, waar ik uitstapte. De HC begon blijkbaar iedere keer achterin.

Anderhalf jaar lang en dan 36 controles? Hoe vaak reisde je dan? Als dat 5 dagen in de week was werd er tijdens iets meer dan 10% meer van de ritten een controle gehouden. Of misschien duidelijker nog in misschien wel 85% van de gevallen niet…. Dan is 1 keer per 14 dagen gesnapt worden zonder kaartje op sommige trajecten al snel goedkoper dan een abbo. Ik heb wel eens een zwartrijder na heftig zoeken in alle zakken horen zeggen “kaartje is kennelijk uit m'n zak gevallen… dan krijg je toch 50 euri van mij en dan is het toch geregeld” En nadat het geregeld was en de HC verder liep…. “Wij respecteren elkaar, ik maak geen probleem met hem, hij heeft een zwartrijder gesnapt en ik ben 100 of 150 euro per maand goedkoper uit”.

 


Ik reisde toen 5 dagen in de week, minus vakantie en vrije dagen. En naast die 36 keer dat ik zelf gecontroleerd werd waren er nog keren dat er wel gecontroleerd werd maar dat ik op mijn bestemming was voordat de HC bij mij was of dat ik wachtend op het perron door de ramen van de stoppende trein zag dat er gecontroleerd werd door V&S en het gedeelte waar ik ging instappen al hadden gecrontroleerd. Het was ook heel wisselend, eens een periode van bijna 3 maanden langgeen enkele controle gehad (waar ook mijn 3 weken zomervakantie inviel) om vervolgens in augustus 8 keer gecontroleerd te worden en zelfs 3 keer in 1 week.


Het zou alleen al fijn zijn wanneer er conducteurs zijn die heen en weer lopen door de trein. De 1e klas is vaak bezet met mensen die daar geen kaartje voor hebben. Dan bepalen ze zelf dat ze daar mogen zitten. En zo'n 1e klas stiltecoupe is ook supergezellig en zit zo relaxt. Boetes worden ook niet geschreven en daar sta je in de 1e klas met je dure kaartje. 


Het is helaas een bekend fenomeen. De leiding van NS lijkt niet erg geïnteresseerd in het controleren van vervoerbewijzen. 

De leiding van NS lijkt nergens in geïnteresseerd te zijn, al hele lange tijd totaal onzichtbaar.


Ik ben dit jaar 15x gecontroleerd, in 18 weken bij ongeveer 750-800 kilometer per week.

Dus even uit de losse pols: 1x per ongeveer kleine 1000 kilometer gemiddeld in mijn geval….

Duizend dus…. :(


Moet zeggen dat de frequentie van controle iets toegenomen is de laatste tijd. Maar je hebt er niks aan als de grijsrijders alleen weggestuurd worden en even later gewoon weer terugkomen.

Op Breda- Prinsenbeek staat de grote poort direct naast de serie incheckpoortjes op spoor 2 al de hele week wagenwijd open. Je kan zo doorlopen. Waarom? De poort naast het scherm langs het perron op spoor 1 stond eerder ook open, deze is nu wel dicht.


Ik zie ook wel eens een zwartrijder. Daar kan ik me niet echt druk om maken. Er verdwijnen ook met enige regelmaat fietsen uit de bewaakte en onbewaakte stallingen, ondanks camerabewaking. Daar heb je als het je overkomt veel meer last van. Daar doet men (stalling, gemeente, NS, politie) niets aan. 

Ook wel eens met een HC gesproken over het "probleem” zwartrijders. Die zei: “Meneer, meer controle zou leuk zijn als het zou kunnen. Op trajecten waar de stations dicht bij elkaar liggen heb je tussen het sleutelen door geen tijd om bonnen te schrijven. Bovendien vind ik dat ik, als ik een reiziger “beboet”, hem of haar op de hoogte moet brengen van zijn/haar rechten. Dan ben je zo een paar minuten kwijt. Dus moet je vaak alweer sleutelen. Ik kan moeilijk mijn trein 10 of meer minuten vertraging op laten lopen om te schrijven of de reiziger de kans te geven mijn gegevens te noteren of om op V&S te wachten.” 

 


“kostenneutraal” is het toverwoord. Geef controleurs een stopwatch die per seconde ook een oplopend bedrag in euro’s laat zien. Moet jij eens opletten hoe snel de zwartrijder zijn gegevens afgeeft ;)


Erg irritant; Zo goed als iedere dag glippen er jongens (iedereen kent het type) met reizigers mee door de poortjes in Roosendaal. 
Op het moment dat je iets zegt of ze tegenhoudt lopen ze je omver en hebben ze een grote mond en willen ze vechten🤨 erg agressief. 
Ook geen vast personeel meer op het station. Dit geeft geen veilig en prettig gevoel.

Buiten dat, betaal ik 250 euro per maand. Maar ik vraag me af waarom. Als toch niemand er iets aan doet, kan ik ook wel gratis gaan reizen en door de poortjes glippen


Een bekend fenomeen. Vaak te zien op stations. Wat helpt is structurele vervoersbewijzencontrole in de trein. Voor lange discussies over het gebrek hieraan verwijs ik u naar talloze andere topics. 


@Slidestops  Misschien iets om op te pakken in de regio.

 


Vorige week ook eens een keer meegemaakt op station Zwolle dat er iemand achter me door de poortjes liep. Niet echt prettig dat er mensen zo dicht achter je aan lopen. Draagt niet echt bij aan het gevoel van veiligheid. Als die poortjes geen barrière vormen voor zwartrijders kun je ze trouwens net zo goed open laten staan. Er staat (in ieder geval in Zwolle) ook helemaal geen personeel bij te controleren. Voor zo'n station zou dat toch wel uit moeten kunnen zou je zeggen.

Die poortjes vormen heus wel een (kleine) barrière. Anders zou je niet eens spreken van een ‘gesloten’ of ‘open’ poortje. Ze hebben ook een ontmoedigend effect. Het ‘tailgaten’ geeft inderdaad een onveilig gevoel, maar het zou nog veel erger zijn zonder poortjes; dan loopt dat volk continue overal. Verder is het ook een kosten/baten analyse; hoeveel geld zou de NS mislopen door zwartrijders en is dat meer of minder dan wat controlerend personeel zou kosten? Personeel wordt betaald per uur en kost net zoveel als ze ogenschijnlijk niks doen.


Verder is het ook een kosten/baten analyse; hoeveel geld zou de NS mislopen door zwartrijders en is dat meer of minder dan wat controlerend personeel zou kosten? Personeel wordt betaald per uur en kost net zoveel als ze ogenschijnlijk niks doen.

Waarom kan het bij de regionale vervoerders als Blauwnet dan wel. In die stoptreinen is er vaak controle (blijkbaar wordt dat door Keolis nodig geacht), ook al stoppen ze om de 5 tot 8 minuten. Dat zou in NS-sprinters ook kunnen. Zo lang zijn die niet. 

Ik reisde kort geleden een keer van Rotterdam naar Breukelen met de sprinter; de conducteur zat in het 1e klas stukje tijdens de hele rit (daar zat ik ook) en hij ging alleen even heen en weer naar buiten om te sleutelen. Verder was hij bezig op zijn telefoon. Je vraagt je dan toch altijd weer af; waarom loop je niet gewoon een paar maal door de trein? 

Maar goed, op dit forum zijn al lange topics geweest over de invulling van de conducteursfunctie.


Ik had het over controle bij de poortjes, niet over controle in de trein. De reden dat je conducteurs minder ziet in de trein zal ongetwijfeld met de pandemie te maken hebben.


Poortjes en zwartrijders... Net een groep lallende aangeschoten mannen, een stuk of 15, beneden in de hal in Breda. Enkele rokend. Had ze al op het perron gezien. De poortjes hielden ze even tegen, tot ze erover klommen/sprongen of met andere mensen meeliepen.Een kakofonie van geschreeuw en geluidssignalen. En dan lekker de stad in. Tja, nergens personeel te bekennen.

Breda is ook zo'n station waar je elke dag kan verbazen.


Reageer