beantwoord

Veel zwartrijders



Toon eerste bericht

33 reacties

Badge +3

Grijsrijders in de 1e klas bedoel je? Dan moeten ze mij niet tegenkomen, want ik controleer met regelmaat de eerste klas en iedereen krijgt een UVB als je daar niet hoort (of een NS flex registratie wat correctietarief oplevert)

Bij Flex is het simpel natuurlijk. Neem aan dat je ze dan wel van je registratie op de hoogte stelt, want zo te lezen zeggen de meeste HC’s al gauw “het is goed zo” (net zoals bij een missende incheck) en zijn die beste reizigers nogal verbaasd/verbolgen over het feit dat ze een paar minuten later een mail krijgen over een correctie (of die later terug zien in hun reishistorie of factuur).

Het is volgens mij lange tijd de ‘norm’ geweest om ze de keuze te geven (verklassen naar de 2e of een UvB) maar dat werkt dus niet, en al helemaal niet als (men vindt dat) het druk is.

Een omroep (controle aankondigen) schijnt ook goed te werken, om de scheefrijders pro-actief de 1e klas uit te jagen zonder dat je zelf iets hoeft te doen. 🤣

Wel apart dat iemand met Flex bij controle uitendelijk 20 euro mag aftikken, terwijl een UvB voor reizigers op saldo (en studenten) 50 euro kost, plus het verschil tussen 2e en 1e klas voor je reis.

Aan de andere kant, de saldo-reizigers kunnen bij een automaat voor 10 euro (daluren) of 6 euro (weekend) een upgrade halen, dat kan bij Flex dan weer niet voor een incidenteel 1e klas ritje.

Reputatie 6

Ik zie ook wel eens een zwartrijder. Daar kan ik me niet echt druk om maken. Er verdwijnen ook met enige regelmaat fietsen uit de bewaakte en onbewaakte stallingen, ondanks camerabewaking. Daar heb je als het je overkomt veel meer last van. Daar doet men (stalling, gemeente, NS, politie) niets aan. 

Ook wel eens met een HC gesproken over het "probleem” zwartrijders. Die zei: “Meneer, meer controle zou leuk zijn als het zou kunnen. Op trajecten waar de stations dicht bij elkaar liggen heb je tussen het sleutelen door geen tijd om bonnen te schrijven. Bovendien vind ik dat ik, als ik een reiziger “beboet”, hem of haar op de hoogte moet brengen van zijn/haar rechten. Dan ben je zo een paar minuten kwijt. Dus moet je vaak alweer sleutelen. Ik kan moeilijk mijn trein 10 of meer minuten vertraging op laten lopen om te schrijven of de reiziger de kans te geven mijn gegevens te noteren of om op V&S te wachten.” 

 

Reputatie 7
Badge +3

En toch heb ik in mijn 5 jaar treinforenzen juist veel meer controle gehad tijdens mijn reizen in een sprinter die om de paar minuten stopte dan in een IC. Ik heb dat eens ruim anderhalf jaar lang bijgehouden, en het was 2 keer in een IC en 34 keer in een sprinter. Een enkele keer als ik op Den Haag Centraal achterin (dus aan de kant van de stationshal) was ingestapt was de controle nog tussen Centraal en Laan van NOI (dat is echt wel een heel kort stukje) of net na Laan van NOI, maar de meeste keren stapte ik op Laan pas in de sprinter en dan ook verder naar voren en was de controle meer in de buurt van Voorschoten of net voor De Vink, waar ik uitstapte. De HC begon blijkbaar iedere keer achterin.

Reputatie 7

Ik reis regelmatig met Blauwnet in Overijssel tussen Zutphen - Hengelo en Zwolle - Enschede. Zeker 50% van de reizen is er controle. Soms ook door niet-geüniformeerd personeel dat zich dan legitimeert. En ook in de avonduren en zowel in drukkere als bijna lege treinen. Vliegende brigade, maar soms ook controleurs die de hele rit van A naar B door de trein gaan na iedere stop. Ik zou wensen dat dit bij NS kon, tenminste bij de sprinters. Maar dat zou ivm bepaalde eisen en het kostenplaatje niet kunnen heb ik eerder begrepen. Maar het voelt veel veiliger en prettiger en meer serieus genomen. Daardoor vind ik persoonlijk reizen tegenwoordig fijner met Keolis/Blauwnet.

Badge +3

Als mijn kaartlezer 2e klas aangeeft en de backoffice heeft 1e klas staan dan komt er alsnog geen correctietarief.

Klopt, want het systeem zoekt het wel uit bij RoR (Reizen op Rekenig dus Flex of Business Card)!

Ik had het volgens mij over iets anders, maar goed bezig!😅

Je collega Iris ook een pluim/veer ergens… https://twitter.com/ikkuh1981/status/1647256223362809859

Zo rollen we (en zo hoort het).. 🤣

Vandaag weer genoeg... 10 reizigers weer voorzien van een geldig kaartje. Morgen weer een nieuwe dag

Reputatie 7
Badge +3

Ik reis regelmatig tussen Hilversum en Utrecht Overvecht. Nog nooit controle gehad. Op beide stations staan poortjes.

Burgercontroles doen we ook wel, alleen daar zitten stiekem meer haken en ogen aan als dat je zou denken.

Als het op bepaalde tijdstippen opvalt op Breda, hoor ik het graag. Mijn regio dus kan ik eens een balletje opgooien.

Reputatie 7

Zonet weer eentje gespot, zondagochtend 10.15. Ingestapt Etten- Leur, geen mondkapje om. Liep wat te dwalen door de trein, ging niet zitten. Halve liter bier in de hand. In Breda eruit, schopte een keer tegen een poortje en sprong toen lenig eroverheen. Wie doet je wat?

Op spoor 5 stond veiligheidspersoneel met zijn vieren te wachten op de trein uit Brussel. Die hebben er niets van gemerkt.

Zie het meestal in de wat latere avonduren en in de ochtend. Volgens mij zijn er veel die onder invloed van iets zijn. 

Reageer