beantwoord

Veel zwartrijders


Reputatie 7

Kan er vaker gecontroleerd worden speciaal tussen Dordrecht en Breda? Deze week al drie zwartrijders gesignaleerd. Lopen achter iemand aan de poortjes door en wachten in Breda tot er iemand door de poortjes naar buiten gaat. Net op Prinsenbeek stond er een figuur weggedoken in capuchon te wachten voor de poortjes en die glipte achter mij aan. Ik durfde niets te zeggen, er was verder niemand. De trein was  vrijwel leeg, geen controle natuurlijk (de conducteur zat bij de machinist) en in Breda sprong ie over het poortje (daar zijn de poortjes laag). Dit is aan de orde van de dag en zeer ergerlijk altijd weer. Als vaste reiziger zie je heel wat zo dagelijks. Vooral op de latere avond zie ik dit heel vaak in Breda.

Ja ze lopen kans op een boete maar wel een uiterst minimale kans. Ik weet ook dat deze reactie niets op zal lossenmaar wil het toch weer kwijt.

icon

Beste antwoord door Slidestops 8 May 2021, 18:13

Bekijk origineel

33 reacties

Reputatie 7

Moet zeggen dat de frequentie van controle iets toegenomen is de laatste tijd. Maar je hebt er niks aan als de grijsrijders alleen weggestuurd worden en even later gewoon weer terugkomen.

Op Breda- Prinsenbeek staat de grote poort direct naast de serie incheckpoortjes op spoor 2 al de hele week wagenwijd open. Je kan zo doorlopen. Waarom? De poort naast het scherm langs het perron op spoor 1 stond eerder ook open, deze is nu wel dicht.

Reputatie 7

Poortjes en zwartrijders... Net een groep lallende aangeschoten mannen, een stuk of 15, beneden in de hal in Breda. Enkele rokend. Had ze al op het perron gezien. De poortjes hielden ze even tegen, tot ze erover klommen/sprongen of met andere mensen meeliepen.Een kakofonie van geschreeuw en geluidssignalen. En dan lekker de stad in. Tja, nergens personeel te bekennen.

Breda is ook zo'n station waar je elke dag kan verbazen.

Reputatie 6

Moet zeggen dat de frequentie van controle iets toegenomen is de laatste tijd. Maar je hebt er niks aan als de grijsrijders alleen weggestuurd worden en even later gewoon weer terugkomen.

 

Grijsrijders in de 1e klas bedoel je? Dan moeten ze mij niet tegenkomen, want ik controleer met regelmaat de eerste klas en iedereen krijgt een UVB als je daar niet hoort (of een NS flex registratie wat correctietarief oplevert)

 

Badge +3

Grijsrijders in de 1e klas bedoel je? Dan moeten ze mij niet tegenkomen, want ik controleer met regelmaat de eerste klas en iedereen krijgt een UVB als je daar niet hoort (of een NS flex registratie wat correctietarief oplevert)

Bij Flex is het simpel natuurlijk. Neem aan dat je ze dan wel van je registratie op de hoogte stelt, want zo te lezen zeggen de meeste HC’s al gauw “het is goed zo” (net zoals bij een missende incheck) en zijn die beste reizigers nogal verbaasd/verbolgen over het feit dat ze een paar minuten later een mail krijgen over een correctie (of die later terug zien in hun reishistorie of factuur).

Het is volgens mij lange tijd de ‘norm’ geweest om ze de keuze te geven (verklassen naar de 2e of een UvB) maar dat werkt dus niet, en al helemaal niet als (men vindt dat) het druk is.

Een omroep (controle aankondigen) schijnt ook goed te werken, om de scheefrijders pro-actief de 1e klas uit te jagen zonder dat je zelf iets hoeft te doen. 🤣

Wel apart dat iemand met Flex bij controle uitendelijk 20 euro mag aftikken, terwijl een UvB voor reizigers op saldo (en studenten) 50 euro kost, plus het verschil tussen 2e en 1e klas voor je reis.

Aan de andere kant, de saldo-reizigers kunnen bij een automaat voor 10 euro (daluren) of 6 euro (weekend) een upgrade halen, dat kan bij Flex dan weer niet voor een incidenteel 1e klas ritje.

Reputatie 6

Grijsrijders in de 1e klas bedoel je? Dan moeten ze mij niet tegenkomen, want ik controleer met regelmaat de eerste klas en iedereen krijgt een UVB als je daar niet hoort (of een NS flex registratie wat correctietarief oplevert)

Bij Flex is het simpel natuurlijk. Neem aan dat je ze dan wel van je registratie op de hoogte stelt, want zo te lezen zeggen de meeste HC’s al gauw “het is goed zo” (net zoals bij een missende incheck) en zijn die beste reizigers nogal verbaasd/verbolgen over het feit dat ze een paar minuten later een mail krijgen over een correctie (of die later terug zien in hun reishistorie of factuur).

Het is volgens mij lange tijd de ‘norm’ geweest om ze de keuze te geven (verklassen naar de 2e of een UvB) maar dat werkt dus niet, en al helemaal niet als (men vindt dat) het druk is.

Een omroep (controle aankondigen) schijnt ook goed te werken, om de scheefrijders pro-actief de 1e klas uit te jagen zonder dat je zelf iets hoeft te doen. 🤣

Wel apart dat iemand met Flex bij controle uitendelijk 20 euro mag aftikken, terwijl een UvB voor reizigers op saldo (en studenten) 50 euro kost, plus het verschil tussen 2e en 1e klas voor je reis.

Aan de andere kant, de saldo-reizigers kunnen bij een automaat voor 10 euro (daluren) of 6 euro (weekend) een upgrade halen, dat kan bij Flex dan weer niet voor een incidenteel 1e klas ritje.

Als ik heb aangegeven dat de eerste klasse alleen bedoeld is voor mensen met een eerste klas vervoerbewijs, dan breng ik ze niet op de hoogte van de registratie voor de eerste klas. Mensen hebben dan zelf de mogelijkheid te checken of het goed staat. Als mijn kaartlezer 2e klas aangeeft en de backoffice heeft 1e klas staan dan komt er alsnog geen correctietarief.

Ik had donderdag HSL dienst. voorste 2 rijtuigen van 9 helemaal leeg. Ik controleren in achterste eerste klas. Heb daar bijna 20 mensen voorzien van een correctie voor klasse 1. Éen meneer werd boos op mij omdat ik hem naar de 2e klas stuurde terwijl mensen stonden. Ik heb die mensen meerdere keren gevraagd om naar voren te gaan en uiteindelijk maar gesommeerd. Het is echt van de zotte. Als ik als HC de opdracht geef om naar voren te lopen dan moet je dat gewoon doen. 

Reputatie 7

Ik had donderdag HSL dienst. voorste 2 rijtuigen van 9 helemaal leeg. Ik controleren in achterste eerste klas. Heb daar bijna 20 mensen voorzien van een correctie voor klasse 1. Éen meneer werd boos op mij omdat ik hem naar de 2e klas stuurde terwijl mensen stonden. Ik heb die mensen meerdere keren gevraagd om naar voren te gaan en uiteindelijk maar gesommeerd. Het is echt van de zotte. Als ik als HC de opdracht geef om naar voren te lopen dan moet je dat gewoon doen. 

Top @Sander-VH Fijn dat je zichtbaar bent en controleert.

En zo wordt weer duidelijk hoe veel er wel niet “grijsgereden” wordt en hoe belangrijk controle is. Bovendien is het ook rechtvaardig naar de netjes betalende NS-reiziger toe. 

Of je het nu wel of niet eens bent met het bestaan van de 1e klas, deze bestaat nog altijd en dan heb je je aan regels daaromtrent te houden. Wat kennelijk moeilijk is voor een deel van de bevolking.

Badge +3

Als mijn kaartlezer 2e klas aangeeft en de backoffice heeft 1e klas staan dan komt er alsnog geen correctietarief.

Klopt, want het systeem zoekt het wel uit bij RoR (Reizen op Rekenig dus Flex of Business Card)!

Ik had het volgens mij over iets anders, maar goed bezig!😅

Je collega Iris ook een pluim/veer ergens… https://twitter.com/ikkuh1981/status/1647256223362809859

Zo rollen we (en zo hoort het).. 🤣

Vandaag weer genoeg... 10 reizigers weer voorzien van een geldig kaartje. Morgen weer een nieuwe dag

Reputatie 5

Ik had donderdag HSL dienst. voorste 2 rijtuigen van 9 helemaal leeg. Ik controleren in achterste eerste klas. Heb daar bijna 20 mensen voorzien van een correctie voor klasse 1. Éen meneer werd boos op mij omdat ik hem naar de 2e klas stuurde terwijl mensen stonden. Ik heb die mensen meerdere keren gevraagd om naar voren te gaan en uiteindelijk maar gesommeerd. Het is echt van de zotte. Als ik als HC de opdracht geef om naar voren te lopen dan moet je dat gewoon doen. 

Mooi om te lezen! Bedankt voor je tomeloze inzet. 😁 Vooral op de HSL waren mijn ervaringen namelijk altijd een misser. Van het massale grijsrijden tussen Schiphol en Amsterdam door toeristen, tot het totale gebrek aan controle tijdens een rit van Schiphol tot aan Breda (waarna eindelijk een ‘treinbegeleider’ van de NMBS langskwam).

Afgelopen weekend in een dubbeldekker tussen Zwolle en Arnhem weer iets absurds meegemaakt: Kennelijk was een grijsrijder al eerder uit de 1e klas beneden gestuurd, waarna hij besloot in de 1e klas direct erboven te zitten. Toen de dienstdraaiende HC ook daar langskwam, raakten de twee in discussie: ‘Ik wist niet dat boven ook 1e klas was!’ Met als resultaat dat meneer voor de tweede keer in 1 rit met een waarschuwing wegkwam. Werkelijk van de zotte hoe makkelijk het misbruik soms gaat.

Om dan op deze wijze te lezen hoe er steeds vaker correctietarieven worden uitgedeeld, balanceert enigszins zulke absurde taferelen zoals de mijne.

Reageer