beantwoord

Vergroenen station Enschede Centraal

  • 12 September 2023
  • 10 reacties
  • 202 Bekeken

Afgelopen zaterdag was ik op station Enschede Centraal. Wat mij meteen opviel is dat de perrons alleen uit stenen bestaan. Is het een idee om eens te kijken naar de mogelijkheden om station Enschede te vergroenen? Dit zou ook bijdragen aan het straatbeeld en het verkoelen van de perrons. Geen overbodige luxe met 31 graden afgelopen zaterdag. Ik ben benieuwd! 

icon

Beste antwoord door Lorena NS 12 September 2023, 10:56

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hey Marjolein27 en welkom op de NS Community! 

Dat is zeker een goed idee! Ik heb jouw suggestie intern doorgezet naar de juiste afdeling. Wellicht wordt het station steeds groener in de toekomst. 🌳

Reputatie 7
Badge +1

Is thans helemaal geen goed idee, want NS/Prorail hebben daar helemaal geen geld voor. En jij roept hier iets over Enschede, maar je kan dat voor elk station in Nederland zo'n beetje roepen want het zijn allemaal stenen kolossen. Dus nee rijp voor de prullenbak dit idee.

Reputatie 7
Badge +3

Goed idee, maar wie betaalt voor onderhoud zoals schoonmaken, afval weghalen en onkruid verwijderen?

Reputatie 7
Badge +3

Er vast meer mogelijk dan we in eerste instantie denken. In Utrecht zijn bushokjes vergroend.

https://www.gemeente.nu/ruimte-milieu/zo-effectief-zijn-groene-bushokjes/

Reputatie 7

Een verzorgd, groen station is een ideaal maar vraagt veel onderhoud en dus weer geld. Dat er niet is. Voor de franje en aankleding is nooit geld.

Het is wel veel fraaier natuurlijk. Uit het buitenland ken ik de kleine stations die volhangen met bloemen en volstaan met verzorgde plantenbakken. Volgens mij verzorgt de lokale gemeenschap die. 

Station Enschede is zeker een grijze, betonnen en stenen naoorlogse wederopbouwkolos met ervoor ook nog eens een enorme kale betonnen bak voor jongerenvertier als skaten, een muziekschommel en een soort grafzerk als waterornament. Ik kom er regelmatig en denk altijd, wat zonde. Vroeger tot in de jaren tachtig had je daar wel bomen, struiken en wat ander groen. Allemaal weg.

De stationsomgeving daar wordt de komende jaren weer flink verbouwd. Nog meer steen.

Reputatie 7
Badge +3

Er vast meer mogelijk dan we in eerste instantie denken. In Utrecht zijn bushokjes vergroend.

https://www.gemeente.nu/ruimte-milieu/zo-effectief-zijn-groene-bushokjes/

Dat klopt. En die hebben minimale onderhoud nodig. Er hoeft ook geen zwerfvuil eraf gehaald worden.

Als ik een lift regelmatig niet kan gebruiken, omdat die weer als toilet is gebruikt, dan heb ik medelijden met de planten op die vergroende stations.

Reputatie 5

Zijn er überhaupt Nederlandse stationsperrons die niet geheel uit stenen bestaan? Ik moet zeggen dat ik er niet specifiek op let, maar volgens mij over het algemeen vrij weinig groen op de perrons. 

Ik weet ook niet of ik er voorstander van ben. Als je planten neerzet, zul je het wel goed moeten onderhouden, want een groen overwoekerd perron krijgt al snel een slonzige, onaangename uitstraling. Dan heb ik toch nog liever alleen stenen.

Reputatie 7
Badge +3

Ze zijn er wel, en mits goed onderhouden ziet het er wel aardig uit vind ik.

Hieronder Weert. Is aan de trein te zien al een wat oudere foto. Weet niet zeker of de boom er nog staat, maar de stukken groen zijn er sowieso nog.

 

En kom net deze ook nog tegen:

 

Reputatie 5

Ik zie ook regelmatig groen op de perrons. Uit mijn hoofd in ieder geval Arnhem Centraal en Eindhoven Centraal (screenshot).

Aan het perron van sporen 2-4 in Apeldoorn zijn recent uitgebreide werkzaamheden verricht en ook daar heeft NS wat vergroend. NS lijkt er op het moment dus ook wel enigzins mee bezig te zijn.

Reputatie 7

Wie onderhoudt het groen op station Deventer? Dat is mooi ingebed op de plek waar heel vroeger een kopspoor lag. Een voorbeeld voor heel veel andere stations.

Nog een voorbeeld: Station Dieren heeft ook bomen en wat groen staan aan één eind van het eilandperron.

Reageer