beantwoord

Waarom kan ik wel voor de trein met mijn betaalpas inchecken, maar waarom kan ik niet met mijn betaalpas de fietsenstalling in?

  • 17 September 2023
  • 9 reacties
  • 704 Bekeken

Waarom kan ik wel voor de trein met mijn betaalpas inchecken, maar niet met mijn betaalpas de fietsenstalling in? 

icon

Beste antwoord door Thom 17 September 2023, 20:02

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Deze wijze van reizen en betalen is pas geïntroduceerd. Op dit moment kunt u er een reis mee maken tegen vol tarief en dat is het. Verdere zaken worden ontwikkeld, maar moeten wel eerst goed werken voor ze worden ingevoerd. Eerlijk gezegd denk ik niet dat als eerste de pas voor de fietsenstalling geschikt zal worden gemaakt, al snap ik best dat dat voor u aantrekkelijk kan zijn. Er zal nog wel wat water door de Maas stromen voor het de ov-chipkaart gedeeltelijk kan vervangen. 

Badge +3

NS Fietsenstallingen zijn in principe toegankelijk voor alle reizigers, maar bij zelfservice stallingen is er inderdaad een ov-chipkaart nodig. Om logische redenen…

Je kunt (bij toegang met een ov-chipkaart zonder stallen op rekening) natuurlijk wel afrekenen met een bankpas.

Sterker nog, dat zal wel moeten want met het saldo van een kaart kun je niet betalen voor fiets-gerelateerde producten (dus ook geen OV-fiets huren en zo).

Neemt niet weg dat je met bijv. een e-ticket of kaartje uit automaat niet de stalling binnen mag. Dat is wel vreemd want een bankpas verschilt weinig van een anonieme ov-chipkaart.

Afgelopen 10 dagen 2x bij 'verplichte' fietsenstalling Amsterdam CS fiets gestald. Eerste keer kreeg ik zonder probleem een 'leenpasje' mee toen bleek dat mijn bankpas hier niet werkt. Maar toen ik er gisteravond om vroeg, ging de medewerker mij de les lezen dat ik een OV-chipkaart moest hebben en dat ik zelf voor mijn 'reiskaart' moest zorgen en niet zij. Of ik die boven maar even wilde gaan kopen. Hij begon nog net niet te schelden. Uiteindelijk was er een collega die me een leenpasje gaf.

Behalve het feit dat als NS zelf het reizen met de bankpas mogelijk maakt, ze dat ook moeten toepassen op hun andere producten of diensten op en rond het station, komt hierbij: 1) je fiets moet bij Amsterdam CS verplicht in de stalling staan, want in een ruime straal rond het station wordt je fiets 'weggeknipt', 2) deze stalling is dit voorjaar pas geopend, dus na de invoering van reizen met je bankpas, 3) de al langer bestaande fietsenstalling bij station Noord van de NZ-lijn (niet van NS maar van de gemeente) accepteert behalve de OV-chipkaart wel de bankpas om jn- en uit te checken (dus het kan wel).

Ter aanvulling: in-en uitchecken met je bankpas kan bij alle openbare vervoerders die beginnen of eindigen bij Amsterdam CS, dus hier heb je gewoon echt geen OV-chipkaart meer nodig.

Het aanpassen door NS van het systeem aan gebruik van de bankpas zou niet alleen voor deze stalling zijn, maar natuurlijk voor alle stallingen in het land. Lijkt me daardoor een taak met zeer hoge prioriteit.

Reputatie 7
Badge +1

@Adam020 Gaat niet snel gebeuren. In de eerste plaats is OV-Pay helemaal geen product van NS. U richt zich derhalve tot de verkeerde partij. Voorts zijn er heel veel andere zaken op ict-gebied die meer de aandacht vragen van NS. Om problemen in de toekomst te voorkomen adviseer ik u een OV chipkaart aan te schaffen.

In de eerste plaats is OV-Pay helemaal geen product van NS. U richt zich derhalve tot de verkeerde partij.

Nee, OVPay is niet van de NS. Van de website: “OVpay is een samenwerking tussen alle OV-bedrijven van Nederland: Arriva, EBS, GVB, HTM, Keolis, NS, Qbuzz, RET en Transdev, samen met Translink.”

Van Wikipedia: “Trans Link Systems is de uitgever van de ov-chipkaart en verwerker van alle transacties in het openbaar vervoer, waaronder ook die met het sinds 2022 bestaande OVpay.”

M.a.w. het zit bij dezelfde partij als de ov-chipkaart, die wel wordt geaccepteerd. NS verkoopt bovendien zelf de abonnementen voor de fietsenstalling, dus is dat kennelijk de partij via welke de exploitatiegelden binnenkomen (dan wel waar de controle gebeurt op het binnen de gratis 24 uur stallen).

Translink is juist bezig om te schakelen van de ov-chipkaart naar het betalen met je bankpas, dus moet NS daar druk zetten dat die bankpas ook bruikbaar is bij de fietsenstallingen. Daar hoeft NS verder zelf weinig aan te doen, het werk zal Translink moeten uitvoeren.

Om problemen in de toekomst te voorkomen adviseer ik u een OV chipkaart aan te schaffen.

 

Ik ga juist nooit meer een ov-chipkaart aanschaffen omdat ik deze met 2x reizen per jaar amper gebruik. Dit is nu precies waarom OVpay is ontwikkeld. Met daarnaast het voordeel dat iedereen die dat wenst met z'n telefoon of smartwatch kan in- en uitchecken. Ook daarom moet de fietsenstalling met OVpay gaan functioneren.

Tot slot nog: er zijn ook mensen die hun fiets in deze stalling plaatsen omdat ze in de nabije omgeving werken en nergens anders hun fiets nog legaal op straat mogen parkeren. Zij reizen dus helemaal niet met de trein en hebben dus helemaal geen ov-chipkaart nodig voor hun reis - ze fietsen alleen.

Reputatie 7
Badge +1

In de eerste plaats is OV-Pay helemaal geen product van NS. U richt zich derhalve tot de verkeerde partij.

Nee, OVPay is niet van de NS. Van de website: “OVpay is een samenwerking tussen alle OV-bedrijven van Nederland: Arriva, EBS, GVB, HTM, Keolis, NS, Qbuzz, RET en Transdev, samen met Translink.”

Van Wikipedia: “Trans Link Systems is de uitgever van de ov-chipkaart en verwerker van alle transacties in het openbaar vervoer, waaronder ook die met het sinds 2022 bestaande OVpay.”

M.a.w. het zit bij dezelfde partij als de ov-chipkaart, die wel wordt geaccepteerd. NS verkoopt bovendien zelf de abonnementen voor de fietsenstalling, dus is dat kennelijk de partij via welke de exploitatiegelden binnenkomen (dan wel waar de controle gebeurt op het binnen de gratis 24 uur stallen).

Translink is juist bezig om te schakelen van de ov-chipkaart naar het betalen met je bankpas, dus moet NS daar druk zetten dat die bankpas ook bruikbaar is bij de fietsenstallingen. Daar hoeft NS verder zelf weinig aan te doen, het werk zal Translink moeten uitvoeren.

Om problemen in de toekomst te voorkomen adviseer ik u een OV chipkaart aan te schaffen.

 

Ik ga juist nooit meer een ov-chipkaart aanschaffen omdat ik deze met 2x reizen per jaar amper gebruik. Dit is nu precies waarom OVpay is ontwikkeld. Met daarnaast het voordeel dat iedereen die dat wenst met z'n telefoon of smartwatch kan in- en uitchecken. Ook daarom moet de fietsenstalling met OVpay gaan functioneren.

Tot slot nog: er zijn ook mensen die hun fiets in deze stalling plaatsen omdat ze in de nabije omgeving werken en nergens anders hun fiets nog legaal op straat mogen parkeren. Zij reizen dus helemaal niet met de trein en hebben dus helemaal geen ov-chipkaart nodig voor hun reis - ze fietsen alleen.

 

Hartstikke leuk lief en aardig, maar ik zie dit het komende jaar zeker niet gebeuren. Dus je zal dit probleem dan houden.

Reputatie 7
Badge +3

Vooralsnog kun je allerlei zaken die wel met de persoonlijke OV-chipkaart mogelijk zijn (nog) niet met OVpay. Zo krijg je nog geen korting bij P+R, kun je je fiets niet op rekening stallen of een OV-fiets huren. Je krijgt ook geen leeftijdskorting (65+) bij reizen met bus, tram en metro.

OVpay is vooral bedoeld voor incidentele reizigers die geen gebruik maken van aanvullende diensten. Mogelijk dat dat in de toekomst erbij komt, net als abonnementen.

Stallen op rekening is vooralsnog voorbehouden aan reizigers met een persoonlijke OV-chipkaart.

Stallen op rekening is vooralsnog voorbehouden aan reizigers met een persoonlijke OV-chipkaart.

De fietsenstallingen hebben gewoon ‘leenpasjes’ voor de sporadische reiziger. Die worden door de goede medewerkers op verzoek probleemloos ter beschikking gesteld. Maar de medewerker die ik de tweede keer trof (de eerste keer kreeg ik het pasje zonder problemen), vond het nodig om mij de les te lezen. Dat triggerde mijn reactie in dit forum. Dit forum is er immers óók voor de NS, om van te leren waar ze het anders of beter kunnen doen.

Reputatie 7
Badge +3

Je haalt een paar zaken door elkaar. Ik had het over ‘Stallen op rekening’. Dat is voorbehouden aan reizigers met een persoonlijke OV-chipkaart, een account waar de factuur naartoe gestuurd kan worden met daarbij een automatische incassso.

Een fietsenstalling kan ook gebruikt worden als je niet gebruik maakt van ‘Stallen op rekening’. Het kan lokaal verschillen hoe het bij een bewaakte fietsenstalling geregeld is.

 

Reageer