beantwoord

Welke stations mogen nog meer een Centraal aanhef krijgen, vinden jullie?

  • 30 October 2023
  • 17 reacties
  • 384 Bekeken

Reputatie 1

Nijmegen Centraal

Zwolle Centraal

Bij Apeldoorn zou het ook passen, maar Apeldoorn heeft relatief enorm weinig reizigers. In Apeldoorn hebben de meeste mensen ook luxe auto's , merkte ik op. Dat ga je natuurlijk niet wegleggen. Wel makan ze veel gebruik van de Intercity tussen Utrecht- Amersfoort -Apeldoorn. Te lui om met de auto te gaan en mooie werkgever dus! (:

icon

Beste antwoord door West 30 October 2023, 20:21

Bekijk origineel

17 reacties

Badge +3

Stop right here! Officieel kan een station de status Centraal krijgen als:

  • Er meer dan 50.000 reizigers per dag komen
  • Er internationale treinen stoppen
  • Er nog minimaal twee stations in die plaats zijn

Met Eindhoven Centraal is wat gesjoemeld want Eindhoven Stadion (het derde ‘station’) wordt al heel lang niet meer gebruikt, en bovendien stopt er in Eindhoven hooguit sporadisch een internationale trein. Over die 50.000 reizigers geen zorgen natuurlijk.

Zo’n naamswijziging kost overigens tonnen, betaald door de gemeente. Die moeten het dus ook maar net willen. Toegegeven, de gemeente heeft heel lang kunnen tegenhouden dat er gesloten poortjes op Eindhoven kwamen.

Reputatie 7

Harderwijk centraal lijkt me wel wat 😏

Reputatie 7

Waarom zou men een station toch zo graag Centraal willen noemen? Alsof dat meer bezoekers trekt en de stad grootser laat lijken dan dat hij is?

De voorwaarden zijn wat raar. Er zijn relatief kleine steden met soms wel drie of meer stations, zou toch heel logisch zijn om het belangrijkste station dan zonder meer Centraal te noemen. Mits de kosten betaald worden door de gemeente natuurlijk. Want het ís dan ook daadwerkelijk het hoofdstation. Ongeacht aantallen reizigers en of er wel of geen internationale treinen stoppen. Een voorbeeld is Purmerend 😉. Of Hengelo. Of Tilburg. Vanuit Breda, waar ik het meest kom, weet ik dat iedereen het heeft over Breda Centraal Station, hoewel het die naam officieel niet draagt. Ook de omroepstem in de bussen kondigt dat zo aan....

Reputatie 1

Hengelo, Tilburg en Breda  zijn objectief te vergelijken met Apeldoorn :ddd en Apeldoorn heeft weinig reizigers.

Reputatie 7
Badge +2

Vanuit Breda, waar ik het meest kom, weet ik dat iedereen het heeft over Breda Centraal Station, hoewel het die naam officieel niet draagt. Ook de omroepstem in de bussen kondigt dat zo aan....

Centraal Station is dan ook gewoon een heel praktische naam in plaatsen met meerdere stations. Iedereen die in die plaats reist weet dan waar je het over hebt. Ook al liggen de centrale stations lang niet altijd centraal: Amersfoort is een mooi voorbeeld met een heel excentrisch gelegen centraal station.

Reputatie 7

Vanuit Breda, waar ik het meest kom, weet ik dat iedereen het heeft over Breda Centraal Station, hoewel het die naam officieel niet draagt. Ook de omroepstem in de bussen kondigt dat zo aan....

Centraal Station is dan ook gewoon een heel praktische naam in plaatsen met meerdere stations. Iedereen die in die plaats reist weet dan waar je het over hebt. Ook al liggen de centrale stations lang niet altijd centraal: Amersfoort is een mooi voorbeeld met een heel excentrisch gelegen centraal station.

Klopt, en het gaat in de beleving van mensen er ook niet om of een station centraal gelegen is, het gaat om de betekenis van "hoofdstation, belangrijkste station".

Badge +3

Semi off-topic maar wel grappig. Welke gemeente heeft het meeste stations per inwoner?

Ikzelf zou meteen Helmond verwachten (Brandevoort, Mierlo-Hout, Helmond Centraal 😂 en Brouwhuis), maar nee dus! https://twitter.com/DavidEerdmans/status/1719103187523609017

Het is weer tijd voor een Fraai Kaartje. Of een aantal Fraaie Kaartjes, om eerlijk te zijn. Deze keer keek ik naar de stationsdichtheid per gemeente. Met bijna vierhonderd treinstations mogen we ons rijk rekenen, maar je kunt lang niet in elke gemeente op de trein stappen.

Bingo. Het Hogeland heeft 48.000 inw, maar tien(!) stations: Baflo, Bedum, Eemshaven, Roodeschool, Sauwerd, Uithuizen, Uithuizermeeden, Usquert Warffum, Winsum. Ofwel een station per 4800 inwoners.

Voor de liefhebber het hele lijstje 

Bacardi black label graag, hebben ze daar ook cola en ijs, of moeten we dan naar gemeente Waadhoeke met sex en bier erbij?

 

Badge +3

Haha en David ook nog bedankt voor de gekstûh https://x.com/DavidEerdmans/status/1719106243602637016

Eindhoven bungelt helemaal onderaan deze lijst met slechts 2 (reguliere) stations voor 244.000 inwoners, dus een station per 122.000 inwoners.

Een groot deel daarvan forenst helemaal niet met de trein natuurlijk, want die gaan met de auto (wat nou HOV busverbindingen?) richting het voormalige Philips NatLab (natuurkundig laboratorium -oftewel de HTC high tech campus-) of anders naar ASML in Veldhoven.

Maar dat terzijde, het ging over treintjes en de Airport 🤣

Reputatie 3

 

  • Er meer dan 50.000 reizigers per dag komen
  • Er internationale treinen stoppen
  • Er nog minimaal twee stations in die plaats zijn

De tweede eis herken ik niet. En ik dacht ook dat er minimaal aantal inwoners moest zijn? En ik meen ok te herinneren dat het 40.000 reizigers per dag nodig heeft. Zijn de criteria laatst veranderd? Leiden heeft toch ook geen internationale treinen?

Ik heb ooit bekeken welke stations voor “centraal” in aanmerking komen. Mijn conclusie was toen alleen Nijmegen Centraal. Maar dat was dus wel onder iets andere criteria.

Andere stations met genoeg reizigers waren toen Den Bosch, Zwolle en Haarlem maar die hebben allemaal maar twee stations. Al zou je kunnen beargumenteren dat station Bloemendaal ook half in Haarlem ligt, net zo half als dat De Vink in Leiden ligt. En als je dan toch bezig bent, ligt Rosmalen ook in de gemeente Den Bosch. Met wat gesjoemel net zoals in Eindhoven en Leiden komen Haarlem en Den Bosch dus ook in aanmerking.

Desalniettemin vind ik “Hoofdstation” soms passender dan “Centraal”. Bijvoorbeeld inderdaad Amersfoort Centraal, dat niet echt centraal ligt. Ik denk ook aan Ede-Wageningen, waar de naam Ede Hoofdstation ook wel passend zou zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan me nog herinneren dat NS heel optimistisch het nieuwe station Almere CS had geopend. Dat heeft nooit bijzondere reizigersaantallen gehaald en werd later gedegradeerd tot Almere Centrum.

De operatie van het hernoemen van CS naar Centraal heeft wat mij betreft weinig nut gehad. CS had van oudsher meer overeenkomst met het Duitse Hauptbahnhof, het belangrijkste station van de stad.

Wat mij betreft blijft het aantal stations met de toevoeging Centraal beperkt. Hoe minder veranderingen des te minder verwarring. Er waren ooit maar vier stations met de toevoeging CS: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Ik kan me niet herinneren dat er ooit verwarring was over de stations Amersfoort, Arnhem, Eindhoven en Leiden.

De toevoeging Centraal is aan inflatie onderhevig. Hoe minder hoe beter.

 

Reputatie 7

 

  • Er meer dan 50.000 reizigers per dag komen
  • Er internationale treinen stoppen
  • Er nog minimaal twee stations in die plaats zijn

De tweede eis herken ik niet. En ik dacht ook dat er minimaal aantal inwoners moest zijn? En ik meen ok te herinneren dat het 40.000 reizigers per dag nodig heeft. Zijn de criteria laatst veranderd? Leiden heeft toch ook geen internationale treinen?

Ik dacht ook dat het ging om minimaal 40.000 reizigers per dag en dat de stad minimaal 100.000 moest hebben en in totaal minstens drie stations.

Leiden was vroeger een stop voor de Beneluxtrein. Uit die tijd stamt "Centraal" ook denk ik. Ze hebben daarna de titel niet meer afgenomen toen de stop definitief verviel. En het is een station met veel meer dan 40.000 reizigers per dag.

Almere had na opening ook de titel Centraal, maar is het kwijtgeraakt omdat er minder dan 40.000 reizigers per dag kwamen geloof ik. Toen ging het station " Centrum" heten. Maar daar hebben nooit internationale treinen gestopt.

Waarom zou een Centraal Station ook per definitie internationale treinen moeten hebben?

Het blijft allemaal vaag en niet consistent, die criteria.

 

Reputatie 7
Badge +3

De Benelux stopte juist niet in Leiden en reed met 140 km/u via spoor 7 van Schiphol naar Den Haag HS (en terug via spoor 6). Ook Thalys reed over die sporen voordat de HSL was geopend. Voor Thalys was er zelfs een extra stap in de ATB zodat die met 160 km/u tussen Hoofddorp en Den Haag Mariahoeve kon rijden.

Er is indertijd behoorlijk veel geld geïnvesteerd in Leiden in een oplossing die slechts zo'n 15 jaar gebruikt is door de internationale treinen.

Reputatie 5

Semi off-topic maar wel grappig. Welke gemeente heeft het meeste stations per inwoner?

Ikzelf zou meteen Helmond verwachten (Brandevoort, Mierlo-Hout, Helmond Centraal 😂 en Brouwhuis), maar nee dus! https://twitter.com/DavidEerdmans/status/1719103187523609017

Het is weer tijd voor een Fraai Kaartje. Of een aantal Fraaie Kaartjes, om eerlijk te zijn. Deze keer keek ik naar de stationsdichtheid per gemeente. Met bijna vierhonderd treinstations mogen we ons rijk rekenen, maar je kunt lang niet in elke gemeente op de trein stappen.

Bingo. Het Hogeland heeft 48.000 inw, maar tien(!) stations: Baflo, Bedum, Eemshaven, Roodeschool, Sauwerd, Uithuizen, Uithuizermeeden, Usquert Warffum, Winsum. Ofwel een station per 4800 inwoners.

 

 

Dan lijkt me Warffum een mooie kandidaat voor station ‘Het Hogeland Centraal’ 

Reputatie 7
Badge

Woerden Centraal natuurlijk!

https://www.treinenweb.nl/nieuws/7970/station-woerden-door-grappenmaker-benoemd-tot-centraal-station.html

Badge +3

Ik dacht ook dat het ging om minimaal 40.000 reizigers per dag en dat de stad minimaal 100.000 moest hebben en in totaal minstens drie stations.

I stand corrected, want dat zijn de juiste cijfers 😅

Het juiste lettertype is overigens Sans NS (toestemming nodig om te gebruiken, maar ja who cares) en voor de rest klopt het wel redelijk op dat bord 🤣

https://www.ns.nl/platform/fundamentals/typography.html

 

 

Reputatie 7

De Benelux stopte juist niet in Leiden en reed met 140 km/u via spoor 7 van Schiphol naar Den Haag HS (en terug via spoor 6). 

Heb dit nog eens nagekeken want ik ging twijfelen. Op Wikipedia vind ik dat de Beneluxtrein in oorsprong stopte in Leiden. Zelfs met een foto uit 1986. Ook zie ik op wiki.ovinnederland.nl bij treinserie 100 dat de Benelux in de jaren'80 wel stopte in Leiden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik had er bij moeten zetten dat het ging om het dienstregelingspatroon vanaf 2 juni 1996.

De Benelux heeft voor de verbouwing van Leiden met de doorgaande middensporen wel altijd gestopt in Leiden. Tussen Amsterdam en Roosendaal reed de Benelux in een halfuurspatroon met de IC van Amsterdam naar Vlissingen. Dat was al zo voor de opening van de Schiphollijn. Toen stopten deze IC's in zowel Haarlem als Leiden. Als voetnoot nog het volgende. De D-treinen en de TEE (later EC) naar Parijs reden zonder te stoppen van Amsterdam CS naar Den Haag HS.

De Benelux heeft in ieder geval vanaf 2 juni 1996 (de dag dat Thalys ging rijden) niet (meer) in Leiden gestopt. De aanleg van de doorgaande middensporen 6 en 7 bij de grote verbouwing van Leiden Centraal was een wens van NS om de internationale treinen te versnellen tussen Hoofddorp en Den Haag Mariahoeve door Leiden met 140 km/u (en Thalys zelfs met 160 km/u) voorbij te kunnen rijden. Sinds de opening van de HSL hebben de doorgaande sporen 6 en 7 nauwelijks nog een functie omdat er geen treinseries meer zijn die niet in Leiden stoppen. De sporen 6 en 7 hebben alleen nog nut als omleidingsroute voor de HSL als die gestremd is.

Reageer