Skip to main content

We gaan de boel maar eens ‘boosteren/versnellen’… Iets met die strekking zegt Bas van Weele, programmadirecteur van OV-betalen.

De technologie achter de huidige OV-chipkaart zou verouderd zijn en over een paar jaar niet meer werken. Daarom komt nog dit jaar een nieuwe OV-chipkaart.

Dat zei Bas van Weele, programmadirecteur van OV-betalen. In het najaar zou de nieuwe kaart ingevoerd moeten worden. "Op z'n vroegst in oktober", zei Van Weele in BNR Mobility. De kaart wordt de komende tijd getest in samenwerking met NS.

Vanaf deze zomer zouden de reizigers al kunnen in- en uitchecken met hun bankpas of creditcard. 

Geen fysieke kaart nodig

Als de nieuwe kaart geïntroduceerd wordt in het najaar, kunnen reizigers de kaart ook met een smartphone gebruiken. Een fysieke kaart is dan niet meer nodig. Van Weele: "Dat scheelt enorm in de distributie en de productiekosten."

@Tamzin 

Gelukkig hebben we tegenwoordig NS Flex. Je producten staan dus niet meer op de chipkaart, en worden via de achterliggende systemen verwerkt en gefactureerd.

De bankpas zal straks met zoals de chipkaart als identificatie dienen. 

Ik zie niet echt veel complexiteit op deze manier. Zelfs in Londen met verschillende tarieven werkt het prima.


Tja dan wordt het lastig reizen zonder chipkaart, zonder smartphone en zonder bankpas.


Helder, en natuurlijk dan geen twee halfbakken apps moeten installeren plus een ‘speciale’ e-simkaart moeten hebben en zo. Om alleen maar te kunnen in/uitchecken, zonder rekening te houden met een abonnement (of je reisroute!).

Het zal wel als ov-pay in de markt gezet worden, en persoonlijk verwacht ik er weinig van vooralsnog. Dus prima, het raakt mij niet verder!

Zodra men daar ‘gremlins’ zoals deze mee kan oplossen (privacy weg, we willen altijd weten waar je bent)

Of deze (uitgeplozen lange) topic

Dan ga ik een applausje geven… want moet NS (flex) ook meewerken aan alles dat een ‘transactie’ is (en je waarschijnlijk nog van alles moet doen zoals overstappen en op de juiste tijd van klasse wisselen)… 


Al dit bovenstaande is voor sommige mensen al te veel gedoe. Met bankpas in- en uitchecken is prima maar als er uitgebreide constructies en beperkingen om risico's af te dekken om heen hangen is dat al een drempel denk ik. 

Hoe werkt dit dan in Londen met inchecken met telefoon of even je bankpas ervoor? Hoe is daar het het risico van te weinig banksaldo etc afgedekt? 

In Londen werkt het toch met zones voor een vastgesteld bedrag? Iets wezenlijk anders dan hier. Betaal je dan eerst het maximum tarief en wordt dit bij uitchecken verrekend en teruggestort?


Bij de AH hier komt een (contactloze) pinbetaling ook als ‘reservering’ in mijn Bij/Af overzicht, en wordt de volgende dag (valutadatum) definitief. Bij de ALDI ernaast wordt het direct afgeboekt. Geen idee of daar nog een partij zoals Equens of Interpay tussen zit.

Dat gaat op zich best snel, en zal bij een CiCo in bussen tegenwoordig niet langer duren? Behalve in buitengebieden dan, zonder mobiel bereik.

In dat geval maar het voordeel van de twijfel, want die €4 zal het probleem niet zijn als het een keer mis gaat of niet (direct) lukt.


Dat allemaal niet zo’n probleem worden. Als je niet voldoende geld op je rekening hebt staan om in te checken heb je waarschijnlijk ook niet voldoende geld op de rekening staan om een kaartje te kopen.

Het is nu ook al zo dat je voldoende saldo op je rekening moet hebben staan om je rekeningen te betalen.Geld op een spaarrekening zetten heeft op het moment ook nauwelijks zin.


Jup, al moet je ergens wat natuurlijk, anders krijg je wat Tamzin omschrijft, veel werk aan openstaande vorderingen.

 

Losse kaartjes hoeven niet per se automaatkaartjes met toeslag te zijn, zoiets kan ook een digitaal product zijn. Juist als er actief contact met een backoffice is, is dat relatief eenvoudig te implementeren.


Klopt, en dat zal de implementatie ook wel worden, een euro of 20 borg. Voordeel is dat het enkel de borg van de rit is, niet de aanschaf van een kaart an sich. Daarnaast is die borg “gewoon” de achterliggende rekening, geen geld wat je op een (op het OV na nutteloze) kaart moet storten, en veel gedoe voor moet doen om terug te krijgen.

Bij onvoldoende saldo is een los kaartje altijd een optie.

Duidelijk ja. Maar onbezorgd inchecken is er dus met een bankpas of telefoon ook niet bij voor iedereen. Als je denkt genoeg te hebben maar net even bij AH to Go een broodje hebt gepind waarbij je saldo 19.98 euro wordt.... of een van je abonnementen of weet ik wat is net afgeschreven....oeps weer terug naar een automaat en een kartonnen chipkaartje pinnen met 1 euro opslag. Hmmm....  


Klopt, en dat zal de implementatie ook wel worden, een euro of 20 borg. Voordeel is dat het enkel de borg van de rit is, niet de aanschaf van een kaart an sich. Daarnaast is die borg “gewoon” de achterliggende rekening, geen geld wat je op een (op het OV na nutteloze) kaart moet storten, en veel gedoe voor moet doen om terug te krijgen.

 

Bij onvoldoende saldo is een los kaartje altijd een optie.


Ligt aan de implementatie, ofwel het tanken stopt na x euro, ofwel de transactie wordt geweigerd idd.

Helaas stopt de trein niet als je je bedrag opgebruikt heb😄 

Dan zal er toch iets van een borg gereserveerd moeten worden op je rekening bij inchecken met bankpas. Anders zou je bijv. ook met een behoorlijk saldo in kunnen checken en tijdens de rit alles even wegsluizen naar een andere rekening o.i.d. 


 

@mrfreeze Is dat meteen inclusief controle van de QR-code van de coronacheck app? :mask:

 

Ja, die bedoelde ik ook juist :sunglasses:


In Londen ontkom je niet aan poortjes. De meeste stations in NL hebben die nog niet…

Plus dat ‘credit’ systeem of zo… we mogen dat van je bankrekening afschrijven en anders geen toegang?


Mocht je autorijden en je tankt met een normale betaalpas, let maar eens op bij een automaat, kans is groot dat je aan het einde een venster krijgt met maximaal tankbedrag (80 euro o.i.d.).

Even zoeken levert ook wat artikels op hierover, waaronder: https://www.quest.nl/tech/vervoer/a25471899/bedrag-onbemand-tankstation/

Goed artikel, in jip-en-janneke taal.

Omdat je van tevoren natuurlijk nog niet weet voor hoeveel geld je gaat tanken, reserveert de bank een bedrag van 125 of 150 euro. Dit heet pre-autorisatie. Je kunt het zien als een soort borg. Ben je klaar met tanken? Dan wordt het bedrag waarvoor je getankt hebt afgeschreven en de rest van het geld weer vrijgegeven. 

Regel dat maar, binnen een kwart of halve of hele seconde (de tijd tussen het aanbieden van een pasje en alles controleren) en het open gaan van een poortje...:rolling_eyes:


Die €20 saldo (effectief €16 om in te kunnen checken) is eigenlijk alleen nodig bij een anonieme kaart of een persoonlijke zonder abonnement. Wie ben jij?

Met automatisch opladen met €10 per keer kom je ook een heel eind. Daarvoor wel een persoonlijke kaart nodig, plus een incassomachtiging (aan TLS/OV-chip).

Bij meer dan €60 verschuldigd gaan ze moeilijk doen (herinneringen), dat werkt op zich prima. NS doet niet eens een tweede incassopoging, want daar ga je meteen het herinneringstraject in.


Het is maar zeer de vraag waarom dat met buitenlandse bankpassen niet zou werken.


Het is maar zeer de vraag of dit met buitenlandse bankpassen werkt.


Er zal op termijn wel iets wijzigen voor abonnementhouders. Maar de grootste stap die gezet moet worden is om het voor mensen zonder OV-chipkaart veel eenvoudiger te maken om het OV te gebruiken in Nederland. 

We zijn dan bijna af van gezeur over e-tickets, toeristen die moeite hebben met Nederlandse systemen etc. Iedereen met een bankpas of creditcard kan dan in Nederland met het OV reizen. Zonder verdere plichtplegingen. 

Wij hebben nog steeds anonieme OV-chipkaarten in huis voor als we eens gasten uit het buitenland hebben. Die hoeven we dan niet meer te vervangen en de borg krijgen we terug.

 
 
×
 
 
 

Er is door de jaren enorm geklaagd dat het OV in Nederland zo lastig te gebruiken was zonder OV-chipkaart of zo duur was vanwege de verplichte borg.

Dat laatste argument heb ik nooit zo gesnapt. Met de strippenkaart moest je ook €12 euro vooruit betalen bij aankoop, ook als je alleen een stadsritje van 1 zone ging maken. Verder is er nog steeds de optie om een kaartje in de automaat te kopen.

 

Ik snap het argument wel. Borg is dood geld. Die 20 euro kan je nooit opmaken bij alleen treinreizen. Mensen die alleen maar treinreizen op vol tarief blijven dus altijd met 20 euro op een anonieme kaart zitten. En dan die belachelijke hoge aanschafprijs om überhaupt te mogen reizen met een chipkaart. Voor een stukje plastic met een chipje....... Dat is al met al een flink bedrag. Ook al reis je alleen maar steeds korte stukjes. Bij de strippenkaart betaalde je wel in het voren maar uiteindelijk ging die op en had je het hele bedrag opgebruikt.

In de automaat 1 euro bijbetalen bij ieder kaartje  is natuurlijk erg veel. Dat argument snap ik ook. Ontmoedigingsbeleid.


Ik hoor dezelfde geluiden in mijn omgeving, vooral het kunnen inchecken met mobiel werd als een fijne verbetering gezien.

Als het goed werkt wel. En daar gaan we natuurlijk vanuit 🤔. Maar eerst zien..... Kun je dan ook een abonnement op je telefoon zetten of is het alleen bedoeld  voor vol tarief standaard ritjes van A naar B.


Ik heb aan verschillende familieleden en kennissen die nooit met het OV reizen gevraagd wat ze vinden van het idee om met hun bankpas of mobiele telefoon te kunnen reizen. Zonder uitzondering waren ze positief. Dat is natuurlijk precies de doelgroep die bereikt moet worden. Het OV heeft sinds de invoering van de OV-chipkaart het imago van een ingewikkeld en duur systeem.

De mensen die al een OV-chipkaart hebben en daarmee willen blijven reizen zijn in dit verband minder relevant. Zij krijgen op termijn een nieuw type OV-chipkaart.

Ik hoor dezelfde geluiden in mijn omgeving, vooral het kunnen inchecken met mobiel werd als een fijne verbetering gezien.


Veel breder gedragen was volgens mij het bezwaar tegen de €7.50 die Translink voor de kaart in rekening bracht. Dat was en is buitensporig.

Ja, en dat zou jaren geleden al goedkoper worden. Och ja, bij Flex Dal Voordeel is hij al ‘gratis’… 

En dan behalve die € 7,50 elke 5 jaar ook nog € 3,50 extra voor een ‘duplicaat’ (bij defect na 2 jaar e.d.)?

Ja, want dat is allemaal extra werk, om je abonnementen over te zetten en zo… Oh, en binnen 2 jaar is het gratis? Eh ja, maar dan moet je de kaart wel even opsturen! :sweat:


Reageer