2022: Dit najaar wordt een nieuwe OV chipkaart ingevoerd, en vanaf de zomer al met je bankpas!

  • 3 January 2022
  • 96 reacties
  • 3573 Bekeken


Toon eerste bericht

96 reacties

Reputatie 7

Ik las op de site van Transport for London dat bij contactloos inchecken met bankpas/creditcard of mobiel in Londen dit alleen maar tegen vol tarief kan. Het is niet mogelijk met kortingen of abonnementen te werken. Daarvoor dien je de Oystercard te gebruiken. 

Ik ga er dan ook niet vanuit dat dit straks in Nederland wel zal kunnen. Want dan was dit in Londen allang zo geweest.

Ik heb bijv. Dalkorting Brabant voor de bus en een Dalvrij NS-abonnement op één chipkaart. Hiervoor dien ik dus een ov-chipkaart te behouden.  Dat zal ook gelden voor al die ov-studentenkaarten.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat het wel op te lossen is.

Het moment van inchecken is dan bepalend voor het tarief voor de hele treinreis. Dat is bij Flex nu ook al zo.

De verrekening met de vervoerders wordt wel een leuk klusje. Stel dat je van Enschede naar Harlingen reist met een incheck om 08:56 en je hebt 40% korting. Je reist dan met Blauwnet naar Zwolle, met NS door naar Leeuwarden en daarna met Arriva naar Harlingen. Op basis van de GPS moet het systeem dan weten waar de knippen liggen om af te rekenen met de drie vervoerders. 

Reputatie 7

Ik denk dat het wel op te lossen is maar dan zul je wel op het eerste station moeten inchecken. Het moment van inchecken is dan bepalend voor het tarief voor de hele rit. Dat is bij Flex nu ook al zo.

Dat zou ideaal zijn.

Reputatie 7

Edit 

Reputatie 6

Het zal vooral in het begin wel eens fout lopen. Wat als je het maximum ingestelde bedrag voor pinloos betalen overschrijdt en je de pincode moet invoeren? Is je pas na het inchecken voor andere kontaktloze en pinbetalingen geblokkeerd zoals bij onbemande tankstations? En alle digitale betaalsystemen die van een internet verbinding afhankelijk zijn. Dan zijn onbeveiligde netwerken natuurlijk een redelijk groot gevaar. Als het erg druk is wil mijn Nederlandse kaart in het buitenland nog wel eens tegenstribbelen en mijn buitenlandse kaarten doen dat in Nederland ook. Misschien wel omdat niet elke buitenlandse bank kontaktloos betalen in, wat voor hun het buitenland is, toestaat of dat hun kaart een in hun land normale limiet hebben die hier veel te laag is.

Ik koop meestal vooraf een e-ticket, ik reis niet zo veel met de trein, dan weet ik vooraf wat ik betaal en hoeveel ik aan andere dingen kan uitgeven.

 

Goed gevonden, dankje!

Dat er aan gewerkt wordt vind ik dus moeilijk om te geloven, gezien het belang om het niet te doen voor de mensen die het beleid maken.

Tenzij je de reizigers via GPS gaat volgen is dit principieel onoplosbaar.

Reputatie 6

Goed gevonden, dankje!

Dat er aan gewerkt wordt vind ik dus moeilijk om te geloven, gezien het belang om het niet te doen voor de mensen die het beleid maken.

Tenzij je de reizigers via GPS gaat volgen is dit principieel onoplosbaar.

Nou, voor de chipkaart ging het ook allemaal gewoon hoor, via verdeelsleutels. 

Wat ik wel interessant vindt als dit, op welke manier dan ook, gaat gebeuren (zelfs al is het maar voor een deel van de reizigers), wat dit dan betekent voor gtbv. Is het juridisch nog houdbaar dat producten gescheiden zijn als je één keer afrekent, of gaat men dan eindelijk ook gemiste overstappen moeten accepteren bij vertraginsclaims. Momenteel is het een kinderachtige bende wat dat betreft, dus ik hoop stiekem dat het juridisch makkelijker wordt om de vervoerders aan te sporen om dingen redelijker te maken.

Badge +3

Als je met verdeelsleutels gaat werken (dus een eenheidsprijs voor A naar B ongeacht de route) dan krijg je natuurlijk wel de nodige verschuivingen. Zo zal iemand die van Maastricht naar Arnhem wil minder vaak overstappen in Roermond en Nijmegen, maar lekker met NS tot Den Bosch reizen en daar overstappen.

Scheelt qua tijd vrijwel niets, maar qua afstand (en reiskosten op dit moment) natuurlijk wel. Arriva krijgt dan uiteraard een klein(er) deel van de opbrengst Limburg - Arnhem, en moet het daar dan maar mee eens zijn.

GPS is ook niet zaligmakend, want dat werkt niet binnen gebouwen en soms zelfs niet in de trein. Bovendien kan je het uit zetten, dus ga dan maar eens bepalen welke route iemand gevolgd heeft.

Dat zal dan via 4G/5G telefoonsignalen moeten. Bye bye privacy, ook al heb je die met overal in/uitchecken toch al niet.

Reputatie 6

Verschuivingen zullen zeker gaan plaatsvinden. Net zoals verschuivingen plaatsvonden toen de verdeelsleutels losgelaten werden (met de introductie van de chipkaart). Eigenlijk is het dus een terug-verschuiven naar het “oude normaal". Reizigers hebben geen baat bij de beperkingen opgelegd door de manier waarop de chipkaart is geimplementeerd. Alleen vervoerders hebben dat. Of erger, denken dat te hebben.

Goed gevonden, dankje!

Dat er aan gewerkt wordt vind ik dus moeilijk om te geloven, gezien het belang om het niet te doen voor de mensen die het beleid maken.

Tenzij je de reizigers via GPS gaat volgen is dit principieel onoplosbaar.

Nou, voor de chipkaart ging het ook allemaal gewoon hoor, via verdeelsleutels. 

Nee, dat ging niet goed en was een van de redenen voor de invoering van inchecken per vervoerder. 

Ik verwacht dat daar dan ook niets aan veranderd. 

Reputatie 6

Wat ging er niet goed dan? Ruziende vervoerders? Sja...ongeacht of “concurrentie” op het spoor werkt of niet, zelfs als het werkt is het onwenselijk om reizigers er de dupe van te laten worden. Dan verzin je maar iets anders om te voorkomen dat de kinderen gaan zitten ruziën.

 

Edit: Overigens ook met de OV chipkaart bestaan er nog verdeelsleutels, Arnhem-Winterswijk is geloof ik een voorbeeld? Als ook bepaalde buslijnen die door meerdere vervoerders worden gedeeld.

Wat ging er niet goed dan? Ruziende vervoerders? Sja...ongeacht of “concurrentie” op het spoor werkt of niet, zelfs als het werkt is het onwenselijk om reizigers er de dupe van te laten worden. 

Een van de grote problemen was fraude met de reizigerstellingen waarop de verdeelsleutels werden gebaseerd door de vervoersbedrijven. Daarom zal het systeem ook niet veranderen.

Overigens zonder die verfoeide concurrentie zou er onder andere in uw provincie Limburg nu nauwelijks nog een trein rijden.

 

Overigens ook met de OV chipkaart bestaan er nog verdeelsleutels, Arnhem-Winterswijk is geloof ik een voorbeeld?

Daar worden de verdeelsleutels bepaald op basis van het tijdstip van inchecken. Dat is een heel ander probleem dan dat je niet weet via welke route de reiziger heeft gereisd.

 

Als ook bepaalde buslijnen die door meerdere vervoerders worden gedeeld.

In dat geval heeft iedere vervoerder zijn eigen chipappararaten in zijn bussen en weet je met welke vervoerder er is gereisd.

Reputatie 7

Een van de grote problemen was fraude met de reizigerstellingen waarop de verdeelsleutels werden gebaseerd door de vervoersbedrijven. Daarom zal het systeem ook niet veranderen.

Is dit omchecken omdat de vervoerders iedere cent die hen toekomt willen hebben iets typisch Nederlands? Ik denk het wel. Heeft toch niet zozeer met concurrentie op het spoor te maken. In andere landen werken verdeelsleutels blijkbaar prima. En vaak ook nog eens met tientallen bedrijven meer dan hier! Nederland heeft gewoon een bepaalde unieke visie op openbaar vervoer maar of die nu de prettigste is? Ja, voor vervoerders vast wel! 

Reputatie 7
Badge +3

In het Blauwnetgebied en Limburg is het dan weer onhandig dat NS daar tussendoor rijdt. 

In Zwitserland hoorde ik afgelopen zomer van EasyRide. Zit in de SBB-app. Het werkt met GPS en een persoonlijk account. 

Met GPS? Dat is hier onmogelijk want staan onze Nederlandse privacy extremisten weer eens op hun achterste benen.

Badge +3

Het is ook een tijdje (enkele maanden) in gebruik geweest voor Connexxion (Amersfoort - Ede-Wageningen).

De Connexxion paaltjes (in ieder geval die op Amersfoort) waren zelfs weggehaald, maar blijkbaar was het niet zo’n succes want die kwamen al snel weer terug.

Als je daar met in/uitchecktijden zou werken dan wordt het inderdaad lastig, want iemand die van Amersfoort naar bijv. Arnhem reist (via Barneveld) had een vrijwel niet haalbare overstap, en kwam dan tussen Ede-Wageningen en Arnhem al gauw in dezelfde trein terecht als wanneer je met NS via Utrecht zou reizen.

Per 2022 zijn er wat meer overstapmogelijkheden (tienminutentrein), maar de uiteindelijke reistijd verschilt zo weinig dat je daaruit niet kunt halen of er via Utrecht of via Barneveld gereisd is.

Reputatie 7
Badge +1

Het is ook een tijdje (enkele maanden) in gebruik geweest voor Connexxion (Amersfoort - Ede-Wageningen).

De Connexxion paaltjes (in ieder geval die op Amersfoort) waren zelfs weggehaald, maar blijkbaar was het niet zo’n succes want die kwamen al snel weer terug.

Het privacy-argument werd gegeven als reden dat deze proef geen vervolg kreeg.

Badge +3

Het privacy-argument werd gegeven als reden dat deze proef geen vervolg kreeg.

Dan vraag ik me af welk argument dat was. Mocht dat om inzage van ‘Connexxion reisgegevens’ door NS gaan, dat kon ook toen al bij NS Flex. En TLS/OV-chip had altijd al inzage in alles.

Probleem was denk ik dus eerder dat het onmogelijk te bepalen was welke route je genomen hebt, en daarvoor het juiste tarief af te tikken (van je saldo) met alleen een NS in/uitcheck en geen ‘overstap’ op Ede-Wageningen.

Voor Alphen a/d Rijn - Gouda (33 TE) werkt dat wel prima, al mag je van Leiden naar Gouda ook via Den Haag Centraal (43 TE) wat 5 minuten langer duurt.

Zit ook geen prijsverschil in, zolang je op Den Haag niet door poortjes gaat.

Reputatie 6

Wat ging er niet goed dan? Ruziende vervoerders? Sja...ongeacht of “concurrentie” op het spoor werkt of niet, zelfs als het werkt is het onwenselijk om reizigers er de dupe van te laten worden. 

Een van de grote problemen was fraude met de reizigerstellingen waarop de verdeelsleutels werden gebaseerd door de vervoersbedrijven. Daarom zal het systeem ook niet veranderen.

Overigens zonder die verfoeide concurrentie zou er onder andere in uw provincie Limburg nu nauwelijks nog een trein rijden.

 

Ik zette conncurentie tussen aanhalingstekens niet omdat ik het verfoei, meer omdat het zo onhandig is opgezet. Zoals hierboven beschreven zijn we meteen doorgegaan naar een extreme vorm van concurreren, hoewel het nog niet concurreren met keuze voor de reiziger is. Het grappige is dat de vervoerders opbrengstverantwoordelijk zijn, maar de staat nog altijd verliesverantwoordelijk (gezien de enorme steunpakketten nu in de pandemie). Dus winst voor de markt, verlies voor de belastingbetaler.

Veel schever kunnen we het niet maken, wel makkelijker ;)

Reputatie 7

[...] In andere landen werken verdeelsleutels blijkbaar prima. [...]

In andere landen is de vervoerder meestal niet opbrengstverantwoordelijk. Daar ontvangt hij een vaste vergoeding voor een vaste (rit)prestatie, conform de inschrijving bij de aanbesteding. De kaartinkomsten gaan rechtstreeks naar het regionale Verkehrsverbund. Dan is afzonderlijk inchecken (en in Duitsland überhaupt inchecken) overbodig,

In Nederland heeft men bij de invoering van de OV-Chipkaart nadrukkelijk gekozen voor het meest liberale model: de vervoerder is opbrengstverantwoordelijk en heeft dus alle belang bij een goede verdeling van de reisopbrengsten. 

Kijk dat is duidelijk. Dank voor de uitleg. Weer iets geleerd. Van de term "opbrengstverantwoordelijke" had ik nog nooit gehoord.

Ze hadden hier beter voor het veelvoorkomende en beproefde buitenlandse model kunnen kiezen. Veel prettiger voor de klant, maar goed dat is mijn mening. 

 

Badge +3

Bij ING kun je Apple Pay blijven gebruiken terwijl de betaalpas geblokkeerd is. De verificatie van de betaling vindt immers plaats via gezichtsherkenning, vingerafdruk of toestelcode.

Tip: betalen zonder betaalpas

Met Apple Pay op je iPhone, of met Mobiel Betalen voor Android toestellen heb je geen Betaalpas nodig. Je kan dan in alle winkels waar je contactloos kan betalen met je telefoon afrekenen, ook tijdens de blokkade van je Betaalpas. Handig, want dan kan je gewoon blijven betalen totdat je nieuwe Betaalpas op de mat valt.

Bron: https://www.ing.nl/particulier/betalen/passen/verlies-of-diefstal-van-uw-pas/index.html

Dat zou handig zijn inderdaad… maar ja:

Het is bij Triodos nog niet mogelijk om te betalen met je mobiel, zoals bijvoorbeeld met Apple Pay. Het op een klantvriendelijke en veilige manier aanbieden van Apple Pay vergt een aanzienlijke investering vanuit Triodos Bank. Aangezien we van verschillende klanten horen hoe belangrijk Apple Pay voor hen is, onderzoeken we momenteel de mogelijkheden voor een lancering. We verwachten je begin volgend jaar een update te kunnen geven.

Reageer