2022: Dit najaar wordt een nieuwe OV chipkaart ingevoerd, en vanaf de zomer al met je bankpas!
We gaan de boel maar eens ‘boosteren/versnellen’… Iets met die strekking zegt Bas van Weele, programmadirecteur van OV-betalen.
De technologie achter de huidige OV-chipkaart zou verouderd zijn en over een paar jaar niet meer werken. Daarom komt nog dit jaar een nieuwe OV-chipkaart.
Dat zei Bas van Weele, programmadirecteur van OV-betalen. In het najaar zou de nieuwe kaart ingevoerd moeten worden. "Op z'n vroegst in oktober", zei Van Weele in BNR Mobility. De kaart wordt de komende tijd getest in samenwerking met NS.
Vanaf deze zomer zouden de reizigers al kunnen in- en uitchecken met hun bankpas of creditcard.
Geen fysieke kaart nodig
Als de nieuwe kaart geïntroduceerd wordt in het najaar, kunnen reizigers de kaart ook met een smartphone gebruiken. Een fysieke kaart is dan niet meer nodig. Van Weele: "Dat scheelt enorm in de distributie en de productiekosten."
Bladzijde 2 / 4
@Rene74 Het grote voordeel van het nieuwe systeem is dat het aansluit bij wat de banken al hebben. Zolang de vervoerders zich maar aanpassen aan de standaarden zie ik het positief in.
En wat gebeurd er als er storing is bij de banken?? Gebeurd helaas toch ook wel met enige regelmaat.
Kan je dan ook niet met de trein reizen?
In feite wel inderdaad. Ik probeerde aan te geven, in eigen land kan het ook, in bepaalde gevallen.
Echt reizen met een bankpas betekent daarmee in- en uitchecken en dan gelijk het geld afgeschreven krijgen van je bankrekening. Net als bij de supermarkt.
Dat is wat je ook wil. Tenminste het overgrote deel van de mensen denk ik. Gelijk afrekenen, gelijk op je rekening zien wat je op dat moment kwijt bent, niet achteraf laten incasseren.
Achteraf factureren betekent reizen op krediet en als je het zelf niet duidelijk bijhoudt is het een verrassing wat er betaald moet worden. En dat zou weleens tegen kunnen vallen en problemen geven. Zeker als er ook nog fouten in staan.
Net als in de supermarkt… niet iedereen pint boodschappen in de supermarkt. En niet iedereen heeft een bankapp op de telefoon om gelijk op de rekenig te zien wat betaald is. En er zijn ook mensen zonder smartphone en mensen die niet alles willen pinnen.
Het mag natuurlijk best als een bedrijf voor duidelijke opt-ins kiest. Zolang je maar duidelijk maakt welke gegevens waarvoor gebruikt worden.
Ik moet altijd een beetje lachen om al types die als de dood zijn om gegevens te delen terwijl ze zelf meestal een telefoon hebben die constant volgt waar ze zijn.
Wat een ingewikkeld gedoe met al die digitale betaalwijzen. Apple Pay, PayPal, " wallets".... jongeren en ict'ers weten er vast alles van. Maar niet aan mij besteed en heb het gelukkig ook niet nodig Ben ik een uitzondering? Ik denk zelf van niet.
Als je een E-ticket koopt van bijvoorbeeld Utrecht naar Winterswijk is er toch ook een verdeelsleutel nodig over het bestede bedrag? Hiermee gaan de bedrijven blijkbaar wel akkoord? Waarom kan je dan niet met de chipkaart inchecken in Utrecht en uitchecken in Winterswijk zonder omchecken?
In Zwitserland hoorde ik afgelopen zomer van EasyRide. Zit in de SBB-app. Het werkt met GPS en een persoonlijk account. Je kan kortingskaarten, abonnementen, creditcard, bankpas etc koppelen in de app en er is een “daily cap” in bepaalde regio's. Je hoeft alleen bij vertrek in de app op je telefoon van links naar rechts te swipen, er verschijnt een QR-code en je bent ingecheckt. Aan het eind van de reis (ongeacht waar in het land, ongeacht hoe vaak je overstapt en op welk transportmiddel van welk bedrijf dan ook) swipe je van rechts naar links en je bent uitgecheckt. Niks omchecken bij verschillende vervoerders - wat dan toch wel fijn is !
Vervolgens wordt de voordeligste prijs voor de totale reis berekend en in rekening gebracht (volgende dag afgeschreven of maandelijks). Voor een voldoende opgeladen telefoon en de goede instellingen voor data-ontvangst etcetera ben je zelf verantwoordelijk anders reis je zwart en volgt bij controle een boete.
Het schijnt daar goed te werken als aanvullende betaalwijze voor wie dat wil. Maar ook de papieren kaartjes en digitale tickets en passen blijven gewoon bestaan.
Bij ING kun je Apple Pay blijven gebruiken terwijl de betaalpas geblokkeerd is. De verificatie van de betaling vindt immers plaats via gezichtsherkenning, vingerafdruk of toestelcode.
Tip: betalen zonder betaalpas
Met Apple Pay op je iPhone, of met Mobiel Betalen voor Android toestellen heb je geen Betaalpas nodig. Je kan dan in alle winkels waar je contactloos kan betalen met je telefoon afrekenen, ook tijdens de blokkade van je Betaalpas. Handig, want dan kan je gewoon blijven betalen totdat je nieuwe Betaalpas op de mat valt.
Eerst zien dan geloven. Het tariefsysteem met al zijn ondoorgrondelijke reisproducten is vrees ik veel te ingewikkeld voor betalen met een bankpas of telefoon.
Hebben we enig idee wat dit gaat betekenen voor het overchecken? Zo af en toe lees je nog weleens een wens om dat eruit te halen, hoewel ik me wel afvraag wie z'n wens is. Want het is er natuurlijk ingekomen uit wens van de vervoerders zelf. Dus vermoedelijk zal dat, ook met een bankpas, wel blijven?
[...] In andere landen werken verdeelsleutels blijkbaar prima. [...]
In andere landen is de vervoerder meestal niet opbrengstverantwoordelijk. Daar ontvangt hij een vaste vergoeding voor een vaste (rit)prestatie, conform de inschrijving bij de aanbesteding. De kaartinkomsten gaan rechtstreeks naar het regionale Verkehrsverbund. Dan is afzonderlijk inchecken (en in Duitsland überhaupt inchecken) overbodig,
In Nederland heeft men bij de invoering van de OV-Chipkaart nadrukkelijk gekozen voor het meest liberale model: de vervoerder is opbrengstverantwoordelijk en heeft dus alle belang bij een goede verdeling van de reisopbrengsten.
Kijk dat is duidelijk. Dank voor de uitleg. Weer iets geleerd. Van de term "opbrengstverantwoordelijke" had ik nog nooit gehoord.
Ze hadden hier beter voor het veelvoorkomende en beproefde buitenlandse model kunnen kiezen. Veel prettiger voor de klant, maar goed dat is mijn mening.
Wat ging er niet goed dan? Ruziende vervoerders? Sja...ongeacht of “concurrentie” op het spoor werkt of niet, zelfs als het werkt is het onwenselijk om reizigers er de dupe van te laten worden.
Een van de grote problemen was fraude met de reizigerstellingen waarop de verdeelsleutels werden gebaseerd door de vervoersbedrijven. Daarom zal het systeem ook niet veranderen.
Overigens zonder die verfoeide concurrentie zou er onder andere in uw provincie Limburg nu nauwelijks nog een trein rijden.
Ik zette conncurentie tussen aanhalingstekens niet omdat ik het verfoei, meer omdat het zo onhandig is opgezet. Zoals hierboven beschreven zijn we meteen doorgegaan naar een extreme vorm van concurreren, hoewel het nog niet concurreren met keuze voor de reiziger is. Het grappige is dat de vervoerders opbrengstverantwoordelijk zijn, maar de staat nog altijd verliesverantwoordelijk (gezien de enorme steunpakketten nu in de pandemie). Dus winst voor de markt, verlies voor de belastingbetaler.
Veel schever kunnen we het niet maken, wel makkelijker ;)
Bij ING kun je Apple Pay blijven gebruiken terwijl de betaalpas geblokkeerd is. De verificatie van de betaling vindt immers plaats via gezichtsherkenning, vingerafdruk of toestelcode.
Tip: betalen zonder betaalpas
Met Apple Pay op je iPhone, of met Mobiel Betalen voor Android toestellen heb je geen Betaalpas nodig. Je kan dan in alle winkels waar je contactloos kan betalen met je telefoon afrekenen, ook tijdens de blokkade van je Betaalpas. Handig, want dan kan je gewoon blijven betalen totdat je nieuwe Betaalpas op de mat valt.
Het is bij Triodos nog niet mogelijk om te betalen met je mobiel, zoals bijvoorbeeld met Apple Pay. Het op een klantvriendelijke en veilige manier aanbieden van Apple Pay vergt een aanzienlijke investering vanuit Triodos Bank. Aangezien we van verschillende klanten horen hoe belangrijk Apple Pay voor hen is, onderzoeken we momenteel de mogelijkheden voor een lancering. We verwachten je begin volgend jaar een update te kunnen geven.
Goed gevonden, dankje!
Dat er aan gewerkt wordt vind ik dus moeilijk om te geloven, gezien het belang om het niet te doen voor de mensen die het beleid maken.
Er wordt wel degelijk gewerkt aan een oplossing voor het omchecken/overchecken per spoorvervoerder. Helaas is dat dan alleen voor mensen met een smartphone met GPS. Bron: https://ovpay.nl/nl/betalen-in-ov#4
In Zwitserland hoorde ik afgelopen zomer van EasyRide. Zit in de SBB-app. Het werkt met GPS en een persoonlijk account.
Met GPS? Dat is hier onmogelijk want staan onze Nederlandse privacy extremisten weer eens op hun achterste benen.
@Rene74 Het grote voordeel van het nieuwe systeem is dat het aansluit bij wat de banken al hebben. Zolang de vervoerders zich maar aanpassen aan de standaarden zie ik het positief in.
Ik ook, en de ‘kostenbesparing’ voor TLS zie ik niet. Dat was juist pure winst!
Want die dingen slijten voortijdig (foto niet meer goed zichtbaar), of worden verloren/gestolen dus een nieuwe graag~!
De kostprijs voor een (persoonlijke) ov-chipkaart à € 7,50 is ongeveer… hoeveel cent aan productie en verzending? Stukje plastic plus een postzegel, meer niet.
Tja, dat online regelen (met je bankpas of Apple Pay telt ook?) is een goed idee!
Het privacy-argument werd gegeven als reden dat deze proef geen vervolg kreeg.
Dan vraag ik me af welk argument dat was. Mocht dat om inzage van ‘Connexxion reisgegevens’ door NS gaan, dat kon ook toen al bij NS Flex. En TLS/OV-chip had altijd al inzage in alles.
Probleem was denk ik dus eerder dat het onmogelijk te bepalen was welke route je genomen hebt, en daarvoor het juiste tarief af te tikken (van je saldo) met alleen een NS in/uitcheck en geen ‘overstap’ op Ede-Wageningen.
Voor Alphen a/d Rijn - Gouda (33 TE) werkt dat wel prima, al mag je van Leiden naar Gouda ook via Den Haag Centraal (43 TE) wat 5 minuten langer duurt.
Zit ook geen prijsverschil in, zolang je op Den Haag niet door poortjes gaat.
Ik ook, en de ‘kostenbesparing’ voor TLS zie ik niet. Dat was juist pure winst!
Want die dingen slijten voortijdig (foto niet meer goed zichtbaar), of worden verloren/gestolen dus een nieuwe graag~!
De kostprijs voor een (persoonlijke) ov-chipkaart à € 7,50 is ongeveer… hoeveel cent aan productie en verzending? Stukje plastic plus een postzegel, meer niet.
Ik las op de site van Transport for London dat bij contactloos inchecken met bankpas/creditcard of mobiel in Londen dit alleen maar tegen vol tarief kan. Het is niet mogelijk met kortingen of abonnementen te werken. Daarvoor dien je de Oystercard te gebruiken.
Ik ga er dan ook niet vanuit dat dit straks in Nederland wel zal kunnen. Want dan was dit in Londen allang zo geweest.
Ik heb bijv. Dalkorting Brabant voor de bus en een Dalvrij NS-abonnement op één chipkaart. Hiervoor dien ik dus een ov-chipkaart te behouden. Dat zal ook gelden voor al die ov-studentenkaarten.
Ik denk dat het wel op te lossen is.
Het moment van inchecken is dan bepalend voor het tarief voor de hele treinreis. Dat is bij Flex nu ook al zo.
De verrekening met de vervoerders wordt wel een leuk klusje. Stel dat je van Enschede naar Harlingen reist met een incheck om 08:56 en je hebt 40% korting. Je reist dan met Blauwnet naar Zwolle, met NS door naar Leeuwarden en daarna met Arriva naar Harlingen. Op basis van de GPS moet het systeem dan weten waar de knippen liggen om af te rekenen met de drie vervoerders.
Ik denk dat het wel op te lossen is maar dan zul je wel op het eerste station moeten inchecken. Het moment van inchecken is dan bepalend voor het tarief voor de hele rit. Dat is bij Flex nu ook al zo.
Dat zou ideaal zijn.
Edit
Het zal vooral in het begin wel eens fout lopen. Wat als je het maximum ingestelde bedrag voor pinloos betalen overschrijdt en je de pincode moet invoeren? Is je pas na het inchecken voor andere kontaktloze en pinbetalingen geblokkeerd zoals bij onbemande tankstations? En alle digitale betaalsystemen die van een internet verbinding afhankelijk zijn. Dan zijn onbeveiligde netwerken natuurlijk een redelijk groot gevaar. Als het erg druk is wil mijn Nederlandse kaart in het buitenland nog wel eens tegenstribbelen en mijn buitenlandse kaarten doen dat in Nederland ook. Misschien wel omdat niet elke buitenlandse bank kontaktloos betalen in, wat voor hun het buitenland is, toestaat of dat hun kaart een in hun land normale limiet hebben die hier veel te laag is.
Ik koop meestal vooraf een e-ticket, ik reis niet zo veel met de trein, dan weet ik vooraf wat ik betaal en hoeveel ik aan andere dingen kan uitgeven.
Goed gevonden, dankje!
Dat er aan gewerkt wordt vind ik dus moeilijk om te geloven, gezien het belang om het niet te doen voor de mensen die het beleid maken.
Tenzij je de reizigers via GPS gaat volgen is dit principieel onoplosbaar.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.