2022: Dit najaar wordt een nieuwe OV chipkaart ingevoerd, en vanaf de zomer al met je bankpas!

  • 3 January 2022
  • 96 reacties
  • 3573 Bekeken


Toon eerste bericht

96 reacties

Reputatie 7
Badge +3

We kunnen de hele discussie wel stoppen. We hebben straks allemaal een smartphone met QR-code nodig om te reizen met het OV, kunnen we er net zo goed meteen mee betalen :rofl:

Plus dat ‘credit’ systeem of zo… we mogen dat van je bankrekening afschrijven en anders geen toegang?

Zo werkt een eenvoudig tankstation al: je plaatst een reservering van x bedrag (80, 120, 150), en na afsluiten tankactie wordt werkelijke bedrag afgeschreven. Om te voorkomen dat met 5 euro saldo, 80 euro getankt wordt.

Plus dat ‘credit’ systeem of zo… we mogen dat van je bankrekening afschrijven en anders geen toegang?

Zo werkt een eenvoudig tankstation al: je plaatst een reservering van x bedrag (80, 120, 150), en na afsluiten tankactie wordt werkelijke bedrag afgeschreven. Om te voorkomen dat met 5 euro saldo, 80 euro getankt wordt.

En wat gebeurt er als er maar €5 op de rekening staat. Wordt dan de reservering al vooraf geweigerd? Want als je minimaal €80 op je rekening moet hebben verschilt het weinig met de huidige OV-chipkaart.

Het fundamentele probleem met achteraf betalen blijft dat sommige mensen dan blijken geen geld te hebben (weten ze bij Wehkamp alles van). In het binnenland kun je dat dan nog proberen te gaan vorderen, in het buitenland kun je naar je geld fluiten zonder borg vooraf.

Reputatie 7
Badge +3

@Rene74 Het grote voordeel van het nieuwe systeem is dat het aansluit bij wat de banken al hebben. Zolang de vervoerders zich maar aanpassen aan de standaarden zie ik het positief in.

Reputatie 6

Mocht je autorijden en je tankt met een normale betaalpas, let maar eens op bij een automaat, kans is groot dat je aan het einde een venster krijgt met maximaal tankbedrag (80 euro o.i.d.).

Even zoeken levert ook wat artikels op hierover, waaronder: https://www.quest.nl/tech/vervoer/a25471899/bedrag-onbemand-tankstation/

Goed artikel, in jip-en-janneke taal.

Omdat je van tevoren natuurlijk nog niet weet voor hoeveel geld je gaat tanken, reserveert de bank een bedrag van 125 of 150 euro. Dit heet pre-autorisatie. Je kunt het zien als een soort borg. Ben je klaar met tanken? Dan wordt het bedrag waarvoor je getankt hebt afgeschreven en de rest van het geld weer vrijgegeven. 

Regel dat maar, binnen een kwart of halve of hele seconde (de tijd tussen het aanbieden van een pasje en alles controleren) en het open gaan van een poortje...:rolling_eyes:

Het fysieke deel van de Nederlandse poortjes is zulk prutswerk, die doen er een seconde of 2 over om open te gaan. Dat geeft Translink mooi wat extra tijd. Excuseer mijn sarcasme hier ;)

Badge +3

Ook aan de ergernis van reizigers dat ze moeten uitchecken en opnieuw inchecken als ze overstappen op een bus of trein van een ander vervoersbedrijf komt nog niet meteen een eind. Aan ‘enkelvoudig’ in- en uitchecken bij reizen per trein wordt wel gewerkt.


(bron)

Reputatie 7

Als je een E-ticket koopt van bijvoorbeeld Utrecht naar Winterswijk  is er toch ook een verdeelsleutel nodig over het bestede bedrag? Hiermee gaan de bedrijven blijkbaar wel akkoord? Waarom kan je dan niet met de chipkaart inchecken in Utrecht en uitchecken in Winterswijk zonder omchecken?

In Zwitserland hoorde ik afgelopen zomer van EasyRide. Zit in de SBB-app. Het werkt met GPS en een persoonlijk account. Je kan kortingskaarten, abonnementen, creditcard, bankpas etc koppelen in de app en er is een “daily cap” in bepaalde regio's. Je hoeft alleen bij vertrek in de app op je telefoon van links naar rechts te swipen, er verschijnt een QR-code en je bent ingecheckt. Aan het eind van de reis (ongeacht waar in het land, ongeacht hoe vaak je overstapt en op welk transportmiddel van welk bedrijf dan ook) swipe je van rechts naar links en je bent uitgecheckt. Niks omchecken bij verschillende vervoerders - wat dan toch wel fijn is !

Vervolgens wordt de voordeligste prijs voor de totale reis berekend en in rekening gebracht (volgende dag afgeschreven of maandelijks). Voor een voldoende opgeladen telefoon en de goede instellingen voor data-ontvangst etcetera ben je zelf verantwoordelijk anders reis je zwart en volgt bij controle een boete.

Het schijnt daar goed te werken als aanvullende betaalwijze voor wie dat wil. Maar ook de papieren kaartjes en digitale tickets en passen blijven gewoon bestaan.

 

 

In feite wel inderdaad. Ik probeerde aan te geven, in eigen land kan het ook, in bepaalde gevallen.

Reputatie 7
Badge +3

Het mag natuurlijk best als een bedrijf voor duidelijke opt-ins kiest. Zolang je maar duidelijk maakt welke gegevens waarvoor gebruikt worden.

Ik moet altijd een beetje lachen om al types die als de dood zijn om gegevens te delen terwijl ze zelf meestal een telefoon hebben die constant volgt waar ze zijn.

Badge +3

Helder, en natuurlijk dan geen twee halfbakken apps moeten installeren plus een ‘speciale’ e-simkaart moeten hebben en zo. Om alleen maar te kunnen in/uitchecken, zonder rekening te houden met een abonnement (of je reisroute!).

Het zal wel als ov-pay in de markt gezet worden, en persoonlijk verwacht ik er weinig van vooralsnog. Dus prima, het raakt mij niet verder!

Zodra men daar ‘gremlins’ zoals deze mee kan oplossen (privacy weg, we willen altijd weten waar je bent)

Of deze (uitgeplozen lange) topic

Dan ga ik een applausje geven… want moet NS (flex) ook meewerken aan alles dat een ‘transactie’ is (en je waarschijnlijk nog van alles moet doen zoals overstappen en op de juiste tijd van klasse wisselen)… 

Reputatie 7
Badge +3

Tja dan wordt het lastig reizen zonder chipkaart, zonder smartphone en zonder bankpas.

Reputatie 7
Badge

@Tamzin 

Gelukkig hebben we tegenwoordig NS Flex. Je producten staan dus niet meer op de chipkaart, en worden via de achterliggende systemen verwerkt en gefactureerd.

De bankpas zal straks met zoals de chipkaart als identificatie dienen. 

Ik zie niet echt veel complexiteit op deze manier. Zelfs in Londen met verschillende tarieven werkt het prima.

Reputatie 7

Met smartphone of bankpas inchecken en betalen en dat soort ongein zie ik niet zitten. Ik hou het tot het laatste moment gescheiden via een ov-pasje. Dat gaat prima ook al schijnt het chipsysteem "verouderd" te zijn, nou en, het werkt toch nog uitstekend. Is het weer een manier om geld te besparen maar de verandering aan te prijzen als gemak voor de klant 😉

Reputatie 7
Badge +3

@Aar  Dus iedereen moet aan de flex als deze goedkoper wil reizen?

Als ingecheckt moet worden met smartphones dan mag NS wel eerst zorgen voor oplaadpunten bij elke stoel. Er wordt nu al regelmatig geklaagd over ontbreken oplaadmogelijkheid in de trein.

@Aar  Dus iedereen moet aan de flex als deze goedkoper wil reizen?

Als ingecheckt moet worden met smartphones dan mag NS wel eerst zorgen voor oplaadpunten bij elke stoel. Er wordt nu al regelmatig geklaagd over ontbreken oplaadmogelijkheid in de trein.

Het moet niet, het mag. 

Reputatie 7

 

Echt reizen met een bankpas betekent daarmee in- en uitchecken en dan gelijk het geld afgeschreven krijgen van je bankrekening. Net als bij de supermarkt. 

Dat is wat je ook wil. Tenminste het overgrote deel van de mensen denk ik. Gelijk afrekenen, gelijk op je rekening zien wat je op dat moment kwijt bent, niet achteraf laten incasseren.

Achteraf factureren betekent reizen op krediet en als je het zelf niet duidelijk bijhoudt is het een verrassing wat er betaald moet worden. En dat zou weleens tegen kunnen vallen en problemen geven. Zeker als er ook nog fouten in staan. 

Reputatie 7

Vele functies concentreren op één online verbonden apparaatje lijkt handig maar je hebt meteen meerdere problemen als er iets stoort of uitvalt of je hem verliest. Daarnaast blijft het een computertje dat ook gehackt kan worden enz. Gelukkig blijft het losse kaartje en de chipkaart (nieuwe versie) de komende jaren voorlopig nog. 

Reputatie 7
Badge +3

Mij maakt het niet zoveel uit. Zolang ik maar duidelijke overzichten kan blijven aanmaken voor het declareren van reiskosten. En als mijn voordeelurenabonnement maar actief blijft gekoppeld aan reizen op saldo.

Het lijkt me wel handig om met mijn telefoon te kunnen in- en uitchecken. Ik gebruik nu ook al mijn telefoon om te betalen i.p.v. dat ik mijn betaalpas bij de kaartlezer hou.

@Henk_NL 

Een reiziger wil alleen van A naar B en tegen het voordeligste tarief. Niet meer of minder dan dat. Wat er achter de schermen allemaal speelt is dan niet meer interessant. Dat het aan de “achterkant” misschien wel een puinhoop is, is voor nagenoeg jan en alleman totaal niet relevant. Keep IT Stupid Simpel. https://nl.wikipedia.org/wiki/KISS-principe (Zeker als het om openbaar vervoer gaat) :kiss:

Zo probeer ik uit te leggen dat NS Flex geen succes is in deze constructie idd :sunglasses:

Reputatie 6

Er zullen bij het reizen op je bankpas nog wel een aantal problemen opduiken. Vooral als je een gezamenlijke rekening hebt. Dan zijn er meerdere kaarten die aan de zelfde bankrekening hangen. Zou je goedkoop uit zijn als je voor de hele familie een heel aantal en/of kaarten te regelen? Lijkt me leuk, ik check in en mijn vrouw zal dat na mij doen en die krijgt dan “u bent al ingecheckt” te zien… Verwarring al om... net als meerder telefoons …..

Reputatie 7
Badge +3

Kaarten van een gezamenlijke rekening hebben een eigen pascode. Geen verwarring mogelijk.

Badge +3

Kaarten van een gezamenlijke rekening hebben een eigen pascode. Geen verwarring mogelijk.

Klopt, eventueel een pasvolgnummer.

Wordt nog wat als je je bankpas vervangt wegens verloren/gestolen/defect/verlopen… Hoi TLS/NS, mijn nieuwe pas heeft volgnummer 0005 pas dat eventjes aan zodat ik kan blijven reizen (op een abonnement) :rofl:

Vermoed dat het in eerste instantie niet meer is dan kunnen inchecken op saldo (€20 graag, voor NS en sommige Arriva trajecten) en bij uitchecken je dan het niet gereisde deel terug krijgt in de vorm van ‘retourpinnen’.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je bijvoorbeeld de wallet in Apple Pay gebruikt en daar je bankpassen en creditcard in zet heb je fysieke kaarten niet eens meer nodig. Bij verlies of diefstal van de pas kun je die laten blokkeren terwijl Apple Pay gewoon blijft werken.

Badge +3

Wanneer je bijvoorbeeld de wallet in Apple Pay gebruikt en daar je bankpassen en creditcard in zet heb je fysieke kaarten niet eens meer nodig. Bij verlies of diefstal van de pas kun je die laten blokkeren terwijl Apple Pay gewoon blijft werken.

Dat betwijfel ik, want in een wallet moet je wel een kaart kiezen die vervolgens ‘aangesproken’ wordt, tenzij Apple Pay zoiets is als PayPal (of Revolut), waar je meerdere kaarten aan kunt koppelen en je een betaling wil doen vanaf een willekeurige kaart?

Of is dat een soort creditcard constructie ‘wij schieten het voor, je krijgt de rekening wel en dan mag je zelf kiezen hoe je die voldoet’…? Daar hadden we al ‘automatisch opladen’ voor, bij 60 euro in de min gaan wij (TLS) piepen… :sweat_smile:

Reageer