2022: Dit najaar wordt een nieuwe OV chipkaart ingevoerd, en vanaf de zomer al met je bankpas! | NS Community

2022: Dit najaar wordt een nieuwe OV chipkaart ingevoerd, en vanaf de zomer al met je bankpas!

  • 3 January 2022
  • 96 reacties
  • 3571 Bekeken

Badge +3

We gaan de boel maar eens ‘boosteren/versnellen’… Iets met die strekking zegt Bas van Weele, programmadirecteur van OV-betalen.

De technologie achter de huidige OV-chipkaart zou verouderd zijn en over een paar jaar niet meer werken. Daarom komt nog dit jaar een nieuwe OV-chipkaart.

Dat zei Bas van Weele, programmadirecteur van OV-betalen. In het najaar zou de nieuwe kaart ingevoerd moeten worden. "Op z'n vroegst in oktober", zei Van Weele in BNR Mobility. De kaart wordt de komende tijd getest in samenwerking met NS.

Vanaf deze zomer zouden de reizigers al kunnen in- en uitchecken met hun bankpas of creditcard. 

Geen fysieke kaart nodig

Als de nieuwe kaart geïntroduceerd wordt in het najaar, kunnen reizigers de kaart ook met een smartphone gebruiken. Een fysieke kaart is dan niet meer nodig. Van Weele: "Dat scheelt enorm in de distributie en de productiekosten."


96 reacties

Reputatie 6

[...] In andere landen werken verdeelsleutels blijkbaar prima. [...]

In andere landen is de vervoerder meestal niet opbrengstverantwoordelijk. Daar ontvangt hij een vaste vergoeding voor een vaste (rit)prestatie, conform de inschrijving bij de aanbesteding. De kaartinkomsten gaan rechtstreeks naar het regionale Verkehrsverbund. Dan is afzonderlijk inchecken (en in Duitsland überhaupt inchecken) overbodig,

In Nederland heeft men bij de invoering van de OV-Chipkaart nadrukkelijk gekozen voor het meest liberale model: de vervoerder is opbrengstverantwoordelijk en heeft dus alle belang bij een goede verdeling van de reisopbrengsten. Daar kwam nog bij dat vervoerders maximale “commerciële mogelijkheden” wensten en niet bij elkaars reisgegevens en klantenbestanden mogen komen. Als je dan nog weet dat bij de oprichting van de “backoffice” Translink de aandeelhouders NS (50%), de drie grote stadsvervoerders en Connexxion waren - de andere, nieuwe vervoerders niet - en de frustratie over de opbrengstverdeling van de Strippenkaart hoog zat, kun je begrijpen dat single-check-in-check-out enkele bruggen te ver was (is).

“Zou verouderd zijn” — understatement. Maar fijn om die antieke troep eindelijk zo genoemd te zien worden publiekelijk. Al is het nu in eigen belang natuurlijk. 

Klopt, en dat zal de implementatie ook wel worden, een euro of 20 borg. Voordeel is dat het enkel de borg van de rit is, niet de aanschaf van een kaart an sich. Daarnaast is die borg “gewoon” de achterliggende rekening, geen geld wat je op een (op het OV na nutteloze) kaart moet storten, en veel gedoe voor moet doen om terug te krijgen.

Realiseer je dat de Cico in iedere stadsbus dan voor iedere instapper die met zijn bankpas betaalt een reservering bij de bank moet gaan maken en dat dit in minder dan een seconde geregeld moet zijn (anders gaat het instappen wel erg lang duren). 

Ik wil dat technisch allemaal nog wel eens zien. Als ik nu een hotel boek via internet en er dan met de creditcard een financiële reservering voor de eerste nacht gemaakt moet worden duurt dat normaliter vijf seconden of nog langer. Is Translink nou zo slim of zijn Visa/ Mastercard nou zo dom?

Daarnaast gaat de politiek straks weer jammeren dat je minimaal €20 op je bankrekening moet hebben, ook als je maar een kaartje van €2 wil afrekenen.

Daar zijn wat creatieve oplossingen voor te verzinnen, zoals Transport for London reeds heeft laten zien. En ja, ik heb ook een aantal (grote) vraagtekens bij dit hele project.

Ik geloof niet dat de huidige problemen met NS Flex dan opeens opgelost zijn. NS Flex is niet te combineren met andere Flex-producten en met grote moeite met andere abonnementen.

En er komen nieuwe problemen bij. Wat als je smartphone uitvalt of gestolen is? Hoe werkt het als je je bankpas laat blokkeren? Een nieuw ICT-debacle dreigt.

Dat de technische werking veranderd, hoeft inderdaad niet te betekenen dat er net zo goed een losse chipkaart kan bestaan. Die werkt dan alleen veel meer als identifier, in plaats van als volwaardig opslagmedium e.d. Dat lijkt me an sich een prima ontwikkeling. Ergens moet je van de enorme bak legacy af aan de “achterkant”, anders wordt (of is het soms al) dweilen met de kraan open. De vele hacks om Flex/Businesscards werkend te krijgen bewijzen dat reeds.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Het werkt bij ING ook op Android telefoons. Ik gaf het voorbeeld van Apple Pay omdat ik dat zelf gebruik. 

@Rene74 Je hoeft geen gebruik te maken van een mobiele telefoon om te betalen. Het is een extra mogelijkheid die veel mensen handig zullen vinden als ze weten hoe het werkt. 

Het aantrekkelijke aan het nieuwe systeem is dat er veel meer betaalmogelijkheden komen dan alleen de OV-chipkaart of de knullige e-tickets. Het grootste bezwaar tegen de OV-chipkaart is altijd geweest dat je voor een treinreis minimaal €20 borg op de kaart moest zetten om te kunnen inchecken bij NS. Bij het reizen met bankpas komt dat bezwaar te vervallen. Saldo laden hoeft ook niet meer. Bovendien heeft bijna iedereen wel een bankpas en/of creditcard.

De drempel om met het OV te reizen wordt zo een stuk lager voor incidentele reizigers. Bovendien is het handig voor toeristen. Die kunnen hun creditcard gebruiken om in- en uit te checken en zo voor hun reizen betalen.

Een ander groot voordeel is dat mensen geen e-tickets met zeer klantonvriendelijke gebruiksvoorwaarden  dagen van te voren gaan kopen. In Nederland heeft dat geen enkele toegevoegde waarde. De nieuwe regel wordt: gaat je reis niet door dan niet inchecken. Of meteen weer uitchecken en zo je reis annuleren.

Ook niet onbelangrijk is dat ouders veel makkelijker reisgeld kunnen geven aan hun kinderen. Die hebben vaak al een betaalpas en/of mobiele telefoon. Ze kunnen eenvoudig reisgeld overmaken aan een kind i.p.v. saldo te moeten laden of een e-ticket te kopen. Het wordt voor iedereen veel eenvoudiger om in een voorkomend geval de reis van iemand anders te betalen. 

Het aantrekkelijke aan het nieuwe systeem is dat er veel meer betaalmogelijkheden komen dan alleen de OV-chipkaart of de knullige e-tickets.

Nog meer opties betekent ook nog meer onduidelijkheid. Veel reizigers zien zo langzamerhand door de bomen het bos niet meer. "Keep it simple" is misschien een beter motto, zowel qua betaalmogelijkheden als qua tarieven.

We moeten niet uit het oog verliezen waar het bij het OV uiteindelijk om gaat: gewoon een kaartje van A naar B. Het is geen IT-hobbyproject.

Reputatie 7

Eenvoud en overzicht is goud waard in het ov. De doorsnee Nederlander heeft geen zin om zich overal in te verdiepen qua regels, voorwaarden en nieuwe digitale werkwijzen met de nodige haken en ogen. Dan is autorijden simpeler. Klanten trekken heeft naast een betaalbaar tarief ook vooral met duidelijkheid en een minimum aan regels, voorwaarden en uitzonderingen te maken. Dat voorkomt een hoop vragen, onaangename financiële verrassingen, problemen en gedoe en zal zorgen voor meer ov-gebruik. 

Reputatie 7
Badge +3

In Londen zijn inderdaad zones. Daarom moet je in- en uitchecken bij de Underground. De bus kent maar 1 tarief. Daarom hoef je alleen in te checken.

Als je meer wilt lezen over het gebruik van bankpas of creditcard om te reizen: https://tfl.gov.uk/fares/how-to-pay-and-where-to-buy-tickets-and-oyster/pay-as-you-go/contactless-and-mobile-pay-as-you-go#on-this-page-0

Ik weet niet of er nog steeds problemen zijn met Nederlandse kaarten. De laatste keer dat ik het geprobeerd heb deed mijn bankpas van ING het niet.

Interessant is ook de manier waarop Apple Pay is geïmplementeerd. Als je batterij bijna leeg is kun je tot 5 uur nadat Low Power mode is ingegaan toch nog thuiskomen: https://www.apple.com/uk/apple-pay/transport/

Ook interessant is dat in Londen het systeem bijhoudt hoeveel je reist op een dag. Boven een bepaald bedrag dat gelijkstaat aan een dagkaart (“daily cap”) zijn volgende ritten gratis. Je hoeft dus nooit van te voren te bedenken of je genoeg gaat reizen om een dagkaart te rechtvaardigen. 

@mrfreeze Is dat meteen inclusief controle van de QR-code van de coronacheck app? :mask:

 
 
×
 
 
 
 
 
×
 
 
 

Ligt aan de implementatie, ofwel het tanken stopt na x euro, ofwel de transactie wordt geweigerd idd.

 

Mocht je autorijden en je tankt met een normale betaalpas, let maar eens op bij een automaat, kans is groot dat je aan het einde een venster krijgt met maximaal tankbedrag (80 euro o.i.d.).

 

Even zoeken levert ook wat artikels op hierover, waaronder: https://www.quest.nl/tech/vervoer/a25471899/bedrag-onbemand-tankstation/

Reputatie 7

Ik ben bang dat men zich een beetje vergaloppeert met deze plannen. Wil men niet veel teveel. Dat het in Londen werkt wil niet zeggen dat het hier ook zomaar zal werken. De opzet van het systeem  en tarievenstructuur is daar toch ook anders. In de bus daar check je een keer in en dat was het, uitchecken niet nodig.  Die CiCo kastjes moeten wel met veel kaarten om kunnen gaan. En dan straks ook nog smartphones. Lijkt me erg complex en gevoelig voor problemen. Er zijn voorbeelden te over van juichende Nederlandse plannen die uiteindelijk toch net iets anders uitpakken of tegenvallen. Maar de tijd zal het leren. Ik kijk wel toe en hou het bij de nieuwe ov-chipkaartversie zolang het kan.

Reputatie 7
Badge +3

In andere landen is vaak de vervoersautoriteit verantwoordelijk voor de opbrengsten en de administratie. De vervoerders worden ingehuurd voor materieel en personeel. Dat maakt tariefintegratie tussen de verschillende modaliteiten veel eenvoudiger. Voorbeelden daarvan zijn Transport for London (TfL) en Kopenhagen.

Daarom dat het bij een aantal regionale verbinding ook eenvoudig was opgezet, waaronder Blauwnet (Keolis en Arriva): provincie is voor beide concessies opbrengstverantwoordelijke.

Eerst zien dan geloven. Het tariefsysteem met al zijn ondoorgrondelijke reisproducten is vrees ik veel te ingewikkeld voor betalen met een bankpas of telefoon.

@Tamzin

Gelukkig hebben we tegenwoordig NS Flex. Je producten staan dus niet meer op de chipkaart, en worden via de achterliggende systemen verwerkt en gefactureerd.

Op die manier schiet de reiziger er niets mee op. Die blijft dan nog steeds zitten met de hopeloos onbegrijpelijke NS-Flex administratie. Het is op die manier alleen een mooie besparing voor Translink.

Echt reizen met een bankpas betekent daarmee in- en uitchecken en dan gelijk het geld afgeschreven krijgen van je bankrekening. Net als bij de supermarkt. Het zijn vooral de incidentele reizigers, nu zonder chipkaart die dat willen en die gaan niet aan Flex beginnen.

Reputatie 7
Badge +3

 

Echt reizen met een bankpas betekent daarmee in- en uitchecken en dan gelijk het geld afgeschreven krijgen van je bankrekening. Net als bij de supermarkt. 

Dat is wat je ook wil. Tenminste het overgrote deel van de mensen denk ik. Gelijk afrekenen, gelijk op je rekening zien wat je op dat moment kwijt bent, niet achteraf laten incasseren.

Achteraf factureren betekent reizen op krediet en als je het zelf niet duidelijk bijhoudt is het een verrassing wat er betaald moet worden. En dat zou weleens tegen kunnen vallen en problemen geven. Zeker als er ook nog fouten in staan. 

Net als in de supermarkt… niet iedereen pint boodschappen in de supermarkt. En niet iedereen heeft een bankapp op de telefoon om gelijk op de rekenig te zien wat betaald is. En er zijn ook mensen zonder smartphone en mensen die niet alles willen pinnen.

Reputatie 7

En wat gebeurd er als er storing is bij de banken?? Gebeurd helaas toch ook wel met enige regelmaat.

Kan je dan ook niet met de trein reizen?

Reputatie 7
Badge +3

Bij ING kun je Apple Pay blijven gebruiken terwijl de betaalpas geblokkeerd is. De verificatie van de betaling vindt immers plaats via gezichtsherkenning, vingerafdruk of toestelcode.

Tip: betalen zonder betaalpas

Met Apple Pay op je iPhone, of met Mobiel Betalen voor Android toestellen heb je geen Betaalpas nodig. Je kan dan in alle winkels waar je contactloos kan betalen met je telefoon afrekenen, ook tijdens de blokkade van je Betaalpas. Handig, want dan kan je gewoon blijven betalen totdat je nieuwe Betaalpas op de mat valt.

Bron: https://www.ing.nl/particulier/betalen/passen/verlies-of-diefstal-van-uw-pas/index.html#/!

Reputatie 7

Wat een ingewikkeld gedoe met al die digitale betaalwijzen. Apple Pay,  PayPal,  " wallets"....  jongeren en ict'ers  weten er vast alles van.  Maar niet aan mij besteed en heb het gelukkig ook niet nodig 😆 Ben ik een uitzondering? Ik denk zelf van niet. 

Reputatie 7
Badge +3

Het hoeft allemaal niet maar het is prettig dat er meer opties komen. Er is door de jaren enorm geklaagd dat het OV in Nederland zo lastig te gebruiken was zonder OV-chipkaart of zo duur was vanwege de verplichte borg. 

Daar gaat nu eindelijk in voorzien worden. Voor degenen die niet mee willen of kunnen doen blijft er de OV-chipkaart. 

 
 
×
 
 
 

Er is door de jaren enorm geklaagd dat het OV in Nederland zo lastig te gebruiken was zonder OV-chipkaart of zo duur was vanwege de verplichte borg.

Dat laatste argument heb ik nooit zo gesnapt. Met de strippenkaart moest je ook €12 euro vooruit betalen bij aankoop, ook als je alleen een stadsritje van 1 zone ging maken. Verder is er nog steeds de optie om een kaartje in de automaat te kopen.

Veel breder gedragen was volgens mij het bezwaar tegen de €7.50 die Translink voor de kaart in rekening bracht. Dat was en is buitensporig. 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Ik heb de bezwaren tegen de borg ook nooit begrepen. De bezwaren tegen de kosten van de kaart zelf overigens wel. Dat is in vergelijking met systemen in andere landen erg prijzig, zeker in combinatie met de beperkte geldigheidsduur van 5 jaar. 

Maar blijkbaar is de borg van €20 voor veel mensen een drempel geweest om de OV-chipkaart te gaan gebruiken voor het reizen met NS.

Ik heb aan verschillende familieleden en kennissen die nooit met het OV reizen gevraagd wat ze vinden van het idee om met hun bankpas of mobiele telefoon te kunnen reizen. Zonder uitzondering waren ze positief. Dat is natuurlijk precies de doelgroep die bereikt moet worden. Het OV heeft sinds de invoering van de OV-chipkaart het imago van een ingewikkeld en duur systeem.

De mensen die al een OV-chipkaart hebben en daarmee willen blijven reizen zijn in dit verband minder relevant. Zij krijgen op termijn een nieuw type OV-chipkaart. 

Badge +3

Als een bankpas gaat dienen als vervanger voor een ov-chipkaart heb je natuurlijk alsnog een app of automaat nodig voor als je bijv. 1e klas wilt reizen…

En wat gebeurt er dan als je niet uitcheckt na een lange reis? Nu kost dat (anonieme kaart of zonder abonnement) je 20 euro, plus dat na een keer of 12 je kaart blokkeert.

Hoe gaat dat dan met een bankpas waarvan geen ‘borg’ ingehouden wordt, maar je pas afrekent bij het uitchecken? Of als je op een dag al veel geshopt hebt en er een pincode ingevoerd moet worden voor een betaling? Of als je banksaldo onvoldoende is?

Ik zou dan toch bij een incheck om een flinke ‘borg’ vragen, vergelijk met een creditcard een auto huren. Voor een ov-fiets gaat het dan om 350 euro natuurlijk, voor zover dat onder ov valt, of dus een abonnement voor moet hebben?

Het is maar zeer de vraag waarom dat met buitenlandse bankpassen niet zou werken

Het risico van onvoldoende saldo op de bankrekening bij uitchecken is een issue, want dat geld is in het buitenland dan nauwelijks meer te innen. Precies dezelfde reden waarom ooit die €20 op de kaart voor inchecken is verzonnen. 

Reageer