beantwoord

Geen OVPay voor 65 plus?

  • 14 July 2023
  • 17 reacties
  • 1912 Bekeken

Reputatie 1

Handig, lijkt ons die OVPay. Speciaal voor incidentele reizigers. Dat zijn we. Helaas! Als je ouder bent dan 65, kan je hiervan geen gebruik maken. Dan MOET je namelijk toch eerst een OV-chipkaart kopen. Hoogst eigenaardig vind ik dat.

Iemand die weet waarom dit is? 

icon

Beste antwoord door Tamzin 14 July 2023, 13:57

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Als 65-plusser kun je gewoon OVpay gebruiken, dan krijg je alleen geen leeftijdskorting. 

Dat is omdat OVpay nog volop in ontwikkeling is. Leeftijdskorting, abonnementen en klassewissel zijn nog niet mogelijk, daarvoor heb je vooralsnog een OV-chipkaart voor nodig. 

Reputatie 1

Dankjewel! Maar… als wij 1 of 2 keer per jaar met de trein gaan, zal die korting ons een zorg zijn. Ik wil geen geld uitgeven aan 2 kaarten waar je dan ook nog een bedrag op moet storten én dan nog eens het kaartje betalen.

Ik vind het discriminatie dat je als 65 plusser dus niet kan kiezen om géén OV-chipkaart te hebben. En dus blijven wij de trein maar gewoon vermijden. We dachten juist dat het handig zou zijn om dan toch eens met de trein ergens heen te gaan. En of ik dan korting krijg of niet, dat maak ik zelf wel uit of ik dat wil. 

Reputatie 1

En o ja: als je OV pay wil gebruiken en je geeft je leeftijd aan, zegt het systeem dat je dat NIET kan gebruiken! 

 

Handig, lijkt ons die OVPay. Speciaal voor incidentele reizigers. Dat zijn we. Helaas! Als je ouder bent dan 65, kan je hiervan geen gebruik maken. Dan MOET je namelijk toch eerst een OV-chipkaart kopen. Hoogst eigenaardig vind ik dat.

Iemand die weet waarom dit is? 

Simpel, de bankpas bevat geen gegevens over uw leeftijd. Uw kunt dus wel gewoon op uw bankpas reizen alleen krijgt u dan geen leeftijdskorting in de bus. 

Abonnementen kunnen niet op een bankpas omdat deze persoonlijk zijn en uw bankpas geen pasfoto bevat zodat dan iedereen op uw abonnement zou kunnen reizen.

Reputatie 7
Badge

Dat is onjuist. Je kunt ongeacht je leeftijd met OVpay reizen. Je krijgt dan alleen geen leeftijdskorting.

Reputatie 5

Die tekst is een beetje ongelukkig geschreven maar er staat dat je geen korting krijgt met OVpay.

Zoals @Isitimela zegt, werkt het wel gewoon voor iedereen en er is er geen discriminatie gaande hier.

Reputatie 7
Badge +3

En bij treinreizen krijg je als 65 plusser op losse reizen geen korting, je krijgt alleen korting op een Dal Vrij of Weekend Vrij abonnement. Voor treinreizen zonder abonnement maakt het dus niet of je met een OV-chipkaart of OVpay reist, de prijs is gelijk voor 65plus reizigers. 

Het is inderdaad wel gewoon mogelijk om OVpay te gebruiken. Het staat er wat ongelukkig dat je OVpay niet kan gebruiken, maar je dat is niet het geval. Mag ik vragen waar je deze informatie vandaan haalt?

Reputatie 1

Het is inderdaad wel gewoon mogelijk om OVpay te gebruiken. Het staat er wat ongelukkig dat je OVpay niet kan gebruiken, maar je dat is niet het geval. Mag ik vragen waar je deze informatie vandaan haalt?

Zie het screenshot. Dit is de tweede van de vragen die je moet beantwoorden om te zien of je met OVpay kan reizen. Er wordt door de NS blijkbaar van uitgegaan dat IEDEREEN een OV-chipkaart heeft. Er is geen mogelijkheid om te kiezen voor: ik heb helemaal geen kaart. 

En als het dus klopt dat een 65-plusser gewoon zijn/haar bankkaart voor de lezer kan houden en vrolijk gaan reizen, dan moet die tekst aangepast worden. 

OVpay is net als de OV-chipkaart niet van ons. Mag ik vragen waar je deze precies kan vinden via www.ovpay.nl?

Reputatie 6
Badge +1

OVpay is net als de OV-chipkaart niet van ons. Mag ik vragen waar je deze precies kan vinden via www.ovpay.nl?

Het staat op deze pagina: https://ovpay.nl/nl/keuzehulp, te bereiken via het kopje “Kun jij al reizen met OVpay?” op de homepage. 

Reputatie 1

OVpay is net als de OV-chipkaart niet van ons. Mag ik vragen waar je deze precies kan vinden via www.ovpay.nl?

Het staat op deze pagina: https://ovpay.nl/nl/keuzehulp, te bereiken via het kopje “Kun jij al reizen met OVpay?” op de homepage. 

Dankjewel ;-). 

Ze gaan er denk ik vanuit dat je wel korting wilt als je gaat reizen met de bus, tram of metro. Vandaar dat de keuzehulp van OVpay dat dan aangeeft. Maar ik snap dat dat bij de trein niet uitmaakt en zonde is om voor 2 reizen per jaar een OV-chipkaart aan te schaffen.

OVpay is net als de OV-chipkaart niet van ons. Mag ik vragen waar je deze precies kan vinden via www.ovpay.nl?

Het staat op deze pagina: https://ovpay.nl/nl/keuzehulp, te bereiken via het kopje “Kun jij al reizen met OVpay?” op de homepage. 

Uit de toelichting blijkt dat de reden dat OV-pay zegt dat het niet kan is omdat OV-pay er automatisch van uit gaat dat senioren 65+ korting in de bus willen hebben. 

Het juiste advies had moeten zijn dat het wel kan maar dat je dan geen korting krijgt.

Reputatie 1

Juist. Gevalletje ‘iemand moet die tekst schrijven’. Maar die iemand had dat even moeten nagaan, of het voldoende duidelijk was. Het is niet makkelijk om duidelijke teksten te schrijven 😉. Mijn vraag is in elk geval beantwoord, waarvoor dank!

Nog iets is dat de korting voor bus, tram en metro op alleen een persoonlijke OV kan. Dit is omdat deze korting persoons gebonden is. Bij een bankpas is het nog niet mogelijk om te zien voor OVPay gok ik wegens o.a a privacy de leeftijd van eigenaar. Ook bij een persoonlijke OV mag die alelen gebruikt worden door persoon zelf en is relatief makkelijk te controleren. Dat gaat lastiger met de huidige tegels kwa OVPay dat je een betapad gewoon mag uitlenen.

Bij een bankpas is het nog niet mogelijk om te zien voor OVPay gok ik wegens o.a a privacy de leeftijd van eigenaar. 

Sterker, vanwege de privacy staat de leeftijd niet eens opgeslagen in de chip van de bankpas. Nog los van het probleem dat niet gecontroleerd kan worden of de reiziger ook de eigenaar van de bankpas is.

Voor OV-pay is de bankpas in feite de vervanger van de anonieme OV-chipkaart. Voor abonnementen en persoonsgebonden kortingen zal ook in de toekomst een (elektronische) kaart met foto nodig blijven om illegaal uitlenen te verhinderen.

Reageer