beantwoord

Geld terug voor OV chipkaart

  • 12 January 2024
  • 19 reacties
  • 383 Bekeken

Hallo NS,

Ik wil graag de 7,50 euro terug die ik voor een OV Chipkaart heb betaald. 

Ik heb zojuist bij NS een Flex Dal abonnement besteld, met mijn nieuwe kaart van OV Chipkaart van 7,50.
NS communiceert dat je een kaart moet hebben voor zo'n abonnement. Ik had enkel een verlopen kaart. NS geeft verder geen optie op hun site deze te bestellen, dus die heb ik bij OV chipkaart besteld. Na ontvangst van de kaart blijkt ineens bij het bestellen van het NS abonnement dat ik bij dat abonnement een gratis kaart kan krijgen. Dat wordt nergens van te voren gecommuniceerd door de NS of door OV Chipkaart.

Ik vind dit misleiding en erg slechte communicatie. Ik wil mijn 7,50 daarom terug, het maakt me niet uit van NS of van OV Chipkaart.
Sowieso vind ik het al raar dat je bij een verlopen OV chipkaart niet automatisch een nieuwe krijgt (5 jaar is ook een vrije korte termijn voor zo'n kaart)....

Groeten,

Anoniem

icon

Beste antwoord door mrfreeze 13 January 2024, 14:12

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U kunt contact opnemen met NS Klantenservice. 030 7515155. Het wordt overigens wel gecommuniceerd, maar hoe dan ook, u krijgt uw geld terug.

Als u een abonnement heeft bij NS krijgt u bericht dat u hem moet vernieuwen en dat is gratis.

Het probleem zit hem in het feit dat NS maar een van de vervoerders is die de OV-chipkaart gebruikt en dan zijn de verhoudingen wel eens wat ondoorzichtig. Het is wel begrijpelijk dat niet iedereen dat meteen doorziet. De technische levensduur van een kaart hangt af van hoe mensen er mee omspringen, maar een vervanging na vijf jaar is niet onredelijk. Een nieuwe pasfoto kan ook geen kwaad. Zelf doe ik er twee a drie jaar mee, maar ik ben een veelreiziger.

Reputatie 7
Badge +3

Als je eerst een OV-chipkaart bestelt, en daarna pas een abonnement, vraag ik me af of je het geld terugkrijgt. Maar ik zou het zeker proberen.

Ik zie op de site van NS inderdaad niet duidelijk terug dat je bij het bestellen van een abonnement een gratis OV-chipkaart kunt krijgen. Dat zie je pas tijdens het bestelproces.

Reputatie 7
Badge +3

@Anoniem1111waar communiceert NS dat je eerst een ov-chipkaart nodig hebt voordat je een abonnement kunt bestellen?

Ik ben het eens met @mrfreeze dat het niet duidelijk op de website staat dat je bij het afsluiten van een nieuw abonnement een gratis kaart mee kunt bestellen.

Wanneer een kaart verloopt waarop een NS abonnement staat, dan levert NS een nieuwe kaart. Soms gaat dat mis en kun je de kosten van een kaart declareren. Als dat bij jou het geval was, dan kun je de kosten zeker declareren. Heb je geen NS abonnement dan moet je zelf voor een nieuwe kaart zorgen.

Of NS de kosten terug betaalt in jouw geval nu je eerst zelf een kaart hebt gekocht voor je een abonnement afnam kom je achter door contact op te nemen met NS klantenservice.

 

Badge +3

Als je eerst een OV-chipkaart bestelt, en daarna pas een abonnement, vraag ik me af of je het geld terugkrijgt. Maar ik zou het zeker proberen.

Ik zie op de site van NS inderdaad niet duidelijk terug dat je bij het bestellen van een abonnement een gratis OV-chipkaart kunt krijgen. Dat zie je pas tijdens het bestelproces.

Als er op een (bijna) verlopen kaart een NS abonnement stond en de NS niet voor een kaartvernieuwing gezorgd heeft kan je de kosten van een nieuwe kaart wel claimen…

Bij een nieuw abonnement in principe niet (dan bestel je de kaart er inderdaad gratis bij), maar probeer het gewoon via de Klantenservice.

Zelfde voor klanten in het buitenland, die moeten ook eerst zorgen dat ze een kaart hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, als je een abonnement hebt en je kaart verloopt bijna, en NS zorgt niet voor vernieuwing, kun je de kosten inderdaad claimen. Maar dat is hier allemaal niet van toepassing, dit gaat om een nieuw abonnement.

Anoniem1111 moet gewoon contact opnemen met de klanteNService. Ik ben wel benieuwd wat daar uit komt.

Ik ben in het bezit van een NS Flex Dal Voordeel, waarbij geen saldo op de kaart nodig is en de reiskosten maandelijks via een factuur automatisch worden geïnd. Afgelopen zaterdag wilde ik inchecken maar dat kon niet omdat het saldo te laag was? Ander poortje geprobeerd maar hetzelfde verhaal. Om toch te kunnen reizen heb ik uiteindelijk saldo op de kaart gezet. De zaterdag gemaakte reizen zijn hierop in mindering gebracht. Nu wil ik het resterende saldo van 17,84 weer terug maar word van de NS naar OV-chipkaart gestuurd en weer terug. Ja ik kan het terugvragen bij een Servicebalie van OV-chipkaart maar die is er in Gorinchem niet. Dat betekent dat ik moet reizen (en dus kosten maken) naar Utrecht of Rotterdam of Breda. Op mijn vraag of de restitutie dan niet via de factuur van de NS kan worden geregeld (een idee van OV-chipkaart) kwam een negatief antwoord. Op welke manier het probleem wel opgelost kan worden weet de Klantenservice niet. Hoe gaan de NS dit oplossen???

Reputatie 7
Badge +3

Het saldo van een kaart wordt alleen verrekend met een factuur wanneer een nieuw Flex contract aangegaan wordt, niet tijdens een lopend contract. U zou uw huidige NS Flex compleet moeten opzeggen en van de kaart verwijderen bij een automaat om daarna weer opnieuw Flex Dal Voordeel te bestellen. Na het activeren van dit nieuwe Flex contract bij een automaat wordt het saldo van de kaart gehaald en verrekend met de eerstvolgende factuur. Dit is nogal omslachtig maar wellicht beter dan eerst naar een station met balie te moeten reizen. Een andere optie is wachten tot u een keer een reis maakt waarbij u bij een station met balie komt en daar dan het saldo terug te vragen. 

Verder ben ik er nogal verbaasd over dat er voor een treinreis saldo is afgeschreven. 

Je had waarschijnlijk een negatief saldo toen je NS Flex activeerde. Dat kan helaas. Dat dient dan tot 0 euro worden aangevuld waarna je gebruik kan maken van NS Flex. Wij gaan niet over het saldo dus kunnen dit ook niet voor je eraf halen. Het saldo blijft gelukkig altijd op de kaart staan. Mocht je ooit in de buurt van een servicebalie komen kan je dit eraf laten halen.

Reputatie 7
Badge +3

@Erryt NS Heb je misschien ook een verklaring voor het feit dat er voor de treinreizen saldo is afgeschreven? Dat zou toch niet moeten, tenzij het Flex abonnement nog niet geactiveerd was?

Daar heb ik geen verklaring voor, maar als CMdeBoon zijn gegevens in zijn profiel wilt aanvullen en mij daarover een privébericht stuurt zoek ik dit graag uit.

Reputatie 7
Badge +3

Het zou natuurlijk kunnen dat CMdeBoon € 2,16 in de min stond en er nu € 20 bij heeft gezet. En dat de reizen dus niet van het saldo zijn afgeschreven. Wat ook nog zou kunnen is dat het bus/tram/metro-gedeelte van Flex niet geactiveerd is. Waren de reizen zaterdag per trein of bus/tram/metro?
Weet je toevallig nog wat er op het schermpje kwam te staan bij in- en uitchecken?

Heeft het trouwens in het verleden wel gewerkt? Of was dit de eerste keer dat je met je abonnement ging reizen? In dat geval zou het kunnen dat je het abonnement überhaupt nog niet geactiveerd hebt bij een kaartautomaat.

Volgens mij is het wel mogelijk om bij ov-chipkaart.nl je saldo terug te vragen. Dit zou je dan moeten bevestigen bij een automaat, waarna het geld op je rekening wordt gestort.

Reputatie 7
Badge +3

Het zou natuurlijk kunnen dat CMdeBoon € 2,16 in de min stond en er nu € 20 bij heeft gezet. En dat de reizen dus niet van het saldo zijn afgeschreven.

Dat zou kunnen. Dat kan CMdeBoon zelf checken in het OV-chipkaart account, of daar bij reizen €0 staat of saldo afgeboekt. In eerste instantie ga ik uit van wat er in het bericht is aangegeven

 

Wat ook nog zou kunnen is dat het bus/tram/metro-gedeelte van Flex niet geactiveerd is. Waren de reizen zaterdag per trein of bus/tram/metro?

Zou ook nog kunnen inderdaad. Maar dit is niet aangegeven en ik neem aan dat CMdeBoon het wel zou aangeven wanneer dit het geval is. 

 

De enige logische verklaring die ik kan bedenken is dat het een nieuwe Flex abonnement is besteld op een bestaande kaart en dit is niet geactiveerd bij een automaat. Of een nieuw Flex abonnement besteld op een nieuwe kaart maar de ingangsdatum is pas later. 

Badge +3

Het klopt dat sommige vervoerders eerst het saldo checken en dan pas kijken of je dat wel nodig hebt. Bij NS Flex wordt het saldo vervolgens alsnog niet aangesproken. Onhandig.

Voor de rest meen ik dat je tegenwoordig via OV-chipkaart ook het (positieve) saldo van een nog actieve kaart kunt terugvragen, in de vorm van een ‘saldobestelling’. Die kan je dan ophalen bij elk servicepunt (bijv. supermarkt).

Edit: oh, dat zei @mrfreeze al 😅

https://www.ov-chipkaart.nl/saldo-terugvragen

Bedankt voor alle reacties. De reis is gemaakt met de trein vanuit Gorinchem, daar rijdt niet de NS maar R-net. Echter ik vertrek altijd vanuit Gorinchem en heb het nog niet eerder meegemaakt. Ook reizen met bus/metro/tram tot nu toe probleemloos. wat betreft het saldo: ik heb 25 euro gestort, en de gemaakte reizen kostten (na 40% voordeel) 7,16. Klopt dus met het resterende bedrag.

Badge +3

Bedankt voor alle reacties. De reis is gemaakt met de trein vanuit Gorinchem, daar rijdt niet de NS maar R-net. Echter ik vertrek altijd vanuit Gorinchem en heb het nog niet eerder meegemaakt. Ook reizen met bus/metro/tram tot nu toe probleemloos. wat betreft het saldo: ik heb 25 euro gestort, en de gemaakte reizen kostten (na 40% voordeel) 7,16. Klopt dus met het resterende bedrag.

Dat is vreemd, want in dat geval had je namelijk helemaal geen negatief saldo en zou je probleemloos een bus- of treinreis moeten kunnen maken.

Je had niet een klassewissel naar 1e klas gedaan bij een kaartautomaat in Gorinchem? Dat gaat namelijk mis, want dan werkt NS Flex niet meer en heb je ineens saldo nodig.

Als NS Flex voorheen gewoon werkte zit de fout dus bij Qbuzz/R-net. Ik zou daar die € 7,16 terug vragen https://www.qbuzz.nl/dmg/service-contact/contact (in ieder geval het deel Gorinchem - Geldermalsen of Gorinchem - Dordrecht). Het deel met NS uiteraard via de NS Klantenservice.

Het resterende saldo (€ 17,84) kan je via ov-chipkaart terugvragen.

Reputatie 7
Badge +3

Je had niet een klassewissel naar 1e klas gedaan bij een kaartautomaat in Gorinchem? Dat gaat namelijk mis, want dan werkt NS Flex niet meer en heb je ineens saldo nodig.

Als NS Flex voorheen gewoon werkte zit de fout dus bij Qbuzz/R-net. Ik zou daar die € 7,16 terug vragen https://www.qbuzz.nl/dmg/service-contact/contact (in ieder geval het deel Gorinchem - Geldermalsen of Gorinchem - Dordrecht). Het deel met NS uiteraard via de NS Klantenservice.

Als er op saldo is gereisd ipv op rekening dan is die €7,16 gewoon de kosten van de reis. Waarom zou je die terug moeten vragen? 

Behalve met klassewissel bij een automaat kan het ook misgaan met laden van Samenreiskorting. Met Flex kun je normaal gesproken geen Samenreiskorting laden bij een automaat. In ieder geval niet bij een NS automaat, er is wel eens iemand geweest die het bij een Arriva automaat heeft gedaan en daarna op saldo reisde die reis. Maar die had Flex Basis. Als je zelf al een Flex Dal Voordeel hebt dan heb je geen Samenreiskorting nodig om korting te krijgen. 

 

Badge +3

Als er op saldo is gereisd ipv op rekening dan is die €7,16 gewoon de kosten van de reis. Waarom zou je die terug moeten vragen? 

Oh ja, als je normaal ook € 7,16 zou betalen is dat overbodig. Bij deze doorgestreept in mijn reactie (suf dat [s] en [/s] niet meer werkt).

En ja, dat andere voorbeeld (bij een Arriva automaat) ging om Samenreiskorting, geen Klassewissel. De korting werd gewoon gegeven, maar dan van je saldo.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien dat hetgeen bij een Arriva automaat kon (Samenreiskorting laden op een kaart met NS Flex) ook kan bij een Qbuzz automaat, maar waarom zou je dan doen met zelf al korting met een Dal Voordeel abonnement?

In ieder geval was het saldo niet negatief, maar €0 en dat is niet genoeg om in te checken voor een treinreis als je op saldo reist. De melding “saldo te laag” klopt dan wel voor een reis op saldo, alleen waarom er op saldo gereisd werd is nog even een vraag. Dat zou niet moeten met een Flex abonnement. 

Badge +3

Misschien dat hetgeen bij een Arriva automaat kon (Samenreiskorting laden op een kaart met NS Flex) ook kan bij een Qbuzz automaat, maar waarom zou je dan doen met zelf al korting met een Dal Voordeel abonnement?

Precies, maar als het bedrag van € 7,16 (met korting) klopt en je ineens op saldo reisde is er toch iets aan de hand. Zolang de reis niet in je (Mijn NS) reishistorie verschijnt is dat prima.

Zou er een stads/streekvervoer abonnement in de weg zitten dat toevallig ook geldig is voor treinen op de DMG lijn, of misschien wel een busrit naar station Gorinchem waardoor het een overstap wordt? Dat gaat NS Flex niet snappen… 

Reageer