beantwoord

Iemand reist met mijn kaart!


  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Ik zat vandaag te kijken op mijn bankrekening, en nu blijkt dat er deze maand 5 x een automatische opwaardering a 50 euro is geweest. Ik kom er vandaag dus ook achter dat mijn OV chip gestolen is. Ik heb deze uiteraard onmiddellijk geblokkeerd maar iemand heeft in de afgelopen maand voor een slordige 250 euro gereisd op mijn kaart….veel reizen zijn tussen Utrecht en Arnhem. Ik kan aantonen dat ik dat allemaal niet ben geweest. Is het mogelijk om mijn geld op een of andere manier terug te krijgen? En is het mogelijk om te traceren wie deze ongelofelijke laffe dief is? Baal hier enorm van, dat automatisch opwaarderen doe ik in elk geval nooit meer 

icon

Beste antwoord door Thom 22 July 2022, 07:22

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Dit is inderdaad wel heel zuur. Het is niet zo eenvoudig vast te stellen wie dit is. Jammer dat u er nu pas achter komt. Kennelijk is de kaart ook niet bij controle onderschept. Verstandig dat u de chipkaart heeft geblokkeerd. Neem verder contact op met Klantenservice. Het vervelende is dat u wel verantwoordelijk/aansprakelijk bent voor uw eigen kaart, maar het is het proberen waard.

Reputatie 7
Badge +3

De kosten die gemaakt zijn voor de kaart geblokkeerd is, krijg je niet terug. Zet ook automatisch opwaarderen voor die kaart stop.

Badge +3

Zet ook automatisch opwaarderen voor die kaart stop.

Dat kan niet, want dat is een handeling die bij een automaat bevestigd moet worden. Het is ook niet nodig, want zodra de kaart geblokkeerd is, kan er niet meer mee gereisd worden.

Reputatie 7
Badge +3

NS zou enorm kunnen bijdragen aan het opsporen van dergelijke fraude door het treinpersoneel niet alleen consequent op vervoerbewijzen te laten controleren maar ook de identiteit van reizigers die met een persoonlijke OV-chipkaart reizen te verifiëren door het vragen naar een geldig identiteitsbewijs.

Ik reis al jaren met een persoonlijke OV-chipkaart in een geel hoesje en de keren dat ik gecontroleerd ben in de trein heeft misschien één keer een Hc naar mijn pasfoto gekeken.

Wanneer iemand reist met de kaart van een ander kan die meteen worden ingetrokken. Deze fraude gaat vast veel verder dan het laten gebruiken van een OV-studentenkaart door een ander.

Reputatie 7
Badge +4

Niet controleren is dieven stimuleren. Nu ten koste van Quik, maar uiteindelijk ten koste van ons allemaal.

Reputatie 7
Badge +3

Kaarten innemen met onduidelijke foto. Vorig jaar liet een moeder mij SRP van zoon zien waarmee ze wilde reizen omdat auto kapot was. De foto was helemaal doorgekrast en onherkenbaar. Zij zag er niets kwaads in om op SRP van zoon te reizen.

Een officiele pasfotograaf vroeg aan het meisje waarvan hij foto wilde maken of zij haar hoofddoek iets opzij wilde doen om voorhoofd en oren zichtbaar te maken. Vriendinnen reageerden daarop dat het niet nodig was omdat het toch maar voor SRP was.

En zo zijn er nog meer trucjes om op de kaart van een ander te reizen. Het zou zomaar kunnen zijn dat kaart van TS oopzettelijkdoor degene die er mee is gaan reizen beschadigd is om bij controle alleen te horen te krijgen dat kaart vervangen moet worden.

Niet controleren is dieven stimuleren. Nu ten koste van Quik, maar uiteindelijk ten koste van ons allemaal.

Ik heb deze uiteraard onmiddellijk geblokkeerd maar iemand heeft in de afgelopen maand voor een slordige 250 euro gereisd op mijn kaart….

Maar kennelijk kijkt TS zelf ook zijn bankrekening vrijwel nooit in….

Reputatie 7
Badge +3

Niet controleren is dieven stimuleren. Nu ten koste van Quik, maar uiteindelijk ten koste van ons allemaal.

Ik heb deze uiteraard onmiddellijk geblokkeerd maar iemand heeft in de afgelopen maand voor een slordige 250 euro gereisd op mijn kaart….

Maar kennelijk kijkt TS zelf ook zijn bankrekening vrijwel nooit in….

Eerlijk gezegd kijk ik ook niet dagelijks op mijn bankrekening.

Door het online moeten bankieren en extra kosten voor afschriften zullen meer mensen, zeker als zij geen app hebben niet vaak op de bankrekening kijken.

Niet controleren is dieven stimuleren. Nu ten koste van Quik, maar uiteindelijk ten koste van ons allemaal.

Ik heb deze uiteraard onmiddellijk geblokkeerd maar iemand heeft in de afgelopen maand voor een slordige 250 euro gereisd op mijn kaart….

Maar kennelijk kijkt TS zelf ook zijn bankrekening vrijwel nooit in….

Eerlijk gezegd kijk ik ook niet dagelijks op mijn bankrekening.

Door het online moeten bankieren en extra kosten voor afschriften zullen meer mensen, zeker als zij geen app hebben niet vaak op de bankrekening kijken.

Nou ik toch wel minstens twee of drie keer per week.

Reputatie 7
Badge

Ik ook. Minstens één keer per week. Je kan niet voorzichtig genoeg zijn.

Ik reis al jaren met een persoonlijke OV-chipkaart in een geel hoesje en de keren dat ik gecontroleerd ben in de trein heeft misschien één keer een Hc naar mijn pasfoto gekeken.

Een bekende van me heeft jarenlang met een OV-chipkaart met een foto van Grover gereisd. Exact nul conducteurs of buschauffeurs hebben hier een probleem van gemaakt. De eerste buschauffeur of tramconducteur die überhaupt naar een foto kijkt op een OV-chipkaart moet ik nog tegenkomen na duizenden ritten.

Het zijn allemaal dingen die bij vervoerders vrijwel niemand iets interesseert. Er is maandenlang voor duizenden euro's door het land gereisd met een verloren business card van een bekend notariskantoor, nota bene door iemand van het andere geslacht... En waren er ook niet mensen die tijdenlang op OV-chipkaarten hebben gereisd op naam van en met foto van Beatrix, Kermit de Kikker en Osama Bin Laden etc?

Reputatie 2

Ai, dat is een fikse inbreuk op je budget. Als je je kaart blokkeert duurt het nog 24 uur voordat de kaart echt niet meer gebruikt kan worden. Automatisch opwaarderen kan je wel direct uitzetten. Wel jammer dat je niet frequent je bankrekening checkt en nu pas merkt dat je kaart kwijt/gestolen is. Tip: sowieso je rekening elke week inzien is belangrijk zodat je verdachte transacties kan onderscheppen. Controleer ook vaker of je je waardevolle pasjes nog in bezit hebt. 

Badge +3

Automatisch opwaarderen kan je wel direct uitzetten.

Dat kan niet, want dat is een handeling die bij een automaat bevestigd moet worden.

 

Reputatie 7
Badge +3

Zoals altijd geldt het spreekwoord: vertrouwen is goed, controle is beter. En dat geldt natuurlijk vooral voor de vervoerders die bijna nooit controleren of een persoonlijke OV-chipkaart wel toebehoort aan degene die met de kaart reist.

Hetzelfde is ook bij me gebeurd. Ik heb gisteren mijn kaart verloren, en vanochtend online geblokkeerd. Heel jammer dat het duurt tot midnight (00:00) totdat het daadwerkelijk geblokkeerd wordt, dus ook al ik de procedure al gedaan heb, iemand heeft vandaag de hele dag  lekkere gereisd met mijn kaart… Ik wordt er zo boos van!!

Reputatie 7
Badge +4

Ik kan me dat goed begrijpen, maar het is dus zaak er goed op te letten dat u hem niet kwijtraakt of iemand op een of andere manier in de gelegenheid gesteld wordt. In de trein zou er natuurlijk ook veel beter naar gekeken moeten worden. Zoveel lijken mensen doorgaans niet op elkaar, dat zou je moeten kunnen zien.

 

Reputatie 7
Badge

Ik heb nog nooit meegemaakt dat er om identificatie werd gevraagd bij het tonen van mijn chipkaart. Verder heb ik inderdaad de indruk dat er nooit naar de foto wordt gekeken.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb nog nooit meegemaakt dat er om identificatie werd gevraagd bij het tonen van mijn chipkaart. Verder heb ik inderdaad de indruk dat er nooit naar de foto wordt gekeken.

Ik ook nooit. Zelfs niet toen ik op e-ticket keuzedag reisde, terwijl ik er jonger dan 60 uit zie.

Reputatie 7
Badge +3

De enige keren dat we iets lezen over ingevorderde OV-chipkaarten is wanneer iemand met de studentenkaart van iemand anders heeft gereisd en er controle heeft plaatsgevonden. Blijkbaar wordt er dan soms wel naar de pasfoto gekeken.

In Amsterdam ben ik in de tram wel eens gecontroleerd door een controleploeg. Ook daar alleen maar interesse voor een geldige incheck en niet of de OV-chipkaart wel van mij was. Dat was in de tijd van de papieren abonnementen met bijbehorende stamkaart wel anders.

Reputatie 7
Badge +4

Zoals bekend controleert V en S intensief in Gouda met ploegen van vier en meer,  en daar let men er wel op. Dat gaven ze niet alleen aan, ik zag het ook. Ik werd ook gecontroleerd, ben in vijf jaar er ook wat ouder gaan uitzien, en vind dat alleen maar prima.  Het is nodig en duur maar het werkt goed dat er heel vaak controle is na de poortjes en voor de trap naar Alphen. Je kunt er nu weer gewoon mee reizen. Zo krijg je weer een samenleving. Controle is niet alleen een kostenpost, het levert op, zeker maatschappelijk.

 

Het zou weer standaard in de trein moeten gebeuren. Dan was de dader er uitgevist. Waarom mogen we daar als betalende klanten niet op kunnen rekenen? Quik is nu aansprakelijk voor de diefstal van een ander.

Reputatie 7
Badge +3

De gebruiksvoorwaarden van de OV-chipkaart lijken me onredelijk ten opzichte van de klant. Na melding van diefstal zou de aansprakelijkheid meteen moeten stoppen voor de gedupeerde. Eventuele gestolen reizen door de dief zijn dan voor rekening van de vervoerder(s).

Daar is het probleem van @Quik natuurlijk niet opgelost. Die merkte pas later de OV-chipkaart kwijt was. Maar voor @albertorossetti was het een geruststellende gedachte geweest dat hij na de melding van diefstal niet meer risicodragend was.

Bron: https://www.ov-chipkaart.nl/vervangen-vernieuwen-en-beeindigen/persoonlijke-ov-chipkaart-kwijt-wat-nu.htm

Dit lijkt me een zeer onredelijke voorwaarde en zou herzien moeten worden. Misschien iets om voor te leggen aan de OV-ombudsman. Bij verlies of diefstal van een betaalpas of creditcard ben je verantwoordelijk tot het moment van melden. Je draagt dan geen risico tot uiterlijk 0.00 uur de volgende dag.

Reputatie 7
Badge +3

Ook een interessant verhaal https://www.dub.uu.nl/nl/achtergrond/het-verliezen-van-je-ov-kaart-kan-je-70-euro-kosten

Badge +3

Is natuurlijk allemaal een technisch verhaal, maar een kaartblokkade naar NS paaltjes en poortjes (en tegenwoordig ook wel de meeste bussen en trams*) sturen hoeft inderdaad niet tot middernacht te duren.

Dat TLS tussentijds gemaakte kosten na verlies (saldo en automatisch opladen) niet vergoed is op zich wel te verdedigen, want anders zou je een kaart verloren kunnen melden en daar zelf nog flink mee kunnen reizen en die kosten vervolgens vergoed kunnen krijgen.

Bij NS Flex wordt volgens mij wel vergoeding gegeven vanaf het tijdstip van blokkeren, na een hoop gedoe.

* Dat een busrit met NS Flex binnen enkele minuten (weliswaar nog zonder prijs) in mijn Reishistorie staat (of in ieder geval bij OV-chipkaart bekend is) geeft al aan dat het een ‘online’ systeem is, dus niet dat de transacties ‘s nachts pas uitgelezen worden in de remise.

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt erop alsof TLS een hoop stierenschijt over ons uitstort. Er is helemaal geen wil om mee te werken aan de bescherming van de klant. Dat is zeer kwalijk. Het zou wettelijk verplicht moeten worden gesteld dat de klant direct na melding van verlies of diefstal geen risico meer draagt. Tijd dat het ministerie ingrijpt.

Als dat fraudegevoelig is, dan moet TLS de systemen aanpassen en net als banken de passen direct (laten) blokkeren. De goedwillende klant moet niet de dupe worden van de krakkemikkige systemen van TLS en de vervoerders.

Reageer