beantwoord

Nergens een ov-chipkaart paal op station Elten ?!

  • 10 January 2022
  • 67 reacties
  • 3161 Bekeken


Toon eerste bericht

67 reacties

Reputatie 3

Inmiddels ruim 3 maanden nadat ik dit topic begon, weet iemand of de informatie van de reisplanner nu wel klopt? Kan er nu wél echt met de ov-chipkaart een treinreisje naar Elten worden gemaakt? Ik neem aan dat de maand mei wel als “het vroege voorjaar” mag gelden.

Wanneer ik voor volgend weekend een reis plan lijkt mij van wel. Maar ja, in januari vertrouwde ik ook te naief daarop...

 

Reputatie 7
Badge

Nee, nee en nog eens nee. De paaltjes zijn er nog niet en niemand lijkt te weten wanneer ze wel komen.

De paaltjes zijn er nog steeds niet, wil je reizen met de € 9,- ticket (is pas geldig vanaf het eerste station in Duitsland) moet je een aanvullende ticket kopen.voor de rit Zevenaar-Elten. Het goedkoopste is via internet omdat je daar wel een preisstufe A ticket kunt krijgen. Bij de duitse kaartjes automaat in Zevenaar of waar die ook staat kun je voor dat ritje alleen een Preisstufe B ticket kopen (2x zo duur). Deze Preisstufe B ticket heb je wel nodig als je vanaf Arnhem met de VIAS trein naar Elten wilt reizen. Door ervaring wijs geworden..

Bankkaarten wisselen idd van taal, al spreekt men tegen mijn Duitse kaart altijd Frans hier in België. 
 

Dat men de interface van de OV chipkaart palen ook had vertaald was mij niet bekend. Vind het grappig. De taalindicator op een OV-chipkaart is technisch nooit in gebruik genomen. 

Reputatie 3

Dank voor uw hele snelle reactie. Maar klopt dit wel? Het lijkt me stug dat een of andere gemeente hierover gaat?

Ik zou toch aannemen dat ik gewoon reisadvies van NS kan opvolgen. Dat geeft gewoon de prijs per chipkaart aan, inclusief de overstapinstructie in Arnhem “check-uit NS en check-in Arriva”:

 

@Chipsss

Het VRR gaat over de tarieven, de gemeente Emmerich heeft slechts de stand van zaken aan zijn inwoners bekend gemaakt. Zoals het nu staat (ik houd een slag om de arm want het is al tig keer aangekondigd) wordt een en ander ergens in het voorjaar geregeld.

Eerst is er een aanvullend contract tussen de Provincie Gelderland en het VRR nodig omdat de Provincie het VRR moet gaan compenseren voor het inkomstenverlies als er op de OV-chipkaart tot Emmerich gereisd kan worden. Daarbij gaat het overigens niet over een flutstukje maar over 20 km waardoor er een flink bedrag mee gemoeid is.

Hoe de verkeerde info in de reisplanner terecht is gekomen vraag ik me overigens ook af.

Reputatie 7
Badge

NS valt weinig te verwijten. Het probleem is de provincie Gelderland die beloftes doet die ze niet kunnen nakomen. 

Via uitcheckgemist.nl kunt u dit corrigeren. Waarschijnlijk kunt u Elten niet invullen als eindstation. Kies dan voor Zevenaar. 

Reputatie 7
Badge +3

Ging er geen belletje rinkelen toen er met incheck Arriva een Abellio trein kwam voorrijden?

Geef deze foutieve info via Twitter, chat of Facebook door aan de klantenservice. Je kunt dan jouw afbeelding meesturen.

Badge +3

Ging er geen belletje rinkelen toen er met incheck Arriva een Abellio trein kwam voorrijden?

Je kan met die trein reizen tussen Arnhem en Zevenaar als je bent ingecheckt bij Arriva, dus zo gek was het niet.

Reputatie 7
Badge +1

Ga er maar niet vanuit. Kwam op Twitter een bericht van 21 maart tegen waarin NS bevestigd dat je kan in- en uitchecken in Emmerich, op 12 april zelf gezien dat ze geen paaltjes stonden. Van een medereiziger die heeft geïnformeerd bij de provincie begreep ik dat het nog wel maanden kan duren.

Diezelfde NS ontkent aan de telefoon in alle toonaarden dat je met je OV-chipkaart kan reizen of dat het ooit mogelijk zou zijn.

Mijn conclusie is dan ook de NS de boel willens en wetens bedriegt. Want dit is al maanden en er komt maar geen duidelijkheid.

 

Eens met je conclusie misleidende reactie van NS international. Op dit forum ook geen enkele reactie vanuit NS. Een beschamende vertoning. 

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt aan de Provincie Gelderland vragen waarom ze de opdracht voor het plaatsen van de paaltjes maar niet regelen.

Ik heb aan het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) gevraagd waarom de paaltjes er nog niet zijn die zeggen dat het aan de collega’s in Nederland ligt.

 

Badge +3

Elten, Emmerich en Praest zouden per 1 januari ov-chip paaltjes krijgen maar dat wordt waarschijnlijk 1 maart, omdat het papierwerk voor de stroomvoorziening nog niet geregeld is.

https://www.ovpro.nl/trein/2022/01/05/ov-chipkaart-binnenkort-ook-te-gebruiken-in-emmerich/?gdpr=accept

Verder:

De reis naar Emmerich maakt deel uit van het traject RE19 tussen Arnhem en Düsseldorf. Deze treinverbinding bestaat sinds 2017 en wordt nu nog gereden door Abellio. Vanaf februari zal er sprake zijn van een nieuwe vervoerder, omdat de NS-dochter vanwege financiële problemen de concessies in Noordrijn-Westfalen kwijtraakte.

Dat zal dan dus Arriva (of een dochterbedrijf) zijn. Een e-ticket naar Elten lukt helaas ook (nog) niet.

Je kunt aan de Provincie Gelderland vragen waarom ze de opdracht voor het plaatsen van de paaltjes maar niet regelen.

De Provincie Gelderland kan natuurlijk geen opdracht regelen om in Duitsland ergens paaltjes te plaatsen. Dat kunnen ze alleen voor paaltjes op hun eigen grondgebied.

 

Badge +3

Dat zal dan dus Arriva (of een dochterbedrijf) zijn.

VIAS neemt deze treindienst over.

Reputatie 7
Badge +1

Je kunt aan de Provincie Gelderland vragen waarom ze de opdracht voor het plaatsen van de paaltjes maar niet regelen.

De Provincie Gelderland kan natuurlijk geen opdracht regelen om in Duitsland ergens paaltjes te plaatsen. Dat kunnen ze alleen voor paaltjes op hun eigen grondgebied.

Vermoedelijk moet dat met verschillende stappen, iets als:

  1. Provincie wil chipkaart tot Emmerik laten gelden en onderhandelt met VRR.
  1. Na akkoord met VRR geeft de provincie opdracht aan vervoerder om de paaltjes te regelen.
  1. Vervoerder gaat failliet, er komt een nieuwe.
  1. Provincie geeft opdracht aan nieuwe vervoerder om de paaltjes te regelen.
  1. Vervoerder zoekt contact met stationseigenaar om het te regelen.
  1. Stationseigenaar geeft opdracht om stroomvoorziening in Emmerik te regelen.
  1. Paaltje kan geplaatst worden.

En dan ben ik er waarschijnlijk nog wel een paar vergeten.

Reputatie 7
Badge +3

Dan zal VIAS diepe zakken moeten hebben om de verliesgevende exploitatie rond te krijgen. 

Verder is deze episode een enorme blamage voor NS en dochter Abellio. In Noordrijn-Westfalen zijn ze NS helemaal zat omdat die niet wilde investeren in Abellio in slechte tijden. https://www.nw.de/nachrichten/zwischen_weser_und_rhein/23137548_Abellio-Krise-Land-verspricht-Klarheit-fuer-Pendler-und-Beschaeftigte.html

Dat zal dan dus Arriva (of een dochterbedrijf) zijn.

VIAS neemt deze treindienst over.

VIAS is een 50/50 joint venture van de Deense Spoorwegen (DSB) en de Ruhrtalbahn. 

Dan zal VIAS diepe zakken moeten hebben om de verliesgevende exploitatie rond te krijgen. 

Dat valt wel mee. De boel wordt gesaneerd waarbij het mes in de kosten gaat en de verwachting is dat het dan weer rendabel is. Het was algemeen bekend dat Abellio NRW op te grote voet leefde en een te dure organisatie had.  

Idem dito is bekend geworden dat de SWEG defintief Abellio Baden-Wurtemberg overneemt. De Abellio organisatie daar wordt opgedoekt en de lijnen worden onderdeel van het bestaande SWEG net. De SWEG wordt daarmee in Baden-Wurtemberg een echte grote speler. 

Badge +3

Het VRR had toch in ieder geval paaltjes geplaatst in Arnhem? Dan zou je verwachten dat die er ook zijn in Elten/Emmerich.

Of zijn ze in Arnhem nog niet in gebruik of accepteren ze geen ov-chipkaarten?

Reputatie 7
Badge

Zijn die paaltjes er wel dan? En worden ze door VRR geplaatst?

Badge +3

Er zijn geen aparte paaltjes in Arnhem. Reizigers die deze trein gebruiken tussen Arnhem en Zevenaar checken in Arnhem in en uit bij Arriva.

Badge +3

Ah, oke. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er (Arnhem) paaltjes geplaatst waren maar kan het niet meer terugvinden, zal wel op Twitter geweest zijn… 

Maar die zouden er dus wel moeten komen, want anders klopt de Reispanner ook niet (overstap NS - VIAS).

Badge +3

Pas kort voor 1 januari werd duidelijk dat de paaltjes nog niet te gebruiken waren. Blijkbaar had NS het wel al in de reisplanner geïmplementeerd, maar niet door dat het pas later in gaat. Dat het omchecken op Arriva is (ondanks de dienst nu nog een NS logo heeft…..) klopt dus wel.

Dat je ongeveer gepromoveerd moet zijn om soms het OV te begrijpen is een ander verhaal. Niet elke klant heeft tijd en zin om dat uit te zoeken.

Daar hebben we jou (en anderen) voor! Weer wat geleerd inderdaad… :sweat_smile:

Vraag ik me wel af waarom je in de reisplanner al wel kunt plannen naar Elten/Emmerich met ov-chipkaart, maar je (bij gebrek aan werkende paaltjes) voor een e-ticket alsnog naar NS International verwezen wordt.

Utrecht - Emmerich €18,16 (enkele reis, 2e klas, vol tarief, geen abonnement) volgens de reisplanner.
Via NS International € 20,10 https://www.nsinternational.com/nl/treintickets-v3/#/search/NLUTC/DEEMM/20220111

Reputatie 6

Oké.

Reageer