Afgelopen weekend ging ik per trein naar Elten. Een station weliswaar op Duits grondgebied, maar voor de Nederlandse plaats Lobith het dichtstbijzijnde (fijn wandelingetje van 2,5 km). Tot mijn blije verrassing zag ik in de NS reisplanner-app dat er tegenwoordig gewoon met de ov-chipkaart naar Elten gereisd kan worden. Veel praktischer dan een internationaal ticket dat ik vroeger voor dat flutstukje buitenlands traject moest kopen, dus van die gelegenheid maakte ik dankbaar gebruik. Op Arnhem CS dus netjes van NS omgecheckt naar Arriva (dat meldde de reisplanner; vreemd genoeg wordt die dienst niet door die firma gereden), maar op Elten aangekomen was daar helemaal nergens een uitcheckpaal te bekennen. Hoe kan dit?! Ik neem aan dat er ergens geregistreerd moet worden dat ik daar ben uitgestapt. De klantenservice van zowel NS als Arriva kon ik nog niet bereiken, vandaar dat ik hier de vraag maar stel. Misschien zijn er meer reizigers met deze ervaring die weten hoe het werkt?
De paaltjes zijn er nog steeds niet, wil je reizen met de € 9,- ticket (is pas geldig vanaf het eerste station in Duitsland) moet je een aanvullende ticket kopen.voor de rit Zevenaar-Elten. Het goedkoopste is via internet omdat je daar wel een preisstufe A ticket kunt krijgen. Bij de duitse kaartjes automaat in Zevenaar of waar die ook staat kun je voor dat ritje alleen een Preisstufe B ticket kopen (2x zo duur). Deze Preisstufe B ticket heb je wel nodig als je vanaf Arnhem met de VIAS trein naar Elten wilt reizen. Door ervaring wijs geworden..
Wat een chaos, kun je wel een kaartje met korting bij een automaat kopen?
Overigens stonden er afgelopen vrijdag nog steeds geen paaltjes op Emmerich en Elten. Ik ga morgen weer kijken.
Ik zou maar niet elke dag gaan kijken, want dan ben je nog wel een tijdje bezig. Ik denk dat het nog heel erg lang gaat duren voor die paaltjes er zullen staan en werken, als het er al van komt.
Zijn die paaltjes er wel dan? En worden ze door VRR geplaatst?
Is iets van ARV-is net zo op al hun andere palen in DE. En-weet je vast wel, ARV is vooralsnog eigendom van de DB=duitse Sporen.
Mijn bankpasje en creditcard geeft inmiddels ook bijna overal tekst in NL in verre buitenlanden
Bankkaarten wisselen idd van taal, al spreekt men tegen mijn Duitse kaart altijd Frans hier in België.
Dat men de interface van de OV chipkaart palen ook had vertaald was mij niet bekend. Vind het grappig. De taalindicator op een OV-chipkaart is technisch nooit in gebruik genomen.
Bedankt
Ja dat kan, het paaltje staat rechts van een soort overkappinkje een meter of twintig van de weg. Je moet dan in het achtergedeelte gaan zitten. Zowel op de heen- als de terugweg.
Elten is natuurlijk het goedkoopste. De vrij-rijders hebben in Emmerich iets meer tijd.
Super! Als dat paaltje richting Emmerich ook snel bereikbaar is, dan hoef je in Emmerich niks te doen.
Mee eens, het is nog wel flink stijgen vanaf het station. Ik liep ooit het Pieterpad en dan kom je langs Hoch-Elten. Het was na de oorlog Nederlands, werd weer Duits maar wordt nu wel door zeer veel Nederlanders bevolkt.
Leuk uitstapje, prachtig uitzicht, ook voor mensen met een keuzedag, want die kunnen ook hier nu gratis naar toe.
Mensen met een eersteklasvrijkaart kunnen tot Emmerich dus nu ook eerste klas blijven reizen. Met de negeneuroticket wordt het in Emmerich even verhuizen. De trein was vanmorgen vrij druk, er stonden minder mensen dan in de Nederlandse spits.
Wel grappig: een stel ging naar Frankfurt Flughafen. Ik vond dat nogal tijdrovend, maar het was met 4,50 heen en 4,50 terug goedkoper dan naar Schiphol en/want de wachttijd is daar natuurlijk ook erg lang. Tja.
Deze chippaaltjes vormen een hele mooie verbetering en komt natuurlijk nu met het goedkope ticket helemaal prachtig uit, zo net voor de vakantie.
Bankkaarten wisselen idd van taal, al spreekt men tegen mijn Duitse kaart altijd Frans hier in België.
Dat men de interface van de OV chipkaart palen ook had vertaald was mij niet bekend. Vind het grappig. De taalindicator op een OV-chipkaart is technisch nooit in gebruik genomen.
Off-topic maar bij bankpassen krijg je toch gewoon de taal voorgeschoteld die op een terminal ingesteld is? Bij winkels en tankstations zie ik soms ook een andere taal maar dan kan je het apparaat gewoon weer op Nederlands zetten. Of hebben die dingen ook een mogelijkheid om een ‘voorkeurstaal’ te kiezen op basis van je bank/tankpas?
Dat laatste inderdaad. Mijn buitenlandse kaart maakte veelal dat terminals in Nederland ook wisselden naar Duits of Engels. Hier is dat helaas Frans.
Dat hangt er maar van af wat de bank heeft ingesteld. Op de kaart staat een taal. Sommige banken maken daar gebruik van, andere niet. Die andere banken schotelen je soms een bepaalde taal voor of anders een taalkeuze.
Dat je met een op Duits ingestelde kaart in België Frans voorgeschoteld krijgt vind ik eigenlijk not done. Zo goed als alle banken hebben immers ook kantoren en automaten in Duitstalig gebied (Eupen en omgeving) en moeten daar verplicht ook alles in het Duits aanbieden. Ze hebben dus alle mogelijkheden om dat in het hele land aan te bieden. Sommige banken doen (of deden?) dat ook - een Duitstalige vriendin van me in Leuven had Duits ingesteld en de automaten van haar bank spraken Duits met haar - 20 jaar geleden. Het kan dus gewoon.
Je weet waar ik zit, het gaat hier hard richting Franstalig, maar is het toch echt niet. Carrefour terminals bijvoorbeeld blijven stoïcijns Frans spreken. De grote aan de ring bij Heverlee ook overigens. Terwijl ze voor aanbieden pas Nederlands spreken.
Overigens, on-topic, is ook op de OV-chipkaart een veld voorzien om een taalvoorkeur op te geven. Helaas nooit geïmplementeerd.
Sommige banken doen (of deden?) dat ook - een Duitstalige vriendin van me in Leuven had Duits ingesteld en de automaten van haar bank spraken Duits met haar - 20 jaar geleden. Het kan dus gewoon.
Een betaalterminal in een winkel of tankstation is natuurlijk ‘geen apparaat van je bank’ dus die zullen best wel een eigen willetje hebben
Zal er eens op letten als (een vorige gebruiker blijkbaar?) die op Duits of Engels gezet heeft, en er dus nog voordat ik mijn kaart aanbied er iets in een andere taal staat.
Dat een ovcp paaltje in Duitsland dan Ein/Aus (of Umsteig OK) toont valt te overzien. Het aangesproken product wordt gewoon letterlijk weergegeven zoals het op de kaart staat natuurlijk (Reizen op Rekening, Dal Voordeel etc.)
Een reisproduct staat niet met naam op de kaart, enkel vervoerders-ID en product-ID. Die naam is een stamtabel op het apparaat. Maar die bevat geen vertalingen want nooit geïmplementeerd.
Oke ook goed. Eens een kaartlezer regelen dan maar, en zien wat een kaart precies van mij ‘weet’ of nodig heeft (om een taal te bepalen?)
Anekdote over pasjes: een duplicaat van een bankpas maken was vroeger (2005, magneetstrip) wel leuk, met eigen opdruk en dan was ik Robert van de Eindhovensche Worstenbroodjesclub of zo.
Scheve gezichten natuurlijk soms. maar Betaling OK dus ‘het zal wel’
In/uitchecken/overstappen in DE met NS Flex zal ook wel goed komen, vooral omdat de Reisplanner(s) die stations weer kennen.
Je kunt aan de Provincie Gelderland vragen waarom ze de opdracht voor het plaatsen van de paaltjes maar niet regelen.
Ik heb aan het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) gevraagd waarom de paaltjes er nog niet zijn die zeggen dat het aan de collega’s in Nederland ligt.
Dank voor uw hele snelle reactie. Maar klopt dit wel? Het lijkt me stug dat een of andere gemeente hierover gaat?
Ik zou toch aannemen dat ik gewoon reisadvies van NS kan opvolgen. Dat geeft gewoon de prijs per chipkaart aan, inclusief de overstapinstructie in Arnhem “check-uit NS en check-in Arriva”:
Het VRR gaat over de tarieven, de gemeente Emmerich heeft slechts de stand van zaken aan zijn inwoners bekend gemaakt. Zoals het nu staat (ik houd een slag om de arm want het is al tig keer aangekondigd) wordt een en ander ergens in het voorjaar geregeld.
Eerst is er een aanvullend contract tussen de Provincie Gelderland en het VRR nodig omdat de Provincie het VRR moet gaan compenseren voor het inkomstenverlies als er op de OV-chipkaart tot Emmerich gereisd kan worden. Daarbij gaat het overigens niet over een flutstukje maar over 20 km waardoor er een flink bedrag mee gemoeid is.
Hoe de verkeerde info in de reisplanner terecht is gekomen vraag ik me overigens ook af.
Via uitcheckgemist.nl kunt u dit corrigeren. Waarschijnlijk kunt u Elten niet invullen als eindstation. Kies dan voor Zevenaar.
Ging er geen belletje rinkelen toen er met incheck Arriva een Abellio trein kwam voorrijden?
Geef deze foutieve info via Twitter, chat of Facebook door aan de klantenservice. Je kunt dan jouw afbeelding meesturen.
Ging er geen belletje rinkelen toen er met incheck Arriva een Abellio trein kwam voorrijden?
Je kan met die trein reizen tussen Arnhem en Zevenaar als je bent ingecheckt bij Arriva, dus zo gek was het niet.
Elten, Emmerich en Praest zouden per 1 januari ov-chip paaltjes krijgen maar dat wordt waarschijnlijk 1 maart, omdat het papierwerk voor de stroomvoorziening nog niet geregeld is.
Verder:
De reis naar Emmerich maakt deel uit van het traject RE19 tussen Arnhem en Düsseldorf. Deze treinverbinding bestaat sinds 2017 en wordt nu nog gereden door Abellio. Vanaf februari zal er sprake zijn van een nieuwe vervoerder, omdat de NS-dochter vanwege financiële problemen de concessies in Noordrijn-Westfalen kwijtraakte.
Dat zal dan dus Arriva (of een dochterbedrijf) zijn. Een e-ticket naar Elten lukt helaas ook (nog) niet.
Dan zal VIAS diepe zakken moeten hebben om de verliesgevende exploitatie rond te krijgen.
Verder is deze episode een enorme blamage voor NS en dochter Abellio. In Noordrijn-Westfalen zijn ze NS helemaal zat omdat die niet wilde investeren in Abellio in slechte tijden. https://www.nw.de/nachrichten/zwischen_weser_und_rhein/23137548_Abellio-Krise-Land-verspricht-Klarheit-fuer-Pendler-und-Beschaeftigte.html
Dat zal dan dus Arriva (of een dochterbedrijf) zijn.
VIAS neemt deze treindienst over.
VIAS is een 50/50 joint venture van de Deense Spoorwegen (DSB) en de Ruhrtalbahn.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.