Afgelopen weekend ging ik per trein naar Elten. Een station weliswaar op Duits grondgebied, maar voor de Nederlandse plaats Lobith het dichtstbijzijnde (fijn wandelingetje van 2,5 km). Tot mijn blije verrassing zag ik in de NS reisplanner-app dat er tegenwoordig gewoon met de ov-chipkaart naar Elten gereisd kan worden. Veel praktischer dan een internationaal ticket dat ik vroeger voor dat flutstukje buitenlands traject moest kopen, dus van die gelegenheid maakte ik dankbaar gebruik. Op Arnhem CS dus netjes van NS omgecheckt naar Arriva (dat meldde de reisplanner; vreemd genoeg wordt die dienst niet door die firma gereden), maar op Elten aangekomen was daar helemaal nergens een uitcheckpaal te bekennen. Hoe kan dit?! Ik neem aan dat er ergens geregistreerd moet worden dat ik daar ben uitgestapt. De klantenservice van zowel NS als Arriva kon ik nog niet bereiken, vandaar dat ik hier de vraag maar stel. Misschien zijn er meer reizigers met deze ervaring die weten hoe het werkt?
Dan zal VIAS diepe zakken moeten hebben om de verliesgevende exploitatie rond te krijgen.
Dat valt wel mee. De boel wordt gesaneerd waarbij het mes in de kosten gaat en de verwachting is dat het dan weer rendabel is. Het was algemeen bekend dat Abellio NRW op te grote voet leefde en een te dure organisatie had.
Idem dito is bekend geworden dat de SWEG defintief Abellio Baden-Wurtemberg overneemt. De Abellio organisatie daar wordt opgedoekt en de lijnen worden onderdeel van het bestaande SWEG net. De SWEG wordt daarmee in Baden-Wurtemberg een echte grote speler.
Pas kort voor 1 januari werd duidelijk dat de paaltjes nog niet te gebruiken waren. Blijkbaar had NS het wel al in de reisplanner geïmplementeerd, maar niet door dat het pas later in gaat. Dat het omchecken op Arriva is (ondanks de dienst nu nog een NS logo heeft…..) klopt dus wel.
Dat je ongeveer gepromoveerd moet zijn om soms het OV te begrijpen is een ander verhaal. Niet elke klant heeft tijd en zin om dat uit te zoeken.
Daar hebben we jou (en anderen) voor! Weer wat geleerd inderdaad…
Vraag ik me wel af waarom je in de reisplanner al wel kunt plannen naar Elten/Emmerich met ov-chipkaart, maar je (bij gebrek aan werkende paaltjes) voor een e-ticket alsnog naar NS International verwezen wordt.
Utrecht - Emmerich €18,16 (enkele reis, 2e klas, vol tarief, geen abonnement) volgens de reisplanner.
Via NS International € 20,10 https://www.nsinternational.com/nl/treintickets-v3/#/search/NLUTC/DEEMM/20220111
Een e-ticket naar Elten lukt helaas ook (nog) niet.
Een e-ticket lukt wel, als je het boekt vanaf Arnhem Presikhaaf ipv Arnhem Centraal (of een ander station in NL voorbij Arnhem, maar dan wordt het duurder). Je kan dan wel gewoon de reis beginnen en eindigen in Arnhem Centraal. NS International geeft dit ook aan als alternatief.
Overigens stonden er afgelopen vrijdag nog steeds geen paaltjes op Emmerich en Elten. Ik ga morgen weer kijken.
Ik dacht bij mezelf: ik ga niet elke dag kijken maar de laatste communicatie tot dusver was plaatsing “ in maart”.
Helaas, het is nu april, paaltjes zijn er niet en een nieuw bericht over de toegezegde “maart 2022” is er ook niet. We wachten af……..
Men is vanuit de concessies verplicht om zaken omtrent reisinformatie te regelen, en dat ligt sinds een aantal jaren bij NS DCRI. Zonder aansluiting geen data in de InfoPlus-stromen, en daarmee in praktische zin geen reisinformatie op perrons e.d., en daarnaast geen (sinds wat jaren verplichte) leveringen van open data via NDOV.
Het is niet letterlijk een verplichting om je bij NS te melden, maar gegeven dat NS de enige aanbieder en uitbater is, effectief wel.
Je kunt aan de Provincie Gelderland vragen waarom ze de opdracht voor het plaatsen van de paaltjes maar niet regelen.
De Provincie Gelderland kan natuurlijk geen opdracht regelen om in Duitsland ergens paaltjes te plaatsen. Dat kunnen ze alleen voor paaltjes op hun eigen grondgebied.
Je kunt aan de Provincie Gelderland vragen waarom ze de opdracht voor het plaatsen van de paaltjes maar niet regelen.
De Provincie Gelderland kan natuurlijk geen opdracht regelen om in Duitsland ergens paaltjes te plaatsen. Dat kunnen ze alleen voor paaltjes op hun eigen grondgebied.
Vermoedelijk moet dat met verschillende stappen, iets als:
- Provincie wil chipkaart tot Emmerik laten gelden en onderhandelt met VRR.
- Na akkoord met VRR geeft de provincie opdracht aan vervoerder om de paaltjes te regelen.
- Vervoerder gaat failliet, er komt een nieuwe.
- Provincie geeft opdracht aan nieuwe vervoerder om de paaltjes te regelen.
- Vervoerder zoekt contact met stationseigenaar om het te regelen.
- Stationseigenaar geeft opdracht om stroomvoorziening in Emmerik te regelen.
- Paaltje kan geplaatst worden.
En dan ben ik er waarschijnlijk nog wel een paar vergeten.
Lekker vaag antwoord van Provincie Gelderland:
“Het is op dit moment nog niet mogelijk om een exacte datum te benoemen. Wij zijn op dit moment nog met alle belanghebbende in gesprek, maar wanneer duidelijkheid gegeven kan worden is nog niet bekend.
Wanneer de palen daadwerkelijk geplaatst gaan worden zullen wij dit ook bekend maken.”
Inmiddels ruim 3 maanden nadat ik dit topic begon, weet iemand of de informatie van de reisplanner nu wel klopt? Kan er nu wél echt met de ov-chipkaart een treinreisje naar Elten worden gemaakt? Ik neem aan dat de maand mei wel als “het vroege voorjaar” mag gelden.
Wanneer ik voor volgend weekend een reis plan lijkt mij van wel. Maar ja, in januari vertrouwde ik ook te naief daarop...
Nee, nee en nog eens nee. De paaltjes zijn er nog niet en niemand lijkt te weten wanneer ze wel komen.
NS valt weinig te verwijten. Het probleem is de provincie Gelderland die beloftes doet die ze niet kunnen nakomen.
Ga er maar niet vanuit. Kwam op Twitter een bericht van 21 maart tegen waarin NS bevestigd dat je kan in- en uitchecken in Emmerich, op 12 april zelf gezien dat ze geen paaltjes stonden. Van een medereiziger die heeft geïnformeerd bij de provincie begreep ik dat het nog wel maanden kan duren.
Diezelfde NS ontkent aan de telefoon in alle toonaarden dat je met je OV-chipkaart kan reizen of dat het ooit mogelijk zou zijn.
Mijn conclusie is dan ook de NS de boel willens en wetens bedriegt. Want dit is al maanden en er komt maar geen duidelijkheid.
Eens met je conclusie misleidende reactie van NS international. Op dit forum ook geen enkele reactie vanuit NS. Een beschamende vertoning.
Het VRR had toch in ieder geval paaltjes geplaatst in Arnhem? Dan zou je verwachten dat die er ook zijn in Elten/Emmerich.
Of zijn ze in Arnhem nog niet in gebruik of accepteren ze geen ov-chipkaarten?
Die paal op Elten is er pas in het vroege voorjaar. De gemeente Emmerich heeft dit aangekondigd. U kunt nog niet met de chipkaart naar Elten of Emmerich.U heeft nu geen uitcheck, dus dat zult u met Arriva moeten afhandelen.
U kunt wel naar Elten met de trein richting Ruhrgebiet, maar u heeft nu voor dit station nog een kaartje nodig.
Er zijn geen aparte paaltjes in Arnhem. Reizigers die deze trein gebruiken tussen Arnhem en Zevenaar checken in Arnhem in en uit bij Arriva.
Ah, oke. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er (Arnhem) paaltjes geplaatst waren maar kan het niet meer terugvinden, zal wel op Twitter geweest zijn…
Maar die zouden er dus wel moeten komen, want anders klopt de Reispanner ook niet (overstap NS - VIAS).
Geen boodschap aan is wat kort door de bocht, men is veelal contractueel verplicht een overeenkomst met NS DCRI aan te gaan voor het regelen van allerhande reisinformatie die NS zich heeft toegeëigend.
Volgens mij is die verplichting er niet.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.