Goedemiddag,
Mijn persoonlijke OV-Chipkaart verloopt op 22 april. Nu heb ik op 7 maart een foutieve mail gehad met het verzoek een nieuwe pasfoto aan te leveren. Op 8 maart kreeg een opvolgende mail waarin stond dat ik z.s.m. de juiste mail zou ontvangen. Dat is tot op heden nog niet gebeurd. Ik wil alleen wel graag mijn kaart vernieuwen voordat deze verloopt. Wat kan ik het beste doen?
Groetjes,
Jordy
Ach ja NS en communicatie, het blijft lastig. Ik ben bang dat u via NS geen bericht meer gaat krijgen. U zal de kaartvernieuwing nu dus zelf moeten opstarten via OV-chipkaart.nl. Zie dit topic voor wat meer informatie.
Uit datzelfde topic:
Als de kaart van TS op 22 april verloopt en de mail (zonder link) om een nieuwe foto aan te leveren op 7 maart is ontvangen, dan is dat minder dan 10 weken voor de vervaldatum, als ik goed tel is dat maar iets meer dan 6 weken ervoor. En 6 weken voor de vervaldatum, vervalt het proces dat NS (met de aangeleverde nieuwe foto) het kaartvernieuwingsproces start, dus dat geeft zelfs als er wel een link bij zat erg weinig tijd om de foto te uploaden.
In andere topics waarbij abonnementhouders aangeven eenzelfde mail zonder link ontvangen te hebben werd een link gegeven waarmee de foto kon worden aangeleverd, maar dat bleek ook niet te werken, mensen kregen het bericht dat het kaartnummer en/of referentienummer onjuist was. Misschien omdat het intussen al minder dan 6 voor de vervaldatum was en het proces bij NS vervallen was. Niet alleen is er dus iets misgegaan dat er geen link in de mail stond, maar de mail zal ook te laat (niet 10 weken voor de vervaldatum) verstuurd zijn.
Het enige wat je dan nog kun doen, is zelf kaartvernieuwing aanvragen bij OV-chipkaart. Hiervoor heb je een OV-chipkaart account nodig. De kosten voor de nieuwe kaart zijn dan terug te vragen bij NS.
Je hebt een NS abonnement op jouw kaart staan? Je kunt dan via www.ov-chipkaart.nl zelf een nieuwe kaart via kaartvernieuwing aanvragen en de kosten bij NS declareren. Kijk wel eerst bij ov-chipkaart via jouw (aan te maken) account of er kaartvernieuwing is ingezet.
Ik vind het ook compleet onbegrijpelijk. Eerst vorig jaar al die maandenlange storing dat er helemaal geen mail werd gestuurd om een nieuwe foto te uploaden (zonder dat NS dit ergens meldde, ja alleen achteraf) en nu dit weer.
Zelf heb ik 1 keer te maken gehad met kaartvernieuwing vanuit NS en dat ging toen helemaal goed. Ik had ooit een keer toestemming gegeven om de huidige te foto te mogen hergebruiken en dat werd ook gedaan. Ik kreeg dus geen mail om een nieuwe foto te uploaden, maar precies 7 weken voor de vervaldatum startte (NS) het kaartverniewingsproces met de foto die ze al hadden en had ik de kaart enkele dagen later in huis.
Wanneer NS 10 weken voor de vervaldatum de mail met verzoek voor nieuwe foto stuurt heb je volgens mij 3 weken de tijd om dat te doen. Dat is dan de uiterste datum die in de mail staat. Als die mail (zonder link) binnen de termijn van 7 weken voor vervaldatum wordt verstuurd, is het ook wel logisch dat zo'n link niet meer werkt met het kaartnummer en referentienummer. En dan werd er ook gezegd dat er een nieuwe mail met link gestuurd zou worden. Die mail hebben de abonnementhouders niet ontvangen, en zou waarschijnlijk ook geen nut hebben als de termijn waarin de foto kan worden geupload al verstreken is.
Tja, de NS zou een nieuwe mail sturen zodra het probleem opgelost was. Blijkbaar is het dus nog niet opgelost
Hoe dan ook, als je kaart binnen 6 weken verloopt kan je terecht bij OV-chipkaart zelf. Sterker nog, dat moet want binnen die termijn kan de NS niets meer voor je betekenen
De € 7,50 voor de kaartvernieuwing (let op: geef bij het bestellen aan dat je kaart verloopt, anders gaan je abonnementen niet mee) kan je claimen bij de NS Klantenservice.
Je hebt daar recht op, want anders had men je niet om een nieuwe pasfoto gevraagd.
Tja, de NS zou een nieuwe mail sturen zodra het probleem opgelost was. Blijkbaar is het dus nog niet opgelost
Probleem zal op zich wel zijn opgelost, maar het zal weinig zin hebben om nog een nieuwe mail met link te sturen als het intussen minder dan 6 weken tot de vervaldatum is, want dan kan NS niets meer. Het zou dan alleen wel zo netjes zijn om een mail te sturen om dit aan te geven en wat de abonnementhouder dan moet doen, namelijk zelf kaartvernieuwing aanvragen bij OV-chipkaart en de kosten bij NS terug vragen.
Thanks iedereen voor de antwoorden. Helemaal helder!
Ik kreeg gisteren (29 november) een brief van de NS met verzoek om nieuwe pasfoto te uploaden voor 29 november! De mail was 10 november verstuurd en had ik wegens vakantie gemist, een herhalingsmail heb ik niet ontvangen. De wijziging probeerde ik gisteren meteen door te voeren, maar kreeg dus de melding dat ik te laat was. Nog gebeld met klantenservice, die me zeer vriendelijk te woord staan, maar mij niet een paar uur extra de tijd konden geven. Dan naar ovchip.nl waar je wel een nieuwe kaart kunt aanvragen, maar dan wordt mijn huidige kaart meteen stopgezet …. Super onhandig allemaal.
Ik kreeg gisteren (29 november) een brief van de NS met verzoek om nieuwe pasfoto te uploaden voor 29 november! De mail was 10 november verstuurd en had ik wegens vakantie gemist, een herhalingsmail heb ik niet ontvangen. De wijziging probeerde ik gisteren meteen door te voeren, maar kreeg dus de melding dat ik te laat was. Nog gebeld met klantenservice, die me zeer vriendelijk te woord staan, maar mij niet een paar uur extra de tijd konden geven. Dan naar ovchip.nl waar je wel een nieuwe kaart kunt aanvragen, maar dan wordt mijn huidige kaart meteen stopgezet …. Super onhandig allemaal.
Zie dit topic. Ik heb helaas de moed opgegeven dat NS dit ooit nog op een klantvriendelijke manier gaat regelen. En ja NS het is echt wel mogelijk om tijdig een rappel te versturen.
Ik kreeg gisteren (29 november) een brief van de NS met verzoek om nieuwe pasfoto te uploaden voor 29 november! De mail was 10 november verstuurd en had ik wegens vakantie gemist, een herhalingsmail heb ik niet ontvangen. De wijziging probeerde ik gisteren meteen door te voeren, maar kreeg dus de melding dat ik te laat was. Nog gebeld met klantenservice, die me zeer vriendelijk te woord staan, maar mij niet een paar uur extra de tijd konden geven. Dan naar ovchip.nl waar je wel een nieuwe kaart kunt aanvragen, maar dan wordt mijn huidige kaart meteen stopgezet …. Super onhandig allemaal.
NS kan geen rekening houden met abonnementhouders die hun mail niet lezen. Als je dat nog niet hebt, dan kun je een account bij OV-chipkaart maken, dan krijg je bericht als jouw kaart vervangen gaat/moet worden. Een nieuwe kaart vraag je aan via kaartvernieuwing, dan worden abonnementen automatisch overgezet. De kosten kun je als je een abonnement hebt via NS klantenservice terugvragen.
Ik kreeg gisteren (29 november) een brief van de NS met verzoek om nieuwe pasfoto te uploaden voor 29 november! De mail was 10 november verstuurd en had ik wegens vakantie gemist, een herhalingsmail heb ik niet ontvangen. De wijziging probeerde ik gisteren meteen door te voeren, maar kreeg dus de melding dat ik te laat was. Nog gebeld met klantenservice, die me zeer vriendelijk te woord staan, maar mij niet een paar uur extra de tijd konden geven. Dan naar ovchip.nl waar je wel een nieuwe kaart kunt aanvragen, maar dan wordt mijn huidige kaart meteen stopgezet …. Super onhandig allemaal.
NS kan geen rekening houden met abonnementhouders die hun mail niet lezen. Als je dat nog niet hebt, dan kun je een account bij OV-chipkaart maken, dan krijg je bericht als jouw kaart vervangen gaat/moet worden. Een nieuwe kaart vraag je aan via kaartvernieuwing, dan worden abonnementen automatisch overgezet. De kosten kun je als je een abonnement hebt via NS klantenservice terugvragen.
Die discussie hebben we ook in het door mij aangehaalde topic gevoerd en ga ik dus niet herhalen. Het is gewoon bizar slecht dat je een rappel verstuurd en er geen mogelijkheid meer is om daadwerkelijk iets met die rappel te doen. Dat is minachting van je klanten op deze manier.
Dan naar ovchip.nl waar je wel een nieuwe kaart kunt aanvragen, maar dan wordt mijn huidige kaart meteen stopgezet …. Super onhandig allemaal.
Waarschijnlijk is het nog geen 6 weken voor de verloopdatum van je kaart. Dan kun je zelf je kaart nog niet vernieuwen, wel vervangen. Het verschil is dat je een kaart die verloren, gestolen of defect vervangt en daarbij wordt de oude kaart inderdaad geblokkeerd en kun je niet meer gebruiken, want je wilt niet dat iemand die je kaart gestolen of gevonden heeft jouw kaart gaat gebruiken. Een bijna verlopen kaart moet je vernieuwen en dat kan vanaf zo'n 6 weken voor de verloopdatum, de status van je kaart in je OV-chipkaart account geeft dan aan de kaart bijna verlopen is. Je oude kaart wordt dan niet geblokkeerd.
Wat
Die uiterste datum van aanleveren is dus een week of 7 voor de einddatum (datum waarop die brief kwam), en pas vanaf 6 weken voor de einddatum kan je via OV-chipkaart vernieuwen.
Wel zelf even koppelen aan Mijn NS, via de app kan dat simpel met de camera van je telefoon. De oude kaart kan je dan verwijderen (eventueel backup maken van je reishistorie).
Dank voor jullie reacties. Handig om te weten dat ik kaartvernieuwing kan doen < 6 weken voor verloopdatum van mijn kaart (nl 19 januari).
Als je een account hebt bij OV-chipkaart en je je kaart daar gekoppeld hebt, krijg je als het goed is een mail van hen op het bij hen bekende mailadres dat je kaart binnenkort verloopt. Dat krijg je iets minder dan 6 weken voor het verlopen van de kaart.
Zo kreeg ik een dergelijke mail op 23 mei voor een kaart die 2 juli verliep. In die mail staat een link waarmee je direct je kaart kunt vernieuwen.
Het is dus altijd handig om je kaart gekoppeld te hebben in je OV-chipkaart account. Wanneer er iets niet goed gaat in het proces van NS en je zelf niet in de gaten hebt dat je kaart bijna verloopt sta je niet opeens met een verlopen kaart waarmee je niet meer kunt inchecken.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.