Skip to main content

Beste NS en reizigers, ik wil u erop wijzen dat de NS Flex klassewissel van 1 naar 2 niet goed werkt, waardoor er voor de 1e klas betaalt wordt wanneer naar de 2e klas wordt gewisseld na incheck.

 

Volgens de Productvoorwaarden NS Flex paragraaf 10.3 is de klassewissel toegestaan tot 15 minuten na het tijdstip waarop is ingecheckt: van 2 naar 1, en van 1 naar 2:

 

Het is toevallig dat ik zag dat een verkeerd bedrag werd gerekend, omdat ik die dag ook vertraging had:

 

NS, ik hoop dat dit probleem opgelost kan worden en dat we met NS Flex een klassewissel naar 2e klas kunnen doen, zoals beschreven in de voorwaarden. Reizigers: controleer uw transactie overzicht of de juiste prijs wordt gerekend.

als je een 1e klas abonnement hebt, dan kan je helaas geen wissel doen naar de 2e klas

Het gaat niet om reizen met afgekocht reisrecht. Het gaat om de situatie dat iemand met een niet-afgekocht reisrecht binnen 15 minuten na inchecken wisselt van 1e naar 2e klas. Zoals ik bijvoorbeeld zou kunnen doen als ik mijn Dal Voordeel voor het inchecken op 1e klas instel, maar dan na inchecken en instappen zie dat het rustig is in de trein en toch 2e klas wil reizen. Volgens de voorwaarden kan ik dan nog binnen 15 minuten wisselen naar 2e klas, maar in de praktijk factureert NS dan toch het tarief voor de 1e klas.


De vergelijking met een supermarkt met duizenden artikelen is ook wel erg gemakkelijk. Waarom gaat van 2 naar 1 wel goed en andersom niet? Dit riekt erg.naar frauduleus handelen.

Dezelfde vraag kun je stellen over een aanbieding die niet goed werkt, waarom werkt zo'n niet werkende aanbieding (bijna) nooit in jouw voordeel?

 

Maar goed het was niet duidelijk dat het van 2e klas naar 1e klas wel direct werkte, misschien maar jurdische stappen ondernemen?

Ik weet niet of dat überhaupt nut heeft, maar er is zeker sprake van fraduleus handelen in mijn optiek.

Het kan natuurlijk niet zo zijn dat het maar 1 richting op werkt en dat dat net heel 'toevallig' in de voordeel van NS valt.


@Sanne NS lees het gelinkte topic in de openingspost. Ik heb daar ook e.e.a. aan toegevoegd.

@MevrMo heeft een zeer goed punt, de voorwaarden kloppen niet of het systeem doet iets fout bij een NS Flex 1→2 klassewissel.

Samengevat: Bij wisselen naar 1e klas worden al je inchecks tot 15 minuten voor de handeling afgerekend op 1e klas. Bij (terug) wisselen naar 2e klas is dat niet zo, dat is pas van toepassing op inchecks vanaf dat moment.

Tijdstip vanaf wanneer het actief is staat in de e-mail die je krijgt.


De vergelijking met een supermarkt met duizenden artikelen is ook wel erg gemakkelijk. Waarom gaat van 2 naar 1 wel goed en andersom niet? Dit riekt erg.naar frauduleus handelen.


@Daniël NS Ik heb hetzelfde probleem gehad – ik wisselde naar 2e klas 1 min na het inchecken en daarna reed de hele rit Tilburg → Utrecht Centraal op 2e klas. Ik heb de bevestigingsemail voor de klaswissel bij me. Maar NS factuurde me op 1e klas voor deze rit. Kan iemand me helpen omdat blijkbaar heb ik te veel betaald?


Een Flex klassewissel na inchecken werkt inderdaad (tegen de voorwaarden in) helaas maar één kant op:

  • Naar 1e klas wisselen met een 2e klas incheck kan tot 15 minuten na een incheck.
  • Naar 2e klas wisselen met een 1e klas incheck kent geen 15 minuten terugwerkende kracht, je reist/betaalt dan dus voor 1e klas (totdat je uit- en weer incheckt).

Het systeem registreert wel als je van 2 naar 1 wisselt, maar niet als je van 1 naar 2 wisselt, dit heeft niks met het inchecken te maken. Inderdaad: NS verdiend er geld aan door deze fout in het systeem te laten.

 

Het is geen simpele oplossing om elke dag meerdere keren van klasse te moeten wisselen, de simpele oplossing is dat NS zijn algemene voorwaarden nakomt.


Het lijkt mij dat het mis gaat bij het wisselen na inchecken. Het systeem registreert dat je 1e klas rijdt, maar blijkbaar wordt de klassenwissel niet geregistreerd op de chipkaart.

 

Ik denk trouwens dat de conducteur ziet dat je nogsteeds op 1e klas rijdt, maar goed dat kan ik niet bevestigen.

 

Simpele oplossing is een klassewissel doen voor het inchecken 🤷‍♂️, een moeilijke oplossing is het vragen aan NS of zij deze bug kunnen fixen.

Opzich vrij logisch, alleen vraag ik me dus af of dit andersom ook werkt en of je dus voor de 2e klas betaald ipv 1e... Dan zal er wel haast achter zitten bij NS 😁.


@Daniël NS Ik heb hetzelfde probleem gehad – ik wisselde naar 2e klas 1 min na het inchecken en daarna reed de hele rit Tilburg → Utrecht Centraal op 2e klas. Ik heb de bevestigingsemail voor de klaswissel bij me. Maar NS factuurde me op 1e klas voor deze rit. Kan iemand me helpen omdat blijkbaar heb ik te veel betaald?

Gaat dit nu echt na 2 jaar nog steeds mis. Dit kan toch niet NS. Er zullen dus ongetwijfeld weer veel reizigers zijn die dan te veel betaald hebben. Niet iedereen spit zijn factuur helemaal uit. 


Een maand later en het gaat nog steeds niet goed. Hoe kan dit opgelost worden, moet ik voor elke reis een correctie blijven aanvragen of is er binnenkort een oplossing te verwachten?

De oplossing is helaas voorlopig om op tijd (vóór je incheck of een overstap) naar 2e klas te wisselen.


Bedankt!! Dat hoort inderdaad te kunnen, maar werkt niet. Ik stuur binnenkort een prive bericht met meer informatie. Fijn dat je mee kan kijken 🤗

Top, maar alsnog vreemd dat je bij een 2→1 Flex Klassewissel allemaal opties krijgt (vandaag, tot datum x of zolang je wilt) en je dan een mail krijgt met tijdstip aanvraag -15 minuten.

Terwijl dat bij een 1→2 Klassewissel helemaal niet gevraagd wordt (is per direct, tijdstip staat ook zo in de mail).

Gezien de voorwaarden zou het systeem dus aangepast moeten worden (die -15 minuten) want er zijn dus de nodige voorbeelden waar iemand met een (kortings)abonnement dat op 1e klas staat wel 2e klas wil reizen (wisselen na een incheck):

  • 1e klas te druk, ik moet staan!
  • 2e klas is rustig dus doe dat maar
  • Eerste deel reis was 1e klas, tweede deel (na overstap dus uit/incheck) wil ik 2e klas
  • Heb medereizigers 2e klas dus ikzelf geen 1e nodig (maar doe dat dan voor het inchecken)

Bedankt!! Dat hoort inderdaad te kunnen, maar werkt niet. Ik stuur binnenkort een prive bericht met meer informatie. Fijn dat je mee kan kijken 🤗


Het beste antwoord is verwijderd, in dit geval is het probleem nog niet opgelost en dit was inderdaad niet volledig passend. Ik ben intern al op onderzoek uitgegaan en hieruit blijkt dat een wissel van 1ste naar 2de klas wel mogelijk dient te zijn binnen 15 minuten van het inchecken. Ik kijk graag even persoonlijk met je mee MevrMo. Stuur je mij in dit geval even een privébericht?


De programmeur is vergeten de ingang van -15 minuten in te bouwen.


En ook dit.. om te janken 😥

10:28:42 Ursila: Het kan ook bij de NS-kaartautomaat, vandaar dat ik je vraag.

Ursila mag op herhalingscursus, want met NS Flex heb je bij een kaartautomaat niets te zoeken!

Nou ja, je € 4,89 krijg je (terecht) terug. Nu de voorwaarden of het systeem nog aanpassen.

En (gerelateerd) 1e klas mee rekenen bij een GTbV claim voor je reis in de ochtend, laat maar weten zodra die toegekend is.


Het andere topic mag wel dicht, want dat ging voornamelijk over wanneer MijnNS geupdate werd (Reishistorie, wanneer up-to-date). Daar kwam ik erachter dat het niet 24 uur (zoals aangegeven door NS) maar een aantal dagen zou zijn, en dat de klasse update niet volgens voorwaarden werkt 😢 Dat verdient zijn eigen topic voor NS Flex reizigers.


Momenteel hebben we last van een storing. We werken er hard aan om het op te lossen. Het advies is om contact op te nemen met onze klantenservice om de afspraak te maken dat je de gemiste korting na het reizen mag komen terugvorderen.


Goedemiddag MevrouwMo en welkom op de NS Community!

Het is niet zo gek dat je deze klassewissel niet kan doen, omdat een klassewissel van 1 - 2 niet mogelijk is als je geen 2e klas abonnement hebt. Ik snap nu dat dit heel verwarrend klinkt, dus laat het mij je uitleggen. Als je voor je reis besluit een klassewissel te doen naar de 1e klas, dan kan je binnen een kwartier nog terug naar de 2e klas. Maar als je een 1e klas abonnement hebt, dan kan je helaas geen wissel doen naar de 2e klas. Mocht je vaker in de 2e klas reizen, dan de 1e, dan kunnen wij wel je abonnement definitief naar de 2e klas zetten en dan kan je wel voor een reis in de 1e klas wel een klassewissel doen. Is het zo duidelijk voor je?


Hi Sanne, dat is niet duidelijk want ik heb NS Flex Basis en in de voorwaarden staat dat een klassewissel van 1 naar 2 is toegestaan binnen 15 minuten na het inchecken.

 

Ik heb een NS Flex abonnement gekozen, omdat het mogelijk is flexibel klasse te wisselen na het inchecken.


A, kijk! Dat heb ik inderdaad ook aangegeven dacht ik. Als je inderdaad wisselt naar de 1e klas en binnen een kwartier weer terug wil wisselen naar de 2e klas dan moet dit mogelijk zijn. Maar vanwaar ben je hier een 2e topic over gestart? Want dit is natuurlijk een beetje dubbelop om hier een gesprek over te hebben in 2 verschillende topics.


@Daniël NS Ik heb hetzelfde probleem gehad – ik wisselde naar 2e klas 1 min na het inchecken en daarna reed de hele rit Tilburg → Utrecht Centraal op 2e klas. Ik heb de bevestigingsemail voor de klaswissel bij me. Maar NS factuurde me op 1e klas voor deze rit. Kan iemand me helpen omdat blijkbaar heb ik te veel betaald?

Gaat dit nu echt na 2 jaar nog steeds mis. Dit kan toch niet NS. Er zullen dus ongetwijfeld weer veel reizigers zijn die dan te veel betaald hebben. Niet iedereen spit zijn factuur helemaal uit. 

Je wilt niet weten hoe vaak je aan de kassa meer betaald, omdat een aanbieding niet werkt of de cassiére een product te veel scant.

Het gaat overal mis en dus niet alleen bij NS, wat een geluk.


Het probleem bestaat inderdaad nog steeds en ik heb er elke reisdag mee te maken.


Als je inderdaad wisselt naar de 1e klas en binnen een kwartier weer terug wil wisselen naar de 2e klas dan moet dit mogelijk zijn. 

Dat zeggen de voorwaarden, ja, maar dat komt niet overeen met de prijs op de factuur. Dat is het probleem dat in dit topic wordt aangekaart.


Beste NS, u heeft nog geen antwoord gegeven op mijn vraag. Graag wil ik dat dit probleem opgelost wordt: de NS handelt in strijd met de abonnement voorwaarden en benadeelt de reiziger.


De volgende… 

 


Reageer