beantwoord

OV-chipkaart - hoe werkt het?

  • 3 May 2022
  • 6 reacties
  • 273 Bekeken

Hoi Community,

 

Helaas kan ik niet vinden wat ik zoek. Ik ben niet bekend met het systeem.

Ik ben nu in het bezit van een OV-chipkaart met het abonnement Dal Voordeel.

Maar hoe doe ik het precies?

Ik reis vaak met mijn kinderen (geen OV-chipkaart), soms mijn man (heeft een OV-chipkaart aangevraagd) en soms volwassenen zonder OV-chipkaart.

Blijf ik onze tickets via de app kopen en ergens mijn kaartnummer invoeren? Wordt de korting op het abonnement dan direct afgetrokken wanneer ik mijn tickets koop?

Is het anders als ik alleen reis?

Moet ik in- of uitloggen met de kaart of het ticket?

 

Ik hoop dat iemand deze beginnersvragen voor mij kan beantwoorden 🙂

 

Dank je wel!

icon

Beste antwoord door Thom 3 May 2022, 12:43

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Met een abonnement krijg je alleen korting wanneer je ook met de abonnement incheckt bij een poortje of paaltje aan het begin van je reis. Je checkt ook uit aan het eind van je reis. Je houdt dus je OV-chipkaart voor de lezer en je koopt geen losse kaartjes in de app.

Je geeft niet aan of je Dal Voordeel abonnement een NS Flex abonnement is of op saldo. Bij een abonnement op saldo betaal je vooraf per jaar €61,20. Je moet dan saldo op je OV-chipkaart laden bij een automaat en daarmee betaal je je reis, met korting bij incheck in de daluren/weekend en vol tarief bij inchecken in de spits. Bij een NS Flex abonnement betaal je voor per maand €5,10 en reis je op rekening, je laadt geen saldo bij een automaat maar de reiskosten worden achteraf per maand gefactureerd. Je krijgt dan een factuur met daarop de abonnementskosten voor de maand erop en de reiskosten van de voorgaande periode.

Personen die met jou meereizen kunnen gebruik maken van Samenreiskorting in de daluren of weekends, maximaal 3 personen. Als deze personen een OV-chipkaart hebben kunnen zij deze Samenreiskorting op de kaart laden bij een automaat (bij een kaart met reizen op saldo) of ze kunnen deze aanzetten via hun MijnNS account (als zij NS Flex hebben). Hebben zij geen OV-chipkaart dan kunnen ze een Samenreiskorting tickets als e-ticket kopen.

 

Reputatie 7
Badge +4

Maar hoe doe ik het precies?

U moet altijd bij dezelfde vervoerder in- en uitchecken. Een incheck betekent dat u een geldig kaartje heeft en met de uitcheck rekent u het juiste bedrag af. 

Doe dit goed, als het fout gaat is achteraf nog wel een paar keer correctie mogelijk maar het is tijdrovend gedoe. Iedereen moet een eigen chipkaart hebben, ook uw kinderen. Wilt u uw man meenemen dan moet uw man samenreiskorting op zijn kaart zetten. Bij kinderen ouder dan twaalf ook. Zijn ze jonger dan twaalf dan mogen ze altijd gratis met u meerijden, maar dan is de aanschaf van een persoonlijke ov-chipkaart nodig. U betaalt dan €7,50 per kind maar die mag tot twaalf jaar dan wel gratis met u meerijden. Dat scheelt een vermogen aan losse kaartjes. Als u voor hun twaalfde drie keer een knd meeneemt, kan het uit. U mag maximaal drie kinderen gratis meenemen, heeft u er meer dan kan uw man ook een dalvoordeelabonnement aanvragen.

Ik reis vaak met mijn kinderen (geen OV-chipkaart), soms mijn man (heeft een OV-chipkaart aangevraagd) en soms volwassenen zonder OV-chipkaart.

Zie de opmerking hierboven. Met e-tickets reizen kan nog steeds maar dat is vaak, maar niet altijd, duurder.

Blijf ik onze tickets via de app kopen en ergens mijn kaartnummer invoeren? Wordt de korting op het abonnement dan direct afgetrokken wanneer ik mijn tickets koop?

U koopt geen tickets meer, u checkt gewoon in en uit, ieder met een eigen kaart.

Is het anders als ik alleen reis?

Nee.

Moet ik in- of uitloggen met de kaart of het ticket?

U moet altijd in- en uitchecken bij elke vervoerder. Dus als u naar Leeuwarden gaat en daarna met Arriva naar Buitenpost dan moet u voor het eerste stuk in- en uitchecken bij NS en in Leeuwarden weer inchecken bij Arriva en in Buitenpost weer uitchecken bij Arriva.

Let op de spits- en daltijden, u krijgt alleen korting als u incheckt in de daltijd. Niet juist in- en uitchecken levert gedoe op en kan geld kosten. Doe het volgens de voorschriften.

 

Reputatie 7
Badge +1

KIds <12 jr kunnen gewoon een Kidskaartje kopen= 2,50 (app of automaat, maar ik meen inmiddels aan automaat ook 1€ toeslag voor dat kaartje=eenmalige chipkaart). Gewoon steeds net als jij in een rijtje in+uitsjekken. Met iets op app KUN je niet eens INUItsjekken-enkel zonodig poortjes openen

Zijn ze nog zo jong en denk je veel vaker met hen op stap te gaan: regel dan ook (zelf te betalen @7,50) chipkaart voor ze en plaats daarop KidsVrij-dan hebben ze enkel SAMEN MET de ABO-houder steeds vrijreizen.

Overigens zijn er zeker 10tallen sites die met filmpjes e.d, uitleggen hoe het werkt-veel daarvan zijn nog totaal niet aan de FLEX dat er pas 2 jaar is aangepast………..

Hallo Wiebke en welkom bij de NS Community,

 

Bedankt allemaal voor de gegeven antwoorden. Kan je je hiermee mee redden, Wiebke? Als je nog vragen hebt dan mag je deze hier gerust stellen!

Hartelijk dank aan allen!

 

Waar kan ik de informatie/video's vinden die hier zijn gemeld? Ik heb waarschijnlijk op de verkeerde plaatsen gezocht.

 

Groeten

Wiebke

Badge +3

Waar kan ik de informatie/video's vinden die hier zijn gemeld? Ik heb waarschijnlijk op de verkeerde plaatsen gezocht.

Voor jezelf, zie hier https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart voor wat basisinformatie.

Kinderen van 4-11 jaar kunnen reizen met een Railrunner dagkaartje (€ 2,50 online of € 3,50 bij een automaat).

Overige medereizigers kunnen Samenreiskorting laden op hun eigen ov-chipkaart (als ze geen abonnement hebben). Bij NS Flex zonder korting kunnen ze het aan zetten in Mijn NS (website of NS app) en bij helemaal geen ov-chipkaart kunnen ze online een Samenreisticket kopen.

Zie deze pagina.

 

Reageer