OV pay afmelden | NS Community

OV pay afmelden

  • 23 February 2023
  • 65 reacties
  • 4136 Bekeken

Hallo

Ik heb een abonnement en wil daarom geen gebruik maken van ov pay, ook niet toevallig omdat het in mijn portemonee zit.

Ik wil daarom mijn bankpas afmelden/laten blokkeren voor ovpay

Ik lees dat de enige manier waarop dit kan is om het bankpas saldo op 0 te zetten, een reis er mee te maken, en wachten tot de kaart geblokkeerd wordt bij ovpay.

Kan dat niet wat klantvriendelijker?


65 reacties

Reputatie 7
Badge

Echt? Dat zou inderdaad klantonvriendelijk zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Het kan sowieso niet. Als je kaart geblokkeerd wordt, blijven ze 62 dagen lang proberen het bedrag af te schrijven. Als dat lukt, wordt de kaart weer gedeblokkeerd.

De enige mogelijkheid is een bankpas hebben zonder contactloze betaalmogelijkheid. Let op, contactloos betalen uitschakelen op een pas, heeft geen effect voor OVpay. Het moet echt een pas zijn waarmee je niet contactloos kúnt betalen.

En ja, dat is klantonvriendelijk 😡

De enige mogelijkheid is een bankpas hebben zonder contactloze betaalmogelijkheid. Let op, contactloos betalen uitschakelen op een pas, heeft geen effect voor OVpay. Het moet echt een pas zijn waarmee je niet contactloos kúnt betalen.

Alle nieuwe passen zijn bij mijn weten hier tegenwoordig mee uitgerust, alleen wordt bij een betaaltransactie door de bank gecontroleerd of je contactloos betalen hebt uitgezet en dan wordt de transactie eventueel geweigerd. Omdat OV-pay echter geen toegang heeft tot de bankgegevens kan die controle in het OV niet gedaan worden.

Reputatie 7
Badge +3

Het wordt een behoorlijke zoektocht naar een bank die nog bankpassen uitgeeft zonder contactloos betalen. OVpay kun je niet uitzetten voor een bankpas die geschikt is voor contactloos betalen.

Reputatie 7
Badge +1

De OV-bedrijven hebben nu iets geïntroduceerd voor ongeveer 1 procent van de reizigers en de overige 99 procent hebben er nu allemaal last van. Kaart uit pasjeshouder, dubbele betalingen enz.enz. Fijn zo'n vooruitgang 

De OV-bedrijven hebben nu iets geïntroduceerd voor ongeveer 1 procent van de reizigers en de overige 99 procent hebben er nu allemaal last van. Kaart uit pasjeshouder, dubbele betalingen enz.enz. Fijn zo'n vooruitgang 

Tja, betalen met je bankpas moest met alle geweld van de politiek en de reizigersorganisaties.

Dat je de pas los moet aanbieden staat overigens duidelijk aangegeven maar kennelijk gaat dat sommige mensen toch boven de pet.

Reputatie 7
Badge +1

Dat je de pas los moet aanbieden staat overigens duidelijk aangegeven maar kennelijk gaat dat sommige mensen toch boven de pet.

Ik vind het ook een ietwat vreemd gekozen verwoording.

De Engelse tekst die eronder staat is duidelijker. Maar niet iedereen kan Engels natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb in een enquête al aangegeven dat de kaart of pas “los aanbieden” slecht en onduidelijk Nederlands is. Het zou veel beter zijn om dat “apart aanbieden” te noemen.
Maar ja, NS en begrijpelijk Nederlands zijn al jaren geen gelukkige combinatie meer.

Het is wel opvallend dat het reizen met de bankpas of creditcard tot zoveel onduidelijkheid leidt. De invoering van een vergelijkbaar systeem in Londen heeft tot weinig commentaar geleid. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb in een enquête al aangegeven dat de kaart of pas “los aanbieden” slecht en onduidelijk Nederlands is. Het zou veel beter zijn om dat “apart aanbieden” te noemen.
Maar ja, NS en begrijpelijk Nederlands zijn al jaren geen gelukkige combinatie meer.

Het is wel opvallend dat het reizen met de bankpas of creditcard tot zoveel onduidelijkheid leidt. De invoering van een vergelijkbaar systeem in Londen heeft tot weinig commentaar geleid. 

In Nederland hebben we nu 3 systemen naast elkaar, bankpas, chipkaart en E-ticket. In Londen heb je de Oystercard? volgens mij en de bankpas. Geen idee of ze daar ook een E-ticket hebben Ik heb zelf ook onlangs bij een ic-directpaal mijn bankpas gebruikt ipv mijn chipkaart. Geen ramp natuurlijk maar een foutje is snel gemaakt. De klantenservice heeft het blijkbaar niet druk genoeg met claims.

 

 

Ik heb in een enquête al aangegeven dat de kaart of pas “los aanbieden” slecht en onduidelijk Nederlands is. Het zou veel beter zijn om dat “apart aanbieden” te noemen. 

"apart" heeft het nadeel dat het weer suggereert dat je allebei zou moeten aanbieden maar dan niet tegelijkertijd.

Ik neem aan dat iedereen er na een paar weken wel aangewend is 

Reputatie 7
Badge +3

Apart in de zin van apart van andere kaarten/apparaten.

Reputatie 7
Badge +1

En de volgende melding van het afschrijven van € 40,00. Gaat denk ik vooral met de telefoons mis.

 

 

Het gaat idd mis met telefoons, die ook contactloos betalen hebben aanstaan en een e-ticket als pdf of screenshot aanbieden. In principe zou je in de ns app geladen tickets hier geen last van moeten hebben, maar toch gaat het incidenteel wel eens fout.

Het gaat idd mis met telefoons, die ook contactloos betalen hebben aanstaan en een e-ticket als pdf of screenshot aanbieden. 

Technisch gezien staat contactloos betalen altijd aan alleen worden betalingen door de bank geblokkeerd als je dat hebt aangegeven in de app. Omdat OVpay echter buiten de bank om gaat is blokkering daar niet mogelijk. Het enige wat je kunt doen is contactloos betalen van je telefoon verwijderen of niet met etickets reizen 

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt dan best met e-tickets reizen. Maar dan moet je het e-ticket afdrukken en daarmee reizen.

Reputatie 7
Badge +1

Het gaat idd mis met telefoons, die ook contactloos betalen hebben aanstaan en een e-ticket als pdf of screenshot aanbieden. 

Technisch gezien staat contactloos betalen altijd aan alleen worden betalingen door de bank geblokkeerd als je dat hebt aangegeven in de app. Omdat OVpay echter buiten de bank om gaat is blokkering daar niet mogelijk. Het enige wat je kunt doen is contactloos betalen van je telefoon verwijderen of niet met etickets reizen 

Ja maar er zijn inmiddels wel heel veel Nederlanders die bij de kassa met hun telefoon betalen. Dus dat contactloos uitzetten op je telefoon gaat hem niet worden. 

Je kunt dan best met e-tickets reizen. Maar dan moet je het e-ticket afdrukken en daarmee reizen.

Of mobiel betalen van je telefoon verwijderen door de mobiele betaalpas te verwijderen.

 

 

Ja maar er zijn inmiddels wel heel veel Nederlanders die bij de kassa met hun telefoon betalen. Dus dat contactloos uitzetten op je telefoon gaat hem niet worden. 

Ik zie het bij de zelfscankassa van de Jumbo bij mij op de hoek toch maar heel zelden. De meesten betalen met een gewone bankpas. Maar misschien is die Jumbo niet representatief.

Ik heb zelf de mobiele pas van mijn telefoontje verwijdert maar dat was omdat het de helft van tijd niet werkte.

Reputatie 7
Badge +1

 

 

Ja maar er zijn inmiddels wel heel veel Nederlanders die bij de kassa met hun telefoon betalen. Dus dat contactloos uitzetten op je telefoon gaat hem niet worden. 

Ik zie het bij de zelfscankassa van de Jumbo bij mij op de hoek toch maar heel zelden. De meesten betalen met een gewone bankpas. Maar misschien is die Jumbo niet representatief.

Ik heb zelf de mobiele pas van mijn telefoontje verwijdert maar dat was omdat het de helft van tijd niet werkte.

Ik zie het bij ons juist weer heel veel, misschien eerder iets van regio's (ik woon in het westen) dan van soort supermarkt. Tussen 15 en 45 zie ik echt heel veel telefoonbetalingen.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt dan best met e-tickets reizen. Maar dan moet je het e-ticket afdrukken en daarmee reizen.

Of mobiel betalen van je telefoon verwijderen door de mobiele betaalpas te verwijderen.

Dat had je al gezegd.

Nog een ander punt. Het is blijkbaar niet mogelijk om gebruik te maken gereduceerde tarieven bij P+R-terreinen. De apparaten herkennen in- en uitchecks van bankpassen en creditcards niet.
De gemeente Amsterdam meldt dat in ieder geval voor hun P+R-terreinen:
 

Bron: https://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/parkeren-reizen/

Q-Park meldt het volgende:
 

Bron: https://www.q-park.nl/nl-nl/p-r/

NS en de andere spoorvervoerders mogen hier wel iets duidelijker over zijn.

Badge +3

Een e-ticket zou moeten werken, maar kan me voorstellen dat men (in ieder geval in Amsterdam) daarop teruggekomen is omdat je ook korting zou krijgen met een e-ticket van € 1,56 vanaf het dichstbijzijnde station, terwijl er helemaal niet te controleren is of je wel een treinreis gemaakt hebt.

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat idd mis met telefoons, die ook contactloos betalen hebben aanstaan en een e-ticket als pdf of screenshot aanbieden. In principe zou je in de ns app geladen tickets hier geen last van moeten hebben, maar toch gaat het incidenteel wel eens fout.

Is een screenshot van een ticket geldig? Er was een tijdje dat je niet eens met een pdf op een telefoon mocht reizen.

Badge +3

Is een screenshot van een ticket geldig? Er was een tijdje dat je niet eens met een pdf op een telefoon mocht reizen.

Sinds november 2018 mag een screenshot of pdf ook gewoon, zolang de code maar leesbaar is.

Reputatie 7
Badge +3

Is een screenshot van een ticket geldig? Er was een tijdje dat je niet eens met een pdf op een telefoon mocht reizen.

Sinds november 2018 mag een screenshot of pdf ook gewoon, zolang de code maar leesbaar is.

Vandaar die fraude met dagkaarten dmv screenshots. Als dat gewoon mag, dan kun je maar blijven delen en met screenshot zo door de poortjes

Ter informatie: sinds kort zijn e-tickets enkel nog geldig als deze geprint of in de app worden aangeboden. Zie ook de nieuwe voorwaarden: https://www.ns.nl/voorwaarden/voorwaarden-etickets

Zie ook de adviesaanvraag over deze wijziging bij het Locov: https://locov.nl/publicaties/2337454.aspx?t=Adviesvraag-aanpassingen-ten-behoeve-van-OV-Pay

Reageer