OV pay afmelden

  • 23 February 2023
  • 41 reacties
  • 1422 Bekeken

Hallo

Ik heb een abonnement en wil daarom geen gebruik maken van ov pay, ook niet toevallig omdat het in mijn portemonee zit.

Ik wil daarom mijn bankpas afmelden/laten blokkeren voor ovpay

Ik lees dat de enige manier waarop dit kan is om het bankpas saldo op 0 te zetten, een reis er mee te maken, en wachten tot de kaart geblokkeerd wordt bij ovpay.

Kan dat niet wat klantvriendelijker?


41 reacties

Reputatie 2

Het is een zeer klantonvriendelijk systeem. Als je er eindelijk achter komt dat er onverwachts 20 euro van je rekening is geschreven, ga je zoeken wat dat kan zijn Gelukkig kun je op je bankrekening zien dat het van OV Pay is. Vervolgens check je je reishistorie, en zie je dat iedere reis is in- en uitgecheckt.

Eerst de NS gebeld, ik betaal immers voor een dienst van de NS. De medewerkster was totaal niet op de hoogte van werkmethode van de NS, en ontweek steeds mijn vraag door te zeggen dat er bij inchecken automatisch 20 euro wordt afgeschreven , afgezien van dat het in de context niet relevant was (en niet waar, met mijn ouderwetse kortingskaart wordt maar 10 euro afgeschreven bij incheck en ik kan reizen met minimaal 6 euro tarief op mijn kaart, allemaal zichtbaar in mijn reishistorie). Doorverwezen naar OV Chip, die tegen betaling het geld incasseert voor de dienst die de NS levert,.

Bij OV-chip, na de gebruikelijke wachttijd, konden ze zien dat ik alles had in-en uitgecheckt, maar dat OV chip niet gaat over betalingen via de bank… Waar ik me niet van bewust was en niets van heb gezien vof gemerkt.

Dus de partijen die ik betaal voor het leveren van een dienst (kunnen reizen) en de betaling van die reis mogelijk te maken (Ov chip), trekken hun handen er vanaf. Ik heb betaald voor een door de NS geleverde dienst en betaald aan OV Chip om de reizen met het ov te kunnen betalen. Enfin OV chip verwijst door naar OV PAY.

Ik check de website, daar zie ik dat er tussen betaalmoment en moment van afschrijven 1 dag zit (in mijn geval 5 dagen waarvan 3 werkdagen). Ik kan zien dat ik kennelijk heb ingecheckt voor een reis die ik met mijn ov chipkaart betaald heb (via de reishistorie). Ik bewaar en gebruik mijn ov chipkaart los van mijn andere pasjes en telefoon, omdat de kwaliteit van de OV chipkaart zelf niet super is. Daarbij blokkeren de paaltjes altijd met een duidelijke piep als iemand per ongeluk 2 chips tegelijk aanbiedt. Verder let ik altijd op of ik daadwerkelijk in- of uitcheck, ik heb nooit iets anders gezien dan “ingecheckt met OV kaart”. Via de OV PAY site kun je een vragenlijst invullen om te kijken of je recht hebt op een deel van je geld terug.. Het feit dat je betaald hebt met je OV chipkaart staat daar niet bij.  Alleen dat je na 5 dagen mogelijk een deel van je geld kunt terugkrijgen. Voor een ongewenste dienst zonder bewijs of zonder betalingsbevestiging te moeten geven. De bank ziet alleen dat er 20 euro is afgeschreven bij paaltje x, meer niet. Dat is hun dienst. Daar kun je weinig tegen doen en dat maakt je machteloos. 


OV PAY proberen bellen, na een uur in de wacht maar opgehangen. NS, het is jullie dienst waarvoor ik betaal (en die van pro-rail uiteraard).. Jullie personeel wordt er op aangesproken. De verantwoordelijkheid voor betaling hebben jullie overgedragen aan OV chip/OV PAY. Ik vind dat jullie dit soort misstanden moeten afhandelen en verbeteren, want ik er is nergens kenbaar gemaakt dat ik kennelijk 2x tegelijk incheckte (bij de uitcheckrijen zitten er altijd een paar seconden tussen tot de volgende kaart in- of uit kan checken), er is niet kenbaar gemaakt dat ik blijkbaar via een bankrekening heb ingecheckt, en ik heb daar nooit toestemming voor kunnen geven. En dus bij de bank geen aantoonbaar bewijs dat ik voor een reis betaald heb via mijn OV Chip, en niet via de bank.

Dus nu is er een 3e partij aan toegevoegd die onbereikbaar is, en waarvan ik de betalingen niet kan zien bij het inchecken en in mijn reisoverzicht. 

Als die verschrikkelijke bureaucratie… Zonder mijn medeweten wordt mij fors extra geld afgenomen voor een dienst die ik aantoonbaar betaal, en er is niemand binnen alle gelieerde organisaties die de intentie lijkt te hebben om de boel recht te zetten.

Al dat afschuiven en de ontmoedigende sabotage middels het gebruiken van onbereikbare (eeuwige wachttijd/chatbots) en slecht geïnstrueerde klantenservicemedewerkers, het steeds afschuiven naar een andere partij, en de ondoorzichtigheid voor de klant (ik zie een onherkenbare afschrijving 5 dagen na het kennelijke betalen, en moet uitzoeken wie dat bedrag afschrijft, waarna ik controleer of het kan kloppen (niet, want netjes in- en uitgecheckt). Vervolgens hebben de NS en OV Chip geen inzicht in de bankbetalingen en kunnen ze het dus niet in hun reisoverzichten verwerken, waardoor ik niets kan aantonen omtrent een geleverde dienst voor die bankbetaling, terwijl ik wel kan aantonen dat ik die reis met mijn OV chipkaart heb betaald). Dat is oplichting, de bank kan zich immers altijd verschuilen achter het feit dat ik dat deel van de reis  misschien dubbel heb betaald, maar misschien wel ben doorgereden. Er is niets te bewijzen. De bank weet niet dat er als ik incheck 10 euro wordt afgeboekt, en niet 20 euro die zij incasseren.

De enige juiste oplossing zou zijn dat de NS of OV chip het geld meteen terugstort als de klant kan aantonen dat deze rechtmatig gebruik heeft gemaakt van beide diensten. De NS / OV chip zouden het dan moeten afhandelen met de bank. Maar dat mag vast niet wegens privacywetgeving. Nu ziet de bank alleen een afschrift van 20 euro bij een NS incheckpaal. En verder geen bewijs van een al dan niet geleverde dienst… Het zou wat zijn als een bank overal geld kan afschrijven zonder een aantoonbaar geleverde dienst (bonnetje of digitale rekening). 


Ik weet dat dit een bericht is dat veel te lang is, en waarmee ik helemaal niets bereik, maar je moet toch wat om de tijd te doden tussen de chatbots, wachttijden, doorverwijzingen, het uitzoekwerk en een intrinsieke irritatie naar de manier waarop ik als vaste klant wordt afgescheept met gebrekkige diensten.

Tijd voor een kopje thee


 




 

Weet je waar ik zo simpel van wordt? Zeer offtopic, maar de reiziger die zijn best doet om alles goed te doen wordt zowat bestraft, terwijl er groepen zijn, ja vandaag ook weer, die de refels exact weten en hoe ze te omzeilen, waardoor de eerlijke reiziger dubbel de pineut is. 

 

Ter informatie: sinds kort zijn e-tickets enkel nog geldig als deze geprint of in de app worden aangeboden. Zie ook de nieuwe voorwaarden: https://www.ns.nl/voorwaarden/voorwaarden-etickets

Zie ook de adviesaanvraag over deze wijziging bij het Locov: https://locov.nl/publicaties/2337454.aspx?t=Adviesvraag-aanpassingen-ten-behoeve-van-OV-Pay

Reputatie 7

De OV-bedrijven hebben nu iets geïntroduceerd voor ongeveer 1 procent van de reizigers en de overige 99 procent hebben er nu allemaal last van. Kaart uit pasjeshouder, dubbele betalingen enz.enz. Fijn zo'n vooruitgang 

Reputatie 7
Badge +3

Het wordt een behoorlijke zoektocht naar een bank die nog bankpassen uitgeeft zonder contactloos betalen. OVpay kun je niet uitzetten voor een bankpas die geschikt is voor contactloos betalen.

Het gaat idd mis met telefoons, die ook contactloos betalen hebben aanstaan en een e-ticket als pdf of screenshot aanbieden. In principe zou je in de ns app geladen tickets hier geen last van moeten hebben, maar toch gaat het incidenteel wel eens fout.

Badge +3

Een e-ticket zou moeten werken, maar kan me voorstellen dat men (in ieder geval in Amsterdam) daarop teruggekomen is omdat je ook korting zou krijgen met een e-ticket van € 1,56 vanaf het dichstbijzijnde station, terwijl er helemaal niet te controleren is of je wel een treinreis gemaakt hebt.

Reputatie 7
Badge

Het gaat idd mis met telefoons, die ook contactloos betalen hebben aanstaan en een e-ticket als pdf of screenshot aanbieden. In principe zou je in de ns app geladen tickets hier geen last van moeten hebben, maar toch gaat het incidenteel wel eens fout.

Er zijn ook nog andere apps dan de NS-app en daar heeft het implementeren van een workaround wegens een ontwerpfout van de Nederlandse poortjes niet altijd prioriteit. Zo onderdrukt de DB Navigator-app de NFC-functionaliteit niet bij het tonen van een QR-code en het is niet bekend of en zo ja wanneer die dat wel gaat doen.

Ter informatie: sinds kort zijn e-tickets enkel nog geldig als deze geprint of in de app worden aangeboden. Zie ook de nieuwe voorwaarden: https://www.ns.nl/voorwaarden/voorwaarden-etickets

Zie ook de adviesaanvraag over deze wijziging bij het Locov: https://locov.nl/publicaties/2337454.aspx?t=Adviesvraag-aanpassingen-ten-behoeve-van-OV-Pay

Geldt alleen voor door NS en NS Internationaal uitgegeven e-tickets. Een eticket van een andere partij (chartervervoerder, buitenlandse vervoerder, 3rd party reseller, ...) is geldig en heeft toch dit probleem.

Reputatie 7
Badge

Echt? Dat zou inderdaad klantonvriendelijk zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Het kan sowieso niet. Als je kaart geblokkeerd wordt, blijven ze 62 dagen lang proberen het bedrag af te schrijven. Als dat lukt, wordt de kaart weer gedeblokkeerd.

De enige mogelijkheid is een bankpas hebben zonder contactloze betaalmogelijkheid. Let op, contactloos betalen uitschakelen op een pas, heeft geen effect voor OVpay. Het moet echt een pas zijn waarmee je niet contactloos kúnt betalen.

En ja, dat is klantonvriendelijk 😡

De enige mogelijkheid is een bankpas hebben zonder contactloze betaalmogelijkheid. Let op, contactloos betalen uitschakelen op een pas, heeft geen effect voor OVpay. Het moet echt een pas zijn waarmee je niet contactloos kúnt betalen.

Alle nieuwe passen zijn bij mijn weten hier tegenwoordig mee uitgerust, alleen wordt bij een betaaltransactie door de bank gecontroleerd of je contactloos betalen hebt uitgezet en dan wordt de transactie eventueel geweigerd. Omdat OV-pay echter geen toegang heeft tot de bankgegevens kan die controle in het OV niet gedaan worden.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt dan best met e-tickets reizen. Maar dan moet je het e-ticket afdrukken en daarmee reizen.

Of mobiel betalen van je telefoon verwijderen door de mobiele betaalpas te verwijderen.

Dat had je al gezegd.

Nog een ander punt. Het is blijkbaar niet mogelijk om gebruik te maken gereduceerde tarieven bij P+R-terreinen. De apparaten herkennen in- en uitchecks van bankpassen en creditcards niet.
De gemeente Amsterdam meldt dat in ieder geval voor hun P+R-terreinen:
 

Bron: https://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/parkeren-reizen/

Q-Park meldt het volgende:
 

Bron: https://www.q-park.nl/nl-nl/p-r/

NS en de andere spoorvervoerders mogen hier wel iets duidelijker over zijn.

Reputatie 7
Badge

@De arme reiziger Ik zou inderdaad NS het geld terugvragen en als ze dat weigeren (of niet binnen de wettelijke termijn reageren) een klacht indienen bij het klachtenloket OV.

De OV-bedrijven hebben nu iets geïntroduceerd voor ongeveer 1 procent van de reizigers en de overige 99 procent hebben er nu allemaal last van. Kaart uit pasjeshouder, dubbele betalingen enz.enz. Fijn zo'n vooruitgang 

Tja, betalen met je bankpas moest met alle geweld van de politiek en de reizigersorganisaties.

Dat je de pas los moet aanbieden staat overigens duidelijk aangegeven maar kennelijk gaat dat sommige mensen toch boven de pet.

Reputatie 7
Badge +1

Dat je de pas los moet aanbieden staat overigens duidelijk aangegeven maar kennelijk gaat dat sommige mensen toch boven de pet.

Ik vind het ook een ietwat vreemd gekozen verwoording.

De Engelse tekst die eronder staat is duidelijker. Maar niet iedereen kan Engels natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb in een enquête al aangegeven dat de kaart of pas “los aanbieden” slecht en onduidelijk Nederlands is. Het zou veel beter zijn om dat “apart aanbieden” te noemen.
Maar ja, NS en begrijpelijk Nederlands zijn al jaren geen gelukkige combinatie meer.

Het is wel opvallend dat het reizen met de bankpas of creditcard tot zoveel onduidelijkheid leidt. De invoering van een vergelijkbaar systeem in Londen heeft tot weinig commentaar geleid. 

Reputatie 7

Ik heb in een enquête al aangegeven dat de kaart of pas “los aanbieden” slecht en onduidelijk Nederlands is. Het zou veel beter zijn om dat “apart aanbieden” te noemen.
Maar ja, NS en begrijpelijk Nederlands zijn al jaren geen gelukkige combinatie meer.

Het is wel opvallend dat het reizen met de bankpas of creditcard tot zoveel onduidelijkheid leidt. De invoering van een vergelijkbaar systeem in Londen heeft tot weinig commentaar geleid. 

In Nederland hebben we nu 3 systemen naast elkaar, bankpas, chipkaart en E-ticket. In Londen heb je de Oystercard? volgens mij en de bankpas. Geen idee of ze daar ook een E-ticket hebben Ik heb zelf ook onlangs bij een ic-directpaal mijn bankpas gebruikt ipv mijn chipkaart. Geen ramp natuurlijk maar een foutje is snel gemaakt. De klantenservice heeft het blijkbaar niet druk genoeg met claims.

 

 

Ik heb in een enquête al aangegeven dat de kaart of pas “los aanbieden” slecht en onduidelijk Nederlands is. Het zou veel beter zijn om dat “apart aanbieden” te noemen. 

"apart" heeft het nadeel dat het weer suggereert dat je allebei zou moeten aanbieden maar dan niet tegelijkertijd.

Ik neem aan dat iedereen er na een paar weken wel aangewend is 

Reputatie 7
Badge +3

Apart in de zin van apart van andere kaarten/apparaten.

Reputatie 7

En de volgende melding van het afschrijven van € 40,00. Gaat denk ik vooral met de telefoons mis.

 

 

Het gaat idd mis met telefoons, die ook contactloos betalen hebben aanstaan en een e-ticket als pdf of screenshot aanbieden. 

Technisch gezien staat contactloos betalen altijd aan alleen worden betalingen door de bank geblokkeerd als je dat hebt aangegeven in de app. Omdat OVpay echter buiten de bank om gaat is blokkering daar niet mogelijk. Het enige wat je kunt doen is contactloos betalen van je telefoon verwijderen of niet met etickets reizen 

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt dan best met e-tickets reizen. Maar dan moet je het e-ticket afdrukken en daarmee reizen.

Reputatie 7

Het gaat idd mis met telefoons, die ook contactloos betalen hebben aanstaan en een e-ticket als pdf of screenshot aanbieden. 

Technisch gezien staat contactloos betalen altijd aan alleen worden betalingen door de bank geblokkeerd als je dat hebt aangegeven in de app. Omdat OVpay echter buiten de bank om gaat is blokkering daar niet mogelijk. Het enige wat je kunt doen is contactloos betalen van je telefoon verwijderen of niet met etickets reizen 

Ja maar er zijn inmiddels wel heel veel Nederlanders die bij de kassa met hun telefoon betalen. Dus dat contactloos uitzetten op je telefoon gaat hem niet worden. 

Je kunt dan best met e-tickets reizen. Maar dan moet je het e-ticket afdrukken en daarmee reizen.

Of mobiel betalen van je telefoon verwijderen door de mobiele betaalpas te verwijderen.

Reageer