Ik heb een abonnement en wil daarom geen gebruik maken van ov pay, ook niet toevallig omdat het in mijn portemonee zit.
Ik wil daarom mijn bankpas afmelden/laten blokkeren voor ovpay
Ik lees dat de enige manier waarop dit kan is om het bankpas saldo op 0 te zetten, een reis er mee te maken, en wachten tot de kaart geblokkeerd wordt bij ovpay.
Kan dat niet wat klantvriendelijker?
Bladzijde 1 / 3
Het is een zeer klantonvriendelijk systeem. Als je er eindelijk achter komt dat er onverwachts 20 euro van je rekening is geschreven, ga je zoeken wat dat kan zijn Gelukkig kun je op je bankrekening zien dat het van OV Pay is. Vervolgens check je je reishistorie, en zie je dat iedere reis is in- en uitgecheckt.
Eerst de NS gebeld, ik betaal immers voor een dienst van de NS. De medewerkster was totaal niet op de hoogte van werkmethode van de NS, en ontweek steeds mijn vraag door te zeggen dat er bij inchecken automatisch 20 euro wordt afgeschreven , afgezien van dat het in de context niet relevant was (en niet waar, met mijn ouderwetse kortingskaart wordt maar 10 euro afgeschreven bij incheck en ik kan reizen met minimaal 6 euro tarief op mijn kaart, allemaal zichtbaar in mijn reishistorie). Doorverwezen naar OV Chip, die tegen betaling het geld incasseert voor de dienst die de NS levert,.
Bij OV-chip, na de gebruikelijke wachttijd, konden ze zien dat ik alles had in-en uitgecheckt, maar dat OV chip niet gaat over betalingen via de bank… Waar ik me niet van bewust was en niets van heb gezien vof gemerkt.
Dus de partijen die ik betaal voor het leveren van een dienst (kunnen reizen) en de betaling van die reis mogelijk te maken (Ov chip), trekken hun handen er vanaf. Ik heb betaald voor een door de NS geleverde dienst en betaald aan OV Chip om de reizen met het ov te kunnen betalen. Enfin OV chip verwijst door naar OV PAY.
Ik check de website, daar zie ik dat er tussen betaalmoment en moment van afschrijven 1 dag zit (in mijn geval 5 dagen waarvan 3 werkdagen). Ik kan zien dat ik kennelijk heb ingecheckt voor een reis die ik met mijn ov chipkaart betaald heb (via de reishistorie). Ik bewaar en gebruik mijn ov chipkaart los van mijn andere pasjes en telefoon, omdat de kwaliteit van de OV chipkaart zelf niet super is. Daarbij blokkeren de paaltjes altijd met een duidelijke piep als iemand per ongeluk 2 chips tegelijk aanbiedt. Verder let ik altijd op of ik daadwerkelijk in- of uitcheck, ik heb nooit iets anders gezien dan “ingecheckt met OV kaart”. Via de OV PAY site kun je een vragenlijst invullen om te kijken of je recht hebt op een deel van je geld terug.. Het feit dat je betaald hebt met je OV chipkaart staat daar niet bij. Alleen dat je na 5 dagen mogelijk een deel van je geld kunt terugkrijgen. Voor een ongewenste dienst zonder bewijs of zonder betalingsbevestiging te moeten geven. De bank ziet alleen dat er 20 euro is afgeschreven bij paaltje x, meer niet. Dat is hun dienst. Daar kun je weinig tegen doen en dat maakt je machteloos.
OV PAY proberen bellen, na een uur in de wacht maar opgehangen. NS, het is jullie dienst waarvoor ik betaal (en die van pro-rail uiteraard).. Jullie personeel wordt er op aangesproken. De verantwoordelijkheid voor betaling hebben jullie overgedragen aan OV chip/OV PAY. Ik vind dat jullie dit soort misstanden moeten afhandelen en verbeteren, want ik er is nergens kenbaar gemaakt dat ik kennelijk 2x tegelijk incheckte (bij de uitcheckrijen zitten er altijd een paar seconden tussen tot de volgende kaart in- of uit kan checken), er is niet kenbaar gemaakt dat ik blijkbaar via een bankrekening heb ingecheckt, en ik heb daar nooit toestemming voor kunnen geven. En dus bij de bank geen aantoonbaar bewijs dat ik voor een reis betaald heb via mijn OV Chip, en niet via de bank.
Dus nu is er een 3e partij aan toegevoegd die onbereikbaar is, en waarvan ik de betalingen niet kan zien bij het inchecken en in mijn reisoverzicht.
Als die verschrikkelijke bureaucratie… Zonder mijn medeweten wordt mij fors extra geld afgenomen voor een dienst die ik aantoonbaar betaal, en er is niemand binnen alle gelieerde organisaties die de intentie lijkt te hebben om de boel recht te zetten.
Al dat afschuiven en de ontmoedigende sabotage middels het gebruiken van onbereikbare (eeuwige wachttijd/chatbots) en slecht geïnstrueerde klantenservicemedewerkers, het steeds afschuiven naar een andere partij, en de ondoorzichtigheid voor de klant (ik zie een onherkenbare afschrijving 5 dagen na het kennelijke betalen, en moet uitzoeken wie dat bedrag afschrijft, waarna ik controleer of het kan kloppen (niet, want netjes in- en uitgecheckt). Vervolgens hebben de NS en OV Chip geen inzicht in de bankbetalingen en kunnen ze het dus niet in hun reisoverzichten verwerken, waardoor ik niets kan aantonen omtrent een geleverde dienst voor die bankbetaling, terwijl ik wel kan aantonen dat ik die reis met mijn OV chipkaart heb betaald). Dat is oplichting, de bank kan zich immers altijd verschuilen achter het feit dat ik dat deel van de reis misschien dubbel heb betaald, maar misschien wel ben doorgereden. Er is niets te bewijzen. De bank weet niet dat er als ik incheck 10 euro wordt afgeboekt, en niet 20 euro die zij incasseren.
De enige juiste oplossing zou zijn dat de NS of OV chip het geld meteen terugstort als de klant kan aantonen dat deze rechtmatig gebruik heeft gemaakt van beide diensten. De NS / OV chip zouden het dan moeten afhandelen met de bank. Maar dat mag vast niet wegens privacywetgeving. Nu ziet de bank alleen een afschrift van 20 euro bij een NS incheckpaal. En verder geen bewijs van een al dan niet geleverde dienst… Het zou wat zijn als een bank overal geld kan afschrijven zonder een aantoonbaar geleverde dienst (bonnetje of digitale rekening).
Ik weet dat dit een bericht is dat veel te lang is, en waarmee ik helemaal niets bereik, maar je moet toch wat om de tijd te doden tussen de chatbots, wachttijden, doorverwijzingen, het uitzoekwerk en een intrinsieke irritatie naar de manier waarop ik als vaste klant wordt afgescheept met gebrekkige diensten.
Tijd voor een kopje thee
Weet je waar ik zo simpel van wordt? Zeer offtopic, maar de reiziger die zijn best doet om alles goed te doen wordt zowat bestraft, terwijl er groepen zijn, ja vandaag ook weer, die de refels exact weten en hoe ze te omzeilen, waardoor de eerlijke reiziger dubbel de pineut is.
Het wordt een behoorlijke zoektocht naar een bank die nog bankpassen uitgeeft zonder contactloos betalen. OVpay kun je niet uitzetten voor een bankpas die geschikt is voor contactloos betalen.
De OV-bedrijven hebben nu iets geïntroduceerd voor ongeveer 1 procent van de reizigers en de overige 99 procent hebben er nu allemaal last van. Kaart uit pasjeshouder, dubbele betalingen enz.enz. Fijn zo'n vooruitgang
Een e-ticket zou moeten werken, maar kan me voorstellen dat men (in ieder geval in Amsterdam) daarop teruggekomen is omdat je ook korting zou krijgen met een e-ticket van € 1,56 vanaf het dichstbijzijnde station, terwijl er helemaal niet te controleren is of je wel een treinreis gemaakt hebt.
Hallo
Ik heb een abonnement en wil daarom geen gebruik maken van ov pay, ook niet toevallig omdat het in mijn portemonee zit.
Ik wil daarom mijn bankpas afmelden/laten blokkeren voor ovpay
Ik lees dat de enige manier waarop dit kan is om het bankpas saldo op 0 te zetten, een reis er mee te maken, en wachten tot de kaart geblokkeerd wordt bij ovpay.
Kan dat niet wat klantvriendelijker?
Ik ben erg boos over deze ontwikkeling. Er wordt mij een functie opgedrongen die ik helemaal niet wil hebben, die me ongemak geeft, en die ik niet eens kan uitschakelen zonder andere functies ook uit te schakelen. Waar kan ik hier een luid protest tegen laten horen? Vandaag of morgen worden er allerlei ongewenste functies aan de betaalkaart gekoppeld, waar we als consument niets over te zeggen hebben.
Geldt alleen voor door NS en NS Internationaal uitgegeven e-tickets. Een eticket van een andere partij (chartervervoerder, buitenlandse vervoerder, 3rd party reseller, ...) is geldig en heeft toch dit probleem.
Sterker nog, je kunt contactloos betalen ‘uitschakelen’ bij je bank, maar OVpay blijft gewoon werken zolang je een bankpas niet zodanig verminkt dat NFC niet meer werkt (stukje inknippen om de antennelus te verbreken).
Even een kleine disclaimer. Dit geldt alleen voor Nederlandse banken of kaartuitgevers die samenwerken met de Betaalvereniging/OVpay. Bij elke andere bank of kaartuitgever op deze planeet worden afschrijvingen van OVpay geblokkeerd worden als je contactloos betalen hebt uitgeschakeld. (Vaak heb je dan al kunnen reizen, omdat deze check op zijn vroegst pas tijdens je reis plaatsvindt en uitchecken lukt dan ook nog.)
Het gaat idd mis met telefoons, die ook contactloos betalen hebben aanstaan en een e-ticket als pdf of screenshot aanbieden. In principe zou je in de ns app geladen tickets hier geen last van moeten hebben, maar toch gaat het incidenteel wel eens fout.
Er zijn ook nog andere apps dan de NS-app en daar heeft het implementeren van een workaround wegens een ontwerpfout van de Nederlandse poortjes niet altijd prioriteit. Zo onderdrukt de DB Navigator-app de NFC-functionaliteit niet bij het tonen van een QR-code en het is niet bekend of en zo ja wanneer die dat wel gaat doen.
Het gaat idd mis met telefoons, die ook contactloos betalen hebben aanstaan en een e-ticket als pdf of screenshot aanbieden. In principe zou je in de ns app geladen tickets hier geen last van moeten hebben, maar toch gaat het incidenteel wel eens fout.
Het kan sowieso niet. Als je kaart geblokkeerd wordt, blijven ze 62 dagen lang proberen het bedrag af te schrijven. Als dat lukt, wordt de kaart weer gedeblokkeerd.
De enige mogelijkheid is een bankpas hebben zonder contactloze betaalmogelijkheid. Let op, contactloos betalen uitschakelen op een pas, heeft geen effect voor OVpay. Het moet echt een pas zijn waarmee je niet contactloos kúnt betalen.
En ja, dat is klantonvriendelijk
Dat je de pas los moet aanbieden staat overigens duidelijk aangegeven maar kennelijk gaat dat sommige mensen toch boven de pet.
Tja, je kaart apart of los… Hou andere betaalmogelijkheden zo ver als mogelijk uit de buurt bij in/uitcheken in het ov
Dat kan dus ook een smartphone, horloge, of zelfs dus gewoon je bankpas zijn! OVpay is onverbiddelijk (lees: vastbesloten , genadeloos etc,)
Bel met onze collega's van de klantenservice via telefoonnummer 0900-1433 (normale belkosten). Kun je geen 0900-nummers bellen? Bel dan naar: +31 10 892 50 63.
En dat gaat dus niet goed komen zonder opt-out, want we hebben je bankpas of creditcard (of horloge of telefoon) gezien/gescand!
Dat hele OVpay moet dus snel stoppen (mijn mening). Meld je gerust (gratis) aan als je het wenst.
Ik heb geen kristalllen bol maar dit is de situatie per juli 2023 dus. Waardeloos!
je kunt contactloos betalen ‘uitschakelen’ bij je bank
Bij veel banken kan dat niet (meer).
Ik ben geen jurist, maar is hier geen sprake van koppelverkoop? Een soort van verplicht OV abonnement via de bank, waar de pincode overbodig en de betaallimiet onduidelijk is, lijkt mij onwenselijk Het zou mijn inziens normaal zijn als je dit voor een bankpas kan uitzetten.
Zie me al aankomen bij de bank….
Probleem 1 is dat er totaal geen autorisatie plaats vindt bij het aanbieden van een bankpas (want daar hebben poortjes/paaltjes geen tijd voor). Die lezen dus je IBAN (plus nog wat dingen) en laten je door.
Lukt het ze (OVpay systeem, uitgevoerd door TLS/OV-chipkaart) vervolgens niet om te incasseren (of een reservering te plaatsen bij een bank of creditkaartmaatschappij zoals bij onbemande tankstations) dan kom je op een blacklist die aan alle poortjes/paaltjes voor trein en metro plus de apparaten in bussen/trams doorgegeven moet worden. Daar gaat natuurlijk wat tijd overheen en tot die tijd kan je gewoon reizen.
Men neemt daarbij een enorm risico, maar bepaalde ‘wegwerp’ virtuele kaarten/passen zoals van Revolut zijn tegenwoordig al bij voorbaat niet meer geldig (al lerende wordt men wijs).
Probleem 2: de CiCo (check in/out) apparaten hebben maar een beperkte geheugenruimte voor blacklists, dus het is onwenselijk om de pasnummers van iedereen die niet met OVpay wenst te reizen daaraan toe te voegen.
Omgekeerde wereld inderdaad, want als de gemeente besluit dat ik vanaf nu met mijn bankpas huisvuil/restafval in een container mag gooien moeten ze ten eerste mijn pasnummer weten, en zal ik een machtiging moeten geven voor eventuele kosten (diftar).
Bij OVpay hoeft dat dus niet (alle passen accepteren we en daarna kijken we wel verder!). Lekker simpel maar er is dus géén opt-out anders dan jezelf als wanbetaler te laten registreren met alle gevolgen van dien (en ze blijven 62 dagen lang proberen te incasseren las ik, zonder enige machtiging van jouw kant!)
Terug naar de tekentafel dus, met dat hele OVpay.
@Robert B Dubbel inchecken is de fout van de persoon zelf. Er wordt overal aangegeven de pas los aan te bieden. Tja als je complete portemonnee of telefooninhoes met pasjes aanbied...
Sterker nog, je kunt contactloos betalen ‘uitschakelen’ bij je bank, maar OVpay blijft gewoon werken zolang je een bankpas niet zodanig verminkt dat NFC niet meer werkt (stukje inknippen om de antennelus te verbreken).
Even een kleine disclaimer. Dit geldt alleen voor Nederlandse banken of kaartuitgevers die samenwerken met de Betaalvereniging/OVpay. Bij elke andere bank of kaartuitgever op deze planeet worden afschrijvingen van OVpay geblokkeerd worden als je contactloos betalen hebt uitgeschakeld. (Vaak heb je dan al kunnen reizen.)
Klopt ook, het is niet de volgende dag maar enige tijd na een (geldige) incheck dat je pas ‘geblacklist’ wordt voor OVpay (die check bij buitenlandse banken gaat wat tijd overheen).
Tijdens die (ene) reis had je inderdaad gewoon een geldig vervoerbewijs, en poortjes mogen je in principe ook niet weigeren/gijzelen bij het verlaten van een station.
We hebben hier in Nederland de mond vol over privacy dit en privacy dat, maar wij kunnen dus niet het (per ongeluk) inchecken met je bankpas uitzetten. Ik wil OV pay niet, ik wil pas met mijn bankpas kunnen inchecken als ik daar toestemming voor gegeven heb.
Ik heb een abonnement met OV chipkaart, als ik dus per ongeluk mijn bankpas voor de scanner houdt wordt er geld van mijn bankrekening afgeschreven. Terwijl ik deze betaling niet heb geaccordeerd, zoals je met al je betalingen moet doen.
Dat het technisch niet mogelijk is om OV pay uit te zetten heb ik geen boodschap aan. Het is volgens mij alleen al vanwege die fantastische privacywet heel dubieus dat dit zo maar kan.
Je kunt dan best met e-tickets reizen. Maar dan moet je het e-ticket afdrukken en daarmee reizen.
Of mobiel betalen van je telefoon verwijderen door de mobiele betaalpas te verwijderen.
Dat had je al gezegd.
Nog een ander punt. Het is blijkbaar niet mogelijk om gebruik te maken gereduceerde tarieven bij P+R-terreinen. De apparaten herkennen in- en uitchecks van bankpassen en creditcards niet. De gemeente Amsterdam meldt dat in ieder geval voor hun P+R-terreinen:
NS en de andere spoorvervoerders mogen hier wel iets duidelijker over zijn.
Echt? Dat zou inderdaad klantonvriendelijk zijn.
Het is misschien handig zoals het nu is voor OV chip kaart en vervoerbedrijven maar niet voor de consument.
Precies, want een vergissing is snel gemaakt omdat je meestal niets hoeft te bevestigen. Bij Android is het simpel, want NFC uitzetten is net zo makkelijk als Wi-Fi of BlueTooth of mobiele data uitzetten, maar bij Apple is het ‘onmogelijk’.
Geen idee of vliegtuigstand ook zou werken (bij Apple in ieder geval niet), en mijn Android telefoon heeft geen NFC.
@De arme reiziger Ik zou inderdaad NS het geld terugvragen en als ze dat weigeren (of niet binnen de wettelijke termijn reageren) een klacht indienen bij het klachtenloket OV.
De enige mogelijkheid is een bankpas hebben zonder contactloze betaalmogelijkheid. Let op, contactloos betalen uitschakelen op een pas, heeft geen effect voor OVpay. Het moet echt een pas zijn waarmee je niet contactloos kúnt betalen.
Alle nieuwe passen zijn bij mijn weten hier tegenwoordig mee uitgerust, alleen wordt bij een betaaltransactie door de bank gecontroleerd of je contactloos betalen hebt uitgezet en dan wordt de transactie eventueel geweigerd. Omdat OV-pay echter geen toegang heeft tot de bankgegevens kan die controle in het OV niet gedaan worden.
Wat teleurstellend dat hier nog steeds geen oplossing voor is.
Zowel mijn bankpas als mijn ov pas gebruik ik zeer regelmatig en zijn beide snel toegankelijk, en ik maak dan ook dus wel eens foutjes met het gebruiken van de verkeerde pas, zonder het door te hebben.
En als je het niet doorhebt dat je (verkeerd) incheckt, dan check je dus ook niet uit, en ben je €20 kwijt. Ik heb zojuist mijn rekening doorgezocht, in de afgelopen 2 jaar heb ik dit 5x gedaan, voordat ik dit sinds vandaag eindelijk door heb. Maar die €100 is nog niet alles, ik ben waarschijnlijk de helft van die keren met mijn ov pas ingecheckt en heb met mijn bankpas geprobeerd uit te checken, waardoor de ov pas die dagen ook niet uitgecheckt is…
Wat een stom systeem, en wat belachelijk dat ik dit niet kan uitzetten. Of dat ik niet mijn bankpas kan koppelen aan mijn abonnementen en ov administratie. En dat terwijl het nu al een paar jaar bestaat!
Ik zal toch niet de enige zijn die niet door heeft dat ie regelmatig te veel betaald???
Sterker nog, je kunt contactloos betalen ‘uitschakelen’ bij je bank, maar OVpay blijft gewoon werken zolang je een bankpas niet zodanig verminkt dat NFC niet meer werkt (stukje inknippen om de antennelus te verbreken).
Dat komt omdat OVpay simpelweg de kaartinfo leest en vervolgens (een dag later) incasseert van je rekening. En dat schijnt te mogen omdat je geen pincode in kunt toetsen bij een poortje/paaltje, zelfde bij parkeergarages e.d. en ook incasso’s van loterijen, die kun je niet blokkeren!
Omgekeerd kan ik met een Maestro pas van Triodos Bank prima contactloos betalen, maar OVpay weigert hem. Die pas wordt later dit jaar vervangen…
Maar nu krijgen we dus gevallen waar een reiziger met een smart watch dubbel incheckt (zowel met de ov-chipkaart en de watch), of een telefoonhoesje waar de bankpas in zit terwijl het de bedoeling was om met de telefoon (e-ticket e.d.) in te checken.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.