OV Pay vrij gemakkelijk te kraken

  • 14 April 2023
  • 70 reacties
  • 5245 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

Zojuist op RTLZ een topic dat OV-pay dus vrij gemakkelijk is te omzeilen en gratis te reizen. Ik vraag mij zo langzamerhand toch af hoe kan dit nu weer. Er zijn al zoveel dingen fout gegaan de afgelopen jaren. Ik noem als voorbeelden het groepsticket, de E-tickets en het jongerenkaartje. Ik zag in een reactie van Sander dat hieraan eindelijk gewerkt wordt. Maar nu blijkt dus het nieuwe systeem OV-Pay dus ook weer compleet lek te zijn. Dit kan je je betalende klanten gewoon niet verkopen. 

Hoe is het mogelijk dat dit toch zo is ingevoerd en dus wederom weer niet goed getest is?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5376425/gratis-openbaar-vervoer-reizen-fout-ovpay


70 reacties

Reputatie 2

Als die ‘kaart’ door Google aangemaakt is zal TLS/OVpay (wij hebben geld tegoed van Token x!) dus via Google moeten achterhalen wie jij bent.

Aan elke Google Pay of Apple Pay account hangt toch echt een geverifieerde persoon (met achterliggende rekening, en dat zal natuurlijk ook gewoon een ING/RABO/ABNA rekening of VISA/MasterCard creditcard zijn.

Google en Apple e.d. doen zelf niet aan bankieren, toch? Hooguit wat pre-paid store tegoed.

Ik kan me niet voorstellen dat ze in de VS en Litouwen en weet ik veel waar zich aan gaan passen aan het Nederlandse ov pay systeem. Die fraude via bijvoorbeeld virtuele Revolut kaarten vindt al plaats sinds de introductie en het is nog steeds probleemloos mogelijk . Bij Revolut is er nog geen euro teruggehaald en de Betaalvereniging heeft in Litouwen niets te vertellen 

ik denk toch echt dat je je systeem aan zult moeten passen aan de rest van de wereld i.p.v. het omgekeerde te verwachten. Ik ken behalve ov pay niet 1 andere dienst op deze hele planeet waar je 'gratis' gebruik van kunt maken door je kaart te verwijderen na een transactie/inchecken 

Ik heb overigens uit de documentatie van MIVB/STIB opgemaakt alleen prepaidkaarten gecheckt worden of er wel €7,50 opstaat, het equivalent van een dagkaart in Brussel. In Vlaanderen is het nog simpeler. Daar wordt meteen €2,50 gereserveerd. 

Die poortjes in Brussel zijn waarschijnlijk niet veel slimmer of dommer dan de poortjes in Nederland. Het grote verschil met NS is natuurlijk dat de maximumbedragen per dag veel lager zijn.

Heb het recent bij STIB moeten gebruiken omdat mijn Mobib-kaart kapot was. Een incheckactie met Mastercard duurde een seconde of 5, domweg omdat er direct een transactie wordt gedaan net als bij een normale betaalterminal. Zodra de terminal (was in een bus) groen kleurde en ik mocht doorlopen, kwam de pushnotificatie van m’n kaartaanbieder dat er 7,50 was geincasseerd.

 

Dat maakt het leven ook een stuk makkelijker, want daarmee is dus direct afgerekend. STIB claimt 7,50 (maximum dagtarief) en corrigeert aan het einde van de dag. DeLijn rekent een uurskaartje aan. Geen gedoe met pas bij uitchecken de correcte prijs kunnen bepalen.

 

TLS stoot zich tweemaal aan dezelfde steen en besluit opnieuw om geen zaken live te regelen, maar achteraf, als het kwaad al is gedaan.

Reputatie 1

 

In de whatsappgroepen van de jongerendagkaarten staan al hele instructies om van deze manier gebruik te maken. Dit gaat op grote schaal spelen ben ik bang..

 

Dat is precies het probleem met publieke aandacht voor deze “loophole” - grote kans dat dit probleem al wel bekende was bij de OVPay organisatie. Ik heb in mijn werk ook regelmatig te maken met z.g.n. ‘pentesten’ en aan de bevindingen wordt over het algemeen een score gegeven aan de hand van het mogelijk risico. 

Op het moment dat het risico zeer klein is, zit het een live gang niet erg in de weg. Echter dat wordt heel anders zoals nu er publieke aandacht aan geschonken wordt. Ergens prima op het gebied van veiligheid, maar ergens zet je de organisatie OVPay / TLS en de vervoerders nu wel voor een voldongen feit, je weet gewoon dat het misbruik gigantisch gaat toenemen. Zeker omdat het met Revolut (weet ik uit eigen ervaring) zeer eenvoudig om tot 5 virtuele kaarten aan te maken, binnen enkele minuten. 

Waar het misbruik van jongeren dagkaart inmiddels door strengere controle wellicht grotendeels uitgebannen is, hebben ze hier weer een nieuwe mogelijkheid tot ‘gratis’ reizen, en de pakkans is nihil, want je hebt immers een geldige transactie op je “virtuele” kaart staan. Net zo goed de NS op dat moment eigenlijk de verkoop van de dagkaart tijdelijk had moeten staken, omdat er inmiddels ook personeel bedreigd werd na ontdekking. 

OVPay kan eigenlijk op dit moment niet anders meer dan (tijdelijk) Revolut en andere buitenlandse banken met een dergelijk concept per direct uitsluiten van OVPay tot ze realtime reservering op de rekening kunnen zetten. 

Helaas voor de kleine groep reizigers die Revolut legitiem gebruiken op dit moment, maar die kunnen altijd nog een kaartje uit de automaat trekken of online kopen. De kosten zijn immers gelijk. 

Het risico dat dit volledig uit de klauwen loopt is gewoon een zekerheidje, je kan beter NU ingrijpen dan niets doen, want OVPay is wel de richting waar we heen moeten, omdat de OVChip kaart eigenlijk eindig is. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat lijkt me een stuk beter geregeld dan OVpay. 

Reputatie 6

Zojuist op RTLZ een topic dat OV-pay dus vrij gemakkelijk is te omzeilen en gratis te reizen. Ik vraag mij zo langzamerhand toch af hoe kan dit nu weer. Er zijn al zoveel dingen fout gegaan de afgelopen jaren. Ik noem als voorbeelden het groepsticket, de E-tickets en het jongerenkaarttje. Ik zag in een reactie van Sander dat hieraan eindelijk gewerkt wordt. Maar nu blijkt dus het nieuwe systeem OV-Pay dus ook weer compleet lek te zijn. Dit kan je je betalende klanten gewoon niet verkopen. 

Hoe is het mogelijk dat dit toch zio is ingevoerd en dus wederom weer niet goed getest is?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5376425/gratis-openbaar-vervoer-reizen-fout-ovpay

Ik zat het net vol met verbazing te lezen. Wat slordig weer dit..

Badge +3

In tegenstelling tot bijv. tankstations (of hotels of autohuur) wordt er bij OVpay geen reservering gemaakt voor een bepaald bedrag, maar is een ‘geldige’ pas voldoende.

Bij tanken gaat het dan om een reservering van ik meen €150 Geeft de bank een lagere limiet dan slaat de pomp af zodra dat bedrag bereikt is.

Een reservering maken kost wat tijd en die hebben paaltjes en poortjes niet. Ze hebben wel een blacklist dus een volgende dag reizen op dezelfde pas gaat niet lukken, als er iets niet klopt.

Probleem is natuurlijk dat je bij bepaalde banken oneindig veel ‘virtuele passen’ kunt aanmaken, en daar dus niet eens saldo op hoeft te hebben. Dit viel te verwachten.

Reputatie 2

Het hele systeem met poortjes is niet gebouwd op het snel verifiëren van bankgegevens zoals er wel borg kan worden weggezet bij een onbemensd tankstation. 

als je in Vlaanderen incheckt in tram of bus dan wordt er direct  gecheckt (dit gaat net zo snel als inchecken in Nederland) of je genoeg geld/bestedingsruimte hebt om je rit te betalen en vervolgens afgeboekt/gereserveerd. Bij onvoldoende saldo kun je niet inchecken. Het kan tegenwoordig dus wel degelijk

Voor elke rit doorheen de dag wordt er 2,50 euro gereserveerd

In Brussel wordt er 7,50 euro gereserveerd. Als je niet minstens 7,50 euro beschikbaar hebt op je rekening hebt, dan kom je bijvoorbeeld niet door de metropoortjes.

Om te kunnen reizen via contactloos betalen, wordt er tijdelijk een bedrag van € 7,50 gereserveerd op je rekening. Dit bedrag komt overeen met het maximale dagtarief. Het is mogelijk dat je deze reservering van € 7,50 ziet verschijnen in het overzicht van je transacties. Het resterende bedrag wordt weer vrijgegeven op het moment dat het correcte bedrag werd berekend, zo’n 2 à 3 werkdagen later. Maak je geen zorgen, enkel je gemaakte ritten worden aangerekend.

Tsja, viel allemaal wel weer te verwachten. Maar och heden wat heb ik vaak moeten horen dat ik te negatief tegenover TLS en de gaande ontwikkelingen sta. Want dat wil men allemaal niet horen natuurlijk.

 

T’is net als de keuze om met brakke beveiliging te werken rondom de OV-chipkaart zelf: men lost het domweg niet op. Dat speelt al 10+ jaar, het is dat er een paar jaar terug eens twee Alkmaarse gasten voor zijn opgepakt, anders was er ook al 10+ jaar geen vervolging.

Reputatie 2

 Ze hebben wel een blacklist dus een volgende dag reizen op dezelfde pas gaat niet lukken

oV pay kan kaarten die gebruikt worden i.c.m.  smartphone/watch niet blacklisten, omdat ze niet beschikt over de originele kaartgegevens. Google bijvoorbeeld geeft je kaart een ander kaartnummer om zo je gegevens te beschermen en communiceert bij betalen alleen de 'nieuwe' gegevens, een nieuwe token creëren voor dezelfde kaart is voor ov pay een volledig nieuwe kaart. Dit is dus ook heel makkelijk te omzeilen 

dit is trouwens niet wat ze in het filmpje doen, daar vernietigen ze de originele kaart(gegevens)

@Robert B die verslaggever heeft ter plekke een revolut account geopend en zijn account was op dat moment nog niet geverifieerd. Het gaat dus om identificatie voor jou naar Revolut toe. Als jij ergens, bijvoorbeeld bij ov pay betaalt, dan hebben zij daarna alleen een kaartnummer (en vervaldatum) maar verder geen identiteitsgegevens 

Dus je verwacht dat wij als NS een artikel gaan plaatsen waarin we aangeven dat er eenvoudige fraudemogelijkheden zijn bij het OVPay systeem?

Ik hoop dat je begrijpt dat dit niet gaat gebeuren.

Natuurlijk ging dit niet meevallen. De mensen die me hier een beetje kennen weten ook dat ik erg sceptisch naar TransLink en haar uitvoer kijk. Maar gelijktijdig ben ik in 12+ jaar in de OV-branch te vaak voor pessimist uitgemaakt. Ook op dit forum moet altijd mooi weer worden gespeeld. Derhalve schrijf ik steeds iets genuanceerder, zodat me dat alleszins niet verweten kan worden. 
 

Het is wéér een aan elkaar geplakt project aan het worden. 
 

Inmiddels doe ik totaal ander werk. Treinkaart is beëindigd en de salariswagen staat op de oprit. Wens ze veel succes en hopelijk komt alles goed. OV is een belangrijke maatschappelijke dienst. 

Ik denk niet dat er bij de MIVB-bus/tram vooraf wordt gevalideerd;

Was in een bus.

 

Imo zou je prima een reservatie op de achtergrond kunnen regelen, dan kan je al bij het uitchecken blokkeren. Of op zijn minst bij controle.

Inderdaad, reserveren kan. Maar het helpt niet. Als je na het inchecken een reservering doet op een geldige kaart, zou het geld toch wel zijn binnengekomen; als je een reservering doet op een ongeldige (verlopen/geblokkeerde) kaart doet, krijg je het geld niet. Voor een reservering op een opgeheven virtuele kaart moet je naar Litouwen. Bij mislukt uitchecken op bus of tram houd je niemand tegen, bij een poortje en een bewust frauderende reiziger evenmin. Het is controleren of je verlies accepteren. Maar dat geldt ook al bij “gewoon” zwart- en grijsrijden.

Als enkele seconden na inchecken blijkt dat die reservering niet is geslaagd, kan je bij controle dat nog oplossen. Dat zal het gros van de tijd in de trein zijn, en dat is mooi, want daar is het verlies veelal ook het hoogst. 

Reputatie 2

"RTL Nieuws heeft besloten om de naam van de gebruikte app niet te noemen."

de naam van de 'app' (het is een bank) is wel duidelijk zichtbaar in het filmpje

Toch benieuwd hoe de Betaalvereniging en TransLink deze mensen aan willen gaan pakken, want ze hebben niets behalve nummers van door een Litouwse bank uitgegeven kaarten en dan ook nog eens tokenized

Slechts het topje van de ijsberg verder, want er wordt ook nog op andere, vergelijkbare manieren gefraudeerd. Een kaart verwijderen/vernietigen is niet eens nodig. Zonder borg zal dit systeem altijd te fraudegevoelig blijven, daarom wordt er in België bij De Lijn en MIVB wel het maximale bedrag dat je kunt uitgeven aan reizen op een dag van je rekening geboekt.

Als je zonder borg wilt blijven werken is de enige gedeeltelijke oplossing in- en uitchecken met Google Wallet en Apple Pay af te schaffen 

Een reservering maken kost wat tijd en die hebben paaltjes en poortjes niet. Ze hebben wel een blacklist dus een tweede volgende dag reizen op dezelfde pas gaat niet lukken.

Misschien alleen plastic passen accepteren.

Misschien alleen plastic passen accepteren.

Volgens mij lost dat niets op, de achterliggende rekening (of rekening zonder saldo en geen toestemming voor rood staan) kan je ook blokkeren, want OVpay incasseert pas per de volgende dag.

Ja, maar je eigen rekening blokkeren is natuurlijk toch wat onhandig. 

Reputatie 2

ik denk toch echt dat je je systeem aan zult moeten passen aan de rest van de wereld i.p.v. het omgekeerde te verwachten 

Het RTL-Z artikel suggereert dat men bij TLS dan gewoon die hele bank kan uitsluiten van OVpay.

Dat las ik ook ja. Ik denk eigenlijk dat dit alleen voor Nederlandse banken/kaarten geldt (in samenwerking met de Betaalvereniging) en niet voor zoiets virtuele visa's en mastercards van bijvoorbeeld Revolut. Maar goed, ik kan er hier naast zitten

Dus je verwacht dat wij als NS een artikel gaan plaatsen waarin we aangeven dat er eenvoudige fraudemogelijkheden zijn bij het OVPay systeem?

Ik hoop dat je begrijpt dat dit niet gaat gebeuren.

Rustig @Stijn NS ..rustig Stijn …. pffffff..rustig… 😬

Ik ga morgen met de trein van Amsterdam naar Utrecht oké? Misschien controle? geen idee. Maar dat OVpay is toch echt wel een product waar jullie wat duidelijker mee om moeten gaan. En zoiets moet je van te voren bedenken. De meeste reizigers willen van A naar B. Zo goed en voordelig mogelijk. 🤔🔮

ik denk toch echt dat je je systeem aan zult moeten passen aan de rest van de wereld i.p.v. het omgekeerde te verwachten 

Het RTL-Z artikel suggereert dat men bij TLS dan gewoon die hele bank kan uitsluiten van OVpay.

Dat las ik ook ja. Ik denk eigenlijk dat dit alleen voor Nederlandse banken/kaarten geldt (in samenwerking met de Betaalvereniging) en niet voor zoiets virtuele visa's en mastercards van bijvoorbeeld Revolut. Maar goed, ik kan er hier naast zitten

Het lijkt me dat ze gewoon kunnen beslissen met wie ze wel/geen zaken wensen te doen. Er zijn ook veel bedrijven die bijv. American Express niet accepteren.

Wellicht moet je alleen debitkaarten van Nederlandse banken accepteren, in het buitenland is het altijd lastig je geld terug te halen. Revolut wordt in Nederland vooral door buitenlanders gebruikt, frauderen kan dan vrij makkelijk zonder risico.

En wat voor een reactie wil je precies hebben?

Dat het systeem vanaf morgen is aangepast natuurlijk ;) Ik hoop dat je begrijpt dat we dat willen ;)

Reputatie 7

Ik vraag me trouwens af of er in Londen vergelijkbare problemen zijn. Daar kunnen ook betaalkaarten, creditcards en virtuele kaarten op telefoons gebruikt worden om te reizen. 

Dat zal vast wel.

Bij een busmaatschappij in Zuid-Engeland hebben ze al zoveel schade dat bepaalde banken vorig jaar al zijn geblokkeerd: 

https://www.finextra.com/newsarticle/40858/fraud-spike-forces-bus-company-to-ban-online-banks-and-cut-mobile-contactless-limits

Reputatie 7
Badge +3

@Rene74 Bedankt voor de link. 

De fraude in Essex zit wel behoorlijk anders in elkaar dan de fraude met OVpay.

Het ging daar om het afrekenen in de bus van losse kaartjes, waaronder dure abonnementen. Het betaalsysteem in de bussen deed geen check bij de bank alvorens de betaling te autoriseren. Dat werd pas aan het eind van de dag gedaan wanneer de bus in de garage stond. Er is toen voor kaarten van bepaalde banken, waaronder tot mijn verbazing ABNAMRO, een limiet van GBP 10 ingesteld.

Bij het gebruik van OVpay met betaalpas of creditcard wordt een incheck geregistreerd en aan het eind van de reis een uitcheck. Pas wanneer die gegevens bekend zijn kan de ritprijs worden vastgesteld. Het zou niet zo vreemd zijn wanneer bij het inchecken bijvoorbeeld €25 zou worden gereserveerd. Staat dat niet op de rekening dan kun je niet inchecken. Maar daar zal het poortjes- en pacltjessysteem wel niet op berekend zijn. Of duurt het veel te lang waardoor er rijen bij de toegangspoortjes ontstaan. Ook geen wenselijke situatie. Het autoriseren van een betaling (of reservering) kost 10-15 seconden.

Ik heb nog niets kunnen vinden over fraude in Londen met het reizen met kaarten van bijvoorbeeld Revolut zonder geld op de kaart. Ik heb op de community van Revolut wel een draadje gevonden over het gebruik van een Revolut-kaart bij TfL.
https://community.revolut.com/t/tfl-london-underground-authorisation-question/27611/3
Blijkbaar wordt er een een minimumlimiet van GBP 1,50 aangehouden om te kunnen inchecken. Was eerst GBP 10. Dus zonder geld op de kaart zou je niet moeten kunnen reizen in Londen.

Reputatie 4

Op reddit las ik:

Of de methode die ze volgens toepassen in de London Underground: als een kaart voor het eerst gebruikt wordt authoriseer je online een paar seconden nadat iemand ingecheckt is. Wordt dat geweigerd? Dan kom je er op je bestemming niet meer uit totdat je op een andere manier betaald hebt.

 

Ik heb niet meer context dan dit, maar dat lijkt mij een methode die het probleem oplost, niet voor extra vertraging zorgt, én te implementeren is zonder dat nieuwe hardware nodig is...

Reputatie 6

Wie goed zoekt vind de nodige aanbieders. Er bestaan veel meer betaalsystemen met virtuele kaarten dan die van Revolut, allemaal werken ze min of meer het zelfde, met uitzondering van het deel van iDeal wat de meesten niet hebben. Veel van die virtuele kaarten kunnen aan een willekeurig bankrekeningnummer hangen en er zijn er ook een aantal die helemaal losstaan van bankrekeningen, dus volledig anoniem. De enige controle is een sms code naar het nummer dat je opgeeft. Dat zijn volledig virtuele rekeningen, die "laad” je vanaf een willekeurige bankrekening/creditcard/moneytransfer of iets dergelijks op met ongeveer 20 cent administratiekosten, hierdoor wordt de kaart geactiveerd en kan je hem voor onder andere OVPay gebruiken. Die 20 cent ben je kwijt als je een virtuele kaart verwijdert. Banken blokkeren zie ik niet zo snel gebeuren, de strijd aangaan met Apple, Google, Visa en Mastercard lijkt mij wat problematisch.
De NS zal zijn geld evengoed wel krijgen, ik denk niet dat TLS/OVPay de vervoersbedrijven kan laten opdraaien voor hun fouten…..

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb overigens uit de documentatie van MIVB/STIB opgemaakt alleen prepaidkaarten gecheckt worden of er wel €7,50 opstaat, het equivalent van een dagkaart in Brussel. In Vlaanderen is het nog simpeler. Daar wordt meteen €2,50 gereserveerd. 

Die poortjes in Brussel zijn waarschijnlijk niet veel slimmer of dommer dan de poortjes in Nederland. Het grote verschil met NS is natuurlijk dat de maximumbedragen per dag veel lager zijn.

De tijd zal leren hoe ernstig de fraude is en hoe goed de strijd tegen de fraude gevoerd kan worden. Ik vind het wel een beetje suf dat deze problematiek pas besproken wordt nadat het nieuwe betaalsysteem is uitgerold. Blijkbaar zitten de vervoerders als aandeelhouders van TLS ook maar een beetje te suffen. Je zou verwachten dat vervoerders bovenop de de ontwikkelingen zouden zitten. De opbrengsten moeten via TLS binnenkomen.

 

Och dan kwamen ze uit Utrecht en werkten in Alkmaar, kan ook. Het was Utrecht CS-Alkmaar waar het om ging alleszins.

 

Het is precies dezelfde discussie als in 2011, als dit op grotere schaal misbruikt gaat worden, dan valt het niet aan te pakken. Voor twee gasten (!!!) is al zo enorm veel opsporingscapaciteit aan het werk geweest, dat het eigen van de zotte is. En dan is wat deze heren hebben gedaan nog relatief lastig voor iemand zonder technische achtergrond.

Reageer