problemen bij in/uitchecken (voor de zoveelste keer) | NS Community
beantwoord

problemen bij in/uitchecken (voor de zoveelste keer)

  • 4 December 2021
  • 21 reacties
  • 2232 Bekeken

Goedemorgen,

Ik heb nu een tijdje een ns flex abonnement. Deze keuze heb ik gemaakt omdat het toch relaxter reist dan met de auto. Maar tot op heden geeft het alleen maar problemen. 

Voor de zoveelste keer geeft de ns app aan vergeten uitcheck station Zwolle. Ik ben meteen naar de conductrice gegaan en mevrouw geeft aan dat ze niet snapt waarom ik deze melding krijgt want bij het nachecken geeft haar systeem aan dat het wel goed is gegaan.

Wat gaat hier nu telkens mis!? Ik hoop dat iemand mij daar antwoord kan geven. 

Maandag bel ik wederom met de klantenservice van ns omdat mijn reis nu geschat wordt en de bedragen dus wederom niet kloppen. 

#kleinbaalmomentje.nl

 

icon

Beste antwoord door Robert B 4 December 2021, 12:42

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7

Vraagje bent u wel bij het juiste poortje uitgecheckt?

 

Station Zwolle heeft poortjes van meerdere vervoerders. Als u bij NS incheckt en vervolgens bij Blauwnet uitcheckt is er inderdaad een probleem, maar dat heeft u dan zelf veroorzaakt.

Reputatie 7
Badge +3

Dat lijkt me ook het probleem. In het vervolg uitchecken bij NS en niet meer bij een poortje van Blauwnet.

Het blijft natuurlijk een ontwerpfout dat de poortjes van Blauwnet niet aangeven dat er bij een andere vervoerder is ingecheckt, het poortje niet opengaat en vervolgens de melding geeft dat je moet uitchecken bij NS.

Een systeem moet foolproof ontworpen zijn tegen fouten van gebruikers.

Wel frappant dat het blijkbaar nog steeds mogelijk is om verkeerd uit te checken bij Blauwnet als je bent ingecheckt bij NS. In het topic https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/geld-terug-krijgen-voor-incheck-uitcheck-fiasco-op-amstel-24125/index2.html van 5 jaar geleden is aangegeven dat het verkeerd uitchecken bij een andere vervoerder softwarematig zou worden aangepakt. Werkt dat niet met NS Flex?

 
 
×
 
 
 
Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Het is een bekend probleem van de NS app die soms direct nadat je ergens INcheckt een 'vergeten uitcheck’ melding (pushbericht op je telefoon) stuurt, en soms zelfs meerdere achter elkaar.

Begon je reis in Zwolle? Dan is er niets aan de hand, althans jijzelf hebt niets verkeerds gedaan en de conductrice kon dat bevestigen.

Mocht je in Zwolle overgestapt zijn van Blauwnet naar NS dan kan het ook een spookmelding zijn omdat de app de uitcheck bij Blauwnet nog niet weet.

Je zou de app opnieuw kunnen installeren, en als dat niet helpt kan je die meldingen ook uit zetten, want bij een daadwerkelijk gemiste uitcheck krijg je alsnog een e-mail (6 uur na de incheck of de volgende dag).

Hou in ieder geval je Reishistorie in de gaten, en als het daar na een dag of twee niet goed staat neem contact op met de Klantenservice of corrigeer het zelf (Blauwnet) via uitcheckgemist.nl

Reputatie 7
Badge +1

Gaat het dan gaan om een melding als deze?

In mijn geval was ik net ingecheckt in Groningen. Gezien het feit JW1981 naar de conducteur is gegaan na het zien van de melding, ga ik er vanuit dat je nog ingecheckt was? De meldingen verdwijnen meestal vrij snel na het uitchecken, en dan klopt alles weer.

Als de meldingen na 1 a 2 dagen nog blijven staan in het reisoverzicht, is het verstandig om alsnog even contact op te nemen met de klantenservice. Want dan gaat er wel iets mis.

Reputatie 7
Badge +4

U moet er zelf op letten dat u altijd in- en uitcheckt bij dezelfde vervoerder. Ik had het liever ook anders gezien, maar dit is de werkelijkheid van het moment. Het systeem deugt wel, en u zult uw gedrag aan moeten passen aan het systeem. 

Bij de incheck bij een vervoerder heeft u een geldig kaartje en bij de uitcheck bij dezelfde vervoerder, rekent u het correcte bedrag af. Als u het anders doet, dan gaat het fout en kost het u geld.

Fouten worden ook niet oneindig gecorrigeerd en teruggegeven. Als u voor de zoveelste keer problemen hebt met in- en uitchecken, doet u het helaas voor de zoveelste keer niet volgens de regels. Het voordeel is ook dat het juiste bedrag wordt afgerekend.

 

Er is geen andere manier. 

Reputatie 7
Badge +3

Een systeem is niet goed ontworpen wanneer het niet bestand is tegen gebruikersfouten.

×
 
 
 
Reputatie 7

U moet er zelf op letten dat u altijd in- en uitcheckt bij dezelfde vervoerder. Ik had het liever ook anders gezien, maar dit is de werkelijkheid van het moment. Het systeem deugt wel, en u zult uw gedrag aan moeten passen aan het systeem. 

Bij de incheck bij een vervoerder heeft u een geldig kaartje en bij de uitcheck bij dezelfde vervoerder, rekent u het correcte bedrag af. Als u het anders doet, dan gaat het fout en kost het u geld.

Fouten worden ook niet oneindig gecorrigeerd en teruggegeven. Als u voor de zoveelste keer problemen hebt met in- en uitchecken, doet u het helaas voor de zoveelste keer niet volgens de regels. Het voordeel is ook dat het juiste bedrag wordt afgerekend.

 

Er is geen andere manier. 

Met deze zin ben ik het dus absoluut niet eens: Het systeem deugt wel, en u zult uw gedrag aan moeten passen aan het systeem. 

 

Het systeem deugt juist niet. Zoals het ooit ontworpen was met Single sign on en Single sign out had het prima gewerkt. De vervoersmaatschappijen hebben dit zelf na invoering van de chipkaart zo geregeld en de reiziger mag op de blaren zitten.

Badge +3

In dit geval lijkt het er op dat de NS app nogal overactief is met meldingen over gemiste uitchecks terwijl je zojuist ingecheckt hebt (of correct overgestapt bent).

Dat maak ik op uit het feit dat de HC aangesproken is. Op dat moment ben je dus aan het reizen en kan je hooguit een uitcheck gemist hebben als je overgestapt bent tussen vervoerders.

Laatst nog iemand die in Utrecht incheckte en nog voordat hij in de trein zat al drie van die meldingen kreeg…

Dat gaat dan om een bug in de app of een storing in het transactiesysteem. Zet die meldingen dus gerust uit en check regelmatig je reishistorie op onregelmatigheden.

Bij NS Flex krijg je daar volgens mij ook altijd een e-mail over (gemiste uitcheck of automatische correctie).

Een systeem is niet goed ontworpen wanneer het niet bestand is tegen gebruikersfouten.

Tegen sommige gebruikers is geen systeem robuust te maken 

Reputatie 7
Badge +3

Het zijn niet de gebruikers die de systemen nodeloos gecompliceerd maken.

Reputatie 7
Badge +4

U moet er zelf op letten dat u altijd in- en uitcheckt bij dezelfde vervoerder. Ik had het liever ook anders gezien, maar dit is de werkelijkheid van het moment. Het systeem deugt wel, en u zult uw gedrag aan moeten passen aan het systeem. 

Bij de incheck bij een vervoerder heeft u een geldig kaartje en bij de uitcheck bij dezelfde vervoerder, rekent u het correcte bedrag af. Als u het anders doet, dan gaat het fout en kost het u geld.

Fouten worden ook niet oneindig gecorrigeerd en teruggegeven. Als u voor de zoveelste keer problemen hebt met in- en uitchecken, doet u het helaas voor de zoveelste keer niet volgens de regels. Het voordeel is ook dat het juiste bedrag wordt afgerekend.

 

Er is geen andere manier. 

Met deze zin ben ik het dus absoluut niet eens: Het systeem deugt wel, en u zult uw gedrag aan moeten passen aan het systeem. 

 

Het systeem deugt juist niet. Zoals het ooit ontworpen was met Single sign on en Single sign out had het prima gewerkt. De vervoersmaatschappijen hebben dit zelf na invoering van de chipkaart zo geregeld en de reiziger mag op de blaren zitten.

Dat is niet wat ik zeg. Ik geef duidelijk aan dat ik het ‘liever anders had gezien’, en ik heb dit ook in het verleden duidelijk gemaakt. Ik wil een systeem van een check in bij de reis en een check out. Maar dat is niet de werkelijkheid van dit moment, en dat betekent dat we moeten reizen met het systeem zoals het nu functioneert, we zullen ons daaraan moeten aanpassen. Het heeft weinig zin om het met het systeem oneens te zijn, je er vervolgens niet aan te houden met als consequentie dat er van alles misgaat en je daardoor onnodig op kosten wordt gejaagd.

Het systeem zou een andere moeten zijn, maar het functioneert wel goed binnen de huidige regels en als je je daar, desnoods noodgedwongen, aan houdt.

Het. niet eens zijn met het systeem en het dan vervolgens niet goed doen, levert vooral voor jezelf problemen op. Het systeem past zich niet aan de opvattingen van Bommel aan.

 

Eén vervoerder in heel Nederland, zoals het was, voorkomt deze ellende. Mensen die me hier een beetje gevolgd hebben, weten al lang hoe ik er over denk. De privatisering heeft alleen goed gewerkt bij de telecombedrijven. Het is in het nadeel van de consument.

Wel goed lezen, ook de tussenzinnen dus. Ik keer me wel tegen ‘Ik doe maar wat en ben dan boos dat ik op kosten wordt gejaagd’.  Mensen hebben ook een eigen verantwoordelijkheid en je kunt de consequenties van het ontbreken daarvan niet op een ander afwentelen.

Badge +3

Zolang je een incheck hebt bij de juiste vervoerder (bevestigd door een HC) is er weinig aan de hand.

En het Flex systeem is dan juist ‘handig’ want corrigeert een gemiste uitcheck (bij overstappen) automatisch.

Dat het ‘systeem’ (de NS app) soms spookmeldingen geeft terwijl jijzelf niets (bewust of onbewust) fout hebt gedaan is wel een dingetje… 

Reputatie 7
Badge +3

We moeten eerst maar 's van TS horen of het inderdaad zou kunnen dat hij/zij bij Blauwnet heeft uitgecheckt. Er gebeuren de laatste tijd meer rare dingen met in- en uitchecken. Ik ben vorige week zondag met mijn vriendin naar Houten geweest. Daar netjes door de poortjes naar buiten gegaan, maar toch kreeg m'n vriendin een e-mail dat ze niet uitgecheckt zou hebben. En op 27 november was er ook al een storing. 

Badge +3

We moeten eerst maar 's van TS horen of het inderdaad zou kunnen dat hij/zij bij Blauwnet heeft uitgecheckt. Er gebeuren de laatste tijd meer rare dingen met in- en uitchecken. Ik ben vorige week zondag met mijn vriendin naar Houten geweest. Daar netjes door de poortjes naar buiten gegaan, maar toch kreeg m'n vriendin een e-mail dat ze niet uitgecheckt zou hebben. En op 27 november was er ook al een storing. 

Dat sowieso, even afwachten wat er een dag later in je Reishistorie staat en ook of eventuele (Flex) automatische correcties wel kloppen.

@mrfreeze Hoe lang na de ‘gemiste’ uitcheck in Houten kreeg je vriendin die e-mail? De storing speelde overigens ook nog op 28 november (zondag).

Reputatie 7
Badge +3

Als de problemen veroorzaakt worden door een storing en niet door het uitchecken bij een verkeerd poortje dan heb ik uiteraard niets gezegd.

Badge +3

Mijn gevoel zegt een storing (of overactieve app), maar dat mag @JW1981 dus bevestigen.

Net zoals het tellertje voor kosten in de NS app of Mijn NS vaak niet klopt.

Dat is ‘cosmetisch’ en hoef je je verder niet druk over te maken, want je factuur klopt.

Reputatie 7


Inderdaad.
Donderdagavond check ik in op Rotterdam C. ‘Reizen op rekening’ meldt de zuil, een groene vink en het poortje gaat open.

Vervolgens loop ik naar het juiste perron, stap in de klaarstaande trein, stap uit in Delft en bij de poging uitchecken, meldt de zuil, dat ik al ingecheckt ben. Op zich is dat juist: ik wil uitchecken en naar huis.

De volgende poging, bij het naastgelegen poortje: ‘Reizen op rekening’ meldt de zuil, maar ik wil niet reizen, ik wil naar huis! Bij de volgende poging om uit te checken: u bent al ingecheckt. 😖

Badge +3

Bij een zuil in Delft (welke dan, of bedoel je een poortje?) heb je weinig te zoeken als je uit wilt checken, want je moet door een poortje.

Behalve ‘Reizen op Rekening’ zal een apparaat (poortje of paaltje) altijd aangeven of het een in- of uitcheck betreft, en door een poortje naar buiten is altijd een uitcheck (of incheck geannuleerd als het binnen 60 minuten op hetzelfde station is).

Dat je bij een poortje (bij verlaten van het station) een melding krijgt dat je al ingecheckt bent zou niet moeten kunnen. Neem vooral even contact op met de Klantenservice als dat je mogelijk geld heeft gekost.

Reputatie 7

In Delft staan inderdaad poortjes en die bedoel ik ook.

Of het niet kunnen uitchecken al dan niet met Flex te maken heeft: ik ben er helemaal klaar mee. Zie ook:

Dat gaat ook nog steeds niet goed. Ik voel er niets voor, maandelijks facturen te moeten uitpluizen en vervolgens de Klantenservice te moeten contacten om fouten te melden. En als die net zo lekker werkt, zoals Flex dat doet. Nee dank u.

Ik pak de auto wel.

Badge +3

Weer eentje:

@NS_online Leuk om Vergeten uitcheck melding aan te zetten in je account, maar zodra ik ergens incheck meteen die melding te geven totdat ik ergens uitcheck is wel onnodig natuurlijk. 20:21 ingecheckt en 20:22 al melding (die ook niet weg te halen is)

https://twitter.com/fryouri1908/status/1475185596263981064

Reputatie 7
Badge +1

Haha, dit kreeg ik ook. Heb deze functie meteen maar weer uitgezet.

Het bleef bij mij soms zelfs lang na het uitchecken nog hangen.

Reageer