Waarom is van a naar b duurder als het sneller is?



Toon eerste bericht

54 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Goed nieuws voor TS, vanaf 7 juni 2022 is het toegestaan om terug te steken als je zo eerder op bestemming bent. Vanaf 7 juni 2022 is de reisplanner aangepast waardoor terugsteken is toegestaan.

Als ik in de reisplanner op 7 juni plan van Heiloo naar Oosterbeek krijg ik helemaal geen terugsteekverbinding via Arnhem te zien.

De reisplanner is pas vanaf 7 juni geüpdatet. Het heeft nu nog geen zin om reizen te gaan plannen.

Maar je geeft dus geen antwoord op de vraag van Tamzin (waar heb je deze info vandaan??)

Reputatie 2

Goed nieuws voor TS, vanaf 7 juni 2022 is het toegestaan om terug te steken als je zo eerder op bestemming bent. Vanaf 7 juni 2022 is de reisplanner aangepast waardoor terugsteken is toegestaan.

Als ik in de reisplanner op 7 juni plan van Heiloo naar Oosterbeek krijg ik helemaal geen terugsteekverbinding via Arnhem te zien.

De reisplanner is pas vanaf 7 juni geüpdatet. Het heeft nu nog geen zin om reizen te gaan plannen.

Goed nieuws voor TS, vanaf 7 juni 2022 is het toegestaan om terug te steken als je zo eerder op bestemming bent. Vanaf 7 juni 2022 is de reisplanner aangepast waardoor terugsteken is toegestaan.

Als ik in de reisplanner op 7 juni plan van Heiloo naar Oosterbeek krijg ik helemaal geen terugsteekverbinding via Arnhem te zien. Dus ik weet niet waar je deze info vandaan hebt.

Uit de interne communicatie die ik heb, is dit voor altijd. Tenzij er weer andere regels gaan gelden.

Ik heb de moderators gevraagd dit bericht te bevestigen.

Interne communicatie ??  Dan zou je werkzaam moeten zijn bij de NS, klopt dat ?

 

Uit de interne communicatie die ik heb, is dit voor altijd. Tenzij er weer andere regels gaan gelden.

Ik heb de moderators gevraagd dit bericht te bevestigen.

Lijkt mij heel raar. Want dan koopt mrn voortaan gewoon een kaartje tot Oosterbeek als men naar Arnhem moet vanuit Heiloo. 

Reputatie 2

Uit de interne communicatie die ik heb, is dit voor altijd. Tenzij er weer andere regels gaan gelden.

Ik heb de moderators gevraagd dit bericht te bevestigen.

Reputatie 7
Badge +3

Goed nieuws voor TS, vanaf 7 juni 2022 is het toegestaan om terug te steken als je zo eerder op bestemming bent. Vanaf 7 juni 2022 is de reisplanner aangepast waardoor terugsteken is toegestaan.

Is dat tijdelijk vanwege werkzaamheden of voor altijd? En ongeacht welke tijd je gaat reizen?

Reputatie 2

Goed nieuws voor TS, vanaf 7 juni 2022 is het toegestaan om terug te steken als je zo eerder op bestemming bent. Vanaf 7 juni 2022 is de reisplanner aangepast waardoor terugsteken is toegestaan.

Badge +3

TS maakt ook wel net een ongelukkige reis trouwens: de wachttijd is er alleen doordat hij naar Heiloo wil reizen waar niet alle ICs stoppen.

Terug van Oosterbeek naar Heiloo is met een 22 minuten overstap op Ede-Wageningen (reistijd 2:01).

Via Arnhem kan je daar 13 minuten vanaf snoepen (1:48) maar de Reisplanner toont zulke adviezen niet dus zal je moeten overstappen (70 cent extra voor je reis bij 2e klas voltarief).

Beide opties kunnen elk half uur (:09 en :39 via Ede-Wageningen en :22 en :52 via Arnhem).

 

Badge +3

Volgens de Reisplanner zijn er zelfs adviezen met 55 minuten overstap op Ede-Wageningen!

Maar als er adviezen bestaan (zonder via of Altijd Vrij) die je via Arnhem sturen met als prijs € 22,20 mag dat toch gewoon altijd?

Je bent dan wel 2:34 onderweg (via Haarlem), maar het kan ook in 2:04 (vergelijkbaar met de 25 minuten overstap in Ede-Wageningen)

Die IC Nijmegen heeft overigens wel een 3030xx nummer, maar stopt gewoon op Ede-Wageningen.

Reputatie 7

Ja, ik kan wel iets met de informatie. Ik blijf het echter vreemd vinden meer te moeten betalen voor de zelfde reisafstand. Ik zit dan weliswaar korter in de trein maar de geleverde dienst is hetzelfde; nl dat ik zo snel mogelijk van Heiloo naar Oosterbeek wil! Dat is wat ik "afneem" van de NS en daar wil ik voor betalen.

NS kijkt wat tarief betreft niet naar de snelste verbinding tussen A en B, maar naar het gereisd aantal kilometers. U neemt dus niet de snelste verbinding af, maar het totaal aantal afgelegde kilometers dat u in de trein hebt gezeten. Dat lijkt me ook logisch. 

Reputatie 7
Badge +2

TS maakt ook wel net een ongelukkige reis trouwens: de wachttijd is er alleen doordat hij naar Heiloo wil reizen waar niet alle ICs stoppen.

Indien er nog natransport nodig is zou het de moeite waard kunnen zijn om eens te kijken of via Castricum reizen wellicht een optie is. Dat gaat met overstap in Ede-Wageningen en Utrecht een stuk sneller dan naar Heiloo reizen. En dat zonder dat je hoeft terug te steken.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, ik kan wel iets met de informatie. Ik blijf het echter vreemd vinden meer te moeten betalen voor de zelfde reisafstand. Ik zit dan weliswaar korter in de trein maar de geleverde dienst is hetzelfde; nl dat ik zo snel mogelijk van Heiloo naar Oosterbeek wil! Dat is wat ik "afneem" van de NS en daar wil ik voor betalen.

Nee het is niet dezelfde reisafstand want je reist het stuk Oosterbeek- Arnhem 2x, dus je moet dat stukje retour extra betalen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik moet naar Oosterbeek, indien ik daar de snelste manier voor kies zonder dat ik in een speciale (toeslag) trein zit dan ga ik niet in en uitchecken in Arnhem. 

Dan reis je zwart. De route die de reisplanner aangeeft is bepalend. Niet de via Arnhem route die je zelf plant. Ga je voor de snelste manier die niet door de reisplanner wordt aangegeven dan dien je daarvoor extra te betalen. Terugreizen naar beginstation mag niet, je hoort om te checken als je via Arnhem reist wil je niet extra betalen dan zul je de route via de planner moeten volgen (zonder via station te selecteren).

Ja, ik kan wel iets met de informatie. Ik blijf het echter vreemd vinden meer te moeten betalen voor de zelfde reisafstand. Ik zit dan weliswaar korter in de trein maar de geleverde dienst is hetzelfde; nl dat ik zo snel mogelijk van Heiloo naar Oosterbeek wil! Dat is wat ik "afneem" van de NS en daar wil ik voor betalen.

Reputatie 3

Waarom geeft NS eigenlijk een verkeerde prijs voor een via-reis met nota bene twee NS-treinen? Het is (met een overstaptijd van 5 minuten in de planner) totale onzin om dit als twee losse reizen te berekenen. Je zou mogen verwachten dat NS wel weet wat het reizen met haar eigen treinen kost.

9292 geeft hier trouwens wel de juiste prijsinformatie.

Goedemorgen aartvanstralen en welkom bij de NS Community!

 

De antwoorden die hierboven staan zijn juist. De paaltjes zijn slim, maar helaas niet zo slim dat zij weten of je via Arnhem hebt gereisd of niet. In dit geval is het wel echt vereist om je te houden aan het reisadvies van de planner, want deze toont alleen de adviezen die zijn toegestaan. Je aankomststation voorbij reizen en daarna terugsteken is niet toegestaan.

Wat Tamzin zegt klopt echter ook. Je kunt in Arnhem uit- en weer inchecken. Je betaalt dan wel iets meer, maar het omreizen is dan geen probleem meer en een conducteur kan je dan ook niet langer beboeten omdat je tegen je reisrichting in reist.

Kun je wat met deze informatie?

Reputatie 7
Badge +3

Goed punt. Dan zou ik het wel weten. 40 cent om niet 25 minuten op Ede-Wageningen te hoeven wachten is een schijntje 😀

70 cent, want zonder via Arnhem te gaan is het €22,20.  Maar nog steeds een schijntje. Wat koop je tegenwoordig nog voor 70 cent? Vroeger kocht ik daar bij Jamin een heerlijke limlolly voor. 

Dat is een goed antwoord, daar kan ik iets mee.

 

Niet de boze, politiemanachtige, benadering, maar concreet kijken wat er gebeurd en dan blijkt dat "het syteem" het oplost en dat de reisplanner de verkeerde informatie verstrekt.

 

Bedankt!

Reputatie 7
Badge +3

Goed punt. Dan zou ik het wel weten. 40 cent om niet 25 minuten op Ede-Wageningen te hoeven wachten is een schijntje 😀

Reputatie 7
Badge +3

Overigens klopt de prijs van €25 die de reisplanner voor een via-reis aangeeft niet, omdat er met een via-reis wordt gerekend alsof het 2 aparte reizen zijn, €22,50 voor Heiloo - Arnhem en €2,50 voor Arnhem - Oosterbeek. In werkelijk loopt je langeafstandskorting door als je uit en direct weer incheckt (het is dan een overstap) en moet je uitkomen op €22,90. Je reist dan 131 TE + 4 TE, totaal 135 TE.

Het mag wel gewoon wanneer je een Altijd Vrij abonnement hebt. 

Ik moet naar Oosterbeek, indien ik daar de snelste manier voor kies zonder dat ik in een speciale (toeslag) trein zit dan ga ik niet in en uitchecken in Arnhem. 

Dan is het wachten tot u gecontroleerd wordt en op de bon gaat. Regels zijn er niet voor niets en die gelden ook voor u. U staat niet boven de wet.

Ik moet naar Oosterbeek, indien ik daar de snelste manier voor kies zonder dat ik in een speciale (toeslag) trein zit dan ga ik niet in en uitchecken in Arnhem. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat is dan heel knap, ik ben toch de hele reis ingecheckt!

Ja, maar als u in Heiloo ingecheckt bent en op het stukje Arnhem - Oosterbeek gecontroleerd wordt, kan de conducteur zien dat dit niet klopt. U reist dan eigenlijk ‘terug’ richting uw vertrekstation. Zoals hierboven al vermeld is dit niet toegestaan, tenzij u in Arnhem uit- en weer incheckt. Maar dan wordt de reis ook duurder.

Dat is dan heel knap, ik ben toch de hele reis ingecheckt!

Nogmaals u mag niet terugreizen in de richting van uw incheckstation. Dat heeft nooit gemogen, ook vijftig jaar geleden was dat al zo en dat dient om fraude te voorkomen.

Reageer