Boete van €350,- voor ingeleverde OV-fiets bij een zelfservice-stalling

  • 1 February 2022
  • 36 reacties
  • 1719 Bekeken


Toon eerste bericht

36 reacties

Reputatie 7
Badge +1

I had the same problem a few months ago. My wife and I rented the public transport bicycle but then we switched the bike and returned them at the end of the trips. Only one bike was registered as returned, the other was n't and we didn't know about it until we saw an email a few weeks later.

We had video proof that we returned it but it was n't enough because they still couldn't find it. I took another trip to the self-checkout ov bicycle station and rang the button to talk to someone there over the radio, he said I needed to ask police to request surveillance camera footage from the station. So I did report it to the police but police said they can't do anything about it. The fact that the bike was lost at their facility and they refused to help is the worst experience ever as an expat.

They stop replying my email probably because the ticket is closed on their site.

Any help would be appreciated as this has been lingering on our minds since July 2022 and now is Feb 2023.

Is the € 350,00 deducted from your bankaccount?

I had the same problem a few months ago. My wife and I rented the public transport bicycle but then we switched the bike and returned them at the end of the trips. Only one bike was registered as returned, the other was n't and we didn't know about it until we saw an email a few weeks later.

We had video proof that we returned it but it was n't enough because they still couldn't find it. I took another trip to the self-checkout ov bicycle station and rang the button to talk to someone there over the radio, he said I needed to ask police to request surveillance camera footage from the station. So I did report it to the police but police said they can't do anything about it. The fact that the bike was lost at their facility and they refused to help is the worst experience ever as an expat.

They stop replying my email probably because the ticket is closed on their site.

Any help would be appreciated as this has been lingering on our minds since July 2022 and now is Feb 2023.

Reputatie 7

De NS moet hier snel iets aan doen regelmatig keren deze berichten terug. En er was al een item hierover in Radar. Dit werkt niet mee om de naam NS hoog te houden.

Hoi Rick, 

Hoe heb je dit uiteindelijk opgelost.

Ik heb nu precies hetzelfde verhaal, om te janken dit. 

Ik heb gelukkig uiteindelijk mijn geld teruggekregen, dat mag natuurlijk ook gezegd worden. Wel na een hoop capriolen en doorzetten. 

Het nummer van een fiets hebben (foto maken) is natuurlijk wel handig, want dan kan de klantenservice wellicht zien of de fiets later ergens anders geregistreerd is.

Bij een locatie met kluisjes (zoals Strijp-S) wordt dat lastig, want daar blijft de sleutel in de fiets zitten en wordt er (bij mijn weten) niets gescand anders dan je ov-chipkaart.

Bovendien kan iemand ook een elders gehuurde fiets in een van de (maar liefst 4!) kluisjes zetten en dan zou je de fiets gewoon buiten een kluisje moeten stallen en de sleutel in een dropbox gooien en de huur handmatig laten afsluiten (via de Klantenservice).

Mijn vraag is dus hoe de NS weet om welke fiets het eigenlijk gaat? Ik zou daar eerst maar eens bewijs van vragen (fietsnunmmer x gehuurd op tijdstip y uit kluisje z op Strijp-S).

Dat de stalling regelmatig defect is is natuurlijk ook een goed argument om zo’n rekening niet te betalen. Als ik kijk op https://ovfietsbeschikbaar.nl/locatie/ehb001/verloop en dan bijv. 5 jan - 1 feb selecteer lijkt het er ook op dat één van de kluisjes helemaal niet werkt, of dat er inderdaad een fiets ontbreekt (of defect gemeld is). Laat ze dat eerst maar eens uitzoeken.

Ze hebben me wel een fietsnummer gegeven in de mail. Maar nu ik dit lees kunnen ze inderdaad helemaal niet zeker weten welke fietsen er in die hokjes staan.

Badge +3

Het nummer van een fiets hebben (foto maken) is natuurlijk wel handig, want dan kan de klantenservice wellicht zien of de fiets later ergens anders geregistreerd is.

Bij een locatie met kluisjes (zoals Strijp-S) wordt dat lastig, want daar blijft de sleutel in de fiets zitten en wordt er (bij mijn weten) niets gescand anders dan je ov-chipkaart.

Bovendien kan iemand ook een elders gehuurde fiets in een van de (maar liefst 4!) kluisjes zetten en dan zou je de fiets gewoon buiten een kluisje moeten stallen en de sleutel in een dropbox gooien en de huur handmatig laten afsluiten (via de Klantenservice).

Mijn vraag is dus hoe de NS weet om welke fiets het eigenlijk gaat? Ik zou daar eerst maar eens bewijs van vragen (fietsnunmmer x gehuurd op tijdstip y uit kluisje z op Strijp-S).

Dat de stalling regelmatig defect is is natuurlijk ook een goed argument om zo’n rekening niet te betalen. Als ik kijk op https://ovfietsbeschikbaar.nl/locatie/ehb001/verloop en dan bijv. 5 jan - 1 feb selecteer lijkt het er ook op dat één van de kluisjes helemaal niet werkt, of dat er inderdaad een fiets ontbreekt (of defect gemeld is). Laat ze dat eerst maar eens uitzoeken.

Je krijgt iets te zien in de trant van "bedankt voor het huren van een ovfiets" of iets dergelijks.

Reputatie 7
Badge +1

Wat voor bevestiging krijg je eigenlijk als je een fiets in zo'n automatische stalling inlevert? En kun je die meteen zien na inleveren?

Misschien moet je altijd een foto nemen bij het inleveren, met het fietsnummer duidelijk zichtbaar.

Maar ik begrijp niet hoe die fiets weg kan zijn. Meegenomen voor reparatie? Het kan niet anders dan dat het door onzorgvuldig handelen van ns medewerkers komt. En mij word er 350 euro uit mijn portemonnee gestolen waar ik niks aan kan doen. Ongelofelijk....

Hallo Rick123 en welkom bij de NS Community,

 

Wat spijtig dat dit is gebeurd. Om met de deur in huis te vallen kan je hier niet veel aan doen. Als de fiets handmatig door onze klantenservice wordt uitgecheckt en deze wordt daar vervolgens niet aangetroffen dan zijn de kosten voor de laatste huurder van de fiets. Op de vraag of je nu weer een boete krijgt ligt er aan of de desbetreffende fiets in de stalling staat die je hebt opgegeven bij mijn collega's.

Reageer