Sticky

Pilot OV-ebike

  • 22 September 2022
  • 42 reacties
  • 1903 Bekeken
Pilot OV-ebike

Toon eerste bericht

42 reacties

Reputatie 7
Badge +3

In het Besluit wijzigingen tarieven en voorwaarden OV-fiets en Fietsparkeren staat

Het risico van een verhitte of ontvlambare accu is klein. Om dit nog verder te verkleinen is het reizigers verboden de OV-ebike zelf op te laden. Als er al sprake is van oververhitting of ontbranding van een accu, gebeurt dit namelijk doorgaans tijdens het laadproces. Wanneer de klant aan de productvoorwaarden voldoet en dus niet zelf oplaadt, valt het stallen van de OVebike onder de verantwoordelijkheid van NS. Wanneer reizigers tegen het productvoorwaarden in toch een manier vinden de OV-ebike zelf op te laden en dit doen, is dit geheel voor eigen risico.

Reputatie 2

Het zijn blijkbaar ebikes zonder oplader. Laden kan alleen op het station. Dan kun je er nog geen langere ritten mee rijden. De elektrische auto heeft overal laadpalen. Maar een ebike met naar 1 laadpaal (het station Driebergen-Zeist) heb je niet zoveel aan tenzij het een kort ritje is dat te halen is op 1 acculading. Bij elke andere verhuurder van ebikes is wel een oplader voorzien waarmee je op elk gewone stopcontact kunt laden, waarom heeft de ov ebike dat dan niet?

Nee, dat is niet mogelijk. Het huren van de fiets zelf werkt hetzelfde als met een reguliere OV-fiets. Op locatie kunnen aanwezige fietsen gehuurd worden.

Goedemiddag, per 30 september is het mogelijk een ov e-bike te huren op station Driebergen Zeist. Kunt u mij zeggen of het mogelijk is deze te reserveren? Ik hoor het graag.

Reputatie 7
Badge +3

NS maakt er weer eens een rommeltje van met de Productvoorwaarden.

Het bestand dat gedownload kan worden heeft als ingangsdatum 30 september 2022, dus inclusief alle voorwaarden voor het huren van de OV-ebike. 
Waar is het actuele bestand gebleven dat geldt t/m 29 september 2022?

Het is me overigens niet duidelijk waar @Stijn NS de wijsheid vandaan heeft dat je als abonnee van NS Flex het element OV-fiets of Stallen op rekening zou kunnen (laten) blokkeren. In de voorwaarden van NS Flex staat onder 4.1 het volgende: “ Het is niet mogelijk NS Flex aan te schaffen zonder OV Fiets en Fietsstallen op rekening.” Het is onwenselijke koppelverkoop. Nergens in de voorwaarden is te vinden dat deze elementen geblokkeerd zouden kunnen worden. Het abonnement op de OV-fiets zou voor NS Flex-abonnees een opt-in moeten zijn en geen gedwongen koppelverkoop.
Bron: https://www.ns.nl/binaries/_ht_1622457016142/content/assets/ns-nl/voorwaarden/productvoorwaarden-ns-flex.pdf

Het lijkt heel klantvriendelijk, deze koppelverkoop. Maar zit een abonnee van NS Flex wel te wachten op de voorwaarden van de OV-fiets? Wordt bij de aanschaf van NS Flex wel duidelijk verwezen naar de voorwaarden van OV-fiets? 

Lees en huiver wat je allemaal kan overkomen als argeloze NS Flex-abonnee die nog nooit een OV-fiets heeft gehuurd.

Moet er niet eens kritisch gekeken worden naar de voorwaarden van OV-fiets? En moet NS niet veel meer verantwoordelijkheid nemen na melding van een verloren of gestolen OV-chipkaart? Met name artikel 3.6 is niet bepaald klantvriendelijk. Onder punt 3.6.4 staat overigens wel dat de contracthouder niet aansprakelijk is voor de gevolgen van onbevoegd gebruik ontstaan na het moment van melden (van verlies of diefstal van de OV-chipkaart). Maar dan moet de meldingsprocedure (inclusief datum- en tijdmelding) van het verlies of diefstal van de OV-chipkaart veel duidelijker worden beschreven. Er moet ook in gewone mensentaal worden beschreven dat je echt meteen moet melden omdat je anders enorme financiële problemen kunt krijgen.
Bron: https://www.ns.nl/binaries/_ht_1663233613424/content/assets/ns-nl/voorwaarden/ov-fiets-productvoorwaarden.pdf

3.6: Verplichtingen Contracthouder

  1. Contracthouder is jaarlijks verplicht tot betaling van het Verificatietarief.

  2. Vanaf het moment van totstandkoming van een Huurovereenkomst via een door de Contracthouder geactiveerde OV-chipkaart,

    is de Contracthouder verplicht tot betaling van huurbedragen zoals vermeld in de Tarieflijst .

  3. De Contracthouder moet verlies of diefstal van de door hem voor OV-fiets geactiveerde OV-chipkaart zo snel als redelijkerwijs mogelijk melden. Dit kan via Klantenservice NS (030 751 51 55, lokaal tarief). Laat de kaart zo snel mogelijk blokkeren en vraag meteen een nieuwe OV-chipkaart aan bij Klantenservice OV-chipkaart via 0900 0980. De OV-chipkaart is vanaf de volgende dag beschermd tegen misbruik. Klantenservice OV-chipkaart heeft maximaal 10 werkdagen nodig om een vervangende OV-chipkaart te leveren. Deze periode gaat in op het moment dat zij de aanvraag voor een vervangende kaart hebben ontvangen.

30 september 2022

 Productvoorwaarden NS OV-fiets B.V.

Pagina 4 van 9

  1. De Contracthouder is gedurende de periode van de diefstal of het verlies tot het moment van melding als bedoeld in lid 3, aansprakelijk voor de gevolgen van onbevoegd gebruik van een OV-chipkaart. De aansprakelijkheid is gelimiteerd tot
    de dan geldende aanschafwaarde van de gehuurde OV-fietsen. Voor de gevolgen van onbevoegd gebruik ontstaan na het moment van melden is de Contracthouder niet aansprakelijk.

  2. In afwijking van het bepaalde in lid 4, is de Contracthouder volledig aansprakelijk voor de gevolgen van onbevoegd gebruik als NS OV-fiets kan aantonen dat de Contracthouder de verplichtingen uit lid 3 van dit artikel niet is nagekomen.

  3. De Contracthouder vrijwaart NS OV-fiets voor aanspraken van derden op grond van schade door niet-nakoming door de Contracthouder van de Productvoorwaarden.

Reputatie 7
Badge +3

Gezien de perikelen rond het huren van OV-fietsen met verloren en gestolen OV-chipkaarten zou ik graag de mogelijkheid krijgen om het OV-fietsabonnement te pauzeren. Ik wil het dan kunnen activeren wanneer ik een keer een OV-fiets wil huren maar na inleveren van de fiets meteen weer pauzeren.

Er bestaat al een mogelijkheid om het gehele OV-fiets product te blokkeren. Het OV-fiets abonnement is een onderdeel van NS Flex, maar de OV-fiets service kan ook afzonderlijk worden uitgeschakeld.

Ik wil niet het gehele OV-fiets product blokkeren. Ik wil het product kunnen pauzeren. Simpel gesteld: ik wil zelf kunnen bepalen wanneer de dienst aan of uit staat. Net zoals ik bij mijn bank kan aangeven dat ik die gedurende een bepaalde periode mijn bankpas buiten Europa wil gebruiken.

Gezien de exorbitante risico’s bij verlies of diefstal van een OV-chipkaart met OV-fiets abonnement lijkt me dat noodzakelijk.

Dan heb ik nog niet eens over alle ellende die je kan overkomen wanneer het beëindigen van de huurperiode niet goed is geadministreerd.

Reputatie 7
Badge +3

Staat het ergens in de voorwaarden van NS Flex dat OV-fiets te blokkeren is? Ik heb het nog nooit ergens zien staan. Zeker nu er de laatste tijd vaker melding komen dat bij een verloren of gestolen kaart OV-fietsen zijn verhuurd waar de abonnementhouder dan leuk €350 voor mag gaan dokken en ik nooit gebruik maak van OV-fiets, is dat toch wel iets wat ik zou overwegen. En nu helemaal met de OV-ebike waar een nog veel hoger bedrag wordt gerekend. 

Reputatie 7
Badge +1

De ontwikkeling van deze fiets juich ik toe, het is een mooie doorontwikkeling op de reeds bestaande OV-Fiets. Ik ben erg benieuwd naar hoe deze fiets zal fietsen, hoe de ondersteuning is etc. en hoe de fiets reageert op verschillende omstandigheden qua bereik. 

Wel schaar ik me achter de vragen en kritiek van andere leden hier. Zeker gezien de begrijpelijk fors hogere borg, zou het individueel in-/uitschakelen van de gewone en elektrische fiets mogelijk moeten zijn. 

Het abonnement kan dan nu wel geblokkeerd worden, maar ik neem aan dat dit alleen via de klantenservice kan? Het zou mooi zijn als je dit gewoon aan/uit kunt zetten in Mijn NS. Net zoals je dat met bijvoorbeeld 1e/2e klas reizen kunt.

@Stijn NS 

Ik zou maar een beetje haast maken en snel gaan mailen. ;)

Je kunt natuurlijk 👀k een landelijke krant tippen. ;)

.ondertussen

….

 

Gezien de perikelen rond het huren van OV-fietsen met verloren en gestolen OV-chipkaarten zou ik graag de mogelijkheid krijgen om het OV-fietsabonnement te pauzeren. Ik wil het dan kunnen activeren wanneer ik een keer een OV-fiets wil huren maar na inleveren van de fiets meteen weer pauzeren.

Er bestaat al een mogelijkheid om het gehele OV-fiets product te blokkeren. Het OV-fiets abonnement is een onderdeel van NS Flex, maar de OV-fiets service kan ook afzonderlijk worden uitgeschakeld.

@Stijn NS Dit lijkt mij geen wens! Voor die 1750 euro mag ik aannemen dat GPS tracking op zit.

Wel een vreemd idee dat mijn OV chipkaart straks die ik in mijn broekzak heb 1750 euro waard is?  

 

Denk verdorie toch vooraf eens een keer na als je als NS een product lanceert!

 

Kind: Pap, pappa, mamma, Iemand heeft mijn OV gestolen!

…..

even bellen

..

The end.

Reputatie 7
Badge +3

Als @Stijn NS toch een wens gaat doorgeven dan graag het volgende. 

Gezien de perikelen rond het huren van OV-fietsen met verloren en gestolen OV-chipkaarten zou ik graag de mogelijkheid krijgen om het OV-fietsabonnement te pauzeren. Ik wil het dan kunnen activeren wanneer ik een keer een OV-fiets wil huren maar na inleveren van de fiets meteen weer pauzeren.

Ik huur misschien een paar keer jaar een OV-fiets maar vind het risico bij verlies of diefstal van mijn OV-chipkaart op dit moment onaanvaardbaar groot.

Reputatie 7
Badge +3

Gaat niet alleen om diefstal, maar ook om fouten bij het inleveren. Zijn me net iets teveel meldingen hier over onterechte meldingen dat de fiets niet zou zijn ingeleverd. Ik zie de discussies al komen ...

Daar is op dit moment geen mogelijkheid voor, maar ik zal de wens doorgeven.

Overigens zijn de OV-ebikes uitgerust met GPS tracking, dus diefstal zou daardoor een stuk lastiger moeten zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Kan ik instellen dat er geen OV-ebike kan worden gehuurd met mijn OV-chipkaart? Het risico van €1750 is me iets te groot.

Ik heb bewust niet alle informatie in het topic geplaatst gezien ik het enigszins beknopt wil houden, maar dat is inderdaad wel nuttig. Hier in ieder geval de informatie over bereik, ik zla het ook in het topic zelf plaatsen. :)

Hoe ver kan de fiets / wanneer is de accu leeg?
De OV-ebike heeft verschillende ondersteuningsstanden die bepalen hoeveel kilometers gereden kunnen worden met ondersteuning. In de zwaarste ondersteuningsstand kan minimaal 50km worden gereden, in de lichtste stand minimaal 110km.

Specifiek de inhoud van de accu heb ik niet bekend.

Reputatie 7
Badge +4

Weet je de inhoud in Watts van de batterij? Aan een theoretische afstand hebben we niet zoveel. Aan de hand van het aantal Watts en het eigen rijgedrag met de eigen e-bike kunnen we ongeveer afleiden wat de actieradius is. @Stijn NS 

Reageer