Welkom bij de NS Community @Tom_DTC
Dat je die fietsen niet zelf kunt opladen is begrijpelijk (veiligheidsredenen), bij andere elektrische deelfietsen/scooters (Go, Felyx, Tier, etc.) kan dat ook niet.
OV-fietsen zijn ook niet bedoeld voor langdurig gebruik, dat er versnellingen op zitten is al heel wat.
Dat van die remmen lijkt me wel zorgelijk, want zo’n fiets weegt veel. Is bij elektrische auto’s overigens ook zo, langere remweg wegens het gewicht dus iets om rekening mee te houden als je het niet gewend bent.
Waarom een bagagedrager ontbreekt weet ik niet, maar bij de ‘gewone’ OV-fietsen stelt die ook weinig voor. Zal wel zijn omdat het niet de bedoeling is om iemand achterop mee te nemen.
Afgelopen woensdag met weinig plezier de NS OV E-bike bereden. Ik huurde de e-bike in Driebergen-Zeist en fietste er een deel van de ANWB Waranderoute mee. Onderweg genoot ik van het prachtige landschap, maar begon me gaandeweg steeds meer te ergeren aan de fiets. Ik noem de voornaamste punten:
1. De fiets is 30 kg zwaar en gebouwd als een tank zonder enige vorm van vering. Daarom voel je elke hobbel en oneffenheid in de weg, rammelt het kleine plateau aan de voorkant en heb je moeite om de fiets op de dubbele standaard te zetten.
2. De extra versteviging stang in het frame maakt snel op- en afstappen een uitdaging tenzij je van plan bent om met je been over het zadel te gaan zwaaien.
3. De 5 versnellingen maken te grote sprongen en het is steeds zoeken naar de juiste versnelling.
4. De remmen zijn voor deze zware fiets niet geschikt om een snelle stop te maken. Ik kwam daardoor bij het afdalen van een heuvel een paar maal in de problemen.
5. Het kleine plateau aan de voorkant is alleen geschikt voor een erg kleine tas en de achterdrager ontbreekt.
6. Je krijg geen lader mee en als je de fiets een paar dagen zou willen huren, moet je voor een opgeladen accu elke dag terug naar de verhuurder.
Het enige positieve punt is de actieradius.
Ter info:
Kassa gemist? Start met kijken op NPO Start
fragment 00:07:30 (7 minuten en 30 seconden)
Nog even en de electrische step wordt legaal, er komen steeds meer opvouwbare e-bikes. Ik heb al een keer problemen gehad met de ov-fiets. Goed idee, uitwerking in drama
Het is stuitend monopolistengedrag. Er zijn in de meeste gevallen geen goede alternatieven voor de OV-fiets.
Ik verbaas me er dan ook over dat NS niet bovenop dit soort knelpunten zit.
Ik niet. Het past precies in het beeld dat NS OV-fiets alle feedback van klanten volkomen negeert en doordrukt wat voor hen zelf handig is.
Dat beeld van OV-fiets heb ik overigens al veel langer dan dat de OV ebike er is.
Het zou vrij eenvoudig op te lossen zijn door de abonnementen te splitsen: Een “gewoon” OV-fietsabonnement en een e-OV-fietsabonnement. Dan nog zit je als abonnee met het risico van €350 per OV-fiets bij misbruik van je OV-chipkaart met een “gewoon” OV-fietsabonnement.
Zoals ik al eerder zei is het natuurlijk geen raketwetenschap. Maar blijkbaar voor NS nog een beetje te moeilijk. Zeer teleurstellend gezien de risico's die zijn verbonden aan de combinatie OV-chipkaart en e-OV-fiets. Ik verbaas me er dan ook over dat NS niet bovenop dit soort knelpunten zit.
Zojuist even contact opgenomen met OVpay. Alhoewel de functionaliteit op dit moment erg bescheiden is heb ik haar aangeraden om het punt op ‘de kaart’ te zetten om eventuele problemen te voorkomen. 
Of zal ik toch maar het hoofd van de afdeling even mailen.
In het telefoongesprek dat ik enkele dagen terug gevoerd heb met de NS is mij duidelijk gemaakt dat het niet uitgezet kan worden. Hier op de community, waar klanten vaak verwezen worden naar de klantenservice, kan het klaarblijkelijk wel. De 3500 euro heb ik toen ook genoemd. Ik wacht de reactie van de NS dan ook af. Kijk er zelfs naar uit! Want volgens mij is het probleem zelfs een stukje groter dan dat. Misschien wel HEEEEEL wat groter!!!!!.
Eeeeh waar is mijn tas???
Sh!t
Bankpas, telefoon met NS-app, mijn OV flex kaart… Allemaal verloren.
OVpay

(Mijn partner wil de optie ook van het abonnement. Moet ze dan eerst een community account aanmaken? )
@Lorena NS
NS zou er heel goed aan doen naar onze signalen te luisteren. Hier gaan ongelukken mee gebeuren. We waarschuwen nu al voor de tweede keer.
Ik heb al eerder aangegeven dat ik niet mijn OV-fiets abonnement wil stopzetten. Ik wil de mogelijkheid krijgen om het huren van e-OV-fietsen met mijn OV-chipkaart onmogelijk te maken. Dat lijkt me geen raketwetenschap.
Nog een aanvulling. Een pilot is er nu juist voor om dit soort knelpunten te vinden. En vervolgens op te lossen. Sinds de komst van Flex is dit risico veel groter geworden omdat iedere Flex-abonnee automatisch een abonnement heeft om OV-fietsen te kunnen huren. Voor de komst van Flex was het afsluiten van een abonnement op OV-fiets een handeling die je als reiziger bewust moest uitvoeren. Voor Flex-abonnees is het een opt-out geworden. Welke Flex-abonnee weet dat?
Zouden de Flex-abonnees zich wel bewust zijn van deze risico's? Heeft NS hier eigenlijk over nagedacht en zou het OV-fietsabonnement niet als opt-in moeten worden aangeboden in plaats van als automatisch toegevoegde optie?
En er is natuurlijk - behalve een paar treinofielen op dit forum - geen mens die dit weet. Ben benieuwd wat er gebeurt als NS een mail zou sturen naar alle OV-fiets-abonneehouders: “Hoi. Uw abonnement is voortaan een creditcard met een eigen risico bij verlies van € 3.500.”
Is er al iets bekend over de mogelijkheid om je abonnement op OV-fiets uit te sluiten voor het huren van een e-OV-fiets? Mijn standpunt over het onverantwoord grote eigen risico van €1750 per fiets (er kunnen er twee gehuurd worden) bij het onrechtmatig gebruik van mijn OV-chipkaart is echt niet gewijzigd.
Daar is helaas niets in gewijzigd. Alleen de gehele optie voor het huren van de OV-fiets kan via de klantenservice uitgezet worden.
@mrfreeze Heel terecht punt. Ik zal mijn bijdrage aanpassen.
Helemaal mee eens. Je mag overigens twee e-bikes huren op één kaart, dus maak er maar € 3.500 van.
Is er al iets bekend over de mogelijkheid om je abonnement op OV-fiets uit te sluiten voor het huren van een e-OV-fiets? Mijn standpunt over het onverantwoord grote eigen risico van €1750 per fiets (er kunnen er twee gehuurd worden) bij het onrechtmatig gebruik van mijn OV-chipkaart is echt niet gewijzigd.
Het kan uiteraard via de klantenservice geregeld worden. Mocht het niet lukken mag je mij altijd nog benaderen.
Ik maak het graag voor je in orde. Zou je je gegevens via een privébericht willen sturen?
Beste @Erryt NS,
Excuses voor mijn late reactie. Ik dacht persoonlijk dat het via de klantenservice geregeld kon worden. Laat ik eerst maar de reactie van de klantenservice even afwachten voordat ik je een privé bericht stuur. ;)
Gr, Tijdvoor
@Erryt NS,
En voor mij, privébericht komt er aan.
Graag ook voor mij, privébericht komt er aan.
Edit: bedankt, nu heb ik alleen nog OV-fiets op een losse kaart (zonder enig abonnement) en die laat ik dan lekker thuis als ik geen fiets nodig heb.
Bij het bestellen van OV-fiets staat er na betaling van € 0,01 nog wel dat het per de gekozen ingangsdatum automatisch op je kaart gezet wordt.
Dat zou eigenlijk moeten zijn ‘vanaf aingangsdatum] kan je met je kaart OV-fietsen huren’, want er wordt niets op je kaart gezet (en je hoeft het er dus ook niet af te halen, bij reizen op saldo).
Ik maak het graag voor je in orde. Zou je je gegevens via een privébericht willen sturen?
Gezien de perikelen rond het huren van OV-fietsen met verloren en gestolen OV-chipkaarten zou ik graag de mogelijkheid krijgen om het OV-fietsabonnement te pauzeren. Ik wil het dan kunnen activeren wanneer ik een keer een OV-fiets wil huren maar na inleveren van de fiets meteen weer pauzeren.
Er bestaat al een mogelijkheid om het gehele OV-fiets product te blokkeren. Het OV-fiets abonnement is een onderdeel van NS Flex, maar de OV-fiets service kan ook afzonderlijk worden uitgeschakeld.
@Stijn NS, @Erryt NS, @Etc cetera,
Vanwege het risico op misbruik wil ik graag de OV-fiets service uitschakelen. Dit is volgens de NS klantenservice niet mogelijk met NS Flex. Kan een moderator toelichten hoe dit wel te realiseren is?
Bij voorbaat dank!
Vorige week een testrit mee gedaan. Accu gaat nog best lang mee. Een uur of 4 mee gereden op maximaal. Alleen best wel regelmatig storing. W013 staat er dan in het display. Vaak na een stop waarbij de ebike even uit heeft gestaan. Uitschakelen en weer inschakelen moet dan de oplossing zijn voordat de motor het weer doet. Heb ik gehad dat ik 4x moest resetten voordat de motor het weer deed. En nee de accu was nog niet leeg.
Dat van die onduidelijke storingsmelding past wel weer naadloos bij NS moet ik zeggen. 
Vorige week een testrit mee gedaan. Accu gaat nog best lang mee. Een uur of 4 mee gereden op maximaal. Alleen best wel regelmatig storing. W013 staat er dan in het display. Vaak na een stop waarbij de ebike even uit heeft gestaan. Uitschakelen en weer inschakelen moet dan de oplossing zijn voordat de motor het weer doet. Heb ik gehad dat ik 4x moest resetten voordat de motor het weer deed. En nee de accu was nog niet leeg.
Het zijn blijkbaar ebikes zonder oplader. Laden kan alleen op het station. Dan kun je er nog geen langere ritten mee rijden. De elektrische auto heeft overal laadpalen. Maar een ebike met naar 1 laadpaal (het station Driebergen-Zeist) heb je niet zoveel aan tenzij het een kort ritje is dat te halen is op 1 acculading. Bij elke andere verhuurder van ebikes is wel een oplader voorzien waarmee je op elk gewone stopcontact kunt laden, waarom heeft de ov ebike dat dan niet?
De stallingbeheerder zal moeten zorgen voor volledig opgeladen OV-fietsen, want anders zijn ze niet verhuurbaar. Dat zal dan wel gebeuren door het simpelweg uitwisselen van accu’s (zie de deelfietsen/scooters in het land, die kan je ook niet zelf opladen).
En dan zou je er dus zo’n 100 km (met minimale trapondersteuning) of 50 km met maximale ondersteuning mee kunnen afleggen! Met in gedachte dat het natuurlijk nog steeds een OV-fiets is en in feite niet bedoeld/geschikt voor toertochten e.d. In tegenstelling tot (best dure, 30 cent per minuut en dat zal nog wel meer worden) deelscooters kan je bij een lege accu in ieder geval zelf nog trappen.
Voor de rest zal het in de toekomst best mogelijk worden om op een willekeurig station de accu om te wisselen voor een volle?