Sticky

Pilot OV-ebike

  • 22 September 2022
  • 42 reacties
  • 1902 Bekeken
Pilot OV-ebike

Toon eerste bericht

42 reacties

Reputatie 7
Badge +3

NS maakt er weer eens een rommeltje van met de Productvoorwaarden.

Het bestand dat gedownload kan worden heeft als ingangsdatum 30 september 2022, dus inclusief alle voorwaarden voor het huren van de OV-ebike. 
Waar is het actuele bestand gebleven dat geldt t/m 29 september 2022?

Het is me overigens niet duidelijk waar @Stijn NS de wijsheid vandaan heeft dat je als abonnee van NS Flex het element OV-fiets of Stallen op rekening zou kunnen (laten) blokkeren. In de voorwaarden van NS Flex staat onder 4.1 het volgende: “ Het is niet mogelijk NS Flex aan te schaffen zonder OV Fiets en Fietsstallen op rekening.” Het is onwenselijke koppelverkoop. Nergens in de voorwaarden is te vinden dat deze elementen geblokkeerd zouden kunnen worden. Het abonnement op de OV-fiets zou voor NS Flex-abonnees een opt-in moeten zijn en geen gedwongen koppelverkoop.
Bron: https://www.ns.nl/binaries/_ht_1622457016142/content/assets/ns-nl/voorwaarden/productvoorwaarden-ns-flex.pdf

Het lijkt heel klantvriendelijk, deze koppelverkoop. Maar zit een abonnee van NS Flex wel te wachten op de voorwaarden van de OV-fiets? Wordt bij de aanschaf van NS Flex wel duidelijk verwezen naar de voorwaarden van OV-fiets? 

Lees en huiver wat je allemaal kan overkomen als argeloze NS Flex-abonnee die nog nooit een OV-fiets heeft gehuurd.

Moet er niet eens kritisch gekeken worden naar de voorwaarden van OV-fiets? En moet NS niet veel meer verantwoordelijkheid nemen na melding van een verloren of gestolen OV-chipkaart? Met name artikel 3.6 is niet bepaald klantvriendelijk. Onder punt 3.6.4 staat overigens wel dat de contracthouder niet aansprakelijk is voor de gevolgen van onbevoegd gebruik ontstaan na het moment van melden (van verlies of diefstal van de OV-chipkaart). Maar dan moet de meldingsprocedure (inclusief datum- en tijdmelding) van het verlies of diefstal van de OV-chipkaart veel duidelijker worden beschreven. Er moet ook in gewone mensentaal worden beschreven dat je echt meteen moet melden omdat je anders enorme financiële problemen kunt krijgen.
Bron: https://www.ns.nl/binaries/_ht_1663233613424/content/assets/ns-nl/voorwaarden/ov-fiets-productvoorwaarden.pdf

3.6: Verplichtingen Contracthouder

  1. Contracthouder is jaarlijks verplicht tot betaling van het Verificatietarief.

  2. Vanaf het moment van totstandkoming van een Huurovereenkomst via een door de Contracthouder geactiveerde OV-chipkaart,

    is de Contracthouder verplicht tot betaling van huurbedragen zoals vermeld in de Tarieflijst .

  3. De Contracthouder moet verlies of diefstal van de door hem voor OV-fiets geactiveerde OV-chipkaart zo snel als redelijkerwijs mogelijk melden. Dit kan via Klantenservice NS (030 751 51 55, lokaal tarief). Laat de kaart zo snel mogelijk blokkeren en vraag meteen een nieuwe OV-chipkaart aan bij Klantenservice OV-chipkaart via 0900 0980. De OV-chipkaart is vanaf de volgende dag beschermd tegen misbruik. Klantenservice OV-chipkaart heeft maximaal 10 werkdagen nodig om een vervangende OV-chipkaart te leveren. Deze periode gaat in op het moment dat zij de aanvraag voor een vervangende kaart hebben ontvangen.

30 september 2022

 Productvoorwaarden NS OV-fiets B.V.

Pagina 4 van 9

  1. De Contracthouder is gedurende de periode van de diefstal of het verlies tot het moment van melding als bedoeld in lid 3, aansprakelijk voor de gevolgen van onbevoegd gebruik van een OV-chipkaart. De aansprakelijkheid is gelimiteerd tot
    de dan geldende aanschafwaarde van de gehuurde OV-fietsen. Voor de gevolgen van onbevoegd gebruik ontstaan na het moment van melden is de Contracthouder niet aansprakelijk.

  2. In afwijking van het bepaalde in lid 4, is de Contracthouder volledig aansprakelijk voor de gevolgen van onbevoegd gebruik als NS OV-fiets kan aantonen dat de Contracthouder de verplichtingen uit lid 3 van dit artikel niet is nagekomen.

  3. De Contracthouder vrijwaart NS OV-fiets voor aanspraken van derden op grond van schade door niet-nakoming door de Contracthouder van de Productvoorwaarden.

Goedemiddag, per 30 september is het mogelijk een ov e-bike te huren op station Driebergen Zeist. Kunt u mij zeggen of het mogelijk is deze te reserveren? Ik hoor het graag.

Nee, dat is niet mogelijk. Het huren van de fiets zelf werkt hetzelfde als met een reguliere OV-fiets. Op locatie kunnen aanwezige fietsen gehuurd worden.

Reputatie 2

Het zijn blijkbaar ebikes zonder oplader. Laden kan alleen op het station. Dan kun je er nog geen langere ritten mee rijden. De elektrische auto heeft overal laadpalen. Maar een ebike met naar 1 laadpaal (het station Driebergen-Zeist) heb je niet zoveel aan tenzij het een kort ritje is dat te halen is op 1 acculading. Bij elke andere verhuurder van ebikes is wel een oplader voorzien waarmee je op elk gewone stopcontact kunt laden, waarom heeft de ov ebike dat dan niet?

Reputatie 7
Badge +3

In het Besluit wijzigingen tarieven en voorwaarden OV-fiets en Fietsparkeren staat

Het risico van een verhitte of ontvlambare accu is klein. Om dit nog verder te verkleinen is het reizigers verboden de OV-ebike zelf op te laden. Als er al sprake is van oververhitting of ontbranding van een accu, gebeurt dit namelijk doorgaans tijdens het laadproces. Wanneer de klant aan de productvoorwaarden voldoet en dus niet zelf oplaadt, valt het stallen van de OVebike onder de verantwoordelijkheid van NS. Wanneer reizigers tegen het productvoorwaarden in toch een manier vinden de OV-ebike zelf op te laden en dit doen, is dit geheel voor eigen risico.

Badge +3

Het zijn blijkbaar ebikes zonder oplader. Laden kan alleen op het station. Dan kun je er nog geen langere ritten mee rijden. De elektrische auto heeft overal laadpalen. Maar een ebike met naar 1 laadpaal (het station Driebergen-Zeist) heb je niet zoveel aan tenzij het een kort ritje is dat te halen is op 1 acculading. Bij elke andere verhuurder van ebikes is wel een oplader voorzien waarmee je op elk gewone stopcontact kunt laden, waarom heeft de ov ebike dat dan niet?

De stallingbeheerder zal moeten zorgen voor volledig opgeladen OV-fietsen, want anders zijn ze niet verhuurbaar. Dat zal dan wel gebeuren door het simpelweg uitwisselen van accu’s (zie de deelfietsen/scooters in het land, die kan je ook niet zelf opladen).

En dan zou je er dus zo’n 100 km (met minimale trapondersteuning) of 50 km met maximale ondersteuning mee kunnen afleggen! Met in gedachte dat het natuurlijk nog steeds een OV-fiets is en in feite niet bedoeld/geschikt voor toertochten e.d. In tegenstelling tot (best dure, 30 cent per minuut en dat zal nog wel meer worden) deelscooters kan je bij een lege accu in ieder geval zelf nog trappen.

Voor de rest zal het in de toekomst best mogelijk worden om op een willekeurig station de accu om te wisselen voor een volle?

Reputatie 7
Badge +1

NS breidt proef met verhuren van e-bikes uit naar Groningen en Arnhem:
https://www.ad.nl/groningen/ns-breidt-proef-met-verhuren-van-e-bikes-uit-naar-groningen-en-arnhem~a594d1bc/

Gezien de perikelen rond het huren van OV-fietsen met verloren en gestolen OV-chipkaarten zou ik graag de mogelijkheid krijgen om het OV-fietsabonnement te pauzeren. Ik wil het dan kunnen activeren wanneer ik een keer een OV-fiets wil huren maar na inleveren van de fiets meteen weer pauzeren.

Er bestaat al een mogelijkheid om het gehele OV-fiets product te blokkeren. Het OV-fiets abonnement is een onderdeel van NS Flex, maar de OV-fiets service kan ook afzonderlijk worden uitgeschakeld.

@Stijn NS, @Erryt NS, @Etc cetera,

Vanwege het risico op misbruik wil ik graag de OV-fiets service uitschakelen. Dit is volgens de NS klantenservice niet mogelijk met NS Flex. Kan een moderator toelichten hoe dit wel te realiseren is?

Bij voorbaat dank!  

Ik maak het graag voor je in orde. Zou je je gegevens via een privébericht willen sturen?

Badge +3

Graag ook voor mij, privébericht komt er aan.

Edit: bedankt, nu heb ik alleen nog OV-fiets op een losse kaart (zonder enig abonnement) en die laat ik dan lekker thuis als ik geen fiets nodig heb.

Bij het bestellen van OV-fiets staat er na betaling van € 0,01 nog wel dat het per de gekozen ingangsdatum automatisch op je kaart gezet wordt.

Dat zou eigenlijk moeten zijn ‘vanaf [ingangsdatum] kan je met je kaart OV-fietsen huren’, want er wordt niets op je kaart gezet (en je hoeft het er dus ook niet af te halen, bij reizen op saldo).

@Erryt NS,

En voor mij, privébericht komt er aan.

 

Ik maak het graag voor je in orde. Zou je je gegevens via een privébericht willen sturen?

Beste @Erryt NS,

Excuses voor mijn late reactie. Ik dacht persoonlijk dat het via de klantenservice geregeld kon worden. Laat ik eerst maar de reactie van de klantenservice even afwachten voordat ik je een privé bericht stuur. ;)

Gr, Tijdvoor

 

Het kan uiteraard via de klantenservice geregeld worden. Mocht het niet lukken mag je mij altijd nog benaderen.

Reputatie 7
Badge +3

@mrfreeze Heel terecht punt. Ik zal mijn bijdrage aanpassen.

Reputatie 6
Badge +2

 

Is er al iets bekend over de mogelijkheid om je abonnement op OV-fiets uit te sluiten voor het huren van een e-OV-fiets? Mijn standpunt over het onverantwoord grote eigen risico van €1750 per fiets (er kunnen er twee gehuurd worden) bij het onrechtmatig gebruik van mijn OV-chipkaart is echt niet gewijzigd.

Daar is helaas niets in gewijzigd. Alleen de gehele optie voor het huren van de OV-fiets kan via de klantenservice uitgezet worden.

In het telefoongesprek dat ik enkele dagen terug gevoerd heb met de NS is mij duidelijk gemaakt dat het niet uitgezet kan worden. Hier op de community, waar klanten vaak verwezen worden naar de klantenservice, kan het klaarblijkelijk wel. De 3500 euro heb ik toen ook genoemd. Ik wacht de reactie van de NS dan ook af. Kijk er zelfs naar uit! Want volgens mij is het probleem zelfs een stukje groter dan dat. Misschien wel HEEEEEL wat groter!!!!!. 

 

Eeeeh waar is mijn tas???

Sh!t

Bankpas, telefoon met NS-app, mijn OV flex kaart… Allemaal verloren.

OVpay

😨

 

(Mijn partner wil de optie ook van het abonnement. Moet ze dan eerst een community account aanmaken? )

 

 

Nog even en de electrische step wordt legaal, er komen steeds meer opvouwbare e-bikes. Ik heb al een keer problemen gehad met de ov-fiets. Goed idee, uitwerking in drama

Reageer