Wijziging OV-fiets

  • 27 October 2016
  • 71 reacties
  • 18505 Bekeken


Toon eerste bericht

71 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik kreeg gisteren een email van NS met goed nieuws voor mij als OV-fiets abonnementhouder. Geen abonnement meer nodig en verhoging van €3,35 naar €3,85 Goed nieuws? Als veelgebruiker ga ik dus meer betalen. 😞
Reputatie 7
Badge +3
Ik snap ook werkelijk niet waarom NS dit zo doet.
De beste oplossing zou mijn inziens zijn: Geen abonnementskosten, eerste 20 keer huren € 3,85, vanaf de 21e keer € 3,35.
Op die manier is het én toegankelijker voor incidentele gebruikers én betalen veelgebruikers precies evenveel als nu.
Uit onderzoek onder reizigers blijkt dat het afsluiten van een abonnement voor 10 euro per jaar een drempel opwerpt om de OV-fiets te gebruiken. NS wil het reizen met het OV zo makkelijk en duurzaam mogelijk maken en gaat daarom per 1 januari 2017 geen abonnementskosten meer vragen voor de OV-fiets. Ik snap jullie opmerkingen, maar we hebben deze keuze voor nu gemaakt.

Ik wordt een beetje moe van de NS. Gaan ze de incidentele reiziger het naar de zin maken ten koste van de vaste klanten die veel van hun dienst gebruik maken. Hoe meer je de OV-fiets gebruikt hoe ongunstiger het wotrdt.
Hoi Lucienne, ik vind het jammer dat je hier zo over denkt. Ik sluit me aan bij hetgeen wat Klaas-Jan heeft gezegd, we hebben voor nu een keuze gemaakt.
Reputatie 7
Badge +3
Keuzes.....

Er worden wel vaker keuzes gemaakt die niet zo gelukkig uitpakken, zoals touringcars in plaats van regulier openbaar vervoer gebruiken gebruiken bij een buitendienststelling bij Amsterdam Zuid in augustus. Of het te vroeg beginnen met de vertrekprocedure. :P

Bij dit onderwerp denk ik dat NS heel goed de suggestie kan overnemen om de mensen die 21 keer of meer per jaar een OV-fiets huren 50 cent korting te geven na de 20e keer huren. Ik hoop overigens dat NS niet te vroeg is met het afschaffen van de abonnementen en de capaciteit voldoende op orde heeft. Hoewel er strikt genomen nog steeds een abonnement blijft omdat er een keer een cent moet worden overgemaakt om het (kosteloze) abonnement te activeren. Dat is nog steeds een behoorlijke administratieve drempel.

Wel een goede keuze is het instellen van dit forum zodat wij als klanten rechtstreeks met NS kunnen praten over de goede en minder goede keuzes en de dienstverlening verbeterd kan worden. Af en toe worden stilletjes foute keuzes uit het verleden niet meer gemaakt. Dat is winst.
Reputatie 1
Ik hoop ook dat de ritten vanaf 20 fietsen goedkoper kunnen worden gemaakt. Anders begint het wel duur te worden.. Jammer dat de NS meer geeft om nieuwe klanten trekken, dan vaste klanten tevreden houden.

Wat als ik meer dan 20 ritten per jaar maak met een OV-fiets?
Jij bent blijkbaar een zeer frequente gebruiker van OV-fiets! Helaas val je dan onder de 10% klanten voor wie deze wijziging minder gunstig is. Daar zijn wij ons bewust van. Begin volgend jaar zullen we jou als klant hierover benaderen.

Waarom moeten we eigenlijk tot volgend jaar wachten? Vanaf 1 januari betalen we al meer, dan wil ik voor die tijd graag de oplossing weten..
Waarom moeten we eigenlijk tot volgend jaar wachten? Vanaf 1 januari betalen we al meer, dan wil ik voor die tijd graag de nieuwe oplossing weten..

Ik snap dat jullie hier ontzettend benieuwd naar zijn, maar op dit moment is er nog niks bekend over deze oplossing. O.a. Sivan en andere collega's zijn hier nog over aan het brainstormen om tot een goede oplossing te komen. Ik moet jullie daarom vragen om geduld te hebben. De reizigers die meer dan 20 OV-fiets ritten per jaar maken, zullen begin 2017 benaderd worden.
Ik heb overigens geen bericht meer ontvangen van Smuchall.
Reputatie 1
Weten jullie al iets? Zou fijn zijn als we er snel achter komen nu we al meer moeten betalen.
Zodra we meer weten zullen wij dit hier vermelden. Ik heb nog even navraag gedaan.
Excuses voor de late reactie.

Wat betreft dit onderdeel:

Wat als ik meer dan 20 ritten per jaar maak met een OV-fiets?
Jij bent blijkbaar een zeer frequente gebruiker van OV-fiets! Helaas val je dan onder de 10% klanten voor wie deze wijziging minder gunstig is. Daar zijn wij ons bewust van. Begin volgend jaar zullen we jou als klant hierover benaderen.


Inmiddels is men bezig met de voorbereidingen van een campagne voor deze klanten. Ze verwachten in de komende weken (ik verwacht januari of begin februari) hen te benaderen. Over de invulling kan ik nog niets kwijt.
Bij mij is er in op 22 december 2016 nog wel abonnementsgeld afgeschreven, terwijl dit volgens het bericht na 3 november niet meer zou gebeuren. Hoe zit dit?
Dan ga ik er vanuit dat je deze maand nog bericht van ons krijgt, Janmartinjansen. De kosten die je nu hebt betaald zul je dan vergoed krijgen. Heb je aan het eind van de maand nog niets gehoord, laat je mij dit dan even weten?
Reputatie 7
Badge +3
De Algemene Voorwaarden van OV-fiets zijn nog steeds niet aangepast aan de situatie die op 1 januari 2017 is ingegaan. Dat heb ik op 24 november 2016 gemeld maar er is blijkbaar nog niets mee gedaan.

Zie: https://forum.ns.nl/ov-fiets-48/wijziging-ov-fiets-28754?postid=185630
Dan ga ik er vanuit dat je deze maand nog bericht van ons krijgt, Janmartinjansen. De kosten die je nu hebt betaald zul je dan vergoed krijgen. Heb je aan het eind van de maand nog niets gehoord, laat je mij dit dan even weten?
Bedankt. Ik zag nu wel dat het abonnement zelf wel al voor 3 november was ingegaan.
vandaag (9 jan) krijg ik een rekening van 10 euro van ns voor het ov fiets abonnement. Dat moet toch een vergissing zijn? Zie dit bericht:

Vanaf 1 januari 2017 verandert er iets voor het OV-fiets abonnement. Je betaalt dan niet langer abonnementskosten.

Uit onderzoek onder reizigers blijkt dat het afsluiten van een abonnement voor 10 euro per jaar een drempel opwerpt om de OV-fiets te gebruiken. NS wil het reizen met het OV zo makkelijk en duurzaam mogelijk maken en gaat daarom per 1 januari 2017 geen abonnementskosten meer vragen voor de OV-fiets. Om dit te kunnen realiseren gaat de prijs per OV-fietsrit van 3,35 euro naar 3,85 euro. Voor het overgrote deel van de reizigers (meer dan 90%) levert dit voordeel op. Zij betalen minder dan wanneer zij een OV-fiets abonnement en de OV-fietsritten betalen.
ik krijg vandaag 9 januari 2017 een factuur van 2 maal eur 10,00 voor 2 ov-fietsabonnementen.
weliswaar voor de periode vanaf 1nov2016, maar toch .
de ns wil nu incasseren en dan later weer terugbetalen, of zo. heel vreemd
bovendien maak ik zeker meer dan 20 ritten per jaar en is deze wijziging dus ongunstig voor mij.
Reputatie 7
Badge +4
Ik kreeg de factuur ook. Dan staat er: Het kan gaan om een debet- een creditfactuur. Per november is er geen tientje afgeschreven en voor dit jaar zou het gratis zijn. Alles wordt echter automatisch af- of bijgeschreven volgens de brief, dus we wachten vrolijk af. Over zeven dagen weten we meer, althans volgens de brief.
Tja.

Toevallig zie ik dit omdat ik op deze site rondsnuffel.
Heb al jaren een OV fiets abonnement.
Begrijp niet waarom NS zijn abonnees niet voor 1 januari op de hoogte heeft gebracht.
dit gaat er weer net langsheen. ik snap de regelingen wel, maar snap niet WAAROM de ns in JANUARI 2017 een nota stuurt, waarin ze aankondigt dat er tweemaal 20 euro geincasseerd gatt worden voor abonnementsgeld dat afgeschaft is.
Ik kreeg gisteren een email van NS met goed nieuws voor mij als OV-fiets abonnementhouder. Geen abonnement meer nodig en verhoging van €3,35 naar €3,85 Goed nieuws? Als veelgebruiker ga ik dus meer betalen. :(
Wees blij dat er mail kwam. Ik heb helemaal niets ontvangen terwijl ik een OV fiets abonnement heb.
Inmiddels is men bezig met de voorbereidingen van een campagne voor deze klanten. Ze verwachten in de komende weken (ik verwacht januari of begin februari) hen te benaderen. Over de invulling kan ik nog niets kwijt.


Zojuist een mailtje gehad, maarliefst 3 ritten cadeau!!
48 x 4 x 0,50 = EUR 96 extra kwijt per jaar, en EUR 11,55 compensatie!

Zo is het niet meer te verantwoorden een OV-fiets te gebruiken naar je baas toe..
Koop een fiets (tweedehands, of zelfs nieuw), en met gratis stallen heb je het er zo uit.
Klopt, deze week zijn we begonnen met de verzending van de communicatie! Excuses dat dit zo lang heeft moeten duren.
Reputatie 7
Badge +4
Het lijkt me goed dat er ook meer helderheid wordt verschaft over de afgeschreven tientjes en wat daarmee gebeurt.

Reageer