Wijziging OV-fiets

  • 27 October 2016
  • 71 reacties
  • 18505 Bekeken


Toon eerste bericht

71 reacties

dit gaat er weer net langsheen. ik snap de regelingen wel, maar snap niet WAAROM de ns in JANUARI 2017 een nota stuurt, waarin ze aankondigt dat er tweemaal 20 euro geincasseerd gatt worden voor abonnementsgeld dat afgeschaft is.
Ik kreeg gisteren een email van NS met goed nieuws voor mij als OV-fiets abonnementhouder. Geen abonnement meer nodig en verhoging van €3,35 naar €3,85 Goed nieuws? Als veelgebruiker ga ik dus meer betalen. :(
Wees blij dat er mail kwam. Ik heb helemaal niets ontvangen terwijl ik een OV fiets abonnement heb.
Inmiddels is men bezig met de voorbereidingen van een campagne voor deze klanten. Ze verwachten in de komende weken (ik verwacht januari of begin februari) hen te benaderen. Over de invulling kan ik nog niets kwijt.


Zojuist een mailtje gehad, maarliefst 3 ritten cadeau!!
48 x 4 x 0,50 = EUR 96 extra kwijt per jaar, en EUR 11,55 compensatie!

Zo is het niet meer te verantwoorden een OV-fiets te gebruiken naar je baas toe..
Koop een fiets (tweedehands, of zelfs nieuw), en met gratis stallen heb je het er zo uit.
Klopt, deze week zijn we begonnen met de verzending van de communicatie! Excuses dat dit zo lang heeft moeten duren.
Reputatie 7
Badge +4
Het lijkt me goed dat er ook meer helderheid wordt verschaft over de afgeschreven tientjes en wat daarmee gebeurt.
Absoluut mee eens, Thom.

Wanneer je abonnementskosten over 2017 hebt betaald zullen wij dit naar ratio terug betalen. Bijvoorbeeld: heb je 19 maart 2016 10 euro abonnementsgeld betaald, dan krijg je de maanden januari en februari 2017 plus 18 dagen van maart terugbetaald. Wij zullen dit in de maand februari terugstorten.

Iedere OV-fiets klant die na februari nog geen vergoeding heeft gehad, kan zich bij ons melden, ook via dit forum. Dit mag in dit topic of door mij een privébericht te sturen. Dan ga ik er direct achteraan.

Ik wordt een beetje moe van de NS. Gaan ze de incidentele reiziger het naar de zin maken ten koste van de vaste klanten die veel van hun dienst gebruik maken. Hoe meer je de OV-fiets gebruikt hoe ongunstiger het wotrdt.
Reputatie 7
Badge +4
Op zich is die regeling redelijk. Het viel me echter op dat ik kortgeleden in 2017 nog een tientje afgeschreven zag. Ik vond het wat vreemd maar ik neem dan maar aan dat het in zijn geheel wordt teruggestort. Voor mij als kleine gebruiker is het een voordeel dat ik geen abonnementskosten meer betaal.

Is het inderdaad zo dat de compensatie voor de veelhuurders bij OV-fiets bestaat uit drie gratis ritten? Dan lijkt het er op dat er weliswaar een gebaar wordt gemaakt, maar ze zijn per saldo wel flink duurder uit.

Toevallig zie ik dit omdat ik op deze site rondsnuffel.
Heb al jaren een OV fiets abonnement.
Begrijp niet waarom NS zijn abonnees niet voor 1 januari op de hoogte heeft gebracht.
Uit de e-mail van vanmiddag:

Zoals u weet betaalt u per 1 januari 2017 geen abonnementskosten meer voor OV-fiets. U maakt veel gebruik van OV-fiets en dat stellen wij op prijs. Daarom komen wij u graag tegemoet.

3 gratis OV‑fietsritten
Als blijk van waardering krijgt u van ons 3 OV‑fietsritten cadeau. Deze ritten komen automatisch op uw OV‑chipkaart te staan en worden dus niet gefactureerd. Het enige dat u hoeft te doen, is er voor 1 augustus 2017 van te profiteren!
Dat klopt, Thom. De OV-fiets klanten die meer dan 20 keer per jaar een OV-fiets huren, ontvangen van ons drie gratis OV-fiets ritten.
Reputatie 7
Badge +3

Is het inderdaad zo dat de compensatie voor de veelhuurders bij OV-fiets bestaat uit drie gratis ritten? Dan lijkt het er op dat er weliswaar een gebaar wordt gemaakt, maar ze zijn per saldo wel flink duurder uit.

Per saldo zijn ze duurder uit vanaf 26 ritten. Ze krijgen nu €11,55 + €10 = €21.55 lagere kosten. Ik heb geen idee hoeveel klanten meer dan 26 ritten per jaar maken.

Een gestaffelde compensatie lijkt me een beter idee. Dus bij meer dan 20 ritten 3 ritten cadeau en bij meer dan 40 ritten 6 ritten cadeau etc.
Reputatie 7
Badge +4
Ik verwacht dat het een eenmalig gebaar is. Om hoeveel mensen het gaat, is niet helder. Negentig procent zou er op vooruitgaan met de nieuwe regeling, het kan die andere tien procent zijn.
voor mij als incidenteel ov-fiets gebruiker zeker interessant
echter wat wel weer jammer is ik gebruik de fiets vooral vanaf de locatie schiphol
daar staan 4 fietsen wat gewoon teweinig is wat ze zijn alle 4 bijna altijd weg ( kwam er laatst tegen die gewoon in het fietsenrek op slot waren gezet zodat ze inderdaad een fiets haden)
Reputatie 7
Badge +3
Als veelgebruiker ben ik kritischer geworden op het gebruik van een OV-fiets. Met abonnement van €10,= pakte ik er vanwege het gemak er ook een voor ritten die met bus en/of tram iets goedkoper zouden zijn geweest. Vandaag heb ik voor het eerst op een traject waar ik normaal een OV-fiets voor huurde dit niet gedaan, maar gekozen voor de bus.
Vandaag (13/2) mail gekregen met mededeling dat vanaf vandaag "persoonlijke omgeving voor OV-fiets en/of Stallen op rekening wijzigt". Ik hoopte dat daarmee ook het proces waarmee het OV-fiets abonnement aan een nieuwe OV-chipkaart kan worden gekoppeld vereenvoudigd zou zijn geworden. Mij is het - toen ik enkele weken terug mijn nieuwe OV-kaart kreeg - na een middag sleutelen op de NS-site gelukt en ik hoopte dat anderen dit gedoe bespaard zou worden. Als de OV-kaart is verlopen en er komt een nieuwe dan moet volgens een begeleidende brief je het koppelen zelf regelen met de leverancier van de dienst OV-fiets zonder verdere toelichting. Of gebeurt het koppelen OV-fiets aan nieuwe OV-chipkaart nu voortaan automatisch?
Het OV-fietsabonnement op een verlopen OV-chipkaart wordt automatisch overgezet bij kaartvervanging bij abonnementen die zijn afgesloten NA 20 augustus 2015.
Het OV-fietsabonnement op een verlopen OV-chipkaart wordt automatisch overgezet bij kaartvervanging bij abonnementen die zijn afgesloten NA 20 augustus 2015.
Dankjewel Klaas-Jan. Mijn abonnement is van voor die tijd. Zoals gezegd: het kostte een hoop zoekwerk en het is uiteindelijk gelukt om nieuwe kaart via de site te koppelen, maar ik hoop dat jullie andere abonnementhouders beter op weg kunnen helpen.
Klacht: Dramatische administratieve afhandeling van deze verandering. Mijn OV-fiets abonnenment is verlengd per 16 juni 2016. Ik heb dus recht op restitutie. Eind januari 2 verschillende mails van OV-fiets hierover ontvangen. Eentje betreffende 3 gratis ritten. Vervolgens twee dagen later een mail dat toch het bedrag binnen een maand op mijn rekening zou worden bijgeschreven. Maandje afgewacht en medio maart toch maar eens gebeld, eerst naar het verkeerde nummer dat OV-fiets in zijn eigen mailing had gebruikt! Vervolgens een halve stagiair aan de telefoon gekregen die mij toezegde dat zowel de vergoeding als de ritten op mijn OV-kaarten en bankrekening zouden worden bijgeschreven. Binnen 10 dagen zou ik worden teruggebeld. Niets gebeurd, sterker nog: Ik kreeg allerlei incasso aanmaningen omdat mijn oude IBAN-rekeningnummer kennelijk weer in gebruik was genomen! Die dan toch maar weer terug betaald, want geen zin in nog meer gedoe. Vandaag toch maar eens gebeld met de OV-fiets. Kreeg eerst een medewerker van zakelijk aan de telefoon (!). Daarna een medewerker die er ook helemaal niets van snapte en de verbinding heeft verboken.
Kortom: Zeker 5 telefoontjes verder, foutieve informatie, niet werkende systemenen EN nog steeds geen enkele tegemoetkoming. OV-fiets en/of NS- en/of mijn-deur-tot-deur en/of mijnns.nl en/of wie er ook achter al deze knoppen zit: Ga je schamen. Zo ga je niet met consumenten om. Graag een reactie!
Welkom op het NS Serviceforum, planejazz.

Wat een nare situatie is dit. Zou je me in een privébericht je NAW-gegevens, geboortedatum en OV-chipkaartnummer sturen? Dan ga ik het voor je uitzoeken. Je kunt me een privébericht sturen door op mijn naam te klikken.
Ik heb zojuist alle informatie over zijn abonnement gestuurd in een privébericht. Hopelijk verheldert het deze case wat meer.

Reageer