Skip to main content
Vanaf 1 januari 2017 verandert er iets voor het OV-fiets abonnement. Je betaalt dan niet langer abonnementskosten.



Uit onderzoek onder reizigers blijkt dat het afsluiten van een abonnement voor 10 euro per jaar een drempel opwerpt om de OV-fiets te gebruiken. NS wil het reizen met het OV zo makkelijk en duurzaam mogelijk maken en gaat daarom per 1 januari 2017 geen abonnementskosten meer vragen voor de OV-fiets. Om dit te kunnen realiseren gaat de prijs per OV-fietsrit van 3,35 euro naar 3,85 euro. Voor het overgrote deel van de reizigers (meer dan 90%) levert dit voordeel op. Zij betalen minder dan wanneer zij een OV-fiets abonnement en de OV-fietsritten betalen.



NS wil met ‘alleen betalen per OV-fietsrit’ de toegang tot OV-fiets eenvoudiger maken en het gebruik van OV-fiets vergroten. De overgang naar ‘alleen betalen voor ritten’ levert NS geen financieel voordeel op: voor NS weegt echter het belang om reizigers makkelijker toegang tot het OV te geven zwaarder.



Veel gestelde vragen



Wat verandert er precies?

Voor alle OV-fiets abonnementhouders of nieuwe OV-fiets abonnementhouders verandert het volgende:

  • Je betaalt vanaf 1 januari 2017 alleen nog voor het gebruik van OV-fiets. De abonnementskosten van 10,- euro per jaar vervallen. Per jaar wordt wel 0.01 euro ter verificatie van je bank – en persoonsgegevens afgeschreven.
  • De OV-fiets ritprijs per 24 uur wordt verhoogd van 3,35 euro naar 3,85 euro per 1 januari 2017
  • Zakelijke gebruikers betalen al per rit. Voor hun wordt de ritprijs per 1 januari 2017 verhoogd van 3,65 euro naar 3,85 euro per 24 uur.



Mijn abonnement wordt binnenkort verlengd. Moet ik alsnog 10 euro betalen?

Wanneer jouw abonnement tussen 3 november 2016 en 31 december 2016 wordt verlengd, brengen wij geen abonnementskosten meer in rekening.



Wat gebeurt er als ik in januari - oktober 2016 nog een nieuw OV-fiets abonnement heb afgesloten?

Alle OV-fiets klanten die tussen januari en oktober 2016 een OV-fiets abonnement hebben afgesloten of hun OV-fiets abonnement met een jaar voor 10 euro verlengd hebben, zullen vanaf 1 januari 2017 naar rato een tegemoetkoming ontvangen. Zij ontvangen daarover apart een brief. In januari sturen wij deze klanten hierover meer informatie.



Wat als ik meer dan 20 ritten per jaar maak met een OV-fiets?

Jij bent blijkbaar een zeer frequente gebruiker van OV-fiets! Helaas val je dan onder de 10% klanten voor wie deze wijziging minder gunstig is. Daar zijn wij ons bewust van. Begin volgend jaar zullen we jou als klant hierover benaderen.



Waarom moet ik mij nog steeds aanmelden als de kosten van een abonnement naar 0 euro gaan?

Omdat je bij het gebruik van een OV-fiets betaalt via een factuur met automatische incasso achteraf hebben wij je gegevens nodig. Bovendien vertegenwoordigt een OV-fiets een waarde, waarvoor we een borg hanteren. Mocht je een gehuurde OV-fiets niet terugbrengen dan incasseren wij de afgesproken borg.



Hoe kan ik mij aanmelden als nieuwe OV-fiets klant?

Ben je al NS-klant? Dan heb je een NS-abonnement en kun je je eenvoudig aanmelden via Mijn NS of ns.nl/ovfiets.

Ben je nog geen klant bij NS? Dan kun je je aanmelden via ns.nl/ovfiets, mits je een persoonlijke OV-chipkaart hebt.



Staat jouw vraag er niet bij? Stel hem gerust in dit topic!



Voor het overgrote deel van de reizigers (meer dan 90%) levert dit voordeel op.

In dit artikel staat dit heel anders omschreven:

Volgens NS toont onderzoek aan dat een abonnementsprijs een drempel opwerpt voor incidentele gebruikers. Negentig procent van die gebruikers maakt minder dan twintig ritten per jaar en is met de verhoogde ritprijs van 3, 35 naar 3,85 euro per dag zonder abonnementsgeld goedkoper uit.



Is het nou 90% van álle ov-fiets-gebruikers of 90% van de incidentele gebruikers?
@AVE PaG: dank voor de oplettendheid! Is aangepast.
Dus volgens NS huurt meer dan 90% van de OV-Fiets-klanten minder dan 20x per jaar een fiets? Het lijkt mij eerlijk gezegd heel sterk ... NS maakt onderscheid tussen zakelijke en niet zakelijke klanten. De forens heeft vaak een zakelijk abonnement met andere voorwaarden of zet een eigen fiets op een station. De overige OV-fietsgebruikers zijn mensen zoals jij die misschien soms een fiets huren of zoals ik minstens 1x per 2 weken
Dus volgens NS huurt meer dan 90% van de OV-Fiets-klanten minder dan 20x per jaar een fiets? Het lijkt mij eerlijk gezegd heel sterk ...
Helaas behoor ik tot die 10% en ben dus per saldo onvoordeliger uit. Tel daar bij op dat ik een paar keer mis heb gegrepen, de fietsen die ik de laatste paar jaar had in slechte staat waren..... klant van het 1e uur......over op de vouwfiets?
De Algemene Voorwaarden van OV-fiets zijn nog steeds niet aangepast aan de situatie die op 1 januari 2017 is ingegaan. Dat heb ik op 24 november 2016 gemeld maar er is blijkbaar nog niets mee gedaan.



Zie: https://forum.ns.nl/ov-fiets-48/wijziging-ov-fiets-28754?postid=185630
Ik ben zelf ook erg benieuwd, want het zou vervelend zijn als er iets niet goed gaat. Hopelijk ontvang ik snel een bericht van Smuchall.
Toen ik eerder vandaag op de website van OV-Fiets keek was ik nogal verbaasd dat de regeling zoals die per 1 januari 2017 gaat gelden (geen abonnementskosten en een prijs van €3,85) nu al op de website staat en dat tegelijkerijd de voorwaarden per 1 januari 2016 nog steeds actueel zijn. Hier is duidelijk iets misgegaan.

http://www.ns.nl/binaries/_ht_1450867651969/content/assets/ns-nl/deur-tot-deurdiensten/ov-fiets-tarieven-particulier-2016.pdf



Je zou denken dat wanneer je voor 1 januari 2017 nog abonnee wordt, je conform de voorwaarden (dus €10 abonnement en een huurprijs van €3,35) die nu gelden abonnee wordt en dat je in de loop van januari 2017 abonnementsgeld krijgt gecompenseerd. Of zijn deze pagina's te vroeg online gegaan?

http://www.ns.nl/deur-tot-deur/ov-fiets/de-ov-fiets.html

http://www.ns.nl/deur-tot-deur/ov-fiets/online-abonnee-worden.html



Of gelden er tot 1 januari 2017 verschillende huurprijzen en betalen abonnees die €10 betaald hebben tot 1 januari €3,35?
Ik neem jouw punten ook meteen mee, iMark. Ik hou dit topic in beheer en kom er zo snel mogelijk op terug.
Ik kreeg gisteren een email van NS met goed nieuws voor mij als OV-fiets abonnementhouder. Geen abonnement meer nodig en verhoging van €3,35 naar €3,85 Goed nieuws? Als veelgebruiker ga ik dus meer betalen. 😞
Uit onderzoek onder reizigers blijkt dat het afsluiten van een abonnement voor 10 euro per jaar een drempel opwerpt om de OV-fiets te gebruiken. NS wil het reizen met het OV zo makkelijk en duurzaam mogelijk maken en gaat daarom per 1 januari 2017 geen abonnementskosten meer vragen voor de OV-fiets. Ik snap jullie opmerkingen, maar we hebben deze keuze voor nu gemaakt.
Hoi Lucienne, ik vind het jammer dat je hier zo over denkt. Ik sluit me aan bij hetgeen wat Klaas-Jan heeft gezegd, we hebben voor nu een keuze gemaakt.
Keuzes.....



Er worden wel vaker keuzes gemaakt die niet zo gelukkig uitpakken, zoals touringcars in plaats van regulier openbaar vervoer gebruiken gebruiken bij een buitendienststelling bij Amsterdam Zuid in augustus. Of het te vroeg beginnen met de vertrekprocedure. :P



Bij dit onderwerp denk ik dat NS heel goed de suggestie kan overnemen om de mensen die 21 keer of meer per jaar een OV-fiets huren 50 cent korting te geven na de 20e keer huren. Ik hoop overigens dat NS niet te vroeg is met het afschaffen van de abonnementen en de capaciteit voldoende op orde heeft. Hoewel er strikt genomen nog steeds een abonnement blijft omdat er een keer een cent moet worden overgemaakt om het (kosteloze) abonnement te activeren. Dat is nog steeds een behoorlijke administratieve drempel.



Wel een goede keuze is het instellen van dit forum zodat wij als klanten rechtstreeks met NS kunnen praten over de goede en minder goede keuzes en de dienstverlening verbeterd kan worden. Af en toe worden stilletjes foute keuzes uit het verleden niet meer gemaakt. Dat is winst.
Ik hoop ook dat de ritten vanaf 20 fietsen goedkoper kunnen worden gemaakt. Anders begint het wel duur te worden.. Jammer dat de NS meer geeft om nieuwe klanten trekken, dan vaste klanten tevreden houden.



Wat als ik meer dan 20 ritten per jaar maak met een OV-fiets?

Jij bent blijkbaar een zeer frequente gebruiker van OV-fiets! Helaas val je dan onder de 10% klanten voor wie deze wijziging minder gunstig is. Daar zijn wij ons bewust van. Begin volgend jaar zullen we jou als klant hierover benaderen.


Waarom moeten we eigenlijk tot volgend jaar wachten? Vanaf 1 januari betalen we al meer, dan wil ik voor die tijd graag de oplossing weten..
Waarom moeten we eigenlijk tot volgend jaar wachten? Vanaf 1 januari betalen we al meer, dan wil ik voor die tijd graag de nieuwe oplossing weten..


Ik snap dat jullie hier ontzettend benieuwd naar zijn, maar op dit moment is er nog niks bekend over deze oplossing. O.a. Sivan en andere collega's zijn hier nog over aan het brainstormen om tot een goede oplossing te komen. Ik moet jullie daarom vragen om geduld te hebben. De reizigers die meer dan 20 OV-fiets ritten per jaar maken, zullen begin 2017 benaderd worden.
Ik heb overigens geen bericht meer ontvangen van Smuchall.
Weten jullie al iets? Zou fijn zijn als we er snel achter komen nu we al meer moeten betalen.
Zodra we meer weten zullen wij dit hier vermelden. Ik heb nog even navraag gedaan.
Als nieuwe beleid maar niet betekent dat je vaker misgrijpt. Gebeurt gelukkig niet vaak maar is me toch al twee keer overkomen en dan loopt je planning lelijk vast.

Verbeter aub ook even de schrijffout fiets vertegenwoordigt een waarde (ipv vertegenwoordigd)
Bij mij is er in op 22 december 2016 nog wel abonnementsgeld afgeschreven, terwijl dit volgens het bericht na 3 november niet meer zou gebeuren. Hoe zit dit?
Dan ga ik er vanuit dat je deze maand nog bericht van ons krijgt, Janmartinjansen. De kosten die je nu hebt betaald zul je dan vergoed krijgen. Heb je aan het eind van de maand nog niets gehoord, laat je mij dit dan even weten?

Reageer