Sticky

Alles over de Railpocket



Toon eerste bericht

39 reacties

Hoe zit het als iemand met NS Flex reist? Wat krijg je dan te zien op je schermpje? Ik heb zelf NS Flex Dal Voordeel.
Mag je op de knop "Service" klikken zonder de reiziger expliciet om toestemming te vragen en uit te leggen welke informatie hierbij zichtbaar zal worden?
Badge +3

Mag je op de knop "Service" klikken zonder de reiziger expliciet om toestemming te vragen en uit te leggen welke informatie hierbij zichtbaar zal worden?


Als er toestemming nodig zou zijn dan krijg je bij het drukken op die knop toch ook wel een melding of de vraag "heb je daar toestemming van de reiziger voor?

Of moet 'het systeem' het maar uitzoeken (bij geen JA, je mag kijken!)...

Volgens mij is het vrij om tot op bepaalde hoogte te checken wat je hebt, ook al ben je stomdronken en nee zegt. Want dan is de 'service' wel nodig toch?

Bij NS Flex zie ik alleen de checkin en Reizen op Rekening en dan de klasse. Als ik geen contact heb met de backoffice, krijg ik een ?klasse in het rood te zien. Bij abonnementen zie ik het symbool ICE (toeslag voor ICE) en het symbool van 2 poppetjes, dat er samengereist mag worden. Pas in de Servicemodus kan ik zien welk abonnement de reiziger heeft.
Aangezien ik een toezichthouder ben, hoef ik geen toestemming te vragen om in het servicemenu te kijken.
Ik vind het erg merkwaardig dat ik zelf al meer dan anderhalf jaar mijn reizen bij andere vervoerders niet mag zien in mijn reishistorie, dat NS dat blijkbaar geen enkel probleem vindt anders had men het wel direct opgelost en dat er zelfs NS-medewerkers zijn geweest die met droge ogen beweerden dat dat uit privacy-oogpunt zou zijn (het zijn nota bene mijn eigen gegevens), maar dat een conducteur die geen enkele noodzaak heeft om deze gegevens in te zien ze zo tevoorschijn kan toveren en dat mag doen zonder mijn medeweten.
Reputatie 7
Badge
Daar denk NS zelf blijkbaar toch anders over @Loes . Wie heeft er gelijk?

Citaat:
Een woordvoerder van de NS laat weten dat conducteurs inderdaad de reishistorie kunnen opvragen. Dat mag alleen gebeuren als de klant hierom vraagt en ze wijst erop dat de conducteur een extra handeling (een druk op een knop) moet uitvoeren om de gegevens te zien. Abonnementen van andere vervoersbedrijven zijn voor de conducteur niet inzichtelijk.
Ik was blijkbaar niet volledig. Ik kan alle NS producten gerelateerd aan de trein zien. Abonnementen als OV fiets en andere vervoerders kan ik niet zien. Checkin en checkout bij andere vervoerders kan ik wel zien, maar niet waar dat is geweest.
De reishistorie is geen knop meer, maar een swipe naar links en bij vaststelling dat een vervoersbewijs niet gelsig is, ga je daar vanzelf kijken om na te gaan wat er is gebeurd.
Daar denk NS zelf blijkbaar toch anders over @Loes . Wie heeft er gelijk?

Citaat:
Een woordvoerder van de NS laat weten dat conducteurs inderdaad de reishistorie kunnen opvragen. Dat mag alleen gebeuren als de klant hierom vraagt en ze wijst erop dat de conducteur een extra handeling (een druk op een knop) moet uitvoeren om de gegevens te zien. Abonnementen van andere vervoersbedrijven zijn voor de conducteur niet inzichtelijk.


De werkwijze zoals jij nu beschrijft lijkt me de juiste, ik vind het nogal dubieus dat dit is aangepast zonder de reiziger hierop te wijzen.
Ik zie niet in waarom het voor een conducteur relevant is om te zien wanneer en met welke vervoerder ik op eerdere momenten heb gereisd. Pas als ik aangeef dat ik mogelijk ben ingecheckt bij de verkeerde vervoerder zou dit relevant kunnen zijn, maar dan uiteraard nog steeds uitsluitend op mijn verzoek.
Hoe zit het als iemand met NS Flex reist? Wat krijg je dan te zien op je schermpje? Ik heb zelf NS Flex Dal Voordeel.

Ik denk dat de Conducteur dat ook wel op zijn schermpje ziet.
Het NS-personeel moet namelijk wel weten met wat voor product hij of zij rijd.
Als jij van abonnement wisseld, dan word dit op je OV-Chipkaart toegepast, dus het komt letterlijk in NS systeem te staan en als jij Flex neemt en je wilt dat ook andere vervoerders inzage hebben in je account, dan krijgen zij daar automatisch toestemming voor, immers bij het aanvragen van de Flex abonnement ben je akkoord gegaan dat andere vervoerders inzage mogen hebben in je OV-Chipaccount.
Badge +3

In eerste instantie zullen ze Reizen op Rekening zien en waar je ingecheckt bent, en dat is meestal voldoende.

Als men meer info wil hebben (bijv. of je wel terecht in de 1e klas zit) kunnen ze 'swipen' en haalt het apparaat jouw (abonnements)gegevens op uit het systeem/backend. Lukt dat niet (zoals in tunnels), dan kan men een afwijking registreren en zoekt het systeem vervolgens wel uit waar je recht op had op dat moment.

Offtopic:

Het verbaasd mij dat mijn bericht in deze topic vermeld staat, want ik kreeg na plaatsing van mijn bericht, een bericht van Ns Community dat ik niet bevoegd ben om in dit topic berichten te plkaatsen.

Beste Moderator, mijn excuses dat ik een offtopic geplaatst heb, maar ik kan geen prive contact met jullie opnemen.
Maakt niet uit @Klant66, kan gebeuren!
Maakt niet uit @Klant66, kan gebeuren!

Bedankt voor het begrip.
Reputatie 1

Wel gaaf om een keer te zien!

Reageer