Sticky

Alles over de Railpocket



Toon eerste bericht

33 reacties

Hoe zit het als iemand met NS Flex reist? Wat krijg je dan te zien op je schermpje? Ik heb zelf NS Flex Dal Voordeel.
Mag je op de knop "Service" klikken zonder de reiziger expliciet om toestemming te vragen en uit te leggen welke informatie hierbij zichtbaar zal worden?
Badge +3
Mag je op de knop "Service" klikken zonder de reiziger expliciet om toestemming te vragen en uit te leggen welke informatie hierbij zichtbaar zal worden?
Graag zelfs! En na het klikken pas kunnen zien of laten zien dus!

Als er toestemming nodig zou zijn dan krijg je bij het drukken op die knop toch ook wel een melding of de vraag "heb je daar toestemming van de reiziger voor?

Of moet 'het systeem' het maar uitzoeken (bij geen JA, je mag kijken!)...

Volgens mij is het vrij om tot op bepaalde hoogte te checken wat je hebt, ook al ben je stomdronken en nee zegt. Want dan is de 'service' wel nodig toch?
Bij NS Flex zie ik alleen de checkin en Reizen op Rekening en dan de klasse. Als ik geen contact heb met de backoffice, krijg ik een ?klasse in het rood te zien. Bij abonnementen zie ik het symbool ICE (toeslag voor ICE) en het symbool van 2 poppetjes, dat er samengereist mag worden. Pas in de Servicemodus kan ik zien welk abonnement de reiziger heeft.
Aangezien ik een toezichthouder ben, hoef ik geen toestemming te vragen om in het servicemenu te kijken.
Ik vind het erg merkwaardig dat ik zelf al meer dan anderhalf jaar mijn reizen bij andere vervoerders niet mag zien in mijn reishistorie, dat NS dat blijkbaar geen enkel probleem vindt anders had men het wel direct opgelost en dat er zelfs NS-medewerkers zijn geweest die met droge ogen beweerden dat dat uit privacy-oogpunt zou zijn (het zijn nota bene mijn eigen gegevens), maar dat een conducteur die geen enkele noodzaak heeft om deze gegevens in te zien ze zo tevoorschijn kan toveren en dat mag doen zonder mijn medeweten.
Reputatie 6
Daar denk NS zelf blijkbaar toch anders over @Loes . Wie heeft er gelijk?

Citaat:
Een woordvoerder van de NS laat weten dat conducteurs inderdaad de reishistorie kunnen opvragen. Dat mag alleen gebeuren als de klant hierom vraagt en ze wijst erop dat de conducteur een extra handeling (een druk op een knop) moet uitvoeren om de gegevens te zien. Abonnementen van andere vervoersbedrijven zijn voor de conducteur niet inzichtelijk.
Ik was blijkbaar niet volledig. Ik kan alle NS producten gerelateerd aan de trein zien. Abonnementen als OV fiets en andere vervoerders kan ik niet zien. Checkin en checkout bij andere vervoerders kan ik wel zien, maar niet waar dat is geweest.
De reishistorie is geen knop meer, maar een swipe naar links en bij vaststelling dat een vervoersbewijs niet gelsig is, ga je daar vanzelf kijken om na te gaan wat er is gebeurd.
Daar denk NS zelf blijkbaar toch anders over @Loes . Wie heeft er gelijk?

Citaat:
Een woordvoerder van de NS laat weten dat conducteurs inderdaad de reishistorie kunnen opvragen. Dat mag alleen gebeuren als de klant hierom vraagt en ze wijst erop dat de conducteur een extra handeling (een druk op een knop) moet uitvoeren om de gegevens te zien. Abonnementen van andere vervoersbedrijven zijn voor de conducteur niet inzichtelijk.


De werkwijze zoals jij nu beschrijft lijkt me de juiste, ik vind het nogal dubieus dat dit is aangepast zonder de reiziger hierop te wijzen.
Ik zie niet in waarom het voor een conducteur relevant is om te zien wanneer en met welke vervoerder ik op eerdere momenten heb gereisd. Pas als ik aangeef dat ik mogelijk ben ingecheckt bij de verkeerde vervoerder zou dit relevant kunnen zijn, maar dan uiteraard nog steeds uitsluitend op mijn verzoek.

Reageer