Begrijp ik het goed? Wordt er alweer aan mijn beurs geknaagd en de geldigheid van mijn keuzedagen brutaal gehalveerd?

  • 5 February 2024
  • 14 reacties
  • 480 Bekeken

Ik lag weer eens wakker vannacht, van de NS, en van haar onophoudelijke fratsen die het onderhouden van een bestendige relatie met haar als klant zo goed als onmogelijk maken. Keer op keer wordt je tenslotte weer in een houdgreep genomen, een financiële houdgreep wel te verstaan.

Moderators op deze site deden me eerder al denken aan een Russische krant; hun antwoord op het eenzijdig intrekken van de voordeeluren kaart bijvoorbeeld (i.p.v. op beschaafde en betrouwbare wijze eventuele nieuwe regels of inzichten bij nieuwe abonnementen te laten ingaan), ja, die was voorspelbaar onderworpen aan de commerciële ´inzichten´ van het NS management.

Zou het überhaupt nog enigszins zinvol zijn om deze nieuwe aanslag op mijn beurs door de NS aan de kaak te stellen onder het oog van gekleurd alerte apparatsjiks als: ´Tsjoek Tsjoek´ en ´HC seinpost´ die hun loyaliteit ongeveer net zo zien als een voordeelurenkaart? Ofwel; alleen die kant op buigen die van je verwacht wordt?

Ik las me wat in over de nieuwste fratsen van de NS. Hé, ik kreeg toch net een e-mail over overstappen naar Flex Daluren? Oh zo handig voor u, ´u mag vanaf nu gaan betalen om een rekening te mogen krijgen!´. Je moet maar durven… En, oh ja, mijn seniorendagen, dat staat in ´onopvallend in de lettertjes´ , die mogen tot spijt van de NS níét mee verhuizen… Maar waarom stuurt de NS mij dan zo´n e-mail om over te stappen? Oh ja, om geld te verdienen natuurlijk.

De conducteurs zijn ook weg trouwens, dat is u ook al opgevallen, in de praktijk, niet op papier natuurlijk. Dus daardoor zit ik nu, als ´eerste klasser´ voortdurend opgezadeld met ´opgeschoren koppies´ die met hun schoenen stevig op de zetel ertegenover geplant, lekker maling hebbend aan iedereen, in de 1e klas stiltecoupé…, hun verbazingwekkende inzichten zitten weg te telefoneren (´ja man, watte, uhh, nee man, maar bro, nee, luister bro´) met in hun zak een 2e klas kaartje als ultiem bewijs van hun verzet tegen de teveel betalende burgermannetjes.

De laatste frats van de NS om duidelijk te maken wat men stiekem van u vindt? De geldigheid van de seniorendagen, ofwel hipper gezegd; de keuzedagen. Wat altijd werkt is daarbij het gebruik van de term ´veel´ en dat doet de NS dan ook met overgave. Zij beperkt namelijk de opnametijd van álle keuzedagen tot maximaal 1 jaar, en deelt dit mede onder de volgende afsluitende zin: ´We zijn blij dat we zo aan de wensen van veel mensen tegemoet kunnen komen…´

Een beproefde term is dat, ´veel mensen´, en hij zegt niets want terwijl de NS-schrijver tevergeefs hoopt dat de lezer zo op het verkeerde been wordt gezet, leest de gemiddelde lezer dat hem alweer een poot wordt uitgedraaid. ´Veel´, weet de lezer, is namelijk subjectief, iedereen vindt namelijk wel wat anders van veel, net zoals van ´vol´. Is 2 op de 10 veel? Of 6 op de 10? Je zegt dus eigenlijk iets om iemand met een woordje ´het riet in te sturen´ terwijl je tegelijkertijd toch ook weer niets zegt, en je dus niet op je uitspraak kan worden afgerekend. Heerlijk comfortabel wanneer je jezelf een zelfvoldane veer in je…

Maar waarom lag ik nu wakker? Wel, ik moet momenteel nog 6 keuzedagen opmaken omdat ik vanwege Covid-19 wat achterloop met mijn keuzedagen. Ook reis ik wat minder dan vroeger vanwege mijn lichamelijke constitutie. Elke 2 maanden moet ik dus nu een keuzedag ´oude stijl´ opnemen anders vervalt hij en dat is geen optie want aan kapitaalvernietiging doe ik niet. Daar komen nu in 1 klap weer 7 dagen bij, echter, állemaal dagen die naar de slim opgestelde nieuwe regels óók weer binnen een jaar opgebruikt moeten worden want de maximale geldigheid voor ál die nieuwe keuzedagen is namelijk nog maar 1 jaar…

Dat gaat me nooit niet lukken en dat weet de NS ook. Wanneer je naar de grote getallen kijkt zul je dan ook zien dat door deze truc het aantal niet opgenomen keuzedagen gaat toenemen, linksom of rechtsom. De NS? Praat me er niet over… Vroeger was het toch echt een toonaangevend prachtbedrijf, het kan verkeren.

Nou HC en Tsjoek Tsjoek kom er maar in met jullie NS-riedel. Dit kletsen jullie vast wel weer recht. Voor jullie zelf dan. Dat vertrouwen heb ik wel.

 


14 reacties

Voor zover ik kan zien heeft u geen vraag. 

En bij spotgoedkope kaartjes zoals keuzedagen gelden nu eenmaal beperkende voorwaarden.

Ik wens u veel plezier bij het reizen per auto, als u dat beter bevalt.  

Reputatie 7
Badge +3

De geldigheid van de tweemaandelijkse Keuzedagen was vóór Corona altijd maar twee maanden. Dat lijken veel mensen vergeten te zijn. Nu zijn ze alle zeven een heel jaar. Dat is dus alleen maar een vooruitgang, je kunt ze nu opnemen wanneer je wil en hoeft dus niet te wachten tot er een nieuwe Keuzedag klaarstaat.

Alleen vanwege Corona was de geldigheid van de tweemaandelijkse Keuzedagen tijdelijk verlengd tot 1 jaar.

Reputatie 7
Badge +3

De geldigheid van Keuzedagen was voorheen altijd maar 6x twee maanden en 1x een heel jaar. Nu zijn ze alle zeven een heel jaar. Dat is dus alleen maar een vooruitgang.

Alleen vanwege Corona was de geldigheid tijdelijk verlengd tot 1 jaar voor elke Keuzedag.

De geldigheid van keuzedagen was tot 1-1-2021 2 maanden, vanaf 1-1-21 werden ze iedere 2 maanden uitgegeven met een geldigheid per keuzedag van 1 jaar. Er is nooit aangegeven dat dit tijdelijk zou zijn, sterker nog, er waren al plannen om geldigheid te verlengen naar 1 jaar.

Bij nieuw bestelde keuzedagenabonnementen vanaf december 2022 krijgt men in 1x 7 keuzedagen die gelijklopen aan het bijbehorende dal voordeelabonnement en max. 1 jaar geldig zijn.

Bij abonnementen voor december 2022 afgesloten zou nog elke 2 maanden een keuzedag verstrekt worden met geldigheid van 1 jaar. Aldus de NS website. Echter krijgen ook deze abonnementhouders bij verlenging met de nieuwe voorwaarden te maken (wat pas 6 weken voor verlenging gecommuniceerd wordt). Voor ‘oude’ abonnement kan dit een verslechtering zijn.

Ik herken het verhaal van TS. Ook ik had  ineens 12 keuzedagen die binnen een jaar op moeten en ben niet blij met deze nieuwe regels. De regels zoals op de website voor abonnementhouders van voor december 2022 aanhouden of een overgangsperiode zou voor mensen zoals TS en mij fijner zijn geweest.

Aan dooddoeners dat mensen met een overschot aan keuzedagen maar vaker hadden moeten reizen hebben zij niets. Er werd tijdens de pandemie gezegd dat kwetsbaren OV moesten vermijden. Ook nu is reizen met OV tijdens perioden van toename griep en corona risicovoller voor kwetsbaren. Velen leggen immers het advies om met verkoudheidsklachten thuis te blijven naast zich neer.

Meneer H. is blijkbaar zo iemand die je in de publieke ruimte voortdurend met zijn telefoon in de weer ziet. Hij reageert dan ook binnen 7 minuten op mijn verhaal, en heeft ondanks de omvang aldus absoluut geen tijd nodig om er even in alle rust over na te denken. Dit laatste ook al gezien zijn niet mis te verstane antwoord.

Een korte razendsnelle scan (´voor zover ik kan zien´…) van een binnenkomend stuk is voor hem genoeg om iedereen te vlug af te zijn en zo tevens tot de allesomvattende uitspraak: ´bevalt het je niet,dan hoepel je maar op´… te komen.

Op mijn prangende probleem (en dat van vele andere reizigers) met het van de ene op de andere dag veranderen van de spelregels door het bedrijf waar ik mijn abonnement koop gaat hij niet in. Op mijn opmerking over het niet mee verhuizen van mijn seniorendagen naar ´Flex´ terwijl ik wél e-mail daartoe van de NS ontvang ook niet. 

Dat meneer H.´s snelle overhaaste conclusie is dat er helemaal geen vraag te zien is, komt welzeker ook doordat naar zijn idee ´een jammerende en verstokte goedkope kaartjes koper´ wat ´te mekkeren´ heeft over ´zijn´ prachtige NS… Want meneer H. zelf zit klaarblijkelijk goed in ´de slappe was´ en wel omdat hij met onderdrukte ergernis spreekt van ´spotgoedkope kaartjes´. Dat is echter al een 2e ´apparatsjik waardige´ en te nonchalant op een abonnementhouder met een terechte klacht afgevuurde opmerking van hem.

Want ´spotgoedkoop´ bestaat namelijk helemaal niet bij de NS en wel omdat de NS een commercieel bedrijf is. Vaste inkomsten genereren, inkomsten zoals de jaarlijkse afschrijving voor het verlenen van de mogelijkheid tot keuzedagen (keuzedagen die eenmaal gekocht zeer zeker niet altijd gebruikt worden) om ´de rustige uurtjes´  in het treinvervoer op te vullen of ook het genereren van extra inkomsten via het aanbieden van de mogelijkheid tot het opwaarderen naar de 1e klas van die keuzedagen, zoals ik zelf verkoos te doen, om zo tot een nog beter bedrijfsresultaat te kunnen komen horen gewoonweg bij een commercieel bedrijf.

Elk verkocht kaartje is namelijk altijd een puur commerciële afweging binnen de wereld van de commercie. En als zodanig ook te begrijpen… Tenzij je zoals meneer H. graag ´haantje de voorste´ en de eerste wil zijn natuurlijk, zelf bovendien maar matig hoeft na te denken en op die wijze als vanzelf despotisch reageert. 

´Mo de Moderator´ leest echter eerst op zijn gemak wat ´tussen de regels door´ en gebruikt daarbij zijn gewone verstand, hij laat zich dan ook niet uit het veld slaan door wat bruuske terminologiën van een eventuele (terecht) boze klant. Hij zoekt (tenminste in dit geval) vervolgens eerst naar de kern van het geschilderde probleem, ontleedt dat dan, en geeft daarna een voor iedereen aanvaardbaar antwoord.

´Wat teveel van H.´ hier en meer dan voldoende ´Mo´, dat is mijn conclusie.

 

@reiziger op de 1e plaats

Als ik het zo lees kunt u beter uw abonnement beëindigen en een auto kopen. Dat is beter voor uw gemoedsrust. 

Een andere oplossing is natuurlijk om nu eindelijk de keuzedagen eens af te schaffen omdat die alleen maar leiden tot gefrustreerde bejaarden. Laat iedereen gewoon per kilometer betalen met als dat dat tot de jaren 80 gebruikelijk was. Frutsels als keuzedagen, meereistickets, jongerentickets, groepstickets, etc. leveren nauwelijks inkomsten op, zijn extreem fraudegevoelig en leiden ook nog tot een hoop gezeur.

Reputatie 7
Badge +4

Het is natuurlijk klinkklare onzin deze bejaarde als exemplarisch voor de hele groep ouderen te zien. Met keuzedagen wordt nauwelijks gefraudeerd, met jongerentickets. samenreistickets  en groepstickets wel. Daarmee lijkt me een geleidelijke afbouw gezien de fraude en agressie die het ook nog vaak geeft  een goed plan.

Bejaarden van bovenstaande type zijn er klaarblijkelijk toch een paar, maar opa en oma zijn echt niet de lastposten in de trein. Een deel is rijk, een deel heeft een goed pensioen, maar voor de grote groep bejaarden met how en een klein pensioentje is het vaak de enige betaalbare mogelijkheid om te reizen. Het gaat niet om Bommel, die kon dankzij de door u zo vervloekte sociaal-democraten een beurs krijgen om te kunnen studeren en  je hebt al lang in de gaten dat het met hem allemaal wel meevalt. Niet iedereen had een goede baan met uitstekend pensioen en Bommel wil daar graag oog voor houden. Arme bejaarden zijn even waardevolle mensen.

De mate van beschaving in een land herken je aan hoe er wordt omgegaan met kinderen, zieken en ouderen, dan wel in het algemeen minder weerbaren.  Dat mogen we best in standhouden, ook al zit het  klimaat wat tegen.

Badge +3

Ik snap de consternatie niet, want als je elk contractjaar 7 vrij te gebruiken Keuzedagen krijgt (en er dus bijv. 5 achter elkaar kunt gebruiken tijdens een vakantie*) is toch veel handiger dan een Keuzedag gebruiken en dan tot wel 2 maanden moeten wachten voordat je de volgende kunt gebruiken?

Tja, als je Keuzedagen wilt (of wegens corona hebt moeten) ‘hamsteren’ voor gebruik na het contractjaar (waarbij er eentje tot wel 10 maanden langer geldig is) dan is dat wellicht handig, maar het maakt niet uit want bij verlenging van je abonnement krijg je er gewoon weer 7 bij! Dat hamsteren is dus helemaal niet nodig.

Maar goed, het gaat hier dus om iemand die i.p.v. een kistje met 6 +1 flessen wijn die een jaar houdbaar zijn liever elke 2 maanden een fles krijgt die een jaar houdbaar is (+1 fles extra bij de eerste zending), omdat diegene weinig wijn drinkt en er geen moeite mee heeft om tot wel 2 maanden op de volgende te moeten wachten als ze op zijn. Ik vermoed dat het grootste deel van de reizigers de nieuwe situate helemaal prima vindt.

* Vakantie is natuurlijk een term die op gepensioneerden niet echt van toepassing is… 🤣

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B het gaat niet om hamsteren. Maar degenen met een overschot, omdat reizen voor hen als kwetsbaren werd afgeraden worden ineens geconfronteerd met 7 keuzedagen ineens, terwijl zij nog een restant van het vorige contractjaar hebben. En nog is het met al die snotterende, niezende en hoestende mensen in het OV voor kwetsbaren niet veilig om met OV te reizen.

NS heeft nergens staan dat mensen die voor december 2022 keuzedagen hadden na verlenging er 7 ineens krijgen. Dat krijgt men een paar weken voor verlenging te horen. De informatievoorziening van NS is slecht.

Off topic: op de dag van invoeren krijgen abonnementhouders te horen dat samenreiskorting gaar veranderen.

Badge +3

@Robert Bhet gaat niet om hamsteren. Maar degenen met een overschot, omdat reizen voor hen als kwetsbaren werd afgeraden worden ineens geconfronteerd met 7 keuzedagen ineens, terwijl zij nog een restant van het vorige contractjaar hebben. En nog is het met al die snotterende, niezende en hoestende mensen in het OV voor kwetsbaren niet veilig om met OV te reizen.

Om met dat laatste te beginnen, ikzelf behoor ook tot een (zeer) kwetsbare groep voor wat betreft COVID wegens een auto-immuunziekte (IgA deficiëntie dus mijn afweersysteem is ‘kapot’), maar het weerhoudt mij niet van dagelijks werken met snotterende, hoestende, niezende en koortsige kids in mijn taxi (die ik op zeer korte afstand in kinderzitjes moet vastzetten en die geen benul hebben van hand voor je mond tijdens het hoesten en proesten).

Sterker nog, zij vallen bij bosjes en zijn dan dagenlang ziek terwijl ik (vrijwel) nergens last van heb! Dus nee, de jaarlijkse griepprik (ik ben 55) vind ik niet nodig na 1 dag ziek in 7 jaar, maar men vond alle coronavaccinaties en boosters toch wel zinnig (gewoon voor de zekerheid, ze weten niet hoe heftig mijn lichaam zou reageren op een besmetting). Die vermeende ‘onveiligheid’ om te reizen zit dus voor een groot deel tussen je oren (maar begrijp ik verder wel).

Over het eerste (de Keuzedagen) ligt het er maar helemaal aan hoe je er tegenaan kijkt. Iemand die maandenlang niet reist heeft ook de nodige verlengde Keuzedagen van 2021 en 2022 inmiddels zien verdampen, en heeft er hooguit nog een paar van 2023 over waarvan er nu ook elke twee maanden eentje vervalt, toch?

Dus wat is er nu zo anders? Uiteindelijk heb je 7 Keuzedagen die allemaal een jaar geldig zijn (en vrij te besteden zijn i.p.v. elke 2 maanden eentje erbij ook nog)!

Het hele plan om ze allemaal een jaar gedig te maken en tegelijk beschikbaar te stellen (vergelijk de papieren Keuzedagen, die € 1,50 per stuk duurder waren) was overigens al ouder. En de Flex Keuzedagen (ook voor wie nog geen 60 is)… tja dat is nog altijd afwachten.

En off-topic (over de werkwijze voor Samenreiskorting): daarover staat niets in de voorwaarden (heeft er ook nooit gestaan) en tussen 19 februari en 22 april is er nog een overgangsperiode, waarmee de NS aan de plicht voldoet om wijzigingen een maand van tevoren aan te kondigen.

In dit geval zelfs 2 maanden… en het maakt voor een abonnementhouder weinig uit, die hoeft maar op een knopje te drukken om een code te genereren. Daarover per 19 februari meer info, en die info kan je gewoon doorgeven aan mensen die met jou mee willen reizen per die datum (of in ieder geval vanaf 22 april).

Medereizigers (veelal zonder abonnement) die willen samenreizen zullen wat moeite moeten doen (die code gebruiken), maar iemand zonder abonnement zoals reizigers met een anonieme ov-chipkaart heeft de NS natuurlijk maling aan, en kan men (anders dan via dure  paginagrote advertenties in de krant of radio/tv reclames) helemaal niet informeren over wijzigingen.

Vergelijk het niet meer met contant geld kunnen betalen in BTM (dus contactloos only). Daar kwamen sporadische reizigers vaak ook pas achter toen het niet meer kon.

Of toen ik begin januari bij de AH sigaretten wilde kopen… Helaas, daar zijn we mee gestopt (oh, waarom wist ik dat niet?) Zelfde bij de Jumbo begin februari (nee, de Camel is op want per 19 februari verkopen we geen tabak meer) Of de ALDI een paar jaar geleden, die plotseling stopte met muntjes van 1 en 2 cent en alle bedragen afrondde op 5 cent. Waar staat dat, of waarom wist ik dat niet van tevoren?

@Robert Bhet gaat niet om hamsteren. Maar degenen met een overschot, omdat reizen voor hen als kwetsbaren werd afgeraden worden ineens geconfronteerd met 7 keuzedagen ineens, terwijl zij nog een restant van het vorige contractjaar hebben. 

Dat is natuurlijk uit een inmiddels ver verleden waar je je niet eindeloos op kunt blijven beroepen.

Reputatie 3

Ik ben in 2021 60 geworden, dus ik ben helemaal niet vergeten dat keuzedagen 2 maanden geldig waren, ik heb het gewoon nooit meegemaakt. De NS past al jaren hun voorwaarden af en toe aan, altijd ten nadele van de klant en zonder daarover behoorlijk te communiceren. Zo waren daluren ooit de hele dag na 9 uur. Ik denk dat ik dit jaar ook de keuzedagen nieuwe stijl door de strot geduwd ga krijgen, maar ik heb hier nog geen bericht over gehad. Zou wel netjes zijn om dat ruim van tevoren aan te kondigen, maar zo werkt het kennelijk niet.

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp nog steeds niet waarom mensen van mening zijn dat het een verslechtering is dat je zelf kunt bepalen wanneer je je 7 keuzedagen gebruikt. Dit in tegenstelling tot de situatie waarbij je er eentje per 2 maanden krijgt en eentje die je naar eigen inzicht mag gebruiken.  

Persoonlijk vind het juist een enorme verbetering dat je zelf kunt bepalen wanneer je ze gebruikt. Als ik in de zomer 7 dagen achter elkaar een keuzedag wil gebruiken dan kan dat nu. Dit is nu eens een verandering die juist een verbetering is.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan me nog herinneren dat toen de geldigheid van 2 maanden naar 1 jaar werd aangepast dat er abonnementhouders waren die juist klaagden dat ze nog steeds iedere 2 maanden beschikbaar kwamen en niet allemaal tegelijk. Want dan moesten ze nog steeds wachten op die dagen ipv dat ze ze allemaal kort achter elkaar konden gebruiken. En nu zijn er weer anderen die klagen dat ze wel allemaal tegelijk beschikbaar komen. Er is dus altijd wel een groep die ontevreden is. 

Zelf heb ik geen Keuzedagen, heb ook de leeftijd nog niet ervoor, maar vind het wel logischer dat ze allemaal aan het begin van je abonnementsjaar beschikbaar komen en zo dus gelijk lopen met je abonnement. 

Het kan nu alleen wel onhandig zijn in de overgangsperiode als je nog een aantal Keuzedagen volgens de 2-maanden regeling hebt en nu bij verlenging overgaat naar allemaal tegelijk, dan heb je tijdelijk meer Keuzedagen die je moet gebruiken. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp nog steeds niet wat het probleem is. Behalve dan misschien het moment dat de oude regeling overgaat in de nieuwe.

Wanneer je nu keuzedagen aanvraagt miskom je juist helemaal niets en mag je helemaal zelf bepalen wanneer je die 7 dagen gebruikt in het jaar. Verder is het natuurlijk een luxeprobleem wanneer je tijdelijk meer keuzedagen hebt vanwege een overgangsregeling.

Reageer