Skip to main content
beantwoord

Bij reizen met NS wordt bij OV Pay de eerste rit altijd meteen afgeschreven


Van de Community website over OVPay: ‘Alle reiskosten die je maakt op een dag, worden de volgende dag in één keer van je rekening afgeschreven’.

Dit klopt niet. Als ik met NS reis en incheck met mijn betaalpas (op mobiel), dan worden de reiskosten van de eerste rit met NS altijd afgeschreven meteen nadat ik weer ben ingecheckt voor de volgende rit met NS. Voorbeeld: incheck gisteren in Dordrecht 13.45, uitcheck Rotterdam Blaak 14.05. Incheck Rotterdam Blaak 15.45, meteen daarna afschrijving kosten 1e rit van mijn bankrekening. (ik heb notificaties voor afschrijvingen aan staan, dus ik zie het meteen). Uitcheck Dordrecht 16.09. De kosten voor deze 2e rit zijn vannacht afgeschreven, samen met de kosten voor een metro retourritje in Rotterdam en de bus retourrit naar en van station Dordrecht.De 2 voorgaande keren dat ik deze reis gemaakt heb ging het precies hetzelfde.

Waarom is dit? Ik heb deze vraag al gesteld bij OV-Pay, maar die begrijpen de vraag niet, of willen de vraag niet begrijpen omdat deze niet in het script staat, want ik krijg steeds niet terzake doende antwoorden van mensen van wie Nederlands niet de moedertaal is.

 

20 reacties

Badge +3

Bij een eerste (trein) incheck wordt er een reservering van 20 euro gedaan op je bankrekening (vergelijk met tanken bij een betaalautomaat), maar die zie je bij de meeste banken niet terug in je transacties. Bij uitchecken wordt het daadwerkelijk verreisde bedrag verrekend. Waarom dit niet al gebeurt voor de busrit naar station Dordrecht weet ik niet.

Blijkbaar vindt OVpay het prima om alle overige reizen pas de volgende dag af te schrijven.

Nee, dat bedoel ik niet, het wordt niet afgeschreven na het uitchecken, maar als je INcheckt voor de volgende rit bij NS.Dit wordt nergens vermeldt, ook op de website van OVPay staat dat ALLE reizen van 1 dag de volgende nacht in 1x worden afgeschreven. Bij ritten met Qbuzz (trein en bus) en RET (metro) gebeurd dit ook, bij ritten met NS dus niet. Kan iemand van NS hier iets zinnigs over zeggen?

 

Het enige wat ik kan verzinnen is dat het nog een holdover is uit de begintijd. Toen OVPay net was geïntroduceerd werden ritten waarbij je een betaalpas op mobiel gebruikte allemaal meteen na het uitchecken afgeschreven. Dit is ergens in de loop van vorig jaar veranderd, want nu gebeurd het dus niet meer ( behalve bij NS dan).

Reputatie 7

Dat zou niet moeten. Toevallig met je mobiele bankpas ingecheckt? Want ik heb van meer mensen gehoord dat het op mobiel wel eens direct afgeschreven wordt...

Ja, dat zeg ik dus ook al, maar het valt op dat het alleen bij NS gebeurd, en niet consequent. De eerste rit wordt dezelfde dag nog afgeschreven, de volgende rit(ten) op die dag pas de volgende nacht. Ik vind dat raar, en zoals gezegd: het wordt nergens vermeldt. Er staat ook niet meer op de OVPay site dat bij gebruik van een bankpas op mobiel alles meteen afgeschrevn wordt. Dat stond er bij de introductie vorig jaar nog wel.

Badge +3

Uit een ander topic begreep ik dat er (tegenwoordig) een reservering gedaan wordt bij een (eerste) incheck, en die moet natuurljk na een uitcheck (of overstap) verrekend worden.

Ik vergeleek het met onbemand tanken, of een auto huren met een creditcard (we checken even je kredietlimiet).

Waarom dat bij NS (en niet bij andere vervoerders) gebeurt weet ik niet. Kan ook goed zijn dat die andere vervoerders hun transacties niet live doorgeven aan TLS/OV-chipkaart, maar pas aan het eind van de dag.

Bij mijn weten is het (in de basis) bij OVpay nog steeds zo dat het dagelijks van je rekening afgeschreven wordt ❓ Zie https://zelfregelen.ovpay.nl/reisoverzicht en ook

Je betaling gaat automatisch. De volgende dag zie je het bedrag in je betaaloverzicht met de omschrijving NLOV. En de prijs? Die is hetzelfde als reizen met je OV-chipkaart.

Dat laatste ligt er natuurlijk aan welk abonnement je hebt op een OV-chipkaart 😅

Dat is allemaal leuk en aardig, maar het staat nergens vermeld. En als je het bij OVPay vraagt begrijpen ze de vraag niet. Ik ga dit aankaarten bij de OV Ombudsman.

Badge +3

Dat is allemaal leuk en aardig, maar het staat nergens vermeld. En als je het bij OVPay vraagt begrijpen ze de vraag niet. Ik ga dit aankaarten bij de OV Ombudsman.

Ik denk dat dat weinig zin heeft, want de betalingsverplichting blijft bestaan. Wat OVpay doet mag dus gewoon, maar je hebt gelijk dat het duidelijker bij ‘hoe werkt het’ of in hun voorwaarden vermeld moet staan.

Als het pas afgeschreven wordt bij een volgende INcheck (in dit geval na meer dan 35 minuten) vind ik dat wel vreemd, want dat zou gewoon bij het UITchecken kunnen als het om het eerste deel van een treinreis gaat (dus Dordrecht - Blaak).

OVpay zegt dat er voor trein 20 euro op je rekening moet staan, maar op de site van bijv. ABN AMRO staat dat het allemaal de volgende dag afgeschreven zal worden (zonder kredietcheck/reservering blijkbaar) https://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen/betaalpas/ovpay.html

Nee, ik ben niet in- en uitgecheckt binnen 35 minuten op hetzelfde station, dat vroeg de NS Twitter klantenservice ook al, en nee, het gaat er niet om dat ik niet wil of kan betalen, het gaat er om dat de informatie niet klopt.

Ik maak met NS een reis van A naar B, en als ik later op de dag weer terug ga van B naar A worden de kosten van reis A-B afgeschreven op hetzelfde moment dat ik incheck voor de terugreis, en de kosten voor reis B-A worden pas de volgende nacht afgeschreven. Als ik reis met een andere vervoerder dan NS worden alle kosten van 1 dag in 1 keer afgeschreven, dus waarom is het bij NS anders? NS verwijst mij naar OVPay, en die begrijpen de vraag niet, ook niet na een ellenlange e-mail conversatie met telkens niet terzake doende antwoorden, net zoals ik die hier krijg. Daarom ga ik de vraag bij het OV-Loket neerleggen.

 

Badge +3

Dat zeg/vraag ik dus ook in de tweede alinea van mijn vorige reactie.

Waarom wordt het niet afgeschreven bij een UITcheck (al zou dat niet moeten gebeuren, liefst alles de volgende dag) maar wél op het moment dat je opnieuw (uren later) INcheckt ❓

En dan blijkbaar (jouw ervaring) alleen bij reizen met NS? Nou ja, laat maar weten.

Mijn beste gok is dat het te maken heeft met die 20 euro reservering die er gedaan wordt door sommige banken, en bij een nieuwe incheck de vorige reservering eerst afgehandeld dient te worden.

Die zou je op 0 kunnen zetten (en het daadwerkelijke bedrag meenemen naar de ‘verzamelfactuur’ van de volgende dag).

Reputatie 7
Badge

Is dit gedrag niet strijdig met de voorwaarden? In de begrippenlijst in de AVR-NS staat in de definitie van "Contactloze OV-betaling" "Deze vergoeding wordt, samen met alle andere eventuele in het OV gemaakte ritten van die dag, achteraf (de dag volgend op de reisdag) afgeschreven van de bij de Betaalpas behorende bankrekening dan wel van de bestedingsruimte van de creditcard."

Reputatie 7
Badge

Ook in artikel 5 lid 1 van de "Voorwaarden In- en uitchecken met je betaalpas of creditcard " staat nog expliciet: "Betaling van de Vervoerbewijzen, die je als reiziger gedurende de Reisdag hebt aangeschaft door in en uit te checken met je Betaalpas of Creditcard zoals omschreven in artikel 4 van deze Voorwaarden vindt achteraf plaatst, na afloop van de Reisdag."

Oh wacht, lid 3 maakt daarop een uitzondering: "Vervoerders hebben het recht om in afwijking van het bepaalde in artikel 5.1 niet na afloop van de Reisdag, maar al gedurende de Reisdag te incasseren als het bedrag aan verschuldigde Ritprijs of Ritprijzen op dat moment een door Vervoerders te bepalen drempelbedrag overschrijdt. (...) Na succesvolle betaling worden de ritten die je als reiziger daarna nog maakt in rekening gebracht zoals omschreven in artikel 5.1 en 5.2, tenzij tussentijds weer het drempelbedrag wordt bereikt."

Reputatie 7

Gelukkig maar dat de NS het zo doet. Anders hebben we weer een Revolut-debacle.

 

Ook in artikel 5 lid 1 van de "Voorwaarden In- en uitchecken met je betaalpas of creditcard " staat nog expliciet: "Betaling van de Vervoerbewijzen, die je als reiziger gedurende de Reisdag hebt aangeschaft door in en uit te checken met je Betaalpas of Creditcard zoals omschreven in artikel 4 van deze Voorwaarden vindt achteraf plaatst, na afloop van de Reisdag."

Oh wacht, lid 3 maakt daarop een uitzondering: "Vervoerders hebben het recht om in afwijking van het bepaalde in artikel 5.1 niet na afloop van de Reisdag, maar al gedurende de Reisdag te incasseren als het bedrag aan verschuldigde Ritprijs of Ritprijzen op dat moment een door Vervoerders te bepalen drempelbedrag overschrijdt. (...) Na succesvolle betaling worden de ritten die je als reiziger daarna nog maakt in rekening gebracht zoals omschreven in artikel 5.1 en 5.2, tenzij tussentijds weer het drempelbedrag wordt bereikt."

 

Ja, als je geen voorwaarden leest moet je ook niet klagen. Ik vermoedde al zoiets, en nu wordt het dus bevestigd. NS vertrouwd gewoon zijn klanten niet. Dat drempelbedrag ligt denk ik bij 0 euro, want het ging om een rit van 4,90! Ik kan bij RET een retourrit met de metro maken van 2x 8,58 zonder dat er op de dag zelf iets afgeschreven wordt, maar NS vind het dus blijkbaar nodig om die 4,90 zo snel mogelijk te innen. Te zielig voor woorden.

 

Badge +3

Ja, als je geen voorwaarden leest moet je ook niet klagen. Ik vermoedde al zoiets, en nu wordt het dus bevestigd. NS vertrouwd gewoon zijn klanten niet. Dat drempelbedrag ligt denk ik bij 0 euro, want het ging om een rit van 4,90!

Nee, maar (dank voor alle info @Ilex en met name ook @Olav93) dat verklaart precies wat er gebeurt! 🙄

Het drempelbedrag voor trein ligt (net als bij reizen op een ov-chipkaart zonder abonnement) op 20 euro, en na uitchecken voor je rit Dordrecht - Blaak is daarvan nog € 15,10 over dus gebeurt er op dat moment helemaal niets.

Maar bij een (elke) volgende incheck -bij reizen op saldo ook als het een overstap is, bij OVpay weet ik dat niet- is opnieuw 20 euro ‘instaptarief’ nodig, en omdat je nog maar € 15,10 ‘reistegoed’ hebt wordt er iets tussentijds afgerekend.

Als dat om OVpay gaat, en meer dan die 20 euro,,, dan gaan we dat niet voorschieten (zegt NS blijkbaar, logisch)

Bij reizen op saldo en automatisch opladen gebeurt iets soortgelijks. Hier ter illustratie uit een (archief) topic wat over iets anders ging (overstappen met behoud van korting in de spits wat soms mis ging als er een busrit aan je reis vooraf ging):

 

Badge +3

Gelukkig maar dat de NS het zo doet. Anders hebben we weer een Revolut-debacle.

Revolut (VISA) kaarten worden sowieso niet (meer) geaccepteerd voor OVpay, en Triodos wordt pas sinds kort geaccepteerd.

Bij Revolut is het probleem dat je oneindig veel virtuele/wegwerp kaarten kunt aanmaken, erg handig voor eenmalige aankopen. Voor abonnementen (zoals een maandelijkse betaling aan X/Twitter) worden deze natuurlijk geweigerd en dat is niet meer dan logisch.

Maar de goedwillenden met een reguliere Revolut betaalpas (van plastic) hebben dus pech. Ja, het klopt dat je die ook op elk moment kunt blokkeren maar een nieuwe kost geld. NS vindt een Revolut rekening prima (voor incasso’s). Pasnummer doet er niet toe want dan gaat het om een IBAN.

Bovendien kan je bijna elke NL bankrekening/bankpas wel ‘slachtofferen’ als je een dagje ‘kwaad zou willen met OVpay’. Maar waarom zou je, want een nieuwe rekening openen is een hoop gedoe met id bewijzen en bsn-checks en zo… óók bij Revolut!

Valt me nog meer dat (Belgische) Keytrade kaarten gewoon werken bij OVpay, want die lijken me ook nogal ‘volatiel’ (zijn gratis).

Voor N62 en Yoursafe kaarten weet ik het niet, maar daarmee kan je bij de NS niet terecht voor abonnementen (wel voor e-tickets), en bij NS zakelijk ontbreekt Revolut helemaal… 🤔

Met een YourSafe account kan je wel via onze klantenservice een abonnement aanschaffen. Ik ken N62 niet en durf ook niet te zeggen of het daarmee wel mogelijk is.

Ik sluit het topic hierbij, het is me nu duidelijk wat er gebeurd. Ik zou het eens kunnen controleren door met de bus naar Rotterdam te gaan en terug met de trein. Dan heb ik maar 1 rit van minder dan 20 euro gemaakt bij NS, dus dan zou die niet meteen afgeschreven moeten worden. Feit blijft dat het raar is dat zowel OVPay als NS me dit niet kunnen uitleggen, en dat het (in mijn ervaring tenminste) alleen bij NS gebeurd.

 

Dat hele gebeuren met automatisch opwaarderen ben ik het trouwens ook niet mee eens. Ik gebruik de OVChipkaart alleen met de bus in Dordrecht met een Dalkorting abonnement. Voor de sporadische reizen buiten Dordrecht zonder korting gebruik ik nu de bankpas. Een gemiddeld ritje in Dordrecht kost me maar tussen de 1 euro en 1,50. Als er bijv. nog 3,75 saldo op de Chipkaart staat wordt er bij de eerstvolgende incheck automatisch 10 euro saldo bijgeboekt, omdat je door het instaptarief onder 0 euro saldo komt Ik maak dan een ritje van bijv. 1,25, en dan is het saldo daarna dus 12,50 euro. Ik vind dat er pas automatisch opgewaardeerd moet worden als het saldo door een UITcheck onder 0 euro komt, en niet bij een INcheck, maar daar heb ik bij de invoering al over geklaagd, dat zal wel nooit meer veranderen.

Ik zal je bevindingen doorspelen en wil je ook vragen of je je nieuwe bevindingen hier door wilt geven als je hebt geprobeerd met de trein te gaan reizen na een busreis. 

Badge +3

Met een YourSafe account kan je wel via onze klantenservice een abonnement aanschaffen. Ik ken N62 niet en durf ook niet te zeggen of het daarmee wel mogelijk is.

Oh, dan is dat veranderd, maakt verder niet uit maar sommige ‘banken’ zijn verdacht, ook al ondersteunen ze gewoon iDeal betalingen en SEPA incasso's.

Ander onderwerp dan 🙄 Hoe cool zou PayPal eigenlijk zijn voor alles?

Het risico is er niet, de kosten zijn er niet (of amper)… maar misschien dat iemand als @Henk_NL of @RailRunner15 of zo daar nog een plasje over kan doen, de vraag ‘why not’ dus. 😏

Badge +3

Ik zal je bevindingen doorspelen en wil je ook vragen of je je nieuwe bevindingen hier door wilt geven als je hebt geprobeerd met de trein te gaan reizen na een busreis. 

Daar ging het dus eigenlijk niet om, maar verklaart wel sommige transacties op je IBAN (die eerste rit meteen afgeschreven bij een volgende incheck en de rest pas de volgende dag).

Het bus-trein-bus pobleem (en btm-btm probleem GVB → Connexxion NH) al een tijd niets over gehoord. Prima!

Reageer