Maargoed, kan ik voor een kaartje uit de automaat wel geld terug krijgen mocht mn reis niet doorgaan? Aan het loket vertelde me mij dat ook dat niet mogelijk is.
Ik weet zeker dat meer dan 99% van de mensen de algemene voorwaarden niet leest en dat men er logischerwijs vanuit gaat dat ze het kaartje kunnen verzetten naar andere datum mocht hun treinrit onverhoopt niet doorgaan.
Nu - achteraf - ben ik de algemene voorwaarden door gaan spitten. Ik lees alleen dat NS geen geld terug geeft, ik zie nergens staan dat een e-ticket niet naar andere datum verzet kan worden.
Is het zinvol om een brief met aantoonbaar bewijs naar de NS klantenservice te sturen zodat ik alsnog mijn geld terug krijg gestort danwel een nieuw kaartje krijg? Of is dat kansloos en zonde van de postzegel?
Op basis van de regels lijkt het niet erg zinvol een brief te sturen, maar je weet maar nooit hoe degene van de klantenservice je verhaal behandelt. Dus je kunt het altijd proberen. Erg veel kans op succes is er echter niet. Je kunt immers nog steeds aanstaande woensdag met het aangekochte ticket reizen als je het uitprint. Als je een afdruk als bewijs naar de klantenservice stuurt, kun je met een tweede afdruk gewoon reizen, zonder dat NS een mogelijkheid heeft om te controleren of je het ticket daadwerkelijk niet gebruikt.
Ik snap dat het opsturen van dat e-tick geen bewijs is dat ik woensdag niet met de trein reis. Op een eenvoudige manier kan ik echter het bewijs wel leveren, dus ik begrijp niet dat iemand van de klantenservice afraadt een brief met bewijs te sturen.
Ik dacht altijd dat een klantenservice erop gericht was om de klanten te helpen ipv ze zo snel mogelijk af te wimpelen met niets. Tijden veranderen blijkbaar.
Ik ben overigens niet 'iemand van de klantenservice'.
Dus kwam niet op goede plek, wil hiervan geld terug. Maar krijgt niet??Dus weg geld en niet door mijn schuld?!!
Het is bijna lachwekkend dat je de reisdatum niet kan wijzigen. Dat zou een vliegtuigmaatschappij eens moeten proberen, dan zijn ze binnen 1 jaar al hun klanten kwijt. Helaas zijn we in Nederland veroordeeld tot de NS als het om treinreizen gaat.
Bij vliegmaatschappijen is het anders, omdat zij exact weten welke klanten met hun reizen en met welke tickets dat is, bij treinen is dat niet het geval.
Volgens mij is je inmiddels duidelijk genoeg uitgelegd dat je je ticket niet kunt wijzigen. Een gevalletje 'pech gehad' dus.
Dus kwam niet op goede plek, wil hiervan geld terug. Maar krijgt niet??Dus weg geld en niet door mijn schuld?!!
Als je ergens voor betaalt en je krijgt er niks voor terug moet net zolang doorgaan tot je krijgt waar je recht op hebt. Ik zou beginnen met een brief schrijven. Ze kunnen vast checken of jouw traject die dag ernstig vertraagd was. Dan kunnen ze niet anders dat je je geld terug geven. Als het niets uithaalt schakel je bijv. de Ombudsman in als je daar lid van bent. Of je mailt naar TROS Radar of iets dergelijks. Die weten altijd wel raad met dit soort toestanden.
Dus kwam niet op goede plek, wil hiervan geld terug. Maar krijgt niet??Dus weg geld en niet door mijn schuld?!!
In tegenstelling tot Marcel heb jij dus wél (gedeeltelijk) gereisd met jouw e-ticket op de dag van geldigheid.
NS kent een regeling "Geld terug bij vertraging"
Een eventuele restitutie is afhankelijk van hoeveel vertraging je hebt opgelopen.
Op deze pagina kun je precies lezen wat de voorwaarden zijn en waar je eventueel een claim kunt indienen.
M.vr.gr.
Hans
Welkom op het forum. Het is inderdaad wat Annemiek al schrijft niet mogelijk om de datum te wijzigen. Dank voor je reactie Annemiek. Zolang je de bestelling nog niet hebt afgerond is het mogelijk deze gegevens nog aan te passen. Heb je de bestelling al afgerond dan is het niet meer mogelijk deze gegevens aan te passen of te wijzigen. Koop je een papieren treinkaart uit een NS automaat en je gaat er niet mee reizen, dan kan je je ongebruikte treinkaart wel na ons toesturen.
Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'overige producten'.
Ik weet zeker dat meer dan 99% van de mensen de algemene voorwaarden niet leest en dat men er logischerwijs vanuit gaat dat ze het kaartje kunnen verzetten naar andere datum mocht hun treinrit onverhoopt niet doorgaan.
Nu - achteraf - ben ik de algemene voorwaarden door gaan spitten. Ik lees alleen dat NS geen geld terug geeft, ik zie nergens staan dat een e-ticket niet naar andere datum verzet kan worden.
Is het zinvol om een brief met aantoonbaar bewijs naar de NS klantenservice te sturen zodat ik alsnog mijn geld terug krijg gestort danwel een nieuw kaartje krijg? Of is dat kansloos en zonde van de postzegel?
Marcel,
Wijzigingen in een e-ticket maken het vervoersbewijs ongeldig.
Om die datum te wijzigen zal er dus een e-ticket geprint moeten worden met de nieuwe (juiste) datum.
En zoals Annemiek al diverse malen heeft aangegeven zou een e-ticket meerdere malen uitgeprint kunnen worden, wat neer zou komen op - laten we zeggen - misbruik. Het e-ticket wordt n.l. als PDF-bestand toegestuurd.
Een kennis van mij heeft dat onlangs ook een keer uitgehaald.
Moest op dezelfde dag 3x naar Rotterdam. Heeft gewoon een e-ticket besteld en uitgeprint.
Onderweg controle en weer thuis gekomen opnieuw een e-ticket uitgeprint en weer naar Rotterdam.
En omdat gewoonweg niet te controleren valt of dat PDF bestand nou wel of niet is/wordt gebruikt is in de voorwaarden gesteld dat er geen restitutie verleend wordt.
Maar als jij ervan overtuigd bent dat je aan NS met allerlei bewijzen kunt aantonen dat dat vervoersbewijs nooit van z'n lang-za-lze-leven gebruik gaat worden, wat houd jou dan tegen om daar een brief aan te wagen. Voor de kosten van zegge en schrijve één postzegel kom je snel genoeg te weten of NS zich strikt aan de regels houdt of bereid is op grond van de door jou aangedragen bewijsstukken overstag te gaan.
En als je niet bereid zijn om jou op enigerlei wijze tegemoet te komen zal niemand jou tegen houden om een advocaat in de arm te nemen en een juridische strijd aan te gaan .
Want ik heb al lang door dat het jou niet zozeer om die centen gaat, maar meer om het princjpe.
En als jij het principieel niet met regels eens bent dan hebben we daar in dit land juridische mogelijkheden voor. En die mag je uiteraard benutten als jij dat nodig vindt.
Ik ben geen jurist dus kan geen echte inschatting maken wat jouw eventuele kansen zijn, maar NS kennende denk ik dat je uiteindelijk aan het kortste eind zal trekken.
Maar je kent ongetwijfeld het gezegde: Nooit geschoten.....
En voor de prijs van 1 postzegel zou ik die "lol" wel willen hebben.
Want wat dat betreft ben ik - denk ik - net zo fanatiek als jij als het erop aan komt.
Veel succes en laat nog eens weten hoe het afgelopen is.
Vriendelijke groet,
Hans
Ik had het ook, had een combi-ticket voor Eindhoven AirPort en terug. Maar door een vergissing had ik dus op beide dezelfde datum gezet. Klantendienst spoordeelwinkel gebeld. Niets kon ik kon er namelijk wel mee rijden. Tot 2x toe gebeld de laatste was zelfs zo onvriendelijke die hing ook op een bepaald moment de telefoon op.
Vandaag even de klantendienst van de NS gebeld. Heel vriendelijk en behulpzame man gesproken. Die wel voor een oplossing heeft gezorgd. Het kan dus wel. Dikke pluim mag ook een keertje gemeld worden.
Groetjes,
Ilse
Zojuist me vergist met een e-ticket in de datum. Veranderen van deze datum is nog steeds niet mogelijk. Ronduit ouderwets. Ik neem aan dat de qr code op de server op geldigheid wordt gecontroleerd op het moment dat de ov kaart wordt geladen. Dan moet het ook mogelijk zijn om een ticket, met een datum in de toekomst, ongeldig te verklaren. Daarmee staat de deur open om de klant te voorzien van een nieuwe ticket met de juiste datum.
Daarnaast is het compleet belachelijk dat ik 3x mijn mail adres moet invullen en maar 1x de juiste datum.
Uit narrigheid zou ik geneigd zijn om de kaart die ik niet ga gebruiken om die te delen met al mijn vrienden op Facebook. Als toch niet te achterhalen is hoe vaak de e-ticket gebruikt wordt dan gun ik iedereen een gratis tripje met deze klant-onvriendelijke en ouderwetse organisatie.
Immers: Een E-ticket geeft geen korting evenals anonieme chipkaart.
Goedenavond, ik ben vandaag tegen een zelfde situatie aangelopen bij de NS. Ik bestelde e-tickets en door een menselijke fout stond het traject per ongelijk verkeerd om op de tickets. Bij navraag om het aan te laten passen kon dit niet, ik kon ook geen geld terug krijgen, 23 eruo hiermee weggegooid dus. De algemene voorwaarden stellen kennelijk, er kan helemaal nooit geld terug gegeven worden bij e-tickets van NS. NS zegt, had je de tickets zelf maar goed moeten controleren. Ruimte voor een menselijke fout is er blijkbaar helemaal niet bij de NS. De menselijke maat mist het totaal... Ik ben daarop door blijven gaan, maar kreeg alleen maar een dichte deur, telefonischen via chat. Ik kocht de e-tickets voor mijn familie voor de kerst. De kerst heeft hiermee een hele nare bijsmaak gekregen. Meneer Koolmees mag wel roken voor het station en dat kan wel als een menselijke fout worden gezien, maar voor de gewone burger geldt dat dus niet bij de NS. Ik kon mij niet voorstellen dat ik de enige ben die zoiets overkomt en zie hier dat dit al bijna 10 jaar lang speelt. Hiermee verdient de NS heel erg makkelijk gratis geld. Reken maar eens uit hoeveel miljarden dat zijn ondertussen! En wij maar duurdere kaartjes betalen. NS GA JE SCHAMEN!!!
Hi
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.