beantwoord

Foutieve E-tickets...al geopend, staat nergens in de algemene voorwaarden en geen geld terug

  • 21 December 2023
  • 26 reacties
  • 511 Bekeken

Goedenavond,

Ik ben vandaag tegen een rot situatie aangelopen bij de NS. Ik bestelde e-tickets en door een menselijke fout stond het traject per ongelijk verkeerd om op de tickets. Bij navraag om het aan te laten passen kon dit niet, ik kon ook geen geld terug krijgen, 23 eruo hiermee weggegooid dus. De algemene voorwaarden stellen kennelijk, er kan helemaal nooit geld terug gegeven worden bij e-tickets van NS. NS zegt, had je de tickets zelf maar goed moeten controleren. Ruimte voor een menselijke fout is er blijkbaar helemaal niet bij de NS. De menselijke maat mist hier totaal... Ik ben daarop door blijven gaan, maar kreeg alleen maar een dichte deur, telefonisch en via chat. Ik kocht de e-tickets voor mijn familie voor de kerst. De kerst heeft hiermee een hele nare bijsmaak gekregen. Meneer Koolmees mag wel roken voor het station en dat kan wel als een menselijke fout worden gezien, maar voor de gewone burger geldt dat dus niet bij de NS. Ik kon mij niet voorstellen dat ik de enige ben die zoiets overkomt en zie hier op het forum dat dit al bijna 10 jaar lang speelt. Hiermee verdient de NS heel erg makkelijk gratis geld. Reken maar eens uit hoeveel miljarden dat zijn ondertussen! En wij maar duurdere kaartjes betalen. NS GA JE SCHAMEN!!!

icon

Beste antwoord door mrfreeze 21 December 2023, 20:53

Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Badge

Verschrikkelijk vervelend voor u maar het is helaas niet anders.

De algemene voorwaarden stellen kennelijk, er kan helemaal nooit geld terug gegeven worden bij e-tickets van NS. NS zegt, had je de tickets zelf maar goed moeten controleren. Ruimte voor een menselijke fout is er blijkbaar helemaal niet bij de NS.

 

dat zal komen omdat men bij NS niet kan controleren of een reiziger ingecheckt heeft bij een paaltje met de online QR code.. dus het valt juridisch gezien niet aan te tonen dat je niet met de trein bent geweest, want of je nou door het poortje gaat of niet er is geen systeem die dit registreert…

 

maarja je kan dat ook niet verplichten dat een QR code maar 1x geldig is na het scannen, want er zijn heel veel plekken waar nog steeds geen poortjes zijn.. bijv Meppel.

 

het is helaas zo

 

vr gr Huub

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Max9292,

Inderdaad heel lullig. Het grote probleem is dat de tickets niet op afstand gewijzigd of ongeldig gemaakt kunnen worden. Als je je geld terug zou krijgen, zou je er dus alsnog mee kunnen reizen. Als NS daar aan gaat beginnen is het einde natuurlijk zoek.

Er zou tijdens het bestelproces wat mij betreft wel duidelijker voor gewaarschuwd mogen worden. Als je vanuit de planner een ticket koopt, wordt het nergens vermeld.

Reputatie 7
Badge +3

Hoezo, “staat nergens in de voorwaarden”?

2.5 Een E-ticket kan niet worden ingeleverd en terugbetaald. Het wettelijke herroepingsrecht van 14 dagen geldt op grond van de wet niet voor E-tickets. De regeling “Geld terug bij vertraging” is wel van toepassing op E-tickets.

Dat het wel veel duidelijker kan worden aangegeven in het bestelproces ben ik wel met mrfreeze eens. Bij kopen vanuit de reisplanner staat het niet vermeld. Je moet dan wel akkoord met de voorwaarden.

 

Als het gaat om een e-ticket vol tarief is het tegenwoordig ook niet meer nodig een e-ticket te kopen, je kunt inchecken met je betaalpas. Met e-tickets loop je het risico dat als je wat langer van tevoren je ticket koopt er onverhoopt een situatie kan ontstaan dat je de reis niet gaat maken en ook dan kun je geen geld terug krijgen ervoor. Alleen wanneer je het ticket nog niet geopend/in de app hebt gezet kan NS deze nog laten vervallen en kan het bedrag terug betaald worden. 

Badge +3

Hiermee verdient de NS heel erg makkelijk gratis geld. Reken maar eens uit hoeveel miljarden dat zijn ondertussen! En wij maar duurdere kaartjes betalen. NS GA JE SCHAMEN!!!

Ja joh, door mensen die fouten maken heeft de NS gratis miljarden verdiend. GA JE SCHAMEN!!! 🤣

Maar wie heeft er nou iets fout gedaan (en heeft nu een geldig ticket voor een reis die je niet wilt maken)?

Gebruik inderdaad gewoon je bankpas, of voor kinderen koop een Railrunner.

Bij een Groepsticket (gekocht voor de hele familie zeg je, speciaal voor kerst ook nog) kan ik me nog iets voorstellen, maar dat kost geen 23 euro.

Reputatie 7
Badge +1

dat zal komen omdat men bij NS niet kan controleren of een reiziger ingecheckt heeft bij een paaltje met de online QR code..

Met het door NS gekozen systeem kan dat niet. Er zijn echter ook andere systemen mogelijk. Bij internationale kaartjes is er immers niet zo'n beperking voor e-tickets.

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Max9292,

Inderdaad heel lullig. Het grote probleem is dat de tickets niet op afstand gewijzigd of ongeldig gemaakt kunnen worden. Als je je geld terug zou krijgen, zou je er dus alsnog mee kunnen reizen. Als NS daar aan gaat beginnen is het einde natuurlijk zoek.

Er zou tijdens het bestelproces wat mij betreft wel duidelijker voor gewaarschuwd mogen worden. Als je vanuit de planner een ticket koopt, wordt het nergens vermeld.

Er wordt bij bestellen vanuit de planner wel degelijk gemeld dat na betaling niets meer gewijzigd of geannuleerd kan worden. In een grijs kadertje, wat niet iedereen zal lezen, net als de voorwaarden, die je moet aanvinken om te kunnen betalen.

De menselijke fout had kunnen voorkomen woorden door @Max9292 als voor betaling gekeken was of alles klopte. Achteraf kun je alleen die gegevens zien als je het ticket opent. Na openen heb je een geldig ticket, die niet ongeldig gemaakt kan worden.

 

Reputatie 7
Badge +3

Via de app tegenwoordig inderdaad wel, maar via de planner op ns.nl krijg je nog steeds geen enkele mededeling daarover.

Badge +3

Via de app tegenwoordig inderdaad wel, maar via de planner op ns.nl krijg je nog steeds geen enkele mededeling daarover.

Waarvan akte.. 

Bestel maar… de enige hint is het rode kader.

Plus natuurlijk het ‘feit’ dat je (impliciet) een ticket een het bestellen bent dat geldig is voor die specifieke reis in de planner… al maakt de vertrektijd niet uit, anders wordt het helemaal lastig.

 

Reputatie 7
Badge +3

Bestel maar… de enige hint is het rode kader.

 

Maar er staat nergens dat je het ticket niet kan wijzigen of annuleren. Dat is dan alleen te lezen in de Voorwaarden E-ticket en Mobiel ticket waar je akkoord mee moet gaan. Verder moet je akkoord gaan met de vervoervoorwaarden van NS (AVR-NS), de Algemene Voorwaarden Stads- en Streekvervoer en het Privacybeleid NS. Dan moet je uit al die voorwaarden met totaal 30+ pagina's dat ene zinnetje lezen dat je een e-ticket niet kan wijzigen of annuleren. Waarom kan er niet duidelijk en misschien wat grotere (en dikgedrukte) letters dan in de app een melding staan? En dat die tekst in de app in een grijs kader staat en in een kleiner lettertype dan de details van de reis vind ik ook wat minder duidelijk. Voor zoiets belangrijks moet er een melding staan waar je gewoon niet overheen kan lezen. 

Reputatie 7
Badge +1

Bestel maar… de enige hint is het rode kader.

 

Maar er staat nergens dat je het ticket niet kan wijzigen of annuleren. Dat is dan alleen te lezen in de Voorwaarden E-ticket en Mobiel ticket waar je akkoord mee moet gaan. Verder moet je akkoord gaan met de vervoervoorwaarden van NS (AVR-NS), de Algemene Voorwaarden Stads- en Streekvervoer en het Privacybeleid NS. Dan moet je uit al die voorwaarden met totaal 30+ pagina's dat ene zinnetje lezen dat je een e-ticket niet kan wijzigen of annuleren. Waarom kan er niet duidelijk en misschien wat grotere (en dikgedrukte) letters dan in de app een melding staan? En dat die tekst in de app in een grijs kader staat en in een kleiner lettertype dan de details van de reis vind ik ook wat minder duidelijk. Voor zoiets belangrijks moet er een melding staan waar je gewoon niet overheen kan lezen. 

Volgens mij is dit al in diverse topics aangegeven. Zegt iets over de klantvriendelijkheid van het bedrijf dat er niets mee gedaan wordt.

De algemene voorwaarden stellen kennelijk, er kan helemaal nooit geld terug gegeven worden bij e-tickets van NS. NS zegt, had je de tickets zelf maar goed moeten controleren. Ruimte voor een menselijke fout is er blijkbaar helemaal niet bij de NS.

 

dat zal komen omdat men bij NS niet kan controleren of een reiziger ingecheckt heeft bij een paaltje met de online QR code.. dus het valt juridisch gezien niet aan te tonen dat je niet met de trein bent geweest, want of je nou door het poortje gaat of niet er is geen systeem die dit registreert…

 

maarja je kan dat ook niet verplichten dat een QR code maar 1x geldig is na het scannen, want er zijn heel veel plekken waar nog steeds geen poortjes zijn.. bijv Meppel.

 

het is helaas zo

 

vr gr Huub

Helaas is de NS na bijna 10 jaar nog steeds niet zo ver om hier technisch een andere oplossing voor te bieden, hoewel de techniek van dit soort systemen wel degelijk sterk verbeterd is. In mijn optiek van de NS een bewuste keuze om dit in het grijze gebied te laten hangen en de reiziger financieel ervoor op te laten draaien. Kortom, nog steeds miljoenen aan gratis geld voor de NS jaarlijks, geld waarmee ze allang het systeem verbeterd hadden kunnen krijgen...

Hoezo, “staat nergens in de voorwaarden”?

2.5 Een E-ticket kan niet worden ingeleverd en terugbetaald. Het wettelijke herroepingsrecht van 14 dagen geldt op grond van de wet niet voor E-tickets. De regeling “Geld terug bij vertraging” is wel van toepassing op E-tickets.

Dat het wel veel duidelijker kan worden aangegeven in het bestelproces ben ik wel met mrfreeze eens. Bij kopen vanuit de reisplanner staat het niet vermeld. Je moet dan wel akkoord met de voorwaarden.

 

Als het gaat om een e-ticket vol tarief is het tegenwoordig ook niet meer nodig een e-ticket te kopen, je kunt inchecken met je betaalpas. Met e-tickets loop je het risico dat als je wat langer van tevoren je ticket koopt er onverhoopt een situatie kan ontstaan dat je de reis niet gaat maken en ook dan kun je geen geld terug krijgen ervoor. Alleen wanneer je het ticket nog niet geopend/in de app hebt gezet kan NS deze nog laten vervallen en kan het bedrag terug betaald worden. 

Informatie die inmiddels bij mij bekend is doordat ik de NS heb gesproken, maar precies dat stukje dat je de ticket niet mag openen staat helemaal nergens vermeld in de algemene voorwaarden. Kortom, ik had dat al gedaan, weg geld. En ik heb de tickets voor mijn familie moeten bestellen voor de kerstdagen.. dus die optie van de betaalpas gebruiken geldt niet voor alle mensen in Nederland (lees armoede loopt op in Nederland!)...

Reputatie 7
Badge +3

precies dat stukje dat je de ticket niet mag openen staat helemaal nergens vermeld in de algemene voorwaarden.

Dat komt omdat zelfs voor ongeopende tickets officieel ook geen geld terug wordt gegeven. Maar aangezien ze een ongeopend ticket wél kunnen verwijderen, is het risico op fraude een stuk kleiner. Daarom doet de klanteNService dit over het algemeen uit coulance wel.

Maar wees eerlijk, als dat wel in de voorwaarden had gestaan, had je de tickets dan niet geopend? Je komt er pas achter dat het traject verkeerd is na het openen.

Hiermee verdient de NS heel erg makkelijk gratis geld. Reken maar eens uit hoeveel miljarden dat zijn ondertussen! En wij maar duurdere kaartjes betalen. NS GA JE SCHAMEN!!!

Ja joh, door mensen die fouten maken heeft de NS gratis miljarden verdiend. GA JE SCHAMEN!!! 🤣

Maar wie heeft er nou iets fout gedaan (en heeft nu een geldig ticket voor een reis die je niet wilt maken)?

Gebruik inderdaad gewoon je bankpas, of voor kinderen koop een Railrunner.

Bij een Groepsticket (gekocht voor de hele familie zeg je, speciaal voor kerst ook nog) kan ik me nog iets voorstellen, maar dat kost geen 23 euro.

Ik heb het niet over een groepsticket gehad en ik heb 3x railrunner en 2x volwassenen gekocht, maar het traject stond verkeerd om op de ticket, ja klopt, zelf niet goed opgelet, maar dat is een menselijke fout, die iedereen kan overkomen, jou ook, en dan is het gewoon heel erg zuur dat er dan geen enkele coulance is.

 

Betaalpas is in dit geval geen optie...ik kocht de tickets voor familie, omdat er weinig geld is in dat gezin. Een mooie kerstgedachte, die ons duur is komen te staan.

In het algemeen:

 

Mensen maken weleens een foutje, zien weleens iets over het hoofd, maar daar is bij de NS helemaal 'nul' begrip voor, omdat zij zelf blijven vasthouden aan een systeem dat technisch gezien deze fraudegevoeligheid in de hand werkt. En dat komt de NS mooi uit, want daarmee maken ze winst op de menselijke foutjes de die reizigers maken bij het bestellen van de e-tickets. En ook als je een afspraak had op die dag en die wordt onverhoopt verplaatst, heb je als reiziger gewoon pech. Met al die winst die NS hiermee maakt hadden ze allang dit belachelijke systeem aan kunnen passen!

 

En wie er nog iets te zeggen heeft over dat ik dan maar beter met een betaalpas moet reizen in plaats van de e-ticket...ik kocht de tickets als kerstkado voor familie in armoede, maar ook daar heeft de NS helemaal geen begrip voor bij uitleg.

 

Er staat helemaal nergens iets over het niet geopend mogen hebben van de tickets, niet in de app en niet online en niet in de bevestiging per mail, alleen dat wijziging of geld terug geen opties zijn.

 

Ik ga gewoon nooit meer een e-ticket bestellen bij de NS, risico dat er iets misgaat is te groot en te duur voor mij. En ik zal ook zeker in mijn omgeving waarschuwen voor dit wanbeleid van een van de meest onklantvriendelijke bedrijven in Nederland, de NS.

 

Maar er staat nergens dat je het ticket niet kan wijzigen of annuleren. Dat is dan alleen te lezen in de Voorwaarden E-ticket en Mobiel ticket waar je akkoord mee moet gaan. 

Als je tekent voor akkoord met de voorwaarden moet je daar later niet over zeuren 

 

Ik ga gewoon nooit meer een e-ticket bestellen bij de NS, risico dat er iets misgaat is te groot en te duur voor mij. En ik zal ook zeker in mijn omgeving waarschuwen voor dit wanbeleid van een van de meest onklantvriendelijke bedrijven in Nederland, de NS.

Die etickets zijn ook volledig overbodig en kunnen gezien de fraudegevoeligheid beter worden afgeschaft.

Reputatie 7
Badge +1

 

Maar er staat nergens dat je het ticket niet kan wijzigen of annuleren. Dat is dan alleen te lezen in de Voorwaarden E-ticket en Mobiel ticket waar je akkoord mee moet gaan. 

Als je tekent voor akkoord met de voorwaarden moet je daar later niet over zeuren 

Bepaalde zaken mogen juist niet alleen in de voorwaarden vermeld worden. Het zou goed kunnen dat het zinnetje dat je naderhand niets meer kunt wijzigen of annuleren daar ook toe behoort, want dat is immers een onverwachte afwijking van de normale voorwaarden. En als dat het geval is, dan kun je de koop bij mijn weten laten ontbinden.

@rvdborgt

Vervoersbewijzen in het OV vakken sowieso niet onder het herroepingsrecht. In principe is NS niet verplicht welk vervoersbewijs dan ook terug te nemen.

In het verleden werden papieren kaartjes ook niet teruggenomen tenzij ze de dag(en) van te voren waren aangeschaft. Het criterium is altijd geweest: geen teruggave als frauderen niet uitgesloten kan worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Het criterium is altijd geweest: geen teruggave als frauderen niet uitgesloten kan worden. 

Waar staat dat? En hoe zou een reiziger moeten weten dat er zo makkelijk gefraudeerd kan worden met e-tickets?

Reputatie 7
Badge +3

@Max9292 de railrunners zijn gewoon te gebruiken, daar staat geen traject op. Als je retourticket hebt gekocht dan kun je de terugreis voor de heenreis gebruiken.

Het is niet leuk dat je geen geld terug krijgt, maar jij hebt zelf niet opgelet bij het kopen. Je moest eens weten hoeveel mensen met een smoes een extra ticket proberen te krijgen of geld terug.

 

Reputatie 4

Een conducteur heeft een discretionaire bevoegdheid. Je kan altijd het verhaal uitleggen en als je correspondentie hebt nog beter. Als je van tevoren naar een HC toe loopt is er erg veel mogelijk. Daarnaast, wat MoDe zegt, kan je idd wel een richting uit. 

 

Een HC kan echter wel gewoon zien als het ticket al eerder is gecontroleerd en hoe laat. Dus voor de terugweg levert dat eventueel gefronste wenkbrauwen op. Daarom, gewoon even aangeven bij het instappen.

@Max9292de railrunners zijn gewoon te gebruiken, daar staat geen traject op. Als je retourticket hebt gekocht dan kun je de terugreis voor de heenreis gebruiken.

Het is niet leuk dat je geen geld terug krijgt, maar jij hebt zelf niet opgelet bij het kopen. Je moest eens weten hoeveel mensen met een smoes een extra ticket proberen te krijgen of geld terug.

 

@MoDe Ik heb geen idee, maar deel gerust die cijfers. En het liefst met bronvermelding. Ben wel benieuwd waar die informatie te vinden is.

De NS is trouwens al jaren op de hoogte van problemen met e-tickets. Het FB groepsretour hebben ze indertijd aangepakt, maar het werkelijke probleem, het e-ticket, niet. En daar hebben ze toch echt jaren de tijd voor gehad. Verwijzen naar de voorwaarden is altijd makkelijk, al maakt de NS het de klant wel moeilijk. Jammer dat niemand van het bedrijf de moeite heeft genomen om het product te verbeteren.

Badge +3

@Tijdvoor Er zijn geen cijfers (en het zal niet om miljoenen gaan natuurlijk) maar uit het verleden is wel gebleken (je zegt het zelf al) dat frauderen met e-tickets een ‘sport’ is.

Dus iemand die een e-ticktet A-B koopt voor 23 december en later belt dat het B-A moest zijn (en misschien zelfs 24 december) is verdacht, want als men dat slikt heeft diegene een (weekend)retour voor de prijs van een enkeltje.

Het probleem (dat dus al jaren speelt) is dat de NS e-tickets niet ongeldig kan (of wenst te) maken, en dat het liefst ook nog aan poortjes doorgeven zodat je niet naar binnen kunt.

Maar goed, poortjes zijn ‘dom’ en zien een geldige qr-code (datum en traject en eventueel spits/dal), en hebben maar heel beperkt geheugenruimte voor een ‘blacklist’.

Als je een e-ticket nog niet gedownload hebt is het geen probleem, dan blokkeren/verwijderen ze gewoon de download/bestelling. Daar komt het c-woord (coulance) niet eens aan te pas.

Een papieren kaartje uit een automaat (met chip) kan je ook gewoon terug claimen zolang het niet gebruikt is.

Reageer