beantwoord

Fietskaart daluren

  • 3 May 2023
  • 9 reacties
  • 230 Bekeken

Geachte heer/mevrouw,

Op 02/05/2023 heb ik bij station Maastricht een treinkaartje voor mijn fiets gekocht om mee te nemen in de trein. Het gaat om de trein van 20:01 uur. Helaas bleek de trein vrij kort te zijn en was er geen plek meer om mijn fiets mee te nemen (Het was 1 treinstel van 2 delen). Er was slechts één plek voor twee fietsen beschikbaar en deze was al bezet door een ouder stel met twee fietsen, inclusief bagagedragers.

Als gevolg hiervan heb ik mijn fiets op het station achter moeten laten en heb ik geen gebruik kunnen maken van het treinkaartje voor mijn fiets. Daarom zou ik graag mijn geld voor het fietskaartje terugvragen.

Ik begrijp dat het beleid van uw vervoersbedrijf inhoudt dat er geen restitutie wordt verleend voor treinkaartjes. Echter, in dit geval was het onmogelijk om mijn fiets in de trein mee te nemen en het extra bedrag voor het fietskaartje is daarom onterecht in rekening gebracht.

Graag zou ik u willen verzoeken om het bedrag van het fietskaartje terug te storten op mijn rekening. Ik heb de originele treinkaart nog in mijn bezit en kan deze op uw verzoek naar u opsturen.

Ik hoop op een spoedige afhandeling van mijn verzoek en dank u bij voorbaat voor uw tijd en aandacht.

Met vriendelijke groet,

 

icon

Beste antwoord door MoDe 3 May 2023, 10:10

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge

U zult dit met de klantenservice moeten bespreken. Wij kunnen niet bij uw gegevens.

Reputatie 7
Badge +3

Een fietskaartje is niet voor een specifieke trein geldig, je had een volgende trein kunnen nemen.

Je kunt met jouw vraag om restitutie het beste via Twitter, Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice. Je kunt via die kanalen een foto van het kaartje meesturen.

Reputatie 7
Badge +3

De trein van 20.01 uur uit Maastricht was een VIRM-4 naar Enkhuizen.
In deze trein (van vier delen) zijn dacht ik twee plaatsen voor elk drie fietsen beschikbaar.

Op 02/05/2023 heb ik bij station Maastricht een treinkaartje voor mijn fiets gekocht om mee te nemen in de trein. Het gaat om de trein van 20:01 uur. Helaas bleek de trein vrij kort te zijn en was er geen plek meer om mijn fiets mee te nemen (Het was 1 treinstel van 2 delen). 

Uit het feit dat u beweert dat het een tweewagenstel was concludeer ik dat u met Arriva wilde reizen, NS heeft immers geen tweewagenstellen. Maar ik zie geen treinen van Arriva op dat tijdstip.

Meer waarschijnlijk is dat u met de trein van 20.01 naar Enkhuizen wilde reizen. Die heeft volgens de gegevens echter gereden met een VIRM4:stel en dat heeft 6 fietsplekken en dus geen 2.

Sorry dat ik het moet zeggen, maar u verhaal rammelt. Daarnaast is het de vraag of 20.01 uur de laatste reismogelijkheid van de dag was en of u dat aan de hand van uw ticketgegevens kunt aantonen?

De trein van 20.01 uur uit Maastricht was een VIRM-4 naar Enkhuizen.
In deze trein (van vier delen) zijn dacht ik twee plaatsen voor elk drie fietsen beschikbaar.

Nee, dit was een kort treinstel. De voorste trein stond uit en er stond NS personeel bij die trein om mede te delen dat we in de trein er achter moesten instappen. Deze was slechts 2 wagons lang.

Op 02/05/2023 heb ik bij station Maastricht een treinkaartje voor mijn fiets gekocht om mee te nemen in de trein. Het gaat om de trein van 20:01 uur. Helaas bleek de trein vrij kort te zijn en was er geen plek meer om mijn fiets mee te nemen (Het was 1 treinstel van 2 delen). 

Uit het feit dat u beweert dat het een tweewagenstel was concludeer ik dat u met Arriva wilde reizen, NS heeft immers geen tweewagenstellen. Maar ik zie geen treinen van Arriva op dat tijdstip.

Meer waarschijnlijk is dat u met de trein van 20.01 naar Enkhuizen wilde reizen. Die heeft volgens de gegevens echter gereden met een VIRM4:stel en dat heeft 6 fietsplekken en dus geen 2.

Sorry dat ik het moet zeggen, maar u verhaal rammelt. Daarnaast is het de vraag of 20.01 uur de laatste reismogelijkheid van de dag was en of u dat aan de hand van uw ticketgegevens kunt aantonen?

Zie hierboven. En ik ga natuurlijk geen half uur zitten wachten, daar zit je niet op te wachten. Ik was uiteindelijk rond 22:00 in Utrecht. Dat vond ik al laat genoeg.

Reputatie 7
Badge +1

Nogmaals zoals @Tamzin en @mrfreeze al aangeven: NS heeft geen treinen met 2 wagons.

Reputatie 7
Badge +3

Nee, dit was een kort treinstel. De voorste trein stond uit en er stond NS personeel bij die trein om mede te delen dat we in de trein er achter moesten instappen. Deze was slechts 2 wagons lang.

Dan heeft u toch echt verkeerd gekeken, NS heeft geen treinstellen bestaande uit 2 delen / wagons. De IC die om die tijd uit Maastricht vertrok was van het type VIRM met 4 delen.

 

Zie hierboven. En ik ga natuurlijk geen half uur zitten wachten, daar zit je niet op te wachten. Ik was uiteindelijk rond 22:00 in Utrecht. Dat vond ik al laat genoeg.

Bij het meenemen van een fiets in de trein moet je er rekening mee houden dat de fietsplekken vol zijn en je dan een trein later moet nemen ook al zit je daar niet op te wachten. Dat zijn gewoon de voorwaarden. Niet willen wachten is geen reden om je geld terug te krijgen. 

Reputatie 7
Badge +3

De trein van 20.01 uur uit Maastricht was een VIRM-4 naar Enkhuizen.
In deze trein (van vier delen) zijn dacht ik twee plaatsen voor elk drie fietsen beschikbaar.

Nee, dit was een kort treinstel. De voorste trein stond uit en er stond NS personeel bij die trein om mede te delen dat we in de trein er achter moesten instappen. Deze was slechts 2 wagons lang.

Op 02/05/2023 heb ik bij station Maastricht een treinkaartje voor mijn fiets gekocht om mee te nemen in de trein. Het gaat om de trein van 20:01 uur. Helaas bleek de trein vrij kort te zijn en was er geen plek meer om mijn fiets mee te nemen (Het was 1 treinstel van 2 delen). 

Uit het feit dat u beweert dat het een tweewagenstel was concludeer ik dat u met Arriva wilde reizen, NS heeft immers geen tweewagenstellen. Maar ik zie geen treinen van Arriva op dat tijdstip.

Meer waarschijnlijk is dat u met de trein van 20.01 naar Enkhuizen wilde reizen. Die heeft volgens de gegevens echter gereden met een VIRM4:stel en dat heeft 6 fietsplekken en dus geen 2.

Sorry dat ik het moet zeggen, maar u verhaal rammelt. Daarnaast is het de vraag of 20.01 uur de laatste reismogelijkheid van de dag was en of u dat aan de hand van uw ticketgegevens kunt aantonen?

Zie hierboven. En ik ga natuurlijk geen half uur zitten wachten, daar zit je niet op te wachten. Ik was uiteindelijk rond 22:00 in Utrecht. Dat vond ik al laat genoeg.

Fiets kan alleen mee als er plek is, dat staat op de website. Dat jij geen zin hebt om een half uur te wachten is geen reden om restitutie te krijgen. Er is geen aanmelding- of reserveringsplicht. Kaartje is de hele dag geldig.

Reputatie 7
Badge +3

Aanvulling. Het kaartje is alleen geldig in de daluren. Je fiets mag zich tijdens de spitsuren niet in de trein bevinden.

Reageer