beantwoord

Hoofdboeker Groepsticket wijzigen

  • 2 May 2023
  • 24 reacties
  • 610 Bekeken

L.S.,

 

Ik heb voor zaterdag a.s. een groepsticket met 5 reizigers waarvan ik de hoofdboeker ben. Nu ben ik een aantal dagen geleden besmettelijk ziek geworden en is het niet verantwoord om dan in de trein te gaan zitten.

Ik heb gebeld om de naam van de hoofdreiziger te veranderen, maar dat blijkt niet mogelijk.
Ik begrijp goed dat er een hoofdreiziger moet zijn en dat deze ook aanwezig moet zijn, maar wat ik niet begrijp is dat de NS nu simpelweg zegt dat ik pech heb en de andere 4 reizigers nieuwe kaartjes moeten kopen of dat ik, om geld te besparen, maar ziek in de trein ga zitten en andere mensen ga besmetten want voorwaarden.
Waarom kan ik de hoofdboeker (waarom is dit überhaupt hoofdboeker, en niet hoofdreiziger?) niet omzetten als dit ruim van tevoren wordt aangegeven en het niet zonder reden is? 

Onder zulke omstandigheden lijkt me enige coulance wel netjes aangezien ik niet om restitutie vraag, maar ik heb net met de klantenservice gesproken en daar werd wel erg koud naar de voorwaarden verwezen.

Met vriendelijke groet,

 

Eric F.

 

 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 2 May 2023, 18:12

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi eric.f,

Dat is inderdaad erg zuur. Het probleem is dat e-tickets niet op afstand ongeldig gemaakt kunnen worden. In jouw geval zou er dus een nieuw ticket voor de ‘nieuwe’ hoofdboeker gemaakt moeten worden, terwijl jij zelf stiekem toch (eventueel zonder groep) met je eigen ticket zou kunnen gaan reizen. In het verleden is er veel misbruik gemaakt van groepstickets en mede daarom zijn de voorwaarden zo streng geworden. Als de klanteNService al gezegd heeft dat er niks mogelijk is, houdt het een beetje op ben ik bang.
Ik kan alleen nog een tip voor een eventuele volgende keer geven: er is geen enkele reden om tickets al van tevoren te kopen. Ze kunnen niet uitverkocht raken en je krijgt ook geen korting als je ze zo vroeg boekt.

Badge +3

Je zou je ticket plus een kopie van een identiteitsbewijs naar een van de andere groepsleden kunnen sturen. Zou dat geaccepteerd worden (als vraag aan @Loes @Slidestops of ander personeel)?

Je zou je ticket plus een kopie van een identiteitsbewijs naar een van de andere groepsleden kunnen sturen. Zou dat geaccepteerd worden (als vraag aan @Loes @Slidestops of ander personeel)?

 

Bedankt voor de reactie. 

 

Ik had al gevraagd of mij paraat hebben staan aan de telefoon, plus kopie van mijn rijbewijs meesturen handig zou zijn maar volgens de klantenservice maakt dit geen verschil.

Hoi eric.f,

Dat is inderdaad erg zuur. Het probleem is dat e-tickets niet op afstand ongeldig gemaakt kunnen worden. In jouw geval zou er dus een nieuw ticket voor de ‘nieuwe’ hoofdboeker gemaakt moeten worden, terwijl jij zelf stiekem toch (eventueel zonder groep) met je eigen ticket zou kunnen gaan reizen. In het verleden is er veel misbruik gemaakt van groepstickets en mede daarom zijn de voorwaarden zo streng geworden. Als de klanteNService al gezegd heeft dat er niks mogelijk is, houdt het een beetje op ben ik bang.
Ik kan alleen nog een tip voor een eventuele volgende keer geven: er is geen enkele reden om tickets al van tevoren te kopen. Ze kunnen niet uitverkocht raken en je krijgt ook geen korting als je ze zo vroeg boekt.



Ik wou de tickets zelf ook later kopen, echter komen de medereizigers uit een land waar treinreizen extreem anders gaat en was voor hun op het laatste moment een kaartje kopen geen geruststellende optie.

Dat er strenge voorwaarden zijn omdat mensen anders misbruik maken is te begrijpen, alleen maakt dat het wel extra zuur wanneer je zelf met een écht en eerlijk probleem zit.

 

Bedankt voor de reactie iig.

Je zou je ticket plus een kopie van een identiteitsbewijs naar een van de andere groepsleden kunnen sturen. Zou dat geaccepteerd worden (als vraag aan @Loes @Slidestops of ander personeel)?

Nee helaas

Reputatie 7
Badge +3

Je zou je ticket plus een kopie van een identiteitsbewijs naar een van de andere groepsleden kunnen sturen. Zou dat geaccepteerd worden (als vraag aan @Loes @Slidestops of ander personeel)?

De hoofdboeker moet aanwezig zijn, denk niet dat op papier aanwezig zijn, wordt geaccepteerd.

@eric.f Het is zuur dat je niet kunt wijzigen, maar dat staat gewoon in de voorwaarden die je geaccepteerd hebt door het zetten van een vinkje. Uit het verhaal kan ik opmaken dat de tickets al gedownload zijn en dan kan NS je niet meer tegemoet komen. Met dank aan eerdere fraudeurs. Gediwnloade tickets kunnen niet meer ongeldig gemaakt worden.

Je zou je ticket plus een kopie van een identiteitsbewijs naar een van de andere groepsleden kunnen sturen. Zou dat geaccepteerd worden (als vraag aan @Loes @Slidestops of ander personeel)?

Nee helaas

Dus? Zet jij het ff door? Een oplossing zou prettig zijn. Het blijft een gedoe met die elektronische tickets. Altijd fijn om ‘Nee helaas’ te lezen, maar pak je het op? Dus bij deze heb ik wel enkele vragen @Slidestops

1: graag een overzicht van elk zbo binnen de NS. op basis van de woo.

  1. gewoon een overzicht van alle zbo's binnen de NS. ;)
  2. ‘helaas’ ik ben wel/niet aansprakelijk?
  3. neem maar contact op met de klantenservice?

Tjemig man. Kun je vraag één op zijn minst beantwoorden? Of ben jezelf een zbo? Er zal toch wel iemand zijn die onderhand klaar is met de onhandige constructie aangaande het e-ticket?…

(graag ontvang ik wel op zijn minst een kopie van je ID…😥)

 

Badge +3

Wat voor zin heeft het om zo tekeer te gaan tegen iemand van V&S die de moeite neemt om binnen no time (weliswaar kort) te reageren op iets dat ik vroeg?

Hoe dan ook, pech en veel beterschap voor @eric.f die blijkbaar zaterdag ook nog besmettelijk ziek is. 🙄

Wat voor zin heeft het om zo tekeer te gaan tegen iemand van V&S die de moeite neemt om binnen no time (weliswaar kort) te reageren op iets dat ik vroeg?

Hoe dan ook, pech en veel beterschap voor @eric.f die blijkbaar zaterdag ook nog besmettelijk ziek is. 🙄

Wat voor zin heeft het om @Slidestops te vragen of hij op basis van de woo zijn verantwoordelijkheid neemt? @Slidestops kan dan toch ook reageren? En ja, dat iemand van de NS de moeite neemt om binnen no time te reageren. Zie optie 4. ') 😉

Je zou je ticket plus een kopie van een identiteitsbewijs naar een van de andere groepsleden kunnen sturen. Zou dat geaccepteerd worden (als vraag aan @Loes @Slidestops of ander personeel)?

Nee helaas

Dus? Zet jij het ff door? Een oplossing zou prettig zijn. Het blijft een gedoe met die elektronische tickets. Altijd fijn om ‘Nee helaas’ te lezen, maar pak je het op? Dus bij deze heb ik wel enkele vragen @Slidestops

1: graag een overzicht van elk zbo binnen de NS. op basis van de woo.

  1. gewoon een overzicht van alle zbo's binnen de NS. ;)
  2. ‘helaas’ ik ben wel/niet aansprakelijk?
  3. neem maar contact op met de klantenservice?

Tjemig man. Kun je vraag één op zijn minst beantwoorden? Of ben jezelf een zbo? Er zal toch wel iemand zijn die onderhand klaar is met de onhandige constructie aangaande het e-ticket?…

(graag ontvang ik wel op zijn minst een kopie van je ID…😥)

 

Nee

Je zou je ticket plus een kopie van een identiteitsbewijs naar een van de andere groepsleden kunnen sturen. Zou dat geaccepteerd worden (als vraag aan @Loes @Slidestops of ander personeel)?

Nee helaas

Dus? Zet jij het ff door? Een oplossing zou prettig zijn. Het blijft een gedoe met die elektronische tickets. Altijd fijn om ‘Nee helaas’ te lezen, maar pak je het op? Dus bij deze heb ik wel enkele vragen @Slidestops

1: graag een overzicht van elk zbo binnen de NS. op basis van de woo.

  1. gewoon een overzicht van alle zbo's binnen de NS. ;)
  2. ‘helaas’ ik ben wel/niet aansprakelijk?
  3. neem maar contact op met de klantenservice?

Tjemig man. Kun je vraag één op zijn minst beantwoorden? Of ben jezelf een zbo? Er zal toch wel iemand zijn die onderhand klaar is met de onhandige constructie aangaande het e-ticket?…

(graag ontvang ik wel op zijn minst een kopie van je ID…😥)

 

Nee

Dus je bent geen ZBO? JA of Nee?

Je zou je ticket plus een kopie van een identiteitsbewijs naar een van de andere groepsleden kunnen sturen. Zou dat geaccepteerd worden (als vraag aan @Loes @Slidestops of ander personeel)?

Uiteraard niet.

Je zou je ticket plus een kopie van een identiteitsbewijs naar een van de andere groepsleden kunnen sturen. Zou dat geaccepteerd worden (als vraag aan @Loes @Slidestops of ander personeel)?

Nee helaas

Dus? Zet jij het ff door? Een oplossing zou prettig zijn. Het blijft een gedoe met die elektronische tickets. Altijd fijn om ‘Nee helaas’ te lezen, maar pak je het op? Dus bij deze heb ik wel enkele vragen @Slidestops

1: graag een overzicht van elk zbo binnen de NS. op basis van de woo.

  1. gewoon een overzicht van alle zbo's binnen de NS. ;)
  2. ‘helaas’ ik ben wel/niet aansprakelijk?
  3. neem maar contact op met de klantenservice?

Tjemig man. Kun je vraag één op zijn minst beantwoorden? Of ben jezelf een zbo? Er zal toch wel iemand zijn die onderhand klaar is met de onhandige constructie aangaande het e-ticket?…

(graag ontvang ik wel op zijn minst een kopie van je ID…😥)

 

Nee

Dus je bent geen ZBO? JA of Nee?

Ik ben mezelf

Badge +3

Ik heb het “nee” (lekker kort dus helde en dank daarvoor) antwoord van @Slidestops gemakeerd, totdat een moderator er iets anders van maakt.

@Tijdvoor wat wil je bereiken met termen als zbo's en ‘op basis van de woo’

Niemand die die dat hier leest (ik in ieder geval niet dus vertel!) heeft daar ooit van gehoord, dus leg dat eerst eens uit.

En een kopie van een ID ontvangen omdat jij of wie dan ook daar om vraagt? No way natuurlijk!

Ik heb het “nee” (lekker kort dus helde en dank daarvoor) antwoord van @Slidestops gemakeerd, totdat een moderator er iets anders van maakt.

@Tijdvoor wat wil je bereiken met termen als zbo's en ‘op basis van de woo’

Niemand die die dat hier leest (ik in ieder geval niet dus vertel!) heeft daar ooit van gehoord, dus leg dat eerst eens uit.

En een kopie van een ID ontvangen omdat jij of wie dan ook daar om vraagt? No way natuurlijk!

Denk aan een zbo aan zelfstandig bestuursorgaan en bij woo aan de wet open overheid.

 

@Robert B@Lorena NS en enige moderators.  

Ik heb het “nee” (lekker kort dus helde en dank daarvoor) antwoord van @Slidestops gemakeerd, totdat een moderator er iets anders van maakt.

Kan iedereen zomaar een vraag markeren als beantwoord? En is dit wel een antwoord op de vraag van TS?

@Tijdvoor wat wil je bereiken met termen als zbo's en ‘op basis van de woo’

Een hele vreemde manier van aandacht vragen ofzo.

Alle Zelfstandige bestuursorganen staan namelijk gewoon openbaar beschikbaar Contactgegevens Zelfstandige bestuursorganen | Overheid.nl. Je kunt een organisatie aanklikken en je krijgt dan ook contactgegevens en heel veel informatie. Als alle ZBO’s in die lijst staan, maar je kunt NS er niet vinden. Wat zou dat dan toch betekenen……

En WOO is de nieuwe vorm van een WOB verzoek. Je kunt informatie opvragen bij overheidsinstellingen. NS is een staatsdeelneming (semi-publiek) in een sector die met concurrentie te maken heeft. In het beginsel kan je dus zo’n verzoek niet wegleggen bij de NS. 
https://www.eerstekamer.nl/overig/20200629/geconsolideerde_artikelsgewijze/document

Je ziet wel wat jurisprudentie online van rechtszaken omtrent NS/ProRail en WOB verzoeken. Soms wordt op basis van bovenstaande wel informatie publiek gemaakt. Communicatie tussen overheid en NS valt er wel soms onder bijvoorbeeld.

Kan iedereen zomaar een vraag markeren als beantwoord? 

 

Alleen degene die het topic met een vraag start, moderators en super-users (gouden naam)

Badge +3

Kan iedereen zomaar een vraag markeren als beantwoord? 

 

Alleen degene die het topic met een vraag start, moderators en super-users (gouden naam)

Auw, dit klopt dus niet (van 5 jaar geleden) 

Dit kan door een andere gebruiker worden gedaan, of door een van de moderators.

 

Wat @Slidestops zegt klopt verder gewoon.

Antwoorden worden gemarkeerd door degene die de vraag stelt of door moderators of 'super users’ (veelposters met die status), en voor deze vraag/topic van TS @eric.f vond ik gisteren het -korte maar supersnelle- antwoord “nee, helaas” simpelweg het beste.

Ik opperde (let op, ik ben ben geen NS!) nog wat mogelijkheden om toch te reizen met die tickets, maar dat werkt dus simpelweg niet en daarmee was de vraag al helemaal beantwoord.

Nogmaals beterschap @eric.f, met als opmerking dat iemand die op 2 mei ‘besmettelijk ziek’ is (zoals je zelf verklaarde) gewoon op zaterdag 6 mei met een trein zou mogen reizen. 🤣

Als je een medische indicatie/verklaring hebt dat je niet met het ov zou mogen reizen (of je been gebroken hebt of zo waardoor de groepsreis en wandeltocht zonder jou als ‘groepshoofd’ niet door zou kunnen gaan maar de rest wel graag op pad wil), neem contact op met de NS Klantenservice voor je opties.

@Slidestops Prorail was voorheen geen bestuursorgaan. Dat is de afgelopen jaren wel gerealiseerd. De NS niet en kun je aangeven waarom dat is? Als iemand een verzoek doet op basis van de woo en niemand van de NS dat serieus neemt, dan kan zoiets misschien wel gevolgen hebben. Niet zulke problemen als voorheen met de wob, waar in het begin heel veel geld verloren is gegaan, omdat men indertijd nog werd afgerekend op basis van de verwerkingstermijn. Maar mijn vraag is helemaal niet ongepast. De reactie van Robert wat minder, maar die reageerde midden in de nacht. ;)

Wat het wel kan betekenen is dat misschien wel elke BOA binnen de NS een ZBO is?

Maar ik ga pitten, want morgen vroeg op.

(en misschien kan de NS 

even aanpassen. ;) Dat ook Super-Users dit kunnen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Kan iedereen zomaar een vraag markeren als beantwoord? 

 

Alleen degene die het topic met een vraag start, moderators en super-users (gouden naam)

Auw, dit klopt dus niet (van 5 jaar geleden) 

Dit kan door een andere gebruiker worden gedaan, of door een van de moderators.

 

Wat @Slidestops zegt klopt verder gewoon.

Antwoorden worden gemarkeerd door degene die de vraag stelt of door moderators of 'super users’ (veelposters met die status), en voor deze vraag/topic van TS @eric.f vond ik gisteren het (korte maar supersnelle) antwoord “nee” simpelweg het beste.

Ik opperde (let op, ik ben ben geen NS!) nog wat mogelijkheden om toch te reizen met die tickets, maar dat werkt dus simpelweg niet en daarmee was de vraag helemaal beantwoord.

Nogmaals beterschap, met als opmerking dat iemand die op 2 mei ‘besmettelijk ziek’ is (zoals diegene zelf verklaarde) gewoon op zaterdag 6 mei met de trein zou mogen reizen? 🤣

Als je een medische indicatie/verklaring hebt dat je niet met het ov zou mogen reizen (of je been gebroken hebt of zo waardoor de groepsreis zonder jou als Groepshoofd(boeker) niet door zou kunnen gaan maar de rest wel graag op pad wil), neem contact op met de NS Klantenservice voor je opties.

In geval van covid (tot met 10 dagen kun je besmettelijk zijn) zal men geen restitutie verlenen. Dat gebeurde ook niet toen er nog regels waren.

@Slidestops Prorail was voorheen geen bestuursorgaan. Dat is de afgelopen jaren wel gerealiseerd. De NS niet en kun je aangeven waarom dat is? 

Wat het wel kan betekenen is dat misschien wel elke BOA binnen de NS een ZBO is?

 

Nee, geen idee

Staan die in de lijst dan? Nee

Badge +3

In geval van covid (tot met 10 dagen kun je besmettelijk zijn) zal men geen restitutie verlenen. Dat gebeurde ook niet toen er nog regels waren.

Welke ‘besmettelijke ziekte’ @eric.f heeft is natuurlijk privé, en over welke (covid) ‘regels’ je het hebt, geen idee want die zijn er bijna nooit geweest.

Er was wel een ‘avondklok’ (slechtste idee ooit!) toen… 

Reputatie 7
Badge +3

In geval van covid (tot met 10 dagen kun je besmettelijk zijn) zal men geen restitutie verlenen. Dat gebeurde ook niet toen er nog regels waren.

Welke ‘besmettelijke ziekte’ @eric.f heeft is natuurlijk privé, en over welke (covid) ‘regels’ je het hebt, geen idee want die zijn er bijna nooit geweest.

Er was wel een ‘avondklok’ (slechtste idee ooit!) toen… 

maatregelen van Rijksoverheid

Kan iedereen zomaar een vraag markeren als beantwoord? 

 

Alleen degene die het topic met een vraag start, moderators en super-users (gouden naam)

Auw, dit klopt dus niet (van 5 jaar geleden) 

Dit kan door een andere gebruiker worden gedaan, of door een van de moderators.

Dat is inderdaad niet correct. Ik snap ook niet zo goed dat dit oorspronkelijk zo is geschreven, want voor zover ik weet is het markeren van antwoorden in het verleden altijd beperkt gebleven tot de TS en Moderators. Super Users zijn daar later bijgekomen. Misschien was dat een feature van voor mijn tijd.

Ik heb het in ieder geval aangepast.

Reageer