beantwoord

Hulp bij klacht over afhandeling samenreiskorting

  • 23 August 2023
  • 37 reacties
  • 698 Bekeken

Dag allen,

Graag wat hulp want ik kom er niet uit met de klantenservice.

Vrijdag heb ik voor mijn gezin 4 samenreiskorting tickets gekocht in de ns app (we zijn met zijn vieren). De ns app geeft aan dat er dan 1 abonnementhouder moet meereizen. Mijn zoon heeft een flexabonnement dus dat zat wel goed.

In de trein werden we gecontroleerd. Ik heb 4 tickets voor ons vieren en geef bij de conducteur aan dat mijn zoon de abonnementhouder is. Achteraf gezien lijk het hier mis te gaan. De conducteur scant de kaart van mijn zoon. ik zie iets roods verschijnen. Ik vraag: we hebben het zo toch gaat gedaan? Ja, zegt de conducteur : als 1 van de 4 kaartjes voor uw zoon is, is het prima. So far so good, dachten wij.

Echter, even later (we zaten niet meer in de trein) ontvangt mijn zoon een email met een boete van 50 euro van de ns :-) . Ik heb geprobeerd dat meteen nog recht te zetten via de chat met de klantenservice. Zij hadden echter als enige mogelijkheid om een bedrag te vergoeden van 42,20 ipv 50 euro. Mijn zoon had namelijk in moeten checken en uit moeten checken en ik had geen ticket voor hem moeten kopen. Ten eerste staat dat niet in de ns app wanneer ik de ticket gekocht: daar staat letterlijk dat je moet samenreizen met een abonnementhouder. Tn tweede: ik hoop gewoon een ticket voor hem betaald: daar staat zelfs een naam op en kunnen ze checken of dat overeenkomt met zijn pas (ik heb zowel ticketnummer als kaartnummer aan de klantenservice verstrekt).

Kortom: ik ben er niet mee eens: de boete moet ongedaan gemaakt worden.

Ik heb meteen gevraagd of ze er een klacht van wilden maken. Dat zouden ze doen maar ze wisten of ze zouden reageren en wanneer ze zouden reageren. Dus ik had om een klachtnummer gevraagd: hadden ze niet. Uiteindelijk gaven ze aan dat de klacht geregistreerd is onder zijn kaartnummer.

Mijn vraag is: heeft iemand ervaring met een effectieve aanpak met klachten en klantenservice want het blijft erg vaag.

 

icon

Beste antwoord door Thom 23 August 2023, 13:01

Bekijk origineel

37 reacties

Dag Thom en mrfreeze,

bedankt voor de moeite om te reageren. Maar jullie zelf ook wel begrijpen dat ik daar niet zo veel aan heb. Ik vind jullie wel heel erg zwart-wit op de hand van de ns. Ik probeer zo objectief mogelijk aan te geven wat mijn handelingen zijn geweest en heb geprobeerd het zo goed mogelijk te doen. Achteraf wordt mij nu verteld dat ik het niet volgens de juiste procedure heb gedaan. Ik heb echter wel gewoon 4 tickets en heb betaald voor de reis. Vanuit de ns-app is het echt niet zo duidelijk zoals jullie nu achteraf voorstellen. Daarnaast gaf de conducteur ook gewoon aan dat we het goed gedaan hadden. Wat is jullie verklaring daarvoor?

Als uw zoon niet incheckt kunt u frauderen door uw meereiskaartjes in de spits te gebruiken, immers het moment van vertrek is zonder inchecken niet controleerbaar. Dit is een door abonnementshouders veel gebruikte illegale truc om toch met korting in de daluren te reizen vandaar dat NS daar in het algemeen niet flexibel mee omgaat.

Ik geloof best dat u te goeder trouw bent geweest maar veel reizigers zijn dat helaas niet en zeker niet als ze weten dat ze daar wel mee wegkomen door zich te beroepen op onwetendheid.

Maar het blijft vervelend. Meereiskaartjes zijn sinds ze als eticket worden verkocht mede door de nogal ingewikkelde regels een bron van misverstanden en misbruik. 

Dag allen,

Even als afsluiting (denk ik):

vorige week heb ik bovenstaand verhaal met de klantenservice gecommuniceerd via de chat. Vandaag toch nog even een poging gedaan via de telefoon: wellicht kon ik het dan iets beter uitleggen en iets meer begrip kweken.

Dat lijkt te hebben gewerkt want de uiterst vriendelijke medewerker corrigeert het boetebedrag met 50 euro en verzekerde mij dat mijn zoon nog steeds eventueel 1 keer mag vergeten in te checken.

Hij gaf ook aan dat de conducteur iets vreemds had gedaan. Waarschijnlijk om te voorkomen dat er een boete kwam oid.

Het is uiteraard nog even afwachten of het ook echt zo uitpakt. Maar het is hoopvol.

Ik meldde overigens dat mijn klacht dan wel kon worden verwijderd. Dat kon hij niet doen maar vertelde me dat er toch amper naar wordt gekeken. Dat is dan weer jammer.

In elk geval bedankt voor jullie input. Volgende keer ga ik meteen maar bellen met de klantenservice :-) .

Reputatie 7
Badge +3

Het misverstand ontstaat al door de naam van het product: samenreiskorting. Het is juist een meereiskorting omdat je met een abonnementhouder meereist. Dan had @Stokkiestokkie waarschijnlijk meteen begrepen dat de abonnementhouder in het gezelschap gewoon moet in- en uitchecken en de drie anderen een meereisticket bij zich moeten hebben.

Ik vind het niet onredelijk dat na het triggeren van het correctietarief de drie tickets met samenreiskorting als geldige vervoerbewijzen erkend werden. 

Badge +3

Hoe waar het ook is wat de vorige sprekers zeiden: het is mijns inziens wel zuur dat de notoire zwartrijder, als hij al gesnapt wordt, een keer per jaar de hele boete terug kan krijgen, maar iemand die - aangenomen dat niet in de spits gereisd is - NS niet financieel benadeeld heeft, wel extra kosten in rekening gebracht krijgt en dan dankbaar zou moeten zijn dat men er zo genadig vanaf komt.

Maar om de vraag te beantwoorden: op deze pagina kunt u lezen over de klachtenprocedure van NS.

Reputatie 7
Badge +3

En dat blijkt dus niet evident te zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is wel een terechte toevoeging. Wanneer niemand in de spits in de trein zat is NS financieel niet benadeeld doordat er vier e-tickets met samenreiskorting werden aangeboden in plaats van 1 OV-chipkaart met daarop een met incheck en 3 tickets met samenreiskorting.

NS Flex is hier waarschijnlijk het knelpunt omdat dan in de database gezocht moet worden naar het kortingsabonnement. Bij een abonnement op saldo staat dat op de kaart zelf.

Een correctietarief is dan een behoorlijk forse sanctie voor een onhandige fout. De Hc had na controle of de reiziger met OV-chipkaart wel een kortingsabonnement heeft de reizigers verder ongemoeid kunnen laten. 

NS kan uit deze casus leren dat de samenreiskorting veel te ingewikkeld is geworden.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Bij doorklikken vanuit de app krijg je het volgende te lezen:

Gebruikt. Op het moment dat er door de abonnementhouder niet wordt ingecheckt met de kaart waarop het abonnement staat, gebruikt deze het abonnement niet. In dit geval wordt door abonnementhouder een ander vervoersbewijs gebruikt, een samenreisticket. Iemand met een samenreisticket moet met een abonnementhouder meereizen, met welke abonnementhouder reist de zoon mee? Hij kan niet met zichzelf meereizen, de abonnementhouder moet immers ingecheckt zijn om met geldig vervoersbewijs te reizen.

Ik moet toegeven, het had duidelijker gekund, maar ‘gebruikt’ is iets anders dan ‘in bezit hebben’.

Badge +3

Je slaat de spijker op zijn kop met ‘computer says no’, want een conducteur kan weinig anders dan die afwijking registreren bij het scannen van een ov-chipkaart zonder incheck, wat bij NS Flex dus een correctie van 50 euro oplevert omdat onbekend is hoe laat en waar er begonnen is met reizen, al staat dat laatste natuurlijk op de 4 e-tickets.

Hij had natuurlijk wel kunnen vragen waarom zoonlief dan een samenreis ticket had, want die had dat helemaal niet nodig (heeft immers een Dal Voordeel abonnement wat dezelfde korting geeft).

De conducteur is dus in zoverre coulant geweest om de andere 3 personen niet te beboeten (dat had een handgeschreven UvB geweest voor 50 euro plus reiskosten), maar de automatische correctie voor je zoon blijft staan. Dit kan je eenmaal per jaar terugvragen, maar van die 50 euro gaan wel de reiskosten af (ook al had zoon een e-ticket van waarschijnlijk € 7,80).

Badge +3

NS is wel benadeeld, want zonder ingecheckte abonnementhouder waren alle samenreistickets niet geldig en had er met een vol tarief kaartje gereisd moeten worden.

Nee hoor, er is in totaal voor het gezelschap (vier e-tickets met Samenreiskorting) net zoveel betaald als wanneer de zoon met zijn abonnement zou reizen (en drie personen met e-ticket).

Dat op die manier Samenreizen niet de bedoeling is, is wel duidelijk. Dit is overduidelijk een vergissing en geen opzet geweest.

En er is nu zelfs wat meer betaald, want zoonlief schiet er € 7,80 bij in wegens die correctie.

Reputatie 7
Badge +3

De conducteur kon niks herstellen. Uw zoon was niet ingecheckt, de conducteur kan dit niet alsnog doen. Hij registreert de ontbrekende incheck en daaruit volgt automatisch een correctietarief (boete).

Ik vind het eerlijk gezegd nog wel netjes dat ze die € 42,20 wel gewoon vergoeden. Het had een hele dure vergissing kunnen zijn als alle kaartjes ongeldig waren verklaard, wat ze feitelijk waren.

Voor in de toekomst: https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html

Reputatie 7
Badge +4

Nog een kleine toevoeging: achteraf gezien is het wrsch mis gegaan toen de conducteur de kaart van mijn zoon scande. hij had dat op dat moment moeten herstellen toen we erover begonnen.

 

Waarom zou dat moeten? Uw zoon had een geldige incheck moeten hebben en bovendien kan een conducteur een nagelaten incheck helemaal niet herstellen.

 

Ik had een beetje het idee dat hij nog lerende was dus wellicht wist hij de gevolgen ook niet van het scannen.

Deze handeling is elementair en normaal. Er is geen conducteur die dit niet routinematig beheerst, echt een volstrekt normale gang van zaken. De conducteur weet dit echt wel.

Mijn zoon heeft in de trein ook geen boete gehad. Als de klantenservice even contact met deze conducteur had gezocht, was het zo opgelost.

In de trein wordt een aantekening gemaakt en in de backoffice wordt nagekeken of dit tot een verhoging leidt. Er worden strikt genomen geen boetes uitgedeeld door de conducteur. Hij zet wel een proces in werking. U moet wel de verhoging betalen. In juridische zin is het geen boete, al voelt het zo wel.

Waarom zou Klantenservice contact  moeten zoeken met de conducteur? Als u geldige kaartjes had gehad, zou er geen probleem zijn en had u het probleem niet bij een ander hoeven te leggen. Het zou een dure grap worden met veel personeelskosten. 

Een bloemetje voor de conducteur omdat hij de ongeldige samenreiskaartjes niet heeft bestraft, lijkt me een juist gebaar. Dat kan er wel af want hij heeft u veel geld bespaard.

 

Reputatie 7
Badge +4

De conducteur kan bij een gemiste uitcheck nooit aangeven dat u het goed had gedaan. Wij hoeven echt niets te verklaren op dit punt Hij zal wel zijn waardering hebben uitgesproken dat u tenminste een kaartje had en er uw best voor heeft gedaan het goed te doen. 
De wereld bestaat niet uit het op de hand zijn van een belang. We leggen uit en helaas voor u had NS gelijk. Dan zijn we in uw termen op de hand van degene die gelijk heeft. Als u dit forum goed zou lezen dan zou u zien dat we hier heel vaak aan de kant van de reiziger staan en oplossingen zoeken waar de reiziger mee gebaat kan zijn, ook als er een fout is gemaakt. Maar niet voor vooropgezet niet betalen of frauderen. 
De conducteur controleert geen intenties of vooronderstellingen. Hij ziet er op toe dat er sprake is van een geldig vervoersbewijs waarmee indirect betaald is of wordt. De conducteur doet niet aan waarheidsvinding. Uw zoon heeft een geldig vervoersbewijs of niet. Niet inchecken is meestal een bewuste frauduleuze handeling. Een te grote groep reizigers grijpt elke mogelijkheid aan niet of minder te betalen, al zijn de meeste reizigers wel correct. Dat geldige vervoersbewijs had hij niet en het waarom ervan doet er niet toe. Als hij dat niet heeft is de conducteur zelfs formeel verplicht te zorgen voor een geldig vervoersbewijs al hebben velen daar een ruime opvatting over.  
Ik waardeer het zeker dat u uw best gedaan heeft, en helemaal als ik kijk naar het huidige zwartrijdersgedrag. Maar we leggen wel uit hoe het zit en persoonlijk vond ik uw imperatieve formuleringen in het openingstopic niet correct. Ergens mee oneens zijn mag uiteraard, maar wel op basis van de juiste argumenten. Het werkt anders dan u denkt. 

Reputatie 7
Badge +4

Wat mij betreft wordt het hele systeem van samenreiskorting of meereiskaartje ter discussie gesteld. Het is een bron van ellende en veroorzaakt maar al te vaak onrust in de trein. Het is ook slecht opgezet. De hoofdreiziger behoort een bewijs te hebben dat mensen met hem samenreizen. Mensen snappen ook niet waarom dit zo niet is. 

Reputatie 7
Badge +3

NS gaat het systeem ook aanpassen: https://www.treinreiziger.nl/samenreiskorting-bij-ns-wijzigt-koppelcode-nodig-maar-versobering-ingetrokken

 

Koppelcode

 

Het spoorbedrijf gaat daarom een koppelcode introduceren. Abonnementhouder en bekende medereiziger worden aan elkaar gekoppeld door middel van een dergelijke koppelcode. De abonnementhouder genereert een unieke code die de medereiziger invoert in het bestelproces. ¨Bij controle in de trein is hierdoor zichtbaar dat de twee reizigers bij elkaar horen en elkaar kennen, want dat is namelijk de bedoeling van samenreiskorting.¨

Alle reizigers kunnen hun samenreiskorting aanzetten via een e-ticket of met NS Flex door middel van de koppelcode. Samenreiskorting via de kaartautomaat gaat verdwijnen. Volgens het spoorbedrijf is het niet mogelijk om de koppelcode mogelijk te maken via de kaartautomaat.

Reputatie 7
Badge +4

Hier zeuren we al jaren over maar de zogenaamde belangenbehartiger van de reiziger  ligt weer eens dwars. Maar mooi dat de argumenten die we hier al jaren noemen nu wel aankomen. 😇

Reputatie 7
Badge +3

@Thom In het eerste bericht is het volgende gemeld: “De ns app geeft aan dat er dan 1 abonnementhouder moet meereizen. Mijn zoon heeft een flexabonnement dus dat zat wel goed.” Ik ga er vanuit dat de zoon dan een abonnement heeft waarmee samenreiskorting gebruikt mag worden. Als het Flex Basis was geweest zou de Hc vast wel 3 UVB's uitgeschreven hebben.

Reputatie 7
Badge +3

En dat blijkt dus niet evident te zijn.

Ach ja, ik kan het ook niet helpen dat iemand die een product aanschaft zich niet op de hoogte stelt van de voorwaarden. De zoon die het Flex abonnement heeft (of indien minderjarig de contracthouder) had op de hoogte moeten zijn van de voorwaarden van het abonnement. 

Een correctietarief is dan een behoorlijk forse sanctie voor een onhandige fout. De Hc had na controle of de reiziger met OV-chipkaart wel een kortingsabonnement heeft de reizigers verder ongemoeid kunnen laten. 

Helaas zijn er ook veel mensen die deze "onhandige fout" opzettelijk maken om met korting in de spits te kunnen reizen. Dat is het dilemma.

 

NS kan uit deze casus leren dat de samenreiskorting veel te ingewikkeld is geworden.

Mee eens en dat geldt voor het hele tariefsysteem.

Bij doorklikken vanuit de app krijg je het volgende te lezen:

Gebruikt. Op het moment dat er door de abonnementhouder niet wordt ingecheckt met de kaart waarop het abonnement staat, gebruikt deze het abonnement niet. In dit geval wordt door abonnementhouder een ander vervoersbewijs gebruikt, een samenreisticket. Iemand met een samenreisticket moet met een abonnementhouder meereizen, met welke abonnementhouder reist de zoon mee? Hij kan niet met zichzelf meereizen, de abonnementhouder moet immers ingecheckt zijn om met geldig vervoersbewijs te reizen.

Ik moet toegeven, het had duidelijker gekund, maar ‘gebruikt’ is iets anders dan ‘in bezit hebben’.

 

Aha, na de informatie die ik al had gekregen na 2 keer doorklikken in de app stond er weer een link. Maar die deed het niet in mijn app. Ik dacht dus dat die het niet deed. Ik had echter ook al best wat informatie gehad. En vond dat al duidelijk genoeg op dat moment. Dat was blijkbaar deze link. Maar ik zal eerlijk toegeven dat er bij de term 'gebruikt’, hoewel nog steeds niet heel duidelijk , wél een belletje had gerinkeld bij mij.

 

Toch blijft bij mij bestaan: ik heb de NS niet financieel benadeeld. Ik kan alle bewijzen leveren, waaronder een e-ticket samenreiskorting op naam van mijn zoon dat overeenkomt met zijn abonnement. we hebben niet in piekuren gereisd (is ook traceerbaar omdat conducteur mijn zoon heeft gecontroleerd). Waarom doet NS dan zo moeilijk? We hebben 4 tickets betaald voor de juiste prijs . We hebben alleen niet precies hun procedure gevolgd. Ik weet niet of jullie bekend zijn met het fenomeen 'Computer says No’. Maar daar doet me dit heel erg aan denken.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

NS is wel benadeeld, want zonder ingecheckte abonnementhouder waren alle samenreistickets niet geldig en had er met een vol tarief kaartje gereisd moeten worden. Er is niet aan de voorwaarden voor het reizen met samenreiskorting voldaan.

NS is wel benadeeld, want zonder ingecheckte abonnementhouder waren alle samenreistickets niet geldig en had er met een vol tarief kaartje gereisd moeten worden.

Nee hoor, er is in totaal voor het gezelschap (vier e-tickets met Samenreiskorting) net zoveel betaald als wanneer de zoon met zijn abonnement zou reizen (en drie personen met e-ticket).

Dat op die manier Samenreizen niet de bedoeling is, is wel duidelijk. Dit is overduidelijk een vergissing en geen opzet geweest.

En er is nu zelfs wat meer betaald, want zoonlief schiet er € 7,80 bij in wegens die correctie.

 

Klopt als een bus! Daarom ben ik het er ook niet mee eens.

 

Zouden jullie nog naar deze vragen willen kijken?

  • ik ben in andere community fora wel eens gewend dat medewerkers van het desbetreffende bedrijf wel eens meelezen en aangeven: “stuur me een privebericht en dan kijk ik of ik het op kan lossen”. Gebeurt dat in dit forum ook wel eens?
  • Mijn zoon iets opportunistischer dan ik en zou graag zien dat in elk geval zijn vergetenincheckmoment wordt geschrapt. Ik heb begrepen dat je 1 maal per jaar mag vergeten in te checken en hij wil dat niet bij deze al verspeeld hebben. Zou dat mogelijk zijn in dit geval?

NS is wel benadeeld, want zonder ingecheckte abonnementhouder waren alle samenreistickets niet geldig en had er met een vol tarief kaartje gereisd moeten worden.

Nee hoor, er is in totaal voor het gezelschap (vier e-tickets met Samenreiskorting) net zoveel betaald als wanneer de zoon met zijn abonnement zou reizen (en drie personen met e-ticket).

Alleen kan je nooit bewijzen dat je de reis in de daluren bent begonnen zonder incheck, hooguit zal het meer of minder aannemelijk zijn. Want dat de conducteur de chipkaart in de daluren heeft gecheckt zegt niet dat de reis ook in de daluren is begonnen.

Reputatie 7
Badge +3

 

 

Zouden jullie nog naar deze vragen willen kijken?

  • ik ben in andere community fora wel eens gewend dat medewerkers van het desbetreffende bedrijf wel eens meelezen en aangeven: “stuur me een privebericht en dan kijk ik of ik het op kan lossen”. Gebeurt dat in dit forum ook wel eens?
  • Mijn zoon iets opportunistischer dan ik en zou graag zien dat in elk geval zijn vergetenincheckmoment wordt geschrapt. Ik heb begrepen dat je 1 maal per jaar mag vergeten in te checken en hij wil dat niet bij deze al verspeeld hebben. Zou dat mogelijk zijn in dit geval?

Er zijn moderators die meelezen en soms in geval van ‘kastje naar de muur’ vragen om een privebericht te sturen.

Het is mogelijk om 1x per jaar te vragen om een boete te schrappen of een correctietarief te corrigeren. NS heeft het correctietarief in dit geval gecorrigeerd. Vragen deze correctie naar ritprijs te schrappen kan altijd, maar ben bang dat dit een nieuw correctietarief oplevert. Het schrappen/corrigeren is coulance en geen recht.

 

.

 

  • Mijn zoon iets opportunistischer dan ik en zou graag zien dat in elk geval zijn vergetenincheckmoment wordt geschrapt. Ik heb begrepen dat je 1 maal per jaar mag vergeten in te checken en hij wil dat niet bij deze al verspeeld hebben. Zou dat mogelijk zijn in dit geval?

Uw zoon lijkt het niet helemaal te snappen. Hij dient in de trein gewoon een geldig ticket te hebben en dus niet een soort extra recht op zwartrijden te claimen want zo'n verzoek werkt toch een bepaalde indruk om het maar netjes te zeggen. Vergeet maar dat NS hier aan gaat beginnen.

Overigens is er sowieso geen recht op kwijtschelding eens per jaar. Dat is eventueel uit coulance als NS de indruk heeft dat het een eenmalige vergissing betreft. Er zijn overigens ook genoeg voorbeelden waarbij deze coulance (vaak op advies van de conducteur als deze opzettelijk zwartrijden vermoedt) wordt geweigerd.

Bedankt voor de terugkoppeling en fijn dat mijn collega's nog wat konden doen.

Reageer