beantwoord

is het toegestaan om met een enkel treinkaartje op een tussenliggend station op te stappen en later op de dag het begin stuk van het traject af te leggen

  • 11 May 2023
  • 18 reacties
  • 376 Bekeken

We willen met een groep op het traject Enkhuizen - Hoorn reizen. We willen dan instappen op tussenliggend station Bovenkarspel Flora. Reizen dan naar Hoorn, vanaf Hoorn gaan we met alternatief vervoer (stoomtrein en boot) naar Enkhuizen. Daarna willen we dus het begin van het traject doen Enkhuizen - Bovenkarspel Flora. Kan dat op 1 kaartje (Enkh-Hoorn) of moet ik 2 kaartjes kopen (Bvkrspl flora -Hoorn en Enkh- bvkrspl flora)?

icon

Beste antwoord door mrfreeze 11 May 2023, 19:28

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Da's een goeie. Volgens mij mag het officieel niet. Er wordt hier wel eens beweerd dat conducteurs eerdere controles van e-tickets kunnen zien, maar ik heb dat nooit vanuit NS zelf gehoord. Als dat zo is, dan zou een controle tijdens de 1e rit dus betekenen dat je bij een controle tijdens de 2e rit een probleem kan hebben.

Gezien de kosten van deze kaartjes zou ik het er denk ik niet op wagen.

Badge +3

Er zijn hier oudere (archief) topics over:

Je zou inderdaad denken dat je elk deel van een traject precies één keer mag afleggen, maar bij controle tussen Bovenkarspel en Hoorn vervalt je reisrecht voor Enkhuizen - Bovenkarspel, omdat (het tijdstip van) een eerdere controle geregistreerd wordt.

Iets soortgelijks geldt voor een retour met vertrek en bestemming omgewisseld. Als je op de heenreis (wat dus de terugreis op het ticket is) gecontroleerd wordt, mag je de terugreis (heenreis op het ticket) niet meer maken.

Ik vermoed overigens niet dat treinpersoneel er moeilijk over doet als het om e-tickets gaat en je de situatie uitlegt (voor zover er al gecontroleerd wordt).

Een kaartje uit een automaat voor Enkhuizen - Hoorn zal de incheck in Enkhuizen weigeren als er al mee gereisd is van Bovenkarspel naar Hoorn.

Reputatie 7
Badge +3

Nee dat kan niet. Dit zijn 2 verschillende trajecten. Bovenkarspel Flora - Hoorn en Enkhuizen - Bovenkarspel Flora.

Badge +3

Nee dat kan niet. Dit zijn 2 verschillende trajecten. Bovenkarspel Flora - Hoorn en Enkhuizen - Bovenkarspel Flora.

Niet echt, want het traject is EBH waarbij je eerst BH en daarna EB zou afleggen. Maar het mag dus niet op die manier.

Wel zuur, want E(B)H kost € 4,50 terwijl BH+EB € 3,90+2,60 = € 6,50 kost. Scheelt weer een koffie 😅

Reputatie 7
Badge +3

Nee dat kan niet. Dit zijn 2 verschillende trajecten. Bovenkarspel Flora - Hoorn en Enkhuizen - Bovenkarspel Flora.

Niet echt, want het traject is EBH waarbij je eerst BH en daarna EB zou afleggen. Maar het mag dus niet op die manier.

Wel zuur, want E(B)H kost € 4,50 terwijl BH+EB € 3,90+2,60 = € 6,50 kost. Scheelt weer een koffie 😅

Benieuwd waar jij dan voor €2 koffie drinkt buitenshuis.

Badge +3

Benieuwd waar jij dan voor €2 koffie drinkt buitenshuis.

Haha, off-topic maar bij Subway kan je koffie plus een american cookie krijgen voor € 2,95 dus zolang dat geen heel goedkoop cookie is… kost de koffie minder dan €2 🤣

Er wordt hier wel eens beweerd dat conducteurs eerdere controles van e-tickets kunnen zien, maar ik heb dat nooit vanuit NS zelf gehoord.

Dat is al best wat jaren, er verschijnt een regel in beeld met de laatste scanactie van een e-ticket.

Dank voor jullie reacties. Twijfel nog wat te doen we zijn met een groep van 12 dus dan is het €24,- . Ik laat het nog wel weten.

Reputatie 7
Badge +3

Dank voor jullie reacties. Twijfel nog wat te doen we zijn met een groep van 12 dus dan is het €24,- . Ik laat het nog wel weten.

Of €600 in geval van boete, omdat de reisroute ongeldig is.

Badge +3

Dank voor jullie reacties. Twijfel nog wat te doen we zijn met een groep van 12 dus dan is het €24,- . Ik laat het nog wel weten.

Of €600 in geval van boete, omdat de reisroute ongeldig is.

Niet zo negatief graag @MoDe, want zie jij een HC al 12 UvB’s uitschrijven tussen Enkhuizen en Bovenkarspel terwijl het super duidelijk is waar een groep van 12 personen mee bezig is?

@Loes @Slidestops

Nogmaals, als dat ‘rondje’ met e-tickets (enkele reis Enkhuizen-Hoorn) gemaakt wordt en er géén controle is op Bovenkarspel-Hoorn dan is het verder helemaal prima!

Je hebt dan reisrecht van Enkhuizen tot Hoorn (maar stapt op Bovenkarspel uit, ook prima!)

Worden jullie toevallig wél gecontroleerd (en die kans is minimaal) tussen Bovenkarspel en Hoorn, dan moet je voor later van Enkhuizen naar Bovenkarspel toch maar een extra kaartje kopen om het 100% legaal te maken.

Alleen kost dat dan helaas € 2,60 p.p. (een warme choco met slagroom).

Conclusie (mijn mening): koop gewoon die e-tickets Enkhuizen - Hoorn voor € 4,50 en zie maar wat er gebeurt qua controle.

Voor een andere ‘actieve HC’ @Sander-VH wat zou jij doen met een groep van 12 die overduidelijk een rondje reizen op deze manier?

Ik heb alle opties genoemd. Met een enkeltje ABC mag je gerust alleen BC reizen maar dan vervalt je reisrecht op AB. Is er geen controle op BC dan mag je AB alsnog doen (e-ticket).

Ik zeg doen @Speedy2023 dat komt helemaal goed.

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B je roept op tot zwart-reizen. Je koopt geen kaartje voor controle, maar voor de reis. Deze groep maakt in feite 2 reizen en heeft dus 2 kaartjes nodig. 

Bedankt voor jullie tips. We zijn via tel en bankpas ingecheckt en uiteindelijk dus 2 verschillende “kaartjes” gekocht. Blijf het wel bijzonder vinden dat je op 1 traject wel meerdere keren mag uitstappen en je reis vervolgen maar dat je dat niet kunt doen als je toevallig bij een tussenstation woont. Dus dezelfde reis met de historische driehoek kost mij meer dan de mensen die in Enkhuizen of Hoorn wonen. Die mogen bijvoorbeeld bij mij uitstappen en op hetzelfde kaartje hun reis vervolgen. Gaat ook niet om die paar euro hoor maar meer om het principe. Bedankt voor het meedenken iig.

Reputatie 7
Badge +3

Bedankt voor jullie tips. We zijn via tel en bankpas ingecheckt en uiteindelijk dus 2 verschillende “kaartjes” gekocht. Blijf het wel bijzonder vinden dat je op 1 traject wel meerdere keren mag uitstappen en je reis vervolgen maar dat je dat niet kunt doen als je toevallig bij een tussenstation woont. Dus dezelfde reis met de historische driehoek kost mij meer dan de mensen die in Enkhuizen of Hoorn wonen. Die mogen bijvoorbeeld bij mij uitstappen en op hetzelfde kaartje hun reis vervolgen. Gaat ook niet om die paar euro hoor maar meer om het principe. Bedankt voor het meedenken iig.

Het principe is dat je betaalt voor de reizen die je maakt. Jouw reis bestaat uit 2 trajecten. 

Badge +3

@Robert B je roept op tot zwart-reizen. Je koopt geen kaartje voor controle, maar voor de reis. Deze groep maakt in feite 2 reizen en heeft dus 2 kaartjes nodig. 

Ik zie het iets anders, maar het gaat dus niet werken en is al door de groep van @Speedy2023 (dan maar 24 euro extra) opgelost. En nogmaals, als er met e-tickets gereisd was kom je er (óók bij controle) wel mee weg, want conducteurs snappen het wel.

Stel je hebt een dinerbon (voltarief, betaald) voor 3 gangen en wil eigenlijk eerst die dame blanche (het nagerecht).
Wat is er dan mis mee als je daarna pas het voor- en hoofdgerecht wilt?

Reputatie 7
Badge +3

Conducteurs snappen het dan misschien wel, toegestaan is het niet. Er valt immers niet vast te stellen of je voor de tweede keer op een dag op hetzelfde traject reist. Niet waarschijnlijk, maar het kan natuurlijk wel.

Het gaat in dit geval om twee trajecten en niet om een reisonderbreking. Je reist eerst van B naar C en later op dag van A naar B. En dat is nu eenmaal duurder dan een reis van A via B naar C. 

Badge +3

Conducteurs snappen het dan misschien wel, toegestaan is het niet. Er valt immers niet vast te stellen of je voor de tweede keer op een dag op hetzelfde traject reist. Niet waarschijnlijk, maar het kan natuurlijk wel.

Het gaat in dit geval om twee trajecten en niet om een reisonderbreking. Je reist eerst van B naar C en later op dag van A naar B. En dat is nu eenmaal duurder dan een reis van A via B naar C. 

Tja, iets soortgelijks met vliegtickets maar dan nog een graadje erger.

Reisde ooit van Brussel naar Chicago, eerst met een gammele stinkende (ook KLM) Fokker 50 naar Schiphol om daar op de KL611 te stappen.

Maar hey, als ik nou gewoon op Schiphol instap scheelt dat de vlucht vanaf Zaventem (en een boel parkeergeld, de ICd Brussel was er nog niet en ik kwam vanuit Eindhoven). Nee meneer, dan is het een no-show en vervalt heel je reis (die bijna 200 euro goedkoper was).

Met de KL612 terug naar Schiphol en dan niet verder naar Brussel was geen enkel probleem natuurlijk (maar ja daar stond mijn auto…) 😂

Badge +3

Zie daarvor overigens dit topic (je koopt ‘reisrecht’ voor een traject en mag dat in 2 delen afleggen, maar niet deel 1 als je deel 2 al gedaan hebt!)

 

Reputatie 7
Badge +3

Het is juist niet te vergelijken met de coupons van het vliegverkeer. De luchtvaartmaatschappijen vonden het heel vervelend dat lokale aanbiedingen in het buitenland verkocht werden door een coupon uit het ticket te scheuren. De prijzen van de luchtvaartmaatschappijen waren totaal niet transparant.

Daar is hier geen sprake van. Je geeft dat zelf al aan door te verwijzen naar ‘Reissegmenten afleggen in verkeerde volgorde.

Reageer